شناسه خبر : 47065
چهارشنبه 09 تير 1395 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهدای حرم،ماجرای عجیب تاریخ!

 
حضور جوانان مومن و انقلابی در حرم اهل بیت علیهم‌السلام و آمادگی آنان برای ایثار و شهادت در کنار رزمندگان بومی؛خط بطلانی است بر تلاش مذبوحانه دشمن برای انقلاب زدایی از انقلاب اسلامی و تضعیف ایمان و باورهایی دینی جوانان.
مدتی است واژه"شهدای حرم" به تدریج و آهسته آهسته وارد ادبیات کشور ما شده است.واژه ای که در پی سوءاستفاده نظام سلطه از جریان بیداری اسلامی و ایجاد بلوا و ناامنی در سوریه و سپس عراق توسط گروه های تکفیری زمینه‌های شکل گیری آن فراهم شد.

"شهدای حرم " پدیده بدیع و شگفت‌انگیزی است که تا کنون  همچون خود شهدای این عرصه مکتوم و مظلوم مانده و در باره آن کمتر گفته و نوشته شده است.

قدری از عظمت ،اهمیت و عجیب بودن ماجرای شهدای حرم را می توان در مقایسه با شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس دریافت. مقایسه ای که ذره ای از ارزش و شکوه کار آن شهدا نمی کاهد اما به درک بهتر این پدیده کمک می کند.

نخست اینکه در دوران دفاع مقدس دشمن به خاک ما تجاوز کرده بود و آمادگی زنان و مردان و بویژه جوانان این آب و خاک برای ورود به میدان دفاع از کشور و جانبازی و فداکاری طبیعی بود. حال آنکه در موضوع شهدای حرم بحث خاک وطن و مرزهای جغرافیایی مطرح نیست و مفهوم متعالی تر دفاع از اسلام که البته در دفاع مقدس هم، اصل بود بیشتر و شفافتر نمایان گشته است. 

تفاوت دیگر اینکه در دوران دفاع مقدس ، از سوی حضرت امام(ره) و مسئولان و دستگاه های تبلیغی، مردم پیوسته برای دفاع از کشور و اسلام فراخوانده می شدند و مردم هم داوطلبانه اجابت می کردند و در لبیک به دعوت امامشان جبهه‌ها ی نبرد را با حضور خود پر می کردند.اما حضور پر شور مدافعان حرم در سرزمین غربت در حالی است که هیچ فراخوانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر مسئولان برای دفاع از حرم اهل بیت علیهم‌السلام داده نشده است.

سومین تفاوت را به تبع نکته قبل در فضای شور و هیجان دوران دفاع مقدس باید جستجو کرد.در مارش ها و سرودها و تبلیغات شهری و پوسترها و دیوار نوشته‌ها و...که انسان های باغیرت را به این حضور ترغیب میکرد. در بدرقه ها و تشییع جنازه های با شکوهی که برگزار می شد و ایمان راسخ و قدم های استوار رزمندگان غرورآفرین دفاع مقدس  را مصمم تر و با انگیزه تر به میدان جهاد و شهادت فرامی خواند.فضایی که امروز برای رزمندگان با ایمان و استوار حریم اهل بیت(ع) به آن شکل وجود ندارد و هر چه هست برخاسته از غوغای درونی آنان و اراده و عزم آهنین آنها و همراهی صبورانه خانواده معزز آنهاست.

شهدای حرم تا چند ماه قبل حداکثر در محدوده محل زندگی خود مورد توجه قرار می گرفتند و بصورت محدود تشییع می شدند. واز عمرانعکاس عمومی و رسانه ای و ساخت نماهنگ در باره این راست قامتان تاریخ مدت زیادی نمی گذرد در حالیکه از حماسه آفرینی آنها چند سالی گذشته است!

 چهارمین و از جهتی مهمترین تفاوت، شرایط فرهنگی و اجتماعی است که این جوانان در آن،این راه را انتخاب کرده و می کنند.

 دفاع مقدس در اولین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی  بود؛زمانی که از سویی شور انقلاب همچنان در اوج بود و از سوی دیگر جوانان، اینگونه در معرض تهاجم و شبیخون فرهنگی نبودند.اما زمانه ای که مدافعان حرم این هجرت الی الله را محقق کرده اند اولا" بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی سپری شده و ثانیا" انواع هجمه های فرهنگی برای تضعیف ایمان جامعه و خصوصا" جوانان در حال اجراست.

حضور جوانان مومن و انقلابی در حرم اهل بیت علیهم‌السلام و آمادگی آنان برای ایثار و شهادت در کنار رزمندگان بومی؛خط بطلانی است بر تلاش مذبوحانه دشمن برای انقلاب زدایی از انقلاب اسلامی و تضعیف ایمان و باورهایی دینی جوانان.

خلاصه اینکه پدیده عجیب مدافعان و شهدای حرم نشانه  بلوغ ایمانی و رشد سیاسی و بصیرت جوانان زمانه ماست.ایمان و رشدی که مرزهای جغرافیایی و تعلقات رنگارنگ مادی را در نوردیده و به حقایقی والا و ملکوتی دست یافته است.ایمان و رشدی که جوانان ایران و افغانستان و پاکستان و لبنان و عراق و سوریه در کنار هم به تصویر کشیده اند و نوید بخش حرکت بسوی تمدن نوین اسلامی شده اند!

مدافعان و شهدای حرم همچنین جلوه ای از عظمت و اقتدار نظام اسلامی هستند که خود ثمره رشادت‌ها و تلاش های مجاهدانه ای است که آنروز رزمندگان اسلام در جبهه‌ها ی غرب و جنوب ایران به تصویر کشیدند و امروز از سویی در میادین علم و پیشرفت و از سوی دیگر در آنسوی فرات و یا اطراف مدیترانه جلوه گر شده است.
 
*مهدی فضائلی
کد خبرنگار: 19
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi