شناسه خبر : 47316
شنبه 19 تير 1395 , 10:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دستگیری تعدادی از متخلفان بانک وابسته بنیاد شهید

ماجرای فیش های حقوقی نجومی در دستگاه های دولتی به بانک ها هم سرایت کرد تا جایی که مدیر عامل چهار بانک بزرگ کشور مجبور به استعفا از مقام خود شدند. اما این موضوع زمانی باعث تحیر می شود که پای بانک وابسته به یک نهاد مانند بنیاد شهید در میان می آید.

از روزی که نمایندگان مجلس نهم سرنخ تخلفات بنیاد شهید را دست گرفتند تا به امروز بیش از دو سال گذشته است. سرنخی که در پیچ و خم کمیسیون، نماینده‌ها و مسئولان بنیاد شهید به یک کلاف سردرگم تبدیل شد تا جایی که دیگر نشانی از رد اصلی‌ تخلفات گسترده بنیاد شهید نیست.

تصمیم‌های خلاف قانون رئیس بنیاد، مسدود کردن پرونده ایثارگران، بی‌عدالتی در نظام پرداخت ایثارگران برداشت خلاف قانون از حساب‌های ایثارگران و سپس بازگرداندن آن پس از چند‌ماه به حساب‌ها همچون واریز حقوق جامعه هدف به بانک دی و باقی ماندن آن در حساب بانک، فروش بی ضابطه برخی اماکن، در کنار تخلف‌هایی مثل فروش ساختمان‌های متعلق به بنیاد و شفاف نبودن شیوه هزینه آنها، فقدان شفافیت جریان مالی در مراکز تحت پوشش بنیاد مانند بیمارستان خاتم و همچنین افزایش میزان شکایات از بنیادشهید از جمله محورهایی بودند که سیگنال‌های لزوم شروع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را به مجلس ارسال کردند.

**شوکه شدن تیم تفحص از عمق تخلفات

نزدیک به یک سال از شروع تحقیق و تفحص‌ مجلس گذشته بود که خبر گستردگی تخلف در بنیاد شهید به گوش رسید تا جایی که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، موارد به دست آمده از تفحص را چنان «تلخ و گزنده» دانست که ارائه این گزارش در بسته‌ای محرمانه به دستگاه قضاء را راهی برای ضربه ندیدن ایثارگران عنوان کرد.

«کشف اختلاس ۱۵‌میلیاردتومانی و حیف‌ومیل بیش از ۱۷۰‌ میلیارد تومان از دارایی‌های بانک دی در صرافی‌ها» از جمله نکاتی دیگری بودند که رئیس کمیته تفحص از آن پرده برداشت و  از دستگیری تعدادی از عاملان این تخلف و همچنین فرار چند تن دیگر به خارج از کشور خبر داد.

**وعده های بی سرانجام برای قرائت گزارش

مستندات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، روندی طولانی را طی کرد تا اینکه سرانجام در آخرین روزهای سال 93 بود که امیر خجسته در قامت رئیس کمیته تفحص از قرائت گزارش در صحن علنی مجلس خبر داد، خبری که با وجود اعلام چندین باره‌اش در بازه‌های زمانی متفاوت، هرگز جامه عمل نپوشید تا گره‌های کور این کلاف هزار گره، محکم تر شود.

داستان تا جایی پیش رفت که سرنجام کاسه صبر خجسته لبریز شد و او در جلسه علنی سوم آذر 94 که برای نطقش پشت تریبون مجلس رفته بود، زبان به گلایه گشود و از این موضوع که هنوز پس از گذشت دو سال از تحقیق و تفحص و با وجود وعده کمیسیون اجتماعی برای تصویب گزارش این کمیته در تاریخ 24 آبان 94، این گزارش همچنان در کمیسیون تصویب نشده است تا به مرحله قرائت در صحن علنی مجلس برسد، انتقاد کرد.
 
او در نطق تند و تیز خود به تخلفات 1300 صفحه‌ای بنیاد شهید اشاره کرد و  با ارائه این گزارش به هیات رئیسه مجلس، ادامه مسیر را به اعضای هیات رئیسه مجلس سپرد و گفت که «چرا باید تعلل کنیم و به نحوی حرکت کنیم که از بیرون بگویند قدرت مجلس چه شد؟! آیا اتفاقات بیمه دی و سازمان اقتصادی کوثر و صرافی بانک دی که صدها میلیارد تومان از آن برگردانده شد، مستندات ندارد و حب و بغض است؟ آیا دست سلطانِ شکر در شرکت اقتصادی سبحان مستندات ندارد؟ فشارهای سنگین سیاسی و تطمیع و تهدیدها را تحمل کردیم و امروز مردم انتظار قرائت گزارش را دارند؛ چرا گزارش قرائت نمی‌شود؟»
 
اما این نطق خجسته نیز نتوانست در مانعِ آهنین قرائت نکردن گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید رسوخ کند و کورسوی امیدی برای ایثاگران باشد.
 
**زاکانی: رسانه‌ها بانک دی را در دوره اخیر بررسی کنند، قطعاً هوش از سر شما می‌رود

علیرضا زاکانی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی نیز چند روز پیش در نشست خبری خود که در خصوص بررسی فیش های نجومی و تخلفات برخی از مسئولان بر پاشده بود گفت: رسانه‌ها بانک دی را در دوره اخیر بررسی کنند، قطعاً هوش از سر شما می‌رود، بنده ریز عملکرد بانک دی را از یک سال پیش دنبال می‌کردم، چون این بانک متعلق به جانبازان و بنیاد شهید است باید ببینید چه نسبتی با چه کسانی دارد. برخی افراد در این زمینه همان کسانی بودند که در دولت قبل صحنه‌گردانی می‌کردند و از جنس این دولت بوده‌اند و با رسوخ در آنجا کار خود را انجام می‌دادند و الآن نیز که دیگر دولت خودشان است.

**شفیع زاده بعد از 30 ماه از مدیرعاملی بانک دی برکنار شد!

هشتم خردادماه سال جاری شفیع‌زاده پس از ۳۰ ماه حضور خود در کسوت مدیرعاملی بانک دی برکنار و علی‌رضا عاطفی‌فر به سمت سرپرستی این بانک منصوب شد.

** تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران/جعفرزاده ایمن آبادی: مواردی از تخلفات صرافی دی، بیمه دی و شرکت سرمایه گذاری سبحان در پرونده بانک دی

نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید و امور ایثارگران اگرچه هنوز نتایج رسمی این کار توسط نمایندگان مردم منتشر نشده اما برخی موارد اعلامی توسط اعضای هیئت تحقیق و تفحص، قابل تامل و بررسی به نظر می رسد.

غلامعلی جعفرزاده از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، سه شرکت این نهاد را دارای تخلف دانسته و اخیرا گفته است که مواردی از تخلفات صرافی دی، بیمه دی و شرکت سرمایه گذاری سبحان در این پرونده درج شده است.

با توجه به اینکه هیئت مدیره بیمه دی شامل شرکت هایی چون بانک دی، آتیه سازان دی، لیزینگ دی و سازمان اقتصادی کوثر (همگی وابسته به بنیاد شهید) بوده و حدود 77 هزار نفر نیز که عمدتا جزء خانواده شهدا محسوب می شوند، سهامداران ای بیمه هستند می توان عملا این شرکت را وابسته به بنیاد شهید معرفی کرد.

جدیدترین گزارش صورت های مالی بیمه دی که مربوط به سال 1394 می باشد، نشان می دهد در حالی که در سال 1393 جمع شعب، کارگزاری ها و نمایندگی های این بیمه 947 عدد بوده است در پایان سال 1394، این رقم به 886 عدد کاهش یافته است.

 

 

همچنین بازرس قانونی شرکت در این گزارش خود با اعلام اینکه زیان انباشته بیمه دی معادل 74 درصد آخرین سرمایه ثبت شده شرکت (سرمایه ثبت شده: 250 میلیارد تومان) است، (این رقم حدود 185 میلیارد تومان می شود) لذا شرکت مشمول مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت است و ضروری است مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام تشکیل و در مورد انحلال یا بقای آن در چارچوب مقررات اصلاحیه قانون تجارت تصمیم گیری کند.

این در حالی است که بر اساس گزارش اطلاعات روز، بیمه دی در پایان سال گذشته، مبلغ 38 میلیارد تومان بابت عوارض وزارت بهداشت، 5 میلیارد تومان به صندوق تامین خسارت های بدنی و 12 میلیارد تومان بابت عوارض نیروی انتظامی، بدهکار است که رقم مربوط به بدهی وزارت بهداشت شامل 30 میلیارد تومان مانده از سال 1393 است که ظاهرا هنوز تسویه نشده.

 

 

بدهی بابت عوارض وزارت بهداشت و ناجا

 

اضافه کاری مدیرعامل چقدر است که در بخش ذخایر پرسنلی درج شده؟

 
یکی از موارد مهم دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است، درج بخشی با عنوان "سایر ذخایر پرسنلی" ذیل مبحث "سایر اسناد و حساب های پرداختنی" است که در این بخش، اشاره شده است که قسمتی از 533 میلیون تومانی که برای ذخایر پرسنلی در نظر گرفته شده است، مربوط به اضافه کاری مدیرعامل بیمه دی است اما رقم دقیق آن درج نشده است.
با توجه به اینکه بنا بر اعلام سال گذشته مدیرعامل بیمه دی "خانواده شهدا سهام خود را با وکالت، به نظام‌ های اقتصادی بنیاد شهید واگذار کرده ‌اند" به نظر می رسد بهتر است بررسی دقیق تر و کالبد شکافی بهتری در خصوص نحوه فعالیت این شرکت انجام بگیرد، بخصوص آنکه در ماههای اخیر، تبلیغات گسترده ای از سوی این شرکت در بلیبوردهای مختلف پایتخت دیده می شود که شعار آن "جبران" است.

** انتقال‌ پول‌های میلیاردی بدون ضابطه و چارچوب قانونی در بنیاد شهید/اتفاقات خاصی در بانک دی روی می دهد

در همین رابطه چندی پیش هم امیر خجسته رییس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در خصوص آخرین وضعیت تحقیقات صورت گرفته از بنیاد شهید، اظهار داشت: مدارک لازم در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفته و من هم از وقت خودم در مجلس استفاده و گزارش تحقیق و تفحص را در صحن علنی قرائت کردم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: در شرایطی که جانبازان و خانواده های محترم شهدا در شرایط سخت اقتصادی موجود شرایط چندان مساعدی ندارند به خصوص در حوزه های درمانی و بهداشتی، اما متاسفانه مسئولان امر در بنیاد شهید و امور ایثارگران توجهی به این مسئله ندارند و می گویند که منابع مالی نداریم.

وی افزود: ادعای کمبود منابع مالی در شرایطی است که ما امروز مشاهده می کنیم در بانک دی که وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران است اتفاقات خاصی روی می دهد.

رییس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفت: در شرایطی که برای اعطای یک وام 2، 3 یا 5 میلیون تومانی به جانبازان و خانواده های شهدا، اقدامات سختگیرانه بسیاری انجام می شود اما ما اطلاعاتی در اختیار داریم که نشان می دهد مبالغ میلیاردی بدون ضوابط و چارچوب قانونی به سایر بخش ها منتقل شده است.

خجسته در پایان عنوان کرد: بررسی و تفحص از بنیاد شهید انجام شده و پیگیری ها در این خصوص تا حصول نتیجه ادامه می یابد.

**دستگیری چند نفر در پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید/ ۳۰ هزار سند تفحص را رسانه‌ای می‌کنم

امیر خجسته همچنین با یادآوری اظهارات زریبافان رئیس پیشین بنیاد شهید مبنی بر لزوم ارایه مستندات از سوی کمیته تفحص از بنیاد شهید، افزود: من بار‌ها به آقای زریبافان تاکید کردم که مصاحبه‌ای انجام ندهد اما ایشان توجهی نکردند؛ آقای زریبافان نباید وارد بحث تحقیق و تفحص می‌شدند.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخلاف درخواست‌های رسانه‌ها تمایلی ندارم که وارد این بحث‌ها شوم؛ اینکه آقای زریبافان اعلام می‌کند که اگر به اندازه حبه قندی سند دارید آن را رو کنید باید گفت که اگر رئیس مجلس اجازه دهد ۳۰ هزار سند از این تحقیق و تفحص را رسانه ‌ای خواهم کرد.

پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مختومه نشده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: ما با هیچ یک از افراد رودربایستی نداریم و با هیچ کس نیز تبانی نکرده‌ایم؛ اینکه می‌گویند این پرونده مختومه شده اطلاعات غلطی است. ما مشکلات عدیده‌ای در بانک دی و سیستم‌های اقتصادی در بنیاد شهید داشتیم که تیم تحقیق و تفحص در بررسی‌های خود به آن‌ها پرداخت.

وی با بیان اینکه ما با دولت‌ها در جنگ نیستیم بلکه به دنبال ریشه‌کنی مفاسد هستیم، یادآور شد: با هر کسی بیت‌المال را غارت کند برخورد می‌کنیم، در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نیز صد‌ها میلیارد تومان را برگرداندیم.

خجسته تصریح کرد: متأسفانه تخلفاتی در بانک دی رخ داده است که تلاش داریم سرمایه‌ رفته را بازگردانیم؛ برخی‌ها گمان می‌کنند که ما اطلاعاتی نداریم درحالی که باید گفت که آیا گمان می‌کنید اطلاعی از قیمت‌گذاری زمینی که با قیمت ناچیز می‌خرید، نداریم؟

او یادآور شد: به همین زودی‌ها چندین تحقیق و تفحص را شروع خواهیم کرد از جمله ۵۰ هزار میلیارد تومانی که در یکی از بانک‌ها بلاتکلیف است و نیز تحقیق و تفحص از چندین بانک نمونه آن بانک دی است این بدان معناست که تحقیق و تفحص ما استمرار دارد.

خجسته با یادآوری موانعی که در مجلس قبل برای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ایجاد شد، افزود: طبق قانون اتفاقاتی که صورت گرفته به رئیس مجلس گزارش شد و به صورت مفصل مدارک را به رئیس مجلس ارائه کردیم، حال بخش عمده‌ای از تحقیق وتفحص از بنیاد شهید با مستندات آن به رئیس قوه قضاییه ارایه شد و توضیحاتی نیز در جلسه‌ای مشترک با رئیس قوه قضاییه به ایشان ارایه کردیم.

تعدادی از افراد در ارتباط با تحقیق و تفحص از بنیاد شهید دستگیر شده‌اند

وی افزود: اکنون رئیس قوه قضاییه دستور دادند تا این موضوع در دادگاهی ویژه پیگیری شود، از قبل تعدادی از افراد دستگیر شده‌اند و در آینده نیز با قدرت این کار ادامه می‌یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: اکنون نیز مستندات به صورت مستمر به دستمان می‌رسد و هم اکنون نیز در بانک دی اتفاقاتی افتاده که من راساً به آن ورود و برخورد کرده‌ام تا این مبالغ برگردانده شود. اگر کسی اصرار دارد که ما مستندات خود در زمینه تفحص از بنیاد شهید را ارائه کنیم با رئیس مجلس هماهنگ خواهیم کرد تا این مستندات ارائه شود و آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

خجسته با انتقاد از اینکه ناکارآمدی و سوء مدیریت در بنیاد شهید غوغا کرده است، گفت: فشارهای سیاسی از داخل و خارج مجلس مانع از آن می‌شد که تحقیق و تفحص به نتیجه برسد؛ بر اساس تلاش‌های صورت گرفته ۵۰۰ میلیارد تومانی که از صرافی بانک دی به دبی رفته بود برگردانده شد همچنین بخشی از اموال و یک هتل نیز بازگردانده شده است.

وی درباره عدم امضای تحقیق و تفحص از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس نهم، افزود: ۷ نفر این تحقیق و تفحص را امضا کردند ولی تعدادی از آن‌ها امضا نکردند، ما گمان می‌کردیم که این تحقیق و تفحص روال عادی دارد اما پیچیدگی‌های زیادی داشت و عزمی برای قرائت آن وجود نداشت.

خجسته تاکید کرد: متاسفانه درآخرین جلسه‌ای که برای نهایی شدن تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تشکیل شد تعداد اعضا به حدّنصاب نرسید اما از مسیر قوه قضاییه موضوع را پیگیری و به رییس مجلس گزارش دادیم و حال مسئولیت طبق قانون با هیات رئیسه خواهد بود.

 این نماینده مردم درمجلس دهم، افزود: متاسفانه برخی از نمایندگان فشار می‌آوردند تا این تحقیق و تفحص به سرانجام نرسد. لذا در ‌‌نهایت در صحن علنی مجلس از وقت نطق میان‌دستور خود استفاده کردم و بخشی از گزارش تحقیق و تفحص را ارائه دادم و گفتم که آیا بحث سلطان شکر در شرکت سبحان دروغ است؟ آیا سند ندارد؟ ما طبق آیین نامه نمی‌توانیم بگوییم ولی اگر رئیس مجلس بخواهد آن را مطرح می‌کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی که با خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم آقای زریبافان یا هر فرد دیگری اختلاس کرده اما بدون شک ضعف‌های مدیریتی وجود داشته ما حتی با رئیس فعلی نیز کاری نداریم؛ به نظر می‌رسد باید سیستم‌های اقتصادی از بنیاد شهید جدا شود و واگذاری‌هایی در این زمینه صورت گیرد.

منبع: دانا

 

اینستاگرام
دادا دیر فهمیدن و دیر رسیدن ,,,,, آش و با جاش خوردن یه کوکام روش ,,,,

پیدا کنید پرتقال فروشان دیگر را در در جاهای دیگر !!!

تا ارتش تفحص شما بخواد اهن و تلپ کنه ,,, یاور بی گوش و جعفر قداره به اسم ورسم هیات مدیره تا ولایت قندوز چار نعل رفتن .
حالا هی شما بدو اونام هی بخور . بهتر برین سرقبر بی جنازه گریه کنید .
500میلیاردتومان سرمایه بنیادشهید که در دولت احمدی نژاد به دوبی رفته بود،برمی گردد؟
سیاست > دولت - ایران نوشت:یک سال پیش برای نخستین بار غلامعلی جعفرزاده نماینده مجلس خبر داده بود: «صد و هفتاد میلیارد تومان تخلف مالی در بنیاد اثبات شده که با ادامه بررسی‌ها مبلغ اختلاس چندین برابر خواهد شد.»

این عددی است که امیر خجسته ،دیگر نماینده مجلس نهم هم صحت آن را تأیید می‌کند. رقمی که معادل هفت هزار و دویست و شصت و پنج ماه یا 605 سال حقوق علی صدقی، مدیرعامل سابق بانک رفاه است که به خاطر دریافت این مبلغ از سمت خود در دولت یازدهم عزل شد.

این مبلغ صد و هفتاد میلیارد تومان جدای از مبالغی نظیر 500 میلیارد تومانی است که از بنیاد شهید به دبی رفته بود. نمایندگان پیگیر پرونده البته می‌گویند مجموع ارقام چیزی بسیار بیشتر از این است.
در ابن گذارش گفته شده تعدادی از نماینده ها فشار میارند که این تحقیق وتفحص صورت نگیره نماینده ای که وضیفش دفاع از حقوق موکلش دقیقا برعکس عمل میکنند خوب بود اگر اسامی این نماینده ها اعلام میشد
چقدر هم گزارش خبری فوق را مبهم و بدون اسم آوردن از:
زریبافان و دولت فخيمه ای که اختلاس ها در دوران حکومتش انجام شده ،تنظیم کرده اید که مبادا باعث تکدر خاطر باند اختلاس گر ظاهر الصلاه را فراهم آورید .
به جناب آقای زکاتی بفرمایید که از سال ۱۳۹۱ که تحقیق و تفحص از بنیاد کلید خورد و حضرتعالی در منصب وکیل الرعایایی بودید تا ۳ماه پیش که دوره نمایندگی تان به پایان رسید کجا تشریف داشتید و چه اقدام مثبتی کردید!؟
به اندازه نودسال دریافتی حقوق مادرظرف چندماه فقط یک مدیرحقوق وپاداش گرفت!!!افسوس.امیدوارم همه ی سوءاستفاده گران ودزدان بیت المال رسواودادگاهی ومحکوم شوندوبه مردم معرفی گردند.انشاءالله.اینهمه حیف ومیل شده آنوقت به جان برکفان انقلاب ودردکشیده های هشت سال دفاع مقدس میگندبودجه نیست!!!بعضی هم میگندآقازحمت سی وچندسال زحمت برای کشورومزدرفتن جوانی برای دفاع ازاین کشورراازخدابگیریدنه ما!!!!افسوس.خدایاشاهدباش...........
به اندازه نودسال دریافتی حقوق مادرظرف چندماه فقط یک مدیرحقوق وپاداش گرفت!!!افسوس.امیدوارم همه ی سوءاستفاده گران ودزدان بیت المال رسواودادگاهی ومحکوم شوندوبه مردم معرفی گردند.انشاءالله.اینهمه حیف ومیل شده آنوقت به جان برکفان انقلاب ودردکشیده های هشت سال دفاع مقدس میگندبودجه نیست!!!بعضی هم میگندآقازحمت سی وچندسال زحمت برای کشورومزدرفتن جوانی برای دفاع ازاین کشورراازخدابگیریدنه ما!!!!افسوس.خدایاشاهدباش...........
یا امام زمان(عج) تو رو قسم به خون شهدا بیا اقا جون بیا
حق خانواده شهدا رو خوردن این همه آدم جونونشون گذاشتن کف دستشون که شهید بشن بخاطر ملتشون که آخرش یه از خدا بخبر بکشه بالا یه آب هم روش اونی که مانع تحقیق ونفحص میشه اونم دستش توی کاسه است اونم باید بگیرند والا
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi