شناسه خبر : 47355
یکشنبه 20 تير 1395 , 08:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرگذشت شیعیان غریب تیپ زینبیون

 روزی که امام خمینی (ره) در بحبوحه انقلاب اسلامی ایران و جنگی که از سوی همه‌ی دنیا به ما تحمیل شده بود حرف از نهضت جهانی اسلام و فراگیر شدن قیام مستضعفین و پیروزی آنان صحبت می‌کرد رزمندگانی که در صف اول نبرد علیه باطل بودند با این سخن امام دل‌هایشان آرام‌تر و پایشان به مسیری که می‌رفتند قرص‌تر شد.

با روشنگری‌های امام و قلب مسلمینی که حالا با به ثمر نشستن انقلاب اسلامی یکرنگ‌تر و متحدتر شده بود آرمان فلسطین و نابودی شکل گرفت. همه مسلمانان جهان آرزوی آزادی قدس را در قلب‌های خود پروراندند و خود را برای روز موعود آماده کردند. سال‌های جنگ عراق علیه ایران و بعد از آن همزمان شد با اتفاقات بسیاری در جهان اسلامی، از طرفی جنگ در بوسنی شکل گرفت. اسرائیل به لبنان حمله کرد و افغانستان در حال دست و پنجه نرم کردن با جنگ‌های داخلی بود.

سال‌های بعد آمریکا به بهانه‌های بی پایه و اساس به دو کشور افغانستان و عراق حمله کرد که جنگ و کشتار تنها ثمره نبردهای خونینی شد که به بهانه‌ی برقراری حقوق بشر و با پشتوانه غربی شکل گرفت. بعد از این دو جنگ و افکار عمومی منفی جهانی نسبت به جنایات آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق  کم کم این فکر در ذهن سیاستمداران و جنگ افروزان غرب پدیدار شد تا جنگی نیابتی با پیدایش اسلامی دروغین از افراطیون را به وجود آورند و به این صورت دامان آلوده خود به خون هزاران نفر در جنگ‌هایی که به راه انداخته‌اند را پاک کنند. از این رو با حمایت‌های غرب و تجهیز گروه‌های تکفیری جنگی نیابتی در سوریه شکل گرفت. این جنگ پیش از این که جنگی داخلی باشد ابعاد بزرگ‌تری از خود را به نمایش گذاشت. حضور تروریست هایی از ملیت های مختلف و حمایت و همدستی کشورهای مرتجع منطقه‌ای به همراه غرب برای ضربه زدن به جبهه مقاومت که سال‌ها در برابر رژیم غاصب صهیونیستی ایستاده بود جنگ خانمان سوزی را در این کشور رقم زد.

** همدلی شیعیان در دفاع از حرم اهل بیت(ع)

با حمله تکفیرها به اماکن متبرکه و مقدس شیعیان در کشور سوریه و عراق شیعیان بسیاری از کشورهای مسلمان به این اقدام واکنش نشان دادند. بعد از اهانت تروریست‌های تکفیری به حرم حضرت سکینه و تخریب آن و نیز حمله به مرقد مطهر حضرت زینب (س) تعدادی از شیعیان عراقی، ایرانی و افغانستانی برای دفاع از حرم راهی سوریه شدند. حضور مدافعان حرم شیعه در سوریه باعث شد تا شیعیان کشورهای دیگر نیز به هر طریق ممکن خود را به سوریه برسانند. از این بین شیعیان پاکستانی از جمله کسانی بودند با مدافعان حرم در راه مبارزه با تکفیری ها همراه شدند.

در سال‌های اخیر میلیون‌های شیعه پاکستانی در سرزمین خود با محجوریت و مظلومیت و در سایه اقدامات تروریستی گروهک‌های تروریستی و تندرو زندگی می‌کنند. محدودیت‌های دولت پاکستان و اقدامات تروریستی گروه‌های تکفیری و تبلیغات گسترده وهابیت به سرکردگی عربستان سعودی در این کشور باعث شد که اقدامات علیه شیعیان به بیشترین حد ممکن برسد. با این وجود دل‌های آگاه و مؤمن شیعیان پاکستانی همواره در مسیر همراهی اهل بیت بوده است.

بسیاری از شیعیان پاکستانی که امروز در سوریه برای دفاع از حرم‌ها آماده نبرد هستند به دلیل محدودیت دولت این کشور مجبور به پنهان کردن نام و نشان خود شده‌اند تا خانواده‌های این مدافعان در پاکستان مورد اذیت و آزاد گروهک‌های تندرو قرار نگیرند.

** پاراچنار و وضعیت شیعیان پاکستانی

وقایع رخ داده در منطقه پاراچنار پاکستان و کشتار بی‌رحمانه بسیاری از شیعیان پاکستانی گواه کینه توزی گروهک‌های تروریستی تکفیری در این کشور از ایمان و اعتقادات مردم این منطقه به خصوص شیعیان است. شیعیانی که سال‌ها با وجود کمبود امکانات و فقر و تنگدستی زندگی کردند اما هیچ گاه از باورهای دینی خود دست نکشیدند.

** دلیرمردان مدافع حرم زینبیون

بسیاری از رزمندگان مقاومت در توصیف مدافعان پاکستانی حرم حضرت زینب آنان را سلحشورانی می‌دانند که در سخت‌ترین شرایط و در شدیدترین عملیات‌ها حاضر به جان‌فشانی در راه دفاع از حرم می‌شوند. شیرمردانی که بدون هیچ مزد و درخواستی تنها برای دفاع از حرم‌های مقدسه به دور از خانواده و در غربت به کشوری دیگر رفته‌اند. بسیاری از این رزمندگان طلبه‌هایی هستند که در حوزه‌های علمیه ایران مشغول به تحصیل‌اند با این وجود بعد از در خطر قرار گرفتن حرم‌های اهل بیت و هتک حرمت به مقدسات شیعیان برای دفاع از دین خود به سوریه رفتند. گلزار شهدای قم محل دفن بسیاری از این شهدای گمنام و ماست که به همراه شهدای افغانستانی مدافعان حرم معروف به لشکر فاطمیون به خاک سپرده شده‌اند.

** پاسداشت شهدای زینبیون در ایران

یکی از فعالین پاکستانی و از دانشجویان جامعه المصطفی قم در رابطه با گمنامی این شهدا توضیح می‌دهد که به دلیل  سخت گیری‌های دولت پاکستان در رابطه با شیعیان به خصوص مدافعان حرم امکان بازتاب رسانه‌ای شهادت و تشییع این شهدا نیست.

در ماه‌های اخیر مراسم‌هایی در تجلیل و گرامیداشت شهدای مدافع حرم پاکستانی معروف به تیپ زینبیون در تهران و سایر شهرها برگزار شده است. از جمله بزرگ‌ترین این برنامه‌ها اجتماع مدافعان حرم در میدان امام حسین (ع) و دعوت از خانواده شهدا بود. این مراسم 7 تیرماه امسال با حضور جمع کثیری از مردم و مداحان اهل بیت برگزار شد. همچنین در مراسمی دیگر با حضور همسر شهید سیاح طاهری از خانواده‌های شهدای مدافع حرم فاطمیون و زینبیون تجلیل شد.

همچنین در آخرین شب از شب‌های ماه مبارک رمضان نیز در مهدیه امام حسن مجتبی (هیئت رزمندگان غرب تهران) نکوداشت شهدای پاکستانی مدافع حرم برگزار شد. در شهرهای مختلف از جمله مشهد و قم که میزبان مهاجران بیشتری از کشور پاکستان است مراسم‌های بزرگداشت شهدا برگزار شده است.

 
منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi