شناسه خبر : 46555
چهارشنبه 26 خرداد 1395 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش"خانه نور ایرانیان بصیر" از سیزدهمین نمایشگاه سایت سیتی آلمان

خانه نور ایرانیان (جانبازان بصیر) طی گزارشی اهداف حضور درسیزدهمین نمایشگاه بین المللی "سایت سیتی" 1395 آلمان را منتشر کرد.

فاش نیوز -  خانه نور ایرانیان (جانبازان بصیر) طی گزارشی اهداف حضور درسیزدهمین نمایشگاه بین المللی "سایت سیتی" 1395 آلمان را منتشر کرد.

خانه نور ایرانیان گزارش سفر به آلمان و حضور درسیزدهمین نمایشگاه بین المللی "سایت سیتی" ویژه نابینایان، که به صورت سالانه در شهر فرانکفورت برگزار می شود را منتشر کرد.

متن کامل این گزارش به شرح ذیل است:

اهداف سفر:

خانه نور ایران در راستای خدمت رسانی هر چه بهتر و بیشتر به جامعه هدف در این سفر اهداف ذیل را دنبال می نمود:

1- حضور فعالانه و قوی در مجامع بین المللی با انگیزه معرفی خانه نور.

2- آشنایی با آخرین دستاوردها و تجهیزات توانبخشی ویژه نابینایان جهت خرید و کسب ایده همچنین تولید و بومی سازی آن در کشور.     

3- آشنایی و ایجاد تعامل با سازمان های مردم نهاد بین المللی و دیگر ارگان های خدمت رسان به نابینایان و استفاده از تجربیات آنها.

4- آشنایی با قوانین، مقررات و مصوبات کشورها در خصوص خدمات رسانی به نابینایان.

5- پر کردن خلاء عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در یکی از بزرگترین و مهمترین نمایشگاه های بین المللی نابینایان در قالب برپایی غرفه محصولات توانبخشی و فرهنگی ویژه نابینایان.

6- به نمایش گذاشتن توان متخصصین ایرانی به ویژه نابینایان در قالب تولید تجهیزات توانبخشی و نرم افزاری.

7- نشر و ترویج ارزش های والای حاکم برانقلاب و دفاع مقدس از قبیل فرهنگ ایثار و شهادت و بیان مظلومیت رزمندگان در قالب فیلم، عکس و توضیحات شفاهی.

 

مقدمه :

به استحضار می رساند همه ساله خانه نور ایرانیان بصیر جهت تحقق اهداف فوق الذکر و استفاده از آخرین دستاورد های علمی و تکنولوژیکی ویژه نابینایان،  هیئتی را به نمایشگاه اعزام می کند. اینک گزارش هیئت اعزامی از نمایشگاه جهت اطلاع عزیزان نابینا تقدیم می گردد.

دو تن از جانبازان نابینا و همراه ایشان که از طرف خانه نور مأموریت داشتند در نمایشگاه سایت سیتی شرکت نمایند، روز دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت سال 1395 مصادف با 16 ماه می سال 2016 میلادی عازم شهر فرانکفورت آلمان شدند. مدت برگزاری نمایشگاه 3روز یعنی چهارشنبه 29 لغایت جمعه 31 اردیبهشت ماه برابر با 18 الی 20ماه می 2016 میلادی بود. از ساعت 10 صبح چهارشنبه جانبازان نابینا پذیرای بازدیدکنندگان از هر ملیت و زبانی بودند.

 

سایت سیتی چیست ؟

 سایت سیتی Sight City به معنای شهر بصیرت است. این نمایشگاه بزرگترین و مهمترین رویداد نابینایی و کم بینایی در جهان می باشد. این نمایشگاه در هتل شرایتون و همجوار فرودگاه فرانکفورت در مکانی به مساحت 4000متر مربع تشکیل و بازدید از آن کاملاً رایگان است. پذیرش خدمات فرودگاهی و ایستگاه قطار برای افراد نابینا و کم بینا بصورت رایگان است. جهت کمک به نابینایان افرادی با لباس متحدالشکل به رنگ زرد که از طرف شرکت سایت سیتی  بکار گرفته شده اند، از فرودگاه، مترو و خیابان های اطراف هتل نابینایان را به محل نمایشگاه هدایت می نمایند. این در صورتی است که همه مسیر های منتهی به هتل توسط علام و موزائیک های برجسته مناسب سازی گردیده است. ساعت کار نمایشگاه از10صبح الی 6بعد از ظهر بود.

افرادی که خواهان استفاده از مترجم بودند با پرداخت 15 یورو برای هر ساعت می توانستند از این خدمات استفاده کنند.(البته فقط برای زبان های آلمانی و انگلیسی)

جدول آماری یک دهه برگزاری نمایشگاه سایت سیتی

آمار بازدید کنندگان در 10سال گذشته

ردیف

سال

تعدادغرفه

تعداد بازدید کنندگان

1

2006

94

3000

2

2007

93

3200

3

2008

98

3560

4

2009

110

3840

5

2010

130

4020

6

2011

130

4010

7

2012

137

4050

8

2013

112

3800

9

2014

130

4000

10

2015

125

2500

11

2016

130

3800

 

غرفه خانه نور :

خانه نور به عنوان یک سازمان مردم نهاد ایرانی و به نمایندگی از جانبازان و معلولین نابینای سراسر کشور و تنها شرکت کننده از غرب آسیا با برپایی غرفه برای پنجمین سال متوالی خود را به بازدیدکنندگان معرفی نمود.

یک نفر از ایرانیان مقیم آلمان بعنوان مترجم زبان آلمانی در غرفه حضور داشت که توضیحات لازم را به بازدیدکنندگان  آلمانی زبان ارائه  می نمود و به سوالات آنان پاسخ می داد پاسخگویی به مراجعین انگلیسی زبان نیز به عهده یکی از جانبازان خانه نور بود.

محصولات غرفه خانه نور شامل دو بخش بود:

الف: تجهیزات توانبخشی شامل:

1- قلم هوشمند چند منظوره.

2- نرم افزار متن خوان فارسی پارس آوا نگارش  2.

3- دستگاه مکان یاب.

4-  کیبورد مخصوص نابینایان دو دست قطع.

5-  شطرنج.

6- ساعت رومیزی گویا.

7- دستگاه تست قند خون گویا(فارسی و انگلیسی).

8- خط کش ، نقاله و گونیا.

ب: محصولات فرهنگی شامل:

1- معرفی خانه نور ایرانیان بصیر در قالب فیلم و بروشور.

2-  CDهای آموزشی تولید شده در خانه نور.

3- فیلم مستند از توانمندی های گوناگون جانبازان نابینا در ایران.

4- روزنامه بریل "ایران سپید" به عنوان تنها روزنامه نابینایی منتشر شده در خاورمیانه.

به دلیل تنوع محصولات عرضه شده و نوآوری، این غرفه مورد توجه بازدید کنندگان از کشورهای مختلف و نیز ایرانیان مقیم خارج قرار گرفت. یکی از محصولاتی که همانند سال های قبل شدیداً مورد توجه بازدید کنندگان قرار داشت قلم هوشمند چند منظوره بود که به زبان انگلیسی مناسب سازی گردید. لازم به توضیح است که تعداد بازدید کنندگان از غرفه خانه نور نسبت به سال های قبل افزایش بیشتری داشت.

بازدید از سایر غرفه های نمایشگاه سایت سیتی:

در طول برپایی غرفه و در خلال فرصت های پیش آمده هیئت اعزامی برای بازدید از غرفه های سایر شرکت ها و سازمان ها و بررسی محصولات، خدمات و توانمندی های آنان مراجعه نموده و ضمن ارزیابی محصولات جدید ارائه شده، نمونه هایی از این محصولات را جهت بررسی بیشتر و بومی سازی آن در داخل کشور تهیه کردند. ذیلاً به تعدادی از غرفه ها که مورد بازدید قرار گرفت اشاره می گردد:

1_ غرفه شرکت تولید کننده تلفن همراه:

این شرکت سوئدی گوشی موبایلی را با سیستم عامل لینوکس طراحی و تولید نموده است. این گوشی همراه دکمه دار بوده و همانند گوشی های نوکیا می باشد. همچنین نرم افزار گویا سازی ویژه ی سیستم عامل لینوکس را نیز تولید نموده است. لازم به توضیح است با توجه به اینکه در دنیا سیستم عامل های سیمبین و اندروید به وفور در اختیار نابینایان ما می باشد این نوع گوشی و سیستم عامل محلی از اعراب ندارد و هیچ گونه امتیاز و برتری نسبت به گوشی ها و سیستم عامل های قبلی ندارد.

2 _ غرفه شرکت تجهیزات انبار داری برای نابینایان:

این شرکت نرم افزار و سخت افزاری تولید نموده که نابینایان را قادر می سازد تا به شغل انبارداری نیز بپردازند. روش کار بدین شکل می باشد که یک قلم هوشمند به وسیله ی یک کابل به کامپیوتر متصل می باشد؛ در کنار آن یک جعبه ی مشبک که دارای خانه های متعددی است قرار دارد. در بالای هر یک از خانه ها لیبلی چسبانیده شده و هر یک از این خانه های جعبه نماینده یکی از کالا های موجود در انباراست. هنگامی که نابینا نوک قلم را بروی لیبل قرار می دهد نام محصول و محتوای آن توسط کامپیوتر و با صدای نرم افزار جاز اعلام می گردد و فرد نابینا متوجه تعداد کالای موجود در انبار  می گردد. این سیستم از طریق شبکه به انبار اصلی متصل بوده و آخرین تغییرات در انبار به کامپیوتر فرد نابینا منتقل و بروز رسانی می شود.

3_ غرفه شرکت انگلیسی:

این شرکت دارای محصولاتی از قبیل وسائل آشپزخانه شامل مایکرو ویو، پارچ، ترازو، مایع سنج، پایه نگهدارنده آب جوش و دیگر محصولات شامل انواع ساعت مچی زنانه و مردانه، محافظ اتو، متر، پول شناس، ماشین حساب، دستگاه طناب زن و رنگ یاب می باشند که همگی این محصولات گویا هستند. در خصوص اخذ نمایندگی جهت ارائه محصولات آن شرکت در ایران مذاکراتی انجام شد که مورد استقبال قرار گرفت.

4_ غرفه شرکت آلمانی فیزیوتراپی چشم:

این شرکت آلمانی تجهیزاتی جهت فیزیوتراپی چشم، اعصاب و شبکیه تولید نموده است. این دستگاه برای افرادیست که سیستم عصب شبکیه آنها در مغز سالم است و شدیداً کم بینا می باشند. نحوه عملکرد این سیستم بدین شکل است که ابتداً سیگنال و امواجی از طریق دستگاهی به یک ریموت منتقل و از طریق عینکی که بر روی چشم نابیناست، مرتباً به چشم نابینا ساتع می گردد که این امر باعث تحریک و تقویت عصب بینایی و شبکیه ی آنها می شود و در واقع نوعی فیزیوتراپی عصب و شبکیه ی  چشم است. افرادی که می خواهند توسط این دستگاه  درمان شوند می بایست به این مرکز مراجعه نموده و به مدت10روز توسط سیگنال های این دستگاه عصب و شبکیه آنان مورد تحریک قرار گیرد. بعد از 10روز نتیجه کار مشخص می گردد. چنانچه این تحریکات مثمر ثمر باشد دید فرد کم بینا افزایش خواهد یافت.

5 _ غرفه شرکت آلمانی حل اختلالات خواب:

این شرکت با عنوان واسط برای یکی از بیمارستان های آلمان اقدام می نماید. این پزشکان به دنبال حل اختلالات خواب نابینایان هستند. برای اولین بار در آمریکا این پژوهش درباره ی تعدادی از نابینایان آن کشور که دارای اختلال خواب بودند انجام پذیرفت. بعد از آمریکا کشور آلمان دومین کشوری است که در این زمینه به طور جدی تحقیقات و پژوهش های گسترده انجام داده است. دو تن از پزشکان در دو بیمارستان برلین و مونستر به این امر پرداخته و نابینایان و کم بینایان را مداوا می کنند. همان گونه که می دانید افراد نابینا بیشترین اختلالات خواب را دارند و آن هم به این دلیل است که چشم افراد بینا در طول روز با درک نور هورمونی به نام ملاتومین ترشح می نماید. کار این هورمون تنظیم ساعت درونی افراد است و وقت خواب نیز توسط افراد بینا تنظیم می گردد. اما در افراد نابینا چون نور را درک نمی کنند این هورمون ترشح نمی شود. لذا ساعت درونی آنها نیز به هم می ریزد. بیمارستان و پزشکان آن به دنبال این هستند که به نابینایان کمک کنند تا ساعت درونی بدن آنها تنظیم شود. این امر به دوشکل ذهنی و همچنین توسط دارو انجام می پذیرد.

6 _ غرفه شرکت تولید کننده لوازم خانگی:

این شرکت آلمانی تولید کننده  انواع کالا و محصولات خانگی و آشپزخانه است؛ کالاهایی از قبیل: نقاله و گونیا بریل، تقویم سالیانه برجسته، متر برجسته، دستگاه تست قند خون، پول شناس، انواع ساعت مچی و رومیزی، ترازوی آشپزخانه که همگی گویا هستند، وسایل خیاطی از قبیل قیچی نابینایی، سوزن نخ کن، مایع سنج، کیف پول مخصوص تمامی اسکناس ها و سکه ها که براساس سایز، هرکدام در جای مخصوص خود قرار می گیرد که با خط بریل، گوشه هریک از قسمت ها مبلغ آن نوشته شده است،  انواع عصا، دستگاه بزرگ نمایی که مخصوص افراد کم بینا می باشد، وسایل بازی از قبیل شطرنج ، منچ، بازی مکعب و استوانه روبیک - که این دو قلم محصول به عنوان نمونه خریداری شد تا چنانچه در ایران قابل تولید باشد تولید گردد - و توپ های فوتبال وگلبال و گوشی تلفن ثابت دارای دکمه های شماره گیری بزرگ وگویا. همچنین با این شرکت در خصوص اخذ نمایندگی در ایران مذاکره گردید که مورد موافقت قرار گرفت.

7_ غرفه شرکت چاپ بریل بر روی پارچه:

این شرکت دارای دستگاهی است که می تواند رنگ و یا مشخصات لباس، کالا و... را بر روی لیبل پارچه ای به شکل بریل چاپ نماید و آن لیبل بر روی لباس یاکلاه نابینا چسبانیده ویا دوخته می شود. همچنین با این شرکت در مورد خرید این دستگاه مذاکراتی به عمل آمد که مقرر شد با صاحب کارخانه مذاکرات ادامه یابد.

8 _ مذاکره با شرکت  Freedom Scientifi:

در خصوص تولید TTS فارسی با این شرکت مذاکره گردید وکارشناس مربوط اعلام داشت چون TTS عربی را شرکت مدیا لاک تولید نموده شما باید با این شرکت فرانسوی مذاکره نمائید و شرکت Freedom Scientific در این زمینه نمی تواند کاری انجام دهد.

9 _ مذاکره با شرکت تولید کننده نرم افزار و سخت افزار آلمانی:

این شرکت که یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده نرم افزار و سخت افزار آلمان است که همانند شرکت Freedom Scientific برای نابینایان آلمان نرم افزار متن خوان تولید می کند. این نرم افزار همانند جاز زبان های مختلف حتی عربی را پشتیبانی می کند. طی مذاکره با این شرکت مقرر گرید که اگر نرم افزار پارس آوا بر روی این نرم افزار نصب گردد آن شرکت پارس آوا را به عنوان یک tts در نرم افزار خویش قرار دهد تا کاربران فارسی زبان بتوانند از آن استفاده کنند. اقدامات خانه نور جهت یکسان سازی دو نرم افزار با یکدیگر در حال پیگیریست.

10_ مذاکره با آموزشگاه نابینایان  Mainz:

مرکز آموزشگاه فیزیوتراپی، ماساژ و طب پزشکی BFW Mainzاین آموزشگاه که در شهر ماینز مستقر است کار آموزش به نابینایان را به عهده دارد. دانش آموزان مقطع راهنمایی به بالا در این مرکز به آموزش های فیزیوتراپی بمدت 3 سال و ماساژوری به مدت 2سال می پردازند. پس از پایان آموزش، به آنان مدرک دیپلم فنی اهدا می گردد و جهت جذب در بازار کار آماده می شوند.

 

11 _ مذاکره با آموزشگاه نابینایان شهر ماربورگ تا مقطع دیپلم:

این آموزشگاه که یکی از بزرگترین مراکز آموزشی کشور آلمان است در شهر ماربورگ قرار دارد. ابتدا افراد نابینا که در آموزشگاه های دیگر تا مقطع دیپلم مشغول به تحصیل می باشند در این آموزشگاه آموزش IT، آموزش مدیریت فروش و آموزش جهت پاسخگویی تلفن را به کاربران نابینا می دهند و آنان را جهت جذب در بازار کار آماده می سازند. پس از فارغ التحصیلی جهت ادامه کار و بازار یابی می توانند به این آموزشگاه وارد شوند.

12 _ مذاکره با آموزشگاه نابینایان مقطع بالاتر از دیپلم :

این آموزشگاه مکمل آموزشگاه BFW است. فارغ التحصیلانی که در آموزشگاه BFW  دیپلم می گیرند جهت انجام آموزش های تکمیلی و ورود به بازار کار به این آموزشگاه وارد می شوند. این مرکز آموزش هایی از قبیل: رفتارهای اجتماعی، Office، موسیقی، فیزیک، بازاریابی، اپراتوری تلفن و سرگرمی را به کاربران نابینا جهت ورود به بازار کار  ارائه می دهد.

13_ مذاکره با فدراسیون نابینایان فرانکفورت:

یکی از کار های مهم این انجمن آموزش است که انواع مختلف آموزش را در زمینه های مختلف به نابینایان و یا مردم ارائه می دهد. آموزش هایی از قبیل: تردد در شهر، کامپیوتر، جهت یابی و راه رفتن با عصا، و چگونگی حمایت از افراد مسن از جمله فعالیت های این مرکز است. افرادی که به نابینایان خدمات رسانی می کنند و مبالغی را که هزینه می نمایند یا مستقیماً از دولت دریافت می کنند و یا از شرکت های بخش خصوصی که به انجمن های نابینایی کمک مالی می دهند تأمین می کنند.

انجمن های نابینایی برنامه کاری خویش را به شرکت ها و موئسسات ارائه می دهند تا بتوانند در قبال این برنامه ها و پروژه ها، چنانچه مورد تائید خیرین واقع شد، هزینه های خویش را دریافت کنند. تعداد اعضاء هیئت مدیره 7نفر است و توسط فعالین شهری اعم از دولتی و غیر دولتی  انتخاب می گردد. از این هفت تن تنها یک نفر نابیناست. هر دو سال یکبار اعضاء هیئت مدیره تغییر می یابد و رئیس هیئت مدیره تا زمانی که وظیفه خود را به خوبی انجام دهد بر سر کار باقیست، در غیر این صورت توسط اعضاء هیئت مدیره تغییر می کند. فدراسیون نابینایی فرانکفورت نزدیک به 175 سال سابقه فعالیت دارد.

همانگونه که در مقدمه اشاره گردید نمایشگاه در 3 روز  چهارشنبه ، پنج شنبه و جمعه از تاریخ 29الی 31 اردیبهشت برگزار شد. در روز جمعه پس از پایان کار نمایشگاه، تجهیزات غرفه جمع آوری شد وگروه درساعت 6 بعد ازظهر به سمت شهر کلن عزیمت نمود و نهایتاً روز دوشنبه سوم خرداد از شهر فرانکفورت به مقصد تهران پرواز کرد.

در خاتمه خانه نور ایرانیان بصیر امیدوار است که این سفر دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی خوبی برای جامعه هدف در بر داشته باشد.

 

                        ومن ا... التوفیق

                                    هیئت مدیره خانه نور ایرانیان بصیر

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
گزارش خوبیست ارتباط افراد بصیر باهم واستفاده ازتجربیات وتکنولوژی روز دنیا
اینجوهایی شنیدم برا افراد دوپاقطع بنام سروقامتان هم هست
چرا نخاعیها تجربیات وتکنولوژی روز را اول به شهرها وبعد ارتباط با دنیا ندارند
سیستم آموزش ضعیف وهرکس سلیقه ای عمل میکند واگرتجربیات وتکنولوژی روزدنیا دراختیار نخاعیها هم قرارگیرد زخمها عفونتها مسایل روحی روانی پوکی استخوان ارولوژی ودهها مشکل دیگر برای نخاعی وحامیان آنها آسانتر خواهدشد البته سایتهای آموزشی هست ولی آموزش تنها درانزواثمربخشی نرمال ندارد اگربنیاد متولی است بسم الله والا خودنخاعیها براحفظ روحیات وسلامتی همدردان خویش کمک کنند چرا آب درمانی برا بعض مراکز باشد ولی شهرهای کوچک محروم برانخاعی مسیولین مدیریت کنند نه بیمار انشاالله
سلام ضمن تشکر از عوامل سایت فاش نیوز زمانی شده که به کسانی که در راه دفاع از انقلاب جانفشانی میکنند ومجروح میگردند به جای جانباز میگویند معلول حین خدمت، خواهشمند است درخصوص این افراد که بعد از جنگ در مأموریت های نظامی مجروح ومصدوم گردیده اند و به اصلاح معلول وخانه نشین گردیده اند و جوانی خودراتقدیم انقلاب و آرمانهای آن نموده اند مطلب بگذارید تاباحق وحقوق خودآشناشوند.
دبیر محترم ونازنینم. باسلام وتحیات.ارزوی قبولی طاعات وعبادات. منهم در دوران دانشجویی بمدت ۳۰سی ماه در جبهه در کنار برادرانم بودم واینجا یاد روزهای خوب که با بچه ها انقدر برادری گرم داشتیم.بطوریکه مرخصی میامدم دلم واسه جبهه وبچه ها تنگ میشد که چند روز زودتر برمیگشتیم. یاد صفای انروزها که برای هم برادر. پدر .عزیز هم بودیم. بگذریم بچه های که بنده رو میشناسن میدونند سعی کردم هنوز دهه اولی باشم. هدفم از نوشتن این مطلب .من ماه گذشته مدت یکهفته ای آلمان برا سمینار تازه های اعضای مصنوعی و وسایل کمکی.وسیتمای کامپیوتری دست وپا وتوانبخشی رفتم مقداری عکس ومطلب جمع وجور کردم. دوست دارم باطلاع بچه ها بگذارم و اگه صلاح دونسنید درخدمتم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi