شناسه خبر : 47486
پنجشنبه 24 تير 1395 , 11:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به یاد شهید قهرمان کردستان،کاوه

یادنامه شهدای دفاع مقدس؛

محمودکاوه؛ کارآزموده میدان جنگ

تهران- ایرنا- محمود کاوه از فرماندهان شجاع دفاع مقدس است که در غائله کردستان و در عملیات های گوناگونی چون والفجر، بدر و قادر شرکت داشت و کارآزموده میدان جنگ شده بود. این فرمانده دلیر از لحاظ اخلاقی و معنویت به عنوان یک انسان کامل و برجسته به شمار می رفت و با ایستادگی و مجاهدت در برابر دشمنان این مرزو بوم به مقام والای شهادت نایل آمد.

 

محمود کاوه یکم خرداد 1340 هجری خورشیدی در مشهد و در خانواده ای مذهبی و دوستدار اهل بیت(ع) دیده به جهان گشود. پدرش یکی از بازاریان متعهد و از مبارزان فعال علیه استبداد پهلوی بود و فرزندش را به منظور آشنایی با تعالیم انسان ساز اسلام از کودکی به همراه خود به مجالس و محافل مذهبی و نماز جماعت می برد.
این مدافع راه حق پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد حوزه علمیه شد و همزمان با درس های حوزوی تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستان را نیز به پایان رساند.
هنگامی که نهضت اسلامی ملت مسلمان ایران وارد مرحله حساس و جدی شد محمود کاوه با حضور در جلسه های درس مسجد جوادالائمه(ع) و امام حسن مجتبی(ع) که در آن زمان از مرکزهای مخالفت با رژیم به شمار می رفت، از هدایت ها و تعالیم آیت الله خامنه ای بهره های فراوانی برد. وی در مدرسه و در میان دانش آموزان به عنوان محور مبارزه شناخته می شد و با پخش اعلامیه های امام خمینی(ره)، فعالانه در راهپیمایی ها و درگیری های زمان انقلاب شرکت می کرد.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از نخستین افرادی بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشهد پیوست و پس از گذراندن یک دوره آموزشی شش ماهه چریکی، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت و پس از آن در ماموریتی برای حفاظت از بیت امام خمینی(ره) به تهران آمد. با کسب رضایت فرمانده پادگان به کردستان که در آن زمان به وسیله منافقان ناآرام شده بود، رفت و ایثار و شجاعت وی سبب شد تا در مدت کوتاهی به عنوان فرمانده عملیات سپاه سقز منصوب شود. عوامل ضد انقلاب که با برخورداری از سلاح و امکانات بیگانگان، مشکلات بسیاری را برای مردم و نیروهای نظامی ایجاد کرده بودند و جنایت های فراوانی را انجام می دادند با ورود جوانان متعهد و دلاوری همچون محمود کاوه به صحنه کارزار به این نتیجه رسیدند که ماندن در کردستان برایشان غیرممکن است.
با شروع جنگ تحمیلی به همراه شماری از همرزمانش راهی جبهه های نبرد در جنوب کشور شد و با تشکیل تیپ ویژه شهدا، کاوه که از هیچ کوششی برای آموزش، سازماندهی و آماده سازی نیروهایش دریغ نمی ورزید به عنوان فرمانده عملیات این تیپ انتخاب و در زمان خدمت وی در این مسوولیت، بسیاری از منطقه های اشغال شده از وجود دشمن پاکسازی شد و آوازه تیپ ویژه شهدا، چنان عوامل ضدانقلاب را هراسان کرد که در برابر هر حمله سربازان پیرجماران، مقاومت را بی ثمر می دانستند و اقدام به عقب نشینی می کردند.
با دستور فرماندهی سپاه، تیپ ویژه شهدا در 29 تیر 1362 خورشیدی ماموریت یافت تا در عملیات برون مرزی والفجر 2 در منطقه حاج عمران شرکت کند و این مدافع وطن با هدایت هوشمندانه رزمندگان موفق شد تا به هدف های از پیش تعیین شده از جمله آزادسازی بلندی های دو هزار و 519 دست یابد.
محمود کاوه در مقام فرماندهی تیپ ویژه شهدا در عملیات های والفجر 4، بدر، قادر و والفجر 9 با دشمن متجاوز جنگید که هر کدام از این عملیات ها نشانی از دلاوری ها و حماسه آفرینی های شهید کاوه و یارانش را در خود ثبت کرده است.
سرانجام ردای زیبای شهادت در 10 شهریور ١٣65 خورشیدی و در جریان عملیات کربلای ٢ برازنده قامت استوار این فرمانده دلاور سپاه اسلام شد.
آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری درباره یگان ویژه شهدا و شهید کاوه فرمودند: «تیپ ویژه شهدا که ایشان فرماندهی اش را برعهده داشتند یکی از واحدهای کارآمد ما محسوب می شد... او در عملیات گوناگون شرکت داشت و کارآزموده میدان جنگ شده بود. از لحاظ نظم، اداره واحد، مدیریت قوی، دوستی و رفاقت با عناصر لشکر، از لحاظ معنوی، اخلاق، ادب، تربیت، توجه و ذکر، یک انسان جوان، اما برجسته بود. ... این جوان (شهید کاوه) جزء عناصر کم نظیری بود که او را در صدد خودسازی یافتم. حقیقتاً اهل خودسازی بود، هم خودسازی معنوی و اخلاقی و تقوایی و هم خودسازی رزمی.»

**منش و اخلاق شهید محمود کاوه
ویژگی های ایمانی و صفت های برجسته این شهید باعث شد تا با تمام وجود برای تعالی آرمان های نظام اسلامی تلاش کند و به دلیل اهمیتی که کردستان برای وی داشت، خود را فرزند کردستان معرفی کرد.
وی با وجود آن که تمام وقتش را برای مبارزه با دشمنان این مرزو بوم می گذراند اما از پرداختن به تکالیف دینی هرگز غافل نمی شد. او از مروجان قرآن کریم بود و با عشق خالصانه به اسلام و مکتب، آیه های جهاد را تلاوت و در صحنه جنگ با متجاوزان به آن عمل می کرد.
روحیه اطاعت و ولایت پذیری، هوش سرشار، تقوا، اخلاق حسنه، شجاعت، ساده زیستی و صمیمیت با نیروهایش از جمله ویژگی های شخصیتی آن شهید والامقام به شمار می رفت.
محمود کاوه در برابر ضدانقلاب و دشمنان سازش ناپذیر، جسور و با شهامت بود، اما با بسیجیان برخوردی بسیار متواضعانه و صمیمی داشت و همین فروتنی او سبب شده بود که محبوبیت خاصی در میان رزمندگان داشته باشد.
سرتیپ شهید حسن آبشناسان فرمانده لشکر 23 نوهد در ارتباط با محمود کاوه می گوید: «اگر در دنیا یک چریک پاکباخته و دل باخته به اسلام و حضرت امام(ره) وجود داشته باشد، محمود کاوه است و هر رزمنده ای که بخواهد خوب پخته و آبدیده شود باید با تیپ ویژه شهدا پیش برود.»

** فرازهایی از وصیت نامه شهید محمود کاوه
«... دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه ای را که علیه انقلاب طرح ریزی کند، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر عزیز، آن را خنثی خواهد کرد. آینده جنگ هم کاملاً روشن است که پیروزی نصیب رزمندگان اسلام خواهد شد و هیچ گاه ما نخواهیم گذاشت که خون شهیدانمان هدر رود...»
*گروه اطلاع رسانی
**پژوهشم**2059**9131

اینستاگرام
سلام خدا با ائمه اطهار همنشين کند . افتخار سربازی ایشان را داشتم .افسوس که مانند همرزمانش فراموش شده .شهیدی که خار چشم دشمنان بود .اما مظلوم واقع شده است .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi