شناسه خبر : 46365
شنبه 22 خرداد 1395 , 10:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بایدها و نبایدها در شبکه های اجتماعی

امروزه تکنولوژی و دنیای مجازی به ما کمک می کند تا با چندین بار لمس کردن صفحهٔ لمسی موبایل مان هرچه می خواهیم علیه برادر یا خواهر دینی مان تایپ کنیم و...

رمضانعلی کاوسی- به نظر می رسد با گسترده شدن و همه گیر شدن ارتباطات مجازی آلوده شدن به گناهان و همچنین کسب صواب و نیکی ها تغییر روش داده است. قبلاً اگر قصد داشتیم به گناه تهمت آلوده شویم باید یک مخاطب پیدا می کردیم تا بتوانیم به اتفاق او پشت سر شخص ثالثی حرف بزنیم.

 امروزه تکنولوژی و دنیای مجازی به ما کمک می کند تا با چندین بار لمس کردن صفحهٔ لمسی موبایل مان هرچه می خواهیم علیه برادر یا خواهر دینی مان تایپ کنیم و در چشم به هم زدنی برای صدها نفر ارسال کنیم. جالب است دیگران هم برای دیگران ارسال می کنند و بدون اینکه ما به نتیجهٔ کارمان فکر کرده باشیم، روزبه روز نامهٔ اعمال مان را سنگین می کنیم. در مورد ترویج گناهان دیگر مثل انتشار دروغ، غیبت و ... هم همینطور.

 از بُعد مثبت هم که به قضیه نگاه کنیم، گاهی ما با ارسال یک سخن از بزرگان، یک صفحه از قرآن یا یک حدیث از پیامبر(ص) دیگران را با احکام اسلامی و اخلاق حسنه آشنا و کسب ثواب می کنیم.
گاهی با انتشار لطیفه ها یا کلیپ های زیبا در شبکه های اجتماعی باعث می شویم خنده بر لب های برادر دینی مان نقش ببندد، گاهی هم با ارسال یک جوک زننده به یک قومیت تهمت می زنیم و باورهای آنان را به سخره می گیریم. یا با ارسال تصاویر منافی با عفت باعث می شویم دیگران را به گناه آلوده کنیم.

 ظاهراً شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، واتس آپ و ... باعث شده ما احساس کنیم آزادی عمل بیشتری داریم و سریعتر بتوانیم آنچه را در سر می پرورانیم با دیگران به اشتراک بگذاریم.

 معتقدم این حق ماست که از این تکنولوژی روز به نفع خودمان استفاده کنیم؛ اما به نظر می رسد ما ایرانی ها در این مورد هم راه افراط و تفریط را در پیش گرفته ایم. قبلاً هم گفته بودم اگر از بیشتر ما ایرانی ها پرسیدند: بام کجاست؟ در پاسخ می گوییم: «بام جایی است که باید از یک طرف آن افتاد!» بعضی از ما در استفاده کردن از این شبکه ها به قول معروف «شوربا را از مزه برده ایم!» هر مطلبی را به نظرمان جالب آمد، بلافاصله برای دیگران هم ارسال می کنیم. هر عکس یا ویدئویی را با دیگران به اشتراک می گذاریم، بدون اینکه فکر کنیم انتشار این مطالب با عقاید دینی و باورهای ما سنخیت دارد یا نه؟

 معتقدم استفاده صحیح و البته محدود از این شبکه ها باعث می شود ما از ثانیه های زندگی مان استفادهٔ بهینه کنیم و بر دانایی و نشاط خود بیفزاییم و استفادهٔ ناصحیح و نامحدود از این شبکه ها روند طبیعی زندگی ما را مختل می کند و در نهایت به ضرر ما منتهی می شود.

 ظاهراً نفی یا تحریم خانواده ها برای نپیوستن فرزندان شان به این شبکه ها خیلی معقول به نظر نمی رسد. شبکه های اجتماعی مثل سیلابی است که جاری شده است. عقلانیت حکم می کند که با ساختن سد و هدایت این سیلاب در مسیر درست از آن استفادهٔ بهینه بنماییم. گاهی ما با هدایت این سیلاب خروشان چند هکتار از زمین های کشاورزی و باغات خود را سیراب می کنیم؛ اما استفادهٔ بیش از حد از همین آب ممکن است دیوارهای باغ ما را بیندازد و محصولات ما را بگَنداند.

 

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
برادر جانباز کاوسی خوشحالم که اسم شما را با یه مطاب خوب دوباره زیارت می کنم . اما دقت کردم شما هم بدتر از من جنبه های منفی رویدادها را بیان می کنید .
مایلم بدانید من از همین موضوع فضای مجازی که من و شما خیلی درباره اش حرف زدیم دارم یه خاطره زیبا و به یاد ماندنی در آسمان سرخ ایثار و شهادت به ثبت می رسانم که اگر به مرحله نهایی رسید شما هم خبردار می شی . آن وقت می بینی چطور عین توپ صدا می کنه ؟ آن وقت می بینی چطور دل حضرت آقا شاد میشه ؟ می بینی دل مومنین آبرودار واقعی چقدر شاد میشه ؟
دشمن شاید موفقیتهایی در عرصه مجازی بدست آورده اما ما افسران مجازی امام خامنه ای هم بیکار ننشستیم که !
تعدادی مهندس جانباز داره این سیلابی که گفتی هدایت می کنن که از برکاتش بعد خبردار میشی .
خب دیگه برم که زودتر به آن هدف متعالی برسیم و اولین کسی باشم که یکی از حسنات خاص این فضا را به نام جانبازان ثبت کنم . یا علی .
یه چیز بگم ؟
جون قنبر مواظب خودت باش .
ببخش یه چیزی یادم اومد دوباره برگشتم بهتون بگم . یه پند می خوام بهتون بدم . تجربه بد منه تو زندگی . اما بخاطر بودن با شما در این فضا کمتر به تجربیات بدم فکر می کنم .
داستان پندآمیز
گرگی استخوانی در گلویش گیر کرده بود، بدنبال کسی می گشت که آن را در آورد تا به لک لک رسید و از او درخواست کرد تا او را نجات دهد و در مقابل گرگ مزدی به لک لک بدهد. لک لک منقارش را داخل دهان گرگ کرد و استخوان را درآورد و طلب پاداش کرد. گرگ به او گفت همین که سرت را سالم از دهانم بیرون آوردی برايت کافی است.
نکته : وقتی به فرد نالایقی خدمت می کنی تنها انتظارت این باشد که گزندی از او نبینی
دنیا پر از تباهی است نه بخاطر آدمهای بد بلکه بخاطر سکوت آدمهای خوب.!!!!!!!!!!!!!!
دیگه راستی راستی برم . یا علی نگهدار همتون باشه
برادر کاوسی پیامبر عظیم الشان وقتی می خواست دین مبین اسلام را تبلیغ کنه افراد خوش صدا را برای قرائت آیات قران کریم به اطراف شهر مدینه می فرستاد . مصعب یکی از آن افراد بود .
گمان می کنم بلا تشبیه بلا تشبیه منم در فضای مجازی هنری خاصی دارم . والله !
اینو مدیر گروههام میگن که باهاشون همکاری دارم .
می دونی اون جا نبین یه کم بدشانسی اوردم و خون دل شدم . خودم یه اشتباه کوچولو کردم که مصیبتش زیاد بود والا یه روز که دیدمت بهتون می گم بر خلاف نظر اون جانباز عز یز که می گفت از فضای مجازی بیا بیرون ، من در این فضا خیلی هم موفق بودم .
همه این من من کردنم برای اینه که بگم پیامبر در انتخاب افراد سلیقه نشان می داد . ما هم باید در تبلیغ ، اونم در فضای مجازی خیلی هنر بکار ببریم تا بازدید کننده های دیدگاههای ما زیاد باشه . ببین ما چه مرامی داریم . اما این چندمین باره که از مدیر کانال جمعیت جانبازان می خوام یه کم سلیقه به خرج بده اما خب فکر کنم اینم یه جور می خواد ما رو جز بده . بیا ببین برات چی ارسال کردم . انگشت به دهن می شی . ؟ بیا ورشون دار در زیباسازی نمای کانال استفاده کن . (جمال و کمال) کانال رو یکجا تغییر می ده اساسی ... اما اول باید اون واسطه به دستت برسونه . خدا کنه متوجه بشه . البته منم اشتباهی براش ارسال کردم در جایی که انتظارشو نداره .
برادر کاوسی سلیقه شما هم در نطم وبلاگتون حرف نداره .
فاش نیوز سلام
بعضیا میان مطالبتو به طور کامل برمی دارن تو یه گروه ارسال می کنن که یعنی بگن ما هم فاش نیوزی هستیم یا شاید می خوان از ما زهر چشم بگیرن و چشم ما رو بترسونن اما ما پی همه چیز رو به تنمون مالیدیم . شایدم می خواد خودشو برای ما لوس کنه برای خاطر این بدی آخرش. که ببخشیمش.؟؟؟ الله اعلم !!
چه می دونم ؟ یه کارایی می کنه آدم خندش می گیره . یکی نیست بهشون بگه ما که باهاتون کاری نداشتیم . سرمون به کار شهداییمون گرم بود . شما یه چوب گندیده برداشتید هی با اون آتیش دل ما رو زیر رو کردید و هی روش بنزین ریختید ؟ بعدم بهمون می گید ما بدبینیم و از این حرفا....
حالا هم اگه ریگی به کفش نداشته باشن می بخشمشون . قدم اولم من برداشتم برای تبلیغ مطالب گروهش اقدام کردم که هی می گفت چرا نشر نمی دی ؟ اینم بخاطر اون کسی که دلش از معنویت گروه چند سال جوونتر مِرَه؟؟
ای خدا !!!قصه ما در فضای مجازی هم مثنوی هفتاد من که هیچ یه شاهنامه شد با برادران معنوی ؟؟؟؟ خداییش چرا ؟؟؟



متشکرم برادر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi