شناسه خبر : 47401
دوشنبه 21 تير 1395 , 09:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امروز

تجمع‌ ملی مدافعان‌ حریم‌ خانواده

مسئول کمیته فرهنگی ستاد مردمی عفاف و حجاب خبر داد؛

تجمع ملی مدافعان حریم خانواده همزمان با روز حجاب و عفاف دوشنبه 21 تیر ماه ساعت 17 در میادین اصلی هر شهر در سراسر کشور برگزار می‌شود. به همین مناسبت گفت‌و‌گو با روح الله یگانه نوبخت مسئول کمیته فرهنگی ستاد مردمی "عفاف و حجاب" در استان تهران را در ادامه می‌خوانید.

** لطفا در خصوص ستاد مردمی عفاف و حجاب و چگونگی شکل‌گیری آن، برای مخاطبان توضیح دهید.

اساس شکل گیری این ستاد به اهمیت روز ملی عفاف و حجاب بر می‌گردد و می‌خواهیم به اهمیت نهاد خانواده بپردازیم. به نوعی دلسوزان فرهنگی و اجتماعی جامعه بر آن شدند که متناسب با اقتضائات زمانی که پیش رو داریم اقدامی جهت کمک به حفظ هر چه بیشتر نهاد مقدس خانواده کنند. چرا که رسانه‌های بیگانه و دشمن تمرکز خود را از سال 2010 بر روی فروپاشی خانواده با توجه به اهداف خودش قرار داده تا جایی که از ماهواره آن را به انیمیشن، رایانه، اینترنت کشانده و به دنبال تخریب حداکثری خانواده است.

شاهد اظهارات رابرت مرداخ (رابرت مرداک) رهبر جریان رسانه‌ای غرب در خصوص به لجن کشاندن خانواده ایرانی هستیم که اگر بخواهیم جامعه ایرانی را نابود کنیم باید خانواده ایرانی را به لجن بکشیم و اگر خانواده ایرانی را بخواهیم تخریب کنیم باید زن و مادر ایرانی را به فساد بکشیم. دغدغه‌مندان فرهنگی بر اساس احساس مسئولیت و آموزه‌های دینی بر آن شدند تا برای تقویت هویت ایرانی-اسلامی قدمی بردارند و نقطه آغاز این کار روز ملی عفاف و حجاب هست.

** چرا روز ملی عفاف و حجاب را انتخاب کردید در حالی که ایامی مانند هفته خانواده، سلامت و... را داشتیم؟

این روز را برای تبیین نقش حیا در خانواده مداری و اهمیت آن انتخاب کردیم تا همگی بدانیم که بر پای این اخلاق، خون‌هایی در عرصه ملی و بین المللی داده شده است. در 21 تیرماه در ایران جنایت پهلوی بدنبال پروژه کشف حجاب اتفاق افتاد و مردم در مسجد گوهرشاد جهت اعتراض جمع می‌شوند و به دست شاه و ارتش، شهید می‌شوند.

از بزرگان دینی وعلم روایات فراوانی داریم از جمله روایت مولا علی علیه السلام که ثمره عقل ایمان هست و ثمره ایمان حیاست و ثمره حیا عفت هست و میوه عفت حجاب است! یا فردی که عقل ندارد، حیا ندارد.

این مهم هست که بدانیم در کدام محیط‌ها حاضر بشویم و در کدام محیط‌ها چه لباسی بپوشیم. جامعه که محل عقل گرایی و البته گذر هست، لباس مخصوص خودش و عفت را برای مرد و زن می‌طلبد مانند اینکه آتشنشان برای انجام مأموریتش برای جلوگیری از آسیب پیرامونش لباس ضد حریق می‌پوشد و هر جایی حتی در اعماق دریا برای بهتر عمل کردن لباس مخصوص داریم. در حالیکه در جامعه بحث جمع‌گرایی و احترام مطرح هست که ما برای رعایت و احترام به حریم یکدیگر لباس حجاب و حیا را برتن می‌کنیم و آزادی تا جایی‌که به حریم دیگری وارد نشویم.

امروز بخاطر عدم رعایت حریم‌ها بحث هووهای اجتماعی و خیابانی زن ومرد مطرح هست که نیازمند کمک خانواده‌ها برای نجات جامعه هست.

** چه شد که این ستاد به طرح ملی «تجمع مدافعان حریم خانواده» خانواده در میادین اصلی شهر رسید؟ و مزیت‌های این طرح را لطفا بیان کنید.

به این علت که بحث ما خانواده هست و جامعه آینه تمام نمای جامعه است و خانواده فعال یعنی داشتن جامعه‌ای پویا. و در میادین اصلی جهت دسترسی آسان تر خانواده‌ها برگزار می‌شود و نقاط مدنظر در نقشه پیداست. تمامی ملت ایران و مردم مسلمان علاقه خاصی به خانواده خودشان دارند و ما بدنبال تحکیم خانواده و علایق هستیم که در شعار این تجمع هم موج می زند و در این تجمع یکی از اهداف که اشاره خواهد شد آشنایی خانواده‌ها با خانواده های موفق هست و تبادل کمک با یکدیگر است و بدنبال این هستیم که این حقیقت را که برای حفظ خانواده خود به خیلی از مسائل باید نه بگوییم! منتقل کنیم. جامعه شناسان ثابت کرده اند که میان بدحجابی در جامعه و سست شدن خانواده‌ها رابطه مستقیم هست و یکی از متغیرهای وابسته در بحث انواع طلاق عاطفی و قانونی بحث بی‌حیایی و بدحجابی است.

مطلب دیگر اینکه ثابت شده با بالا رفتن شکست هنجارهای اجتماعی، خشونت خانوادگی اوج می گیرد و وقتی غرب با نگاه روانشناختی بدنبال بالا بردن فراوانی تجمعی ناهنجاری اجتماعی است به این معنا که با استخدام ابزارهای خود رفتار مشخصی را در جامعه‌ای مشخص و در یک زمان و مکان مشخص شکل می دهد با پدیده  windowing، پاساژگردی، خیابان گردی و...! تا روی نگرش و رفتار آحاد جامعه و مردم عادی اثر بگذارد لذا ما از همه هموطنانی که به خانواده خودشان احترام می‌گذارند دعوت می‌کنیم که در این اجتماع‌ها حضور پیدا کنند.

هیچ انسان حتی بزهکاری نیست که خانواده‌اش را دوست نداشته باشد مگر در فرآیندی خاص قرار گرفته باشد.

** شعار این تجمع چیست؟

شعار آن با توجه به علاقه مندی مردم ایران به خانواده هایشان این است: «من خانواده‌ام را دوست دارم».

این اجتماع که در روز عفاف و حجاب صورت می‌گیرد یکی از موضوعات محوریش را در این خصوص اختصاص داده است اما برنامه‌ها و تجمع‌های بعدی با همین شعار و با محوریت سایر موضوعات است.

** چه برنامه‌هایی برای تجمع در نظر گرفته شده است؟

برنامه‌هایی مانند تجلیل از فعالان، مدال آفرینان و خانواده‌های موفق شناسایی شده در برخی مناطق، خواندن بیانیه در حمایت از خانواده، اجرای تواشیح، گروه سرود حرفه ای، تئاتر، پرده خوانی، برگزاری نمایشگاه محیطی عکس، پوستر و... دعوت از کارشناسان همچنین در اختیار گذاشتن مشاوره‌های رایگان، بازی برای کودکان و ارتباط گیری با خانواده‌هایی که برایشان موضوع خانواده مهم هست و از همه دستگاه‌های فرهنگی برای این کار دعوت شده و همچنان هم دعوت می شود تا به این ستاد مردمی کمک کنند.

علاوه بر موضوعات بیان شده این ستاد بدنبال آگاهی دهی در خصوص مقابله با تهدیدات پیش‌روی خانواده، مهارت تربیت فرزند، سالم سازی روابط میان والدین، سواد رسانه‌ای و ... هست که در قالب کارگاه قرار است در سطح مساجد، سراهای محله و... برگزار شود.

همچنین بالا بردن تولیدات رسانه‌ای، انیمیشن، بازی، کلیپ و ... در دستور کار هست که این موضوعات در یک افق 5 ساله جای دارد.

اردوهای زیارتی وآموزشی در سطح مدارس وبرگزاری نمایشگاه ها در پارک‌ها و بوستان‌ نیز در حال برگزاری است و پررنگ تر هم می‌شود.

** فعالان فرهنگی و مردم طرح‌ها و ایده های خود را از چه طریقی می توانند بدست ستاد عفاف و حجاب برسانند تا با بررسی اجرا شود؟

از طریق دبیرخانه ستاد ملی عفاف و حجاب و سایت باحجاب با ذکر سر فصل «ستاد ملی عفاف و حجاب» به آدرس ایمیلinfo@bahejab  ارسال نمایند تا به ‌دست ما برسد.

** مطالبات این ستاد مردمی از نهادها و سازمان‌های متولی در ورود فرهنگ و کالاهای مخرب چیست؟

این ستاد مردمی بدنبال مطالبه جدی از اصناف، اتحادیه‌ها، اماکن، ناجا، سازمان‌ها برای داشتن برنامه عملیاتی و جلوگیری از ورود این هجمه هست تا دست مخربان و سودجویان را قطع کند.

از سوی دیگر ما هم باید نسبت به این کالاها به خانواده آگاهی دهیم تا تقاضایی برای خرید آنها نداشته باشند و خانواده خود را تخریب نرم نکنند.

از مردم در بحث امر به معروف و نهی از منکر صحیح که واجب دینی است دعوت می شود تا نسبت به جامعه خود بی تفاوت نباشد چرا که این بی تفاوتی دامن خودش را می گیرد و امر به معروف بر نهی از منکر پیشی دارد و تقاضا می شود در تمامی حوزه ها با مطالعه و مطالبه درست انجام شود

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi