شناسه خبر : 47027
سه شنبه 08 تير 1395 , 11:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مراسم گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت برگزار شد

در این مراسم که در مسجد جامع سردشت برگزار شد، استاندار آذربایجان غربی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این بمباران گفت: بمباران شیمیایی سردشت نمونه ای از حقوق بشر آمریکایی است که همواره کشورهای غربی از آن دم می زنند.

«قربانعلی سعادت» افزود: استکبار با بمباران شیمیایی شهر قهرمان سردشت قصد داشت تا مقاومت ملت ایران را درهم بشکند؛ ولی متوجه شد که ملت قهرمان ایران با جانفشانی و رشادت های مثال‌زدنی خود به دژی تسخیرناپذیر تبدیل شده است.

وی همچنین با بیان برخی مشکلات جانبازان شیمیایی این شهرستان گفت: پرونده مصدومان شیمیایی این شهرستان هم‌اکنون در دست بررسی است و مسئولان تمامی سعی خود را به کار خواهند بست تا در این زمینه حقی از کسی ضایع نشود.

سعادت همچنین از ایجاد موزه شیمیایی در سردشت خبر داد و گفت: با احداث این موزه سعی خواهد شد مظلومیت مردم بی دفاع شهرستان سردشت به جهانیان نشان داده شود.

در بخشی دیگری از این مراسم نیز فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جراحت و زخم های مردم مظلوم و بی دفاع سردشت و حلبچه بسیار عمیق است، اظهار کرد: حادثه ای که در سال 66 در سردشت اتفاق افتاد، نه یک حادثه، بلکه یک جنایت بزرگ بشری بود.

سردار «عابدین خرم» گفت: جرم مردم بی دفاع سردشت گفتن "نه" به استکبار و ایستادگی در برابر نیروهای رژیم بعثی عراق، دفاع از مرزها و کیان میهن، همدلی، همبستگی و حمایت از رزمندگان اسلام بود.

وی با بیان اینکه مردم سردشت برگردن نظام حق دارند، افزود: مردم غیور و مقاوم شهر مرزی سردشت با ایستادگی و استقامت مثال‌زدنی خود در برابر دشمن بعثی، درس عزت و آزادگی را به همگان آموختند.

در این مراسم همچنین پیام های وزیر امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و میکروبی نیز قرائت شد.

در این مراسم وزیر انفال و شهیدان اقلیم کردستان عراق، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه سردشت و خانواده شهدا و جانبازان شیمیایی این شهرستان نیز حضور داشتند.

هفتم تیر 1366 رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب های شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام سردشت را بمباران کرد؛ که در این حمله ناجوانمردانه 118 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به‌وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi