شنبه 05 تير 1395 , 11:19
بایدها و نبایدهای حقوق های نجومی
همقطار- با توجه به افشاء فیشهای حقوق و مزایای نجومی تعداد اندکی از مدیران دولتی و نهادهای وابسته به دولت در روزهای اخیر و موضع گیری نهادهای قانون گزار، مجریه و قضاییه کشور در اینخصوص و راهکارهایی که برای منطقی نمودن پرداختهای مذکور ارایه میشود، را ملاحظه نموده، لکن برای رعایت عدالت در کشور و برخوردی یکسان برای تمامی بخشها از جمله بخش خصوصی، باید بدنبال راهکاری که بتوان در اجرای صحیح و یکنواخت در سطح کشور کاربرد داشته باشد، بود و از ارایه راهکارهای غیر شفاف و تنها برای یک بخش خوداری شود چرا که این موضوع میتواند مدیرن توانمند بخش دولتی را به سایر بخشها سرازیر نماید و برای حل یک معضل بخش دولتی، نسبت به ایجاد معضلات بیشتری خواهد شد.
در این راستا و همگام با سایر کشورهای توسعه یافته، باید از ابزارهای مناسب برای ایجاد عدالت استفاده نمود که یکی از این ابزارها مالیات بر درآمد میباشد که در صورت تصویب و ابلاغ آن، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اصل «44»[1] قانون اسای بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار شده است را در بر خواهد گرفت و از ایجاد معضلات جدید برای صرف بخش دولتی پیش گیری خواهد نمود و جابجایی مدیران از بخش دولتی به سایر بخش ها انجام نخواهد شد. در این ارتباط پیشنهاد میشود جدول بر درآمد حقوق و مزایای سال 1395 (مشتمل بر تمامی پراخت ها از جمله اضافهکار، پاداشها، سایر پرداختها نظیر پرداخت از محل اعتبارات خارج از شمول و ماده «217»[2] قانون مالیاتهای مستقیم و اقلام مشابه) برای بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی در نظام اقتصادی کشور بازنگری شود. بطور مثال جدول ذیل میتواند مصوب و بدون ورود به ضوابط و اصلاح آن در بخش دولتی، رافع معضل کنونی که مبتلابه بخشدولتی و وابسته به دولت (خصولتی یا شبه دولتی) خواهد بود و منابع آن میتواند برای رعایت عدالت، که منجر به کاهش ضریب جینی[3] در کشور نیز خواهد شد مورد استفاده قرار گیرد؛ که بدین ترتیب نظام میتواند به اهداف والاتری که با اصلاح ضوابط پرداخت حقوق و مزایای مدیران دولتی و شبه دولتی دست مییابد و پس از اندک مدتی اثر آن ناپدید میشود، دست یابد.
حقوق ماهیانه تا |
حقوق سالیانه تا |
درآمد مشمول مالیات سالیانه پس از کسر از معافیت |
نرخ به درصد |
مالیات ماهانه |
خالص دریافتی ماهانه |
مالیات سالیانه |
خالص دریافتی سالیانه |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25,000,000 |
300,000,000 |
معاف |
0 |
0 |
25,000,000 |
0 |
300,000,000 |
50,000,000 |
600,000,000 |
300,000,000 |
10 |
2,500,000 |
47,500,000 |
30,000,000 |
570,000,000 |
100,000,000 |
1,200,000,000 |
900000000 |
25 |
15000000 |
85,000,000 |
180000000 |
1,020,000,000 |
150,000,000 |
1,800,000,000 |
1,500,000,000 |
40 |
35,000,000 |
115,000,000 |
420,000,000 |
1,380,000,000 |
200,000,000 |
2,400,000,000 |
2100000000 |
55 |
62500000 |
137,500,000 |
750000000 |
1,650,000,000 |
250,000,000 |
3,000,000,000 |
2,700,000,000 |
60 |
92,500,000 |
157,500,000 |
1,110,000,000 |
1,890,000,000 |
300,000,000 |
3,600,000,000 |
3300000000 |
75 |
130000000 |
170,000,000 |
1560000000 |
2,040,000,000 |
350,000,000 |
4,200,000,000 |
3,900,000,000 |
167,500,000 |
182,500,000 |
2,010,000,000 |
2,190,000,000 |
|
400,000,000 |
4,800,000,000 |
4500000000 |
205000000 |
195,000,000 |
2460000000 |
2,340,000,000 |
|
450,000,000 |
5,400,000,000 |
5,100,000,000 |
242,500,000 |
207,500,000 |
2,910,000,000 |
2,490,000,000 |
|
500,000,000 |
6,000,000,000 |
5700000000 |
280000000 |
220,000,000 |
3360000000 |
2,640,000,000 |
|
550,000,000 |
6,600,000,000 |
6,300,000,000 |
317,500,000 |
232,500,000 |
3,810,000,000 |
2,790,000,000 |
|
600,000,000 |
7,200,000,000 |
6900000000 |
355000000 |
245,000,000 |
4260000000 |
2,940,000,000 |
|
650,000,000 |
7,800,000,000 |
7,500,000,000 |
392,500,000 |
257,500,000 |
4,710,000,000 |
3,090,000,000 |
|
700,000,000 |
8,400,000,000 |
8100000000 |
430000000 |
270,000,000 |
5160000000 |
3,240,000,000 |
|
750,000,000 |
9,000,000,000 |
8,700,000,000 |
467,500,000 |
282,500,000 |
5,610,000,000 |
3,390,000,000 |
|
800,000,000 |
9,600,000,000 |
9300000000 |
505000000 |
295,000,000 |
6060000000 |
3,540,000,000 |
|
850,000,000 |
10,200,000,000 |
9,900,000,000 |
542,500,000 |
307,500,000 |
6,510,000,000 |
3,690,000,000 |
|
900,000,000 |
10,800,000,000 |
10500000000 |
580000000 |
320,000,000 |
6960000000 |
3,840,000,000 |
|
950,000,000 |
11,400,000,000 |
11,100,000,000 |
617,500,000 |
332,500,000 |
7,410,000,000 |
3,990,000,000 |
|
1,000,000,000 |
12,000,000,000 |
11700000000 |
655000000 |
345,000,000 |
7860000000 |
4,140,000,000 |
|
1,000,000,001 |
به بالا |
90 |
[1] نظام اقتصادی جمهور اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است....
[2] به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده میشود که یک درصد (1%) از وجوهی که بابت مالیات و جرایم موضوع این قانون وصول میگردد (به استثنای مالیات بر درآمد شرکتهای دولتی) در حساب مخصوص در خزانه منظور نموده و در مورد آموزش و تربیت کارمندان در امور مالیاتی و حسابرسی و تشویق کارکنان و کسانی که در امر وصول مالیات فعالیت موثری مبذول داشته و یا میدارند خرج نماید. وجوه پرداختی به استناد این ماده به عنوان پاداش وصولی از شمول مالیات و کلیه مقررات مغایر مستثنی است. ....
[3] ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده میشود. این ضریب با نسبتی تعریف میشود که ارزشی بین صفر و یک دارد. هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان میدهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص میکند. اگر ضریب جینی مساوی با عدد صفر باشد یعنی همه درآمد و ثروت یکسان دارند (برابری مطلق) و اگر مساوی با عدد یک باشد یعنی نابرابری مطلق به گونهای که ثروت تنها در دست یک نفر است و مابقی هیچ درآمدی ندارد.
حاج آقا ها شبهای احیا رفتند قرآن بسر گرفتند و.گناهانشون بخشیده شد تا سال دیگه ....
کارگر بنایی از فرط خستگی بعداز افطار خوابش برد وبه مراسم نرفت وگناهان امسالش هم رفت
روی گناهان پارسالش......خداوند حساب و کتاب دقیقی دارد . شرط دل پاک است و راه مولا .....
در عدالت گشایشی است که در احسان نیست.
نهج البلاغه
--------
بیاندیشیم سروران
------
شهدا برای ایجاد عدالت قیام نمودند.
...
بچه های جبهه 5 % .
حقوق و مزایا 000000000000000 ریال ؟!
...