شناسه خبر : 47080
چهارشنبه 09 تير 1395 , 12:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فقط به راهپیمایی ها اکتفا نکنیم

محمدرضا رضایی افزود: به نظر می رسد در پیگیری حقوق از دست رفته مصدومان حملات شیمیایی باید همت بیشتری از طرف مسئولان باشد و ما نیز به عنوان قربانی این حمله ها از هرگونه کمک برای مشخص کردن چهره اصلی جبهه استکبار دریغ نخواهیم کرد.
وی با بیان اینکه برای مداوا بعد از بمباران شیمیایی جزیره مجنون در سال 60 همراه 10 نفر به آلمان رفتیم، گفت: این درحالی بود که آلمان هم از فروش سلاح شیمیایی به کشورهای غربی برای رسیدن به دست بعثی ها و استفاده علیه ایران و هم از درمان بیماران شیمیایی ایرانی سود می برد.
رضایی درباره راهکار احقاق حقوق بین المللی ایران درباره حملات شیمیایی افزود: شاید از مهم ترین کارها در این باره اعزام مجروحان شیمیایی شده جنگ تحمیلی به جلسات بین المللی به عنوان سند زنده و گویا باشد و اینکه ایران با قاطعیت دنبال محکومیت آلمان و سایر کشورهای فروشنده سلاح به عراق در مجامع بین المللی باشد.
وی پیشنهاد داد: شاید بتوان با دیپلماسی خوب با سایر کشورها از جمله سوریه و تجمیع اسناد حمله بتوان تاثیرگذاری بیشتری در محکومیت این دولت ها داشت. 
این جانباز شیمیایی در دوران دفاع مقدس درباره وضعیت جسمی مجروحان شیمیایی گفت: خیلی از این جانبازان در وضعیت نامناسب مالی به سر می برند و نزدیک به 30 سال است که همه شبانه روز رنج های زیادی را متحمل می شوند.
وی درباره بیماری جانبازان شیمیایی اظهار کرد: هر چند مدت، یکبار بیماری ما عود می کند و تا دوماه تحت معالجه قرار می گیریم، بعد از بهبودی نسبی با توجه به ضعف زیاد سیستم ایمنی بدن با یک سرماخوردگی ساده یا حتی تنفس گرد و خاک شدید هوا و مانند این مسائل دوباره تمام دوران سخت درمان باید از سر گرفته شود.
رضایی نسبت به آگاهی رسانی درباره این قشر از مجروحین جنگی به مردم تاکید کرد و گفت: شاید خیلی از مردم و جوانان اطلاعی از وضعیت کلی ماهم ندارند، لذا لازم است رسانه ها، مسئولان و همه فعالین اجتماعی درباره نوع جراحت، ناراحتی های به وجود آمده، حساسیت ها و زحمت ها و هزینه های بسیار خانواده این جانبازان اطلاع رسانی کنند.
از زمستان سال ۱۳۵۹ عراق شروع به استفاده از بمب ها و گلوله‌های شیمیایی علیه ایران کرد که اغلب ترکیبات آن اشک آور، تهوع زا و عصبی بوده و بعد از دستیابی به گاز خردل از این گاز بیشتر استفاده کرد، این گاز اثرات درازمدتی نظیر کوری، انواع سرطان، ناباروری و نقص عضوهای پیش از تولد داشت.
مناطق مورد حمله شیمیایی عراق در کشور ایران عبارتند از مناطق عملیاتی شمال غرب (والفجر ۲)، روستاهای مجاور و حاج عمران، زرده، نساردیره، نساردیره سفلی، شاهماردیره، باباجانی، دودان و شیخ صله، سومار، مریوان، بانه و روستاهای مجاور، پیرانشهر، نودشه، سردشت، منطقه عملیاتی طلائیه و جزایر مجنون که تا آخر جنگ این حملات غیر انسانی ادامه داشت.

منبع: ایرنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi