شناسه خبر : 46184
یکشنبه 16 خرداد 1395 , 10:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یکسان‌سازی قبور شهدا، تغییر ماهیت گلزارهاست

هفته گذشته مستند "راز مزار" با موضوع یکسان‌سازی قبور مطهر شهدا در تبریز رونمایی شد؛ البته تهیه کننده و کارگردان این مستند موضوع را فاجعه تخریب مزارهای شهدا به بهانه یکسان‌سازی می‌دانند. در کنار رونمایی از این مستند، کتاب "راز جعبه آینه" نوشته جواد مدرسی نیز رونمایی شد.

از این رو به گفت‌و‌گو با روح الله رشیدی از فعالان جبهه فرهنگی استان آذربایجان شرقی و تهیه کننده این مستند پرداختیم. او می‌گوید: این مستند واکنشی به طرح یکسان‌سازی مزار شهدا بود که از اواخر دهه 80 آغاز و در چند مرحله اجرا و تا به امروز ادامه دارد. عاملان این طرح از 2 جهت خطای بزرگی را انجام می‌دهند.

رشیدی اضافه می‌کند: نخست خطایی که مرتکب می‌شوند در خصوص از بین بردن مزایا و ویژگی‌های اصیل و منحصر به فرد این مزارهای شهدا است. گلزارهای شهدای قدیم، گوهر ارزشمندی هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ فرم دارند. دوم؛ ارائه الگویی‌ست که تا حدودی همسان با فرهنگ ما نیست.

کارگردان مستند "راز مزار" خاطرنشان می‌کند: در این مستند نگاه‌های عاملان این طرح را نشان داده‌ایم و به استدلال‌هایشان نیز اشاره کرده‌ایم. یکی از استدلال‌های آنان این است که شهدا با هم تفاوتی نداشتند پس باید قبرهایشان همسان‌سازی شوند. استدلال دیگرشان این است که حجله‌ها و نامتناسب بودن برخی از قبرها مزاحم رفت و آمد خانواده‌ها بوده است.

وی می‌گوید: مجریان طرح بیان کرده‌اند که خانواده‌های شهدا درخواست داده‌اند تا یکسان‌سازی صورت بگیرد درصورتی که خانواده‌های شهدا خواسته‌اند که قبور شهدایشان مرمت و مسقف شود. اکنون به نام مرمت و بازسازی، به تغییر ماهیت قبور شهدا پرداخته‌اند؛ البته خودشان چنین چیزی را قبول ندارند.

رشیدی تصریح می‌کند: مدت زمان این مستند نیم ساعت است. موافقان طرح استدلال‌های خودشان را بارها از طریق رسانه‌ها اعلام کرده‌اند اما مخالفان در رسانه‌ها کمتر مجالی برای بیان سخن‌های خود یافته‌اند. قرار است این مستند در دوره هفتم جشنواره عمار شرکت کند و امید است از طریق شبکه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کشور توزیع شود.

وی ادامه می‌دهد: سخن ما منتقدان این نیست که به گلزارهای شهدا دست نزنید بلکه می‌گوییم، اجزا و عناصری که ماهیت گلزارهای شهدا را تعیین می‌کنند را دست نزنید. ما در این مستند با کارشناسان در حوزه‌های معماری، هنر، ادبیات، تاریخ فرهنگی، نمادشناسی و رسانه به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم.
 
منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi