شناسه خبر : 46416
شنبه 22 خرداد 1395 , 12:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اعتراف کلینتون به نقش‌آفرینی آمریکا در فتنه 88

"مایکل لدین" سناتور شناخته شده آمریکایی سال 2012 در گفتگو با بنیاد سرمایه گذاری تجاری آمریکا می گوید: سران جنبش سبز در یک نامه 8 صفحه به اوباما خواهان تداوم کمک و حمایت های آمریکا شدند و با تشریح شرایط ایران خواستند آمریکا هر تصمیمی لازم است اتخاذ کند.

به گزارش «سراج24» در حالی که چند روزی از سالروز حماسه مردمی 9 دی نگذشته است، مطلبی از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در سایت های خبری منتشر شده است که حکایت از همکاری گسترده و بی نظیر غرب با فتنه 88 دارد.

کلینتون در کتاب "انتخاب‌های سخت" که اخیرا منتشر شدهاست، به تشریح تصمیم‌های سختی پرداخته که در دوران تصدی وزارت خارجه مجبور شده است بگیرد.

او در بخشی از کتاب خاطراتش به مسئله اغتشاشات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیز اشاره کرده و نوشته: "دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال‌های بعد از اغتشاشات انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 در ایران با صرف ده‌ها میلیون دلار به آموزش بیش از 5000 نفر از مخالفان ایران در سراسر دنیا پرداخت."

در حالی کلینتون به این مساله اذعان دارد که به تازگی اظهارنظری از یکی از سران فتنه در سایت های حامی این جریان منتشر شده است که این فرد، اتهام براندازی را رد کرده و جرم خود را هیچ انگاریده است.

کلینتون در فصل 18 این کتاب مباحث مختلفی را درباره ایران مطرح کرده و تاریخچه روابط ایران و آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران و مسائل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 1388 را مورد بررسی قرار داده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود با اشاره به حمایت‌های پشت پرده وزارت خارجه تحت امرش از اغتشاشات سال 1388 ایران می‌نویسد: "تیم من در وزارت خارجه در پشت صحنه، تماس‌های مستمری با فعالان در داخل ایران برقرار می‌کرد و با مداخله‌ای فوری توانست از توقف توئیتر به خاطر تعمیرات جلوگیری کند. اگر توئیتر تعطیل می‌شد تظاهرات‌کنندگان یکی از ابزارهای مهمشان برای ارتباط را از دست می‌دادند."

کلینتون در ادامه با اشاره به حمایت‌های دولت اوباما از مخالفان ایران در سال‌های بعد از اغتشاشات می‌‌افزاید: "ما در سال‌های بعد ده‌ها میلیون دلار هزینه کردیم و بیش از 5 هزار فعال را در سرتاسر دنیا آموزش دادیم." وزیر خارجه سابق آمریکا در بخش دیگری از این کتاب تأکید می‌کند به نظر وی دولت اوباما باید حمایت فعال‌تری از مخالفان داخلی ایران در زمان اغتشاشات به عمل می‌آورد، اما سپس اعتراف می‌کند مشخص نیست که آیا چنین رویکردی به نتایج دیگری از آن‌چه اتفاق افتاد، ختم می‌شد یا خیر.

قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال 1388 تحرکات متعددی در آمریکا برای حمایت از مخالفان داخلی در ایران آغاز شده بود. به عنوان مثال در سال 2008، در فاصله یک سال مانده به انتخابات، روزنامه آمریکایی "نیویورکر" گزارش داد کنگره با درخواست جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت این کشور برای اختصاص 400 میلیون دلار جهت حمایت از مخالفان در ایران و بی‌ثبات کردن این کشور موافقت کرده است.

کنگره، خود در اقدامی جداگانه در سال 2006 قانونی موسوم به "قانون حمایت از آزادی در ایران" را تصویب کرد که ضمن تشدید تحریم‌ها علیه ایران، 10 میلیون دلار به حمایت از مخالفان داخلی در این کشور اختصاص می‌داد. کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا مدت کوتاهی بعد، خواستار اختصاص بودجه‌ای 75 میلیون دلاری شد تا با اقداماتی نظیر افزایش فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای، برنامه‌های فرهنگی و تأسیس دفتری به نام "دفتر امور ایرانیان" براندازی حکومت ایران را پیگیری کند.

 

چندی پیش هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا با حضور در موسسه صهیونیستی سابان، در پاسخ به این سوال که تنها موضوعی که آرزو داشتید در برابر آن متفاوت عمل می‌کردید، چه بود، چنین پاسخ داد که "اگر به گذشته برگردیم معتقدم موضوعی که می‌توانستیم در مورد آن متفاوت و بهتر عمل کنیم، واکنش ما به اغتشاشات خیابانی ایران در تابستان پنج سال پیش بود، ما به طور گسترده با کارشناسان امور ایران و منابع مختلف در امور جاسوسی مشورت می‌کردیم، آن‌ها به ما می‌گفتند، برای آمریکا حمایت آشکار از معترضان سازنده نیست، چون مردم ایران به هیچ وجه از دخالت خارجی خوششان نمی‌آید، اما اگر به گذشته برگردیم آرزو داشتم که صریح‌تر از معترضان انتخابات ایران حمایت می‌کردیم".

 

درخواست کمک عناصر داخلی فتنه از اوباما

حمایت آمریکا از فتنه و فتنه گران اینگونه نبوده که تنها آمریکا به دنبل حمایت از آنان باشد بلکه پیش از انتخابات ریاست جمهوری افرادی از داخل ایران از آمریکا برای دریافت کمک درخواست می کردند. "رائول مای گرشت" افسر سازمان سیا در بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا چند روز پس از انتخابات  سال 88  در مصاحبه با نیویورک تایمز  می گوید: معترضان ایرانی  به صورت مداوم از  واشنگتن درخواست کمک کردند، بویزه در زمینه ارتباطات ماهواره ای و دستگاه های چند رسانه ای و آمریکا تلاش زیادی برای تدارک این امکانات انجام داد.

"مایکل لدین" سناتور شناخته شده آمریکایی سال 2012 در گفتگو با بنیاد سرمایه گذاری تجاری آمریکا موضوع تامل برانگیزی را در مورد این اقدامات بیان می کند. وی می گوید: سران جنبش سبز در یک نامه 8 صفحه به اوباما خواهان تداوم کمک و حمایت های آمریکا شدند و با تشریح شرایط ایران خواستند آمریکا هر تصمیمی لازم است اتخاذ کند تا شاهد پیشرفت‌هایی در جهت تمایلات غرب باشد.


بنا به اظهارات مایکل لدین، او و سناتور "ریک سانترون"  مسئول پیگیری درخواست های معترضان خیابانی می شوند، در این مقطع ترکیب و تعدد در هندسه حمایت از فتنه به موسسات مختلف آمریکا کشیده می شود  تا مسئولیت سازماندهی عناصر خارج نشین را برعهده بگیرند  و جریان سازی خیابانی- رسانه ای به آن ها محول شود.

با انتشار این بخش از خاطرات هیلاری کلینتون که قطعا به علت پیچیدگی فتنه 88 و وسعت آن، بخش کوچکی از اطلاعات قابل انتشار بوده است، ابعاد جدیدی از فتنه 88 نمایان شده است. به نظر می رسد اگر رسیدگی به جرایم سران فتنه باز نیز به درازا بکشد، بیش از این اخبار و اطلاعات از نقش کشورهای غربی در فتنه 88 هویدا می شود و سران فتنه سرانجام روزی به مجازات جنایاتشان خواهند رسید.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi