شناسه خبر : 46877
شنبه 05 تير 1395 , 11:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آرمیدن زیر سقف‌های گِلی

 در دوران دفاع مقدس، معیشت در کنار تمام مشکلات زمان جنگ از دغدغه‌های پاسداران و سربازانی بود که خود در مرزها از میهن دفاع می‌کردند. سرداران شهید فتحعلی‌زاده و عظیم‌خانی از رزمندگان استان آذربایجان غربی نیز در وصیت‌نامه‌های خود به این موضوع اشاره داشتند. در ادامه زندگی‌نامه و فرازی از وصیت‌نامه این شهدای والامقام را می‌خوانید.

زمانی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) شروع شد، عادل عظیم خانی در کلاس دوم راهنمائی تحصیل می‌کرد و نوجوانی بیش نبود، خیابان محل زندگیشان محل تجمع انقلابیون بود به همین جهت خود به خود بدان سو کشیده شد و به صفوف مردم پیوست.

در سال 58 بنا به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) با تشکیل ارتش بیست میلیونی در انجمن مدرسه و پایگاه‌های سپاه به فعالیت پرداخت.

پاییز سال 61 به مناطق عملیاتی اعزام شد تا از مرز عقیده و ایمان پاسداری کند و چندین بار از ناحیه دست، سینه و پا مجروح شد. با روحیه انقلابی که داشت در راه خدمت به امام(ره) و اسلام از هیچ کوششی دریغ نکرد و در عملیات‌های مختلفی همچون والفجر مقدماتی، والفجر 8 و ... شرکت داشت و در یکی از عملیات‌ها یکی از دست‌هایش از کار افتاد.

بی‌باکی و نترسی او هنگام عملیات، زبانزد رزمندگان بود. هنگامی که مسؤولیت قائم مقامی گردان را بر عهده داشت، شب تا صبح به همسنگرانش سرکشی می‌کرد و با شوق بسیار و تواضع فراوان آنان را دلگرم می‌کرد.

دوستانش می‌گفتند عادل خواب شهادت خویش را دیده و می‌دانست در عملیات کربلای 8 شهید می‌شود و آنچنان شد.

در فرازی از وصیت نامه شهید عظیم خانی آمده است:

روی قبرم مثل برادر (شهید) فتحعلی‌زاده، گلی باشد‌ زیرا در شهرمان کسانی هستند که نان روزمره خود را نمی‌توانند پیدا کنند و در زیر سقف‌های گلی زندگی می‌کنند.

در فرازی از وصیت نامه شهید محمد فتحعلی زاده آمده است:

سر قبری و سنگ قبر برایم نسازید و قبری بسیار ساده و گلی با یک تکه حلبی کوچک و نباتی بگذارید تا یادتان همیشه باشد که هنوز در حلبی‌آبادها و روستاهای دور افتاده‌مان، مادران، خواهران، برادران و پدران مان حسرت غذای روزانه را می کشند.

گلچینی از تصاویر شهید عظیم خانی را در کنار همرزمانش مشاهده نمایید.

ایستاده از سمت راست: جانباز ابوالقاسم محتشمی، جانباز احمد چهره آرا، شهید محسن اقدمی(ازمیاندوآب)، یوسف صلاحی، شهید محمد معصومی، علی اکبرپور، شهیدعادل عظیم خانی

نشسته از سمت راست: شهید محمدرضا حجازی فر، شهید عزیز سالمی (ازسلماس)، شهید حسین صمدلویی، مصدق (ازارومیه)

نشسته از سمت راست: شهید معصوم احمدی، علی اکبرپور، شهید عادل عظیم خانی، محسن احمدی

 

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi