شناسه خبر : 47803
شنبه 02 مرداد 1395 , 13:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

منافقین ازآغاز تا انسداد

سازمان منافقین که با عنوان رسمی مجاهدین خلق مشهور هستند، در دهه 40 با فعالیت تعدادی از دانشجویان شکل گرفت. از ابتدا این سازمان با قراردادن متون کمونیستی به عنوان محتوای التقاطی خود در کنار معارف دینی دست به مبارزه مسلحانه زدند و سرانجام نیز پس از توسیه حساب های داخلی و حملات ساواک رسما خود را یک گروه کمونیستی مبارز معرفی کردند

سازمان منافقین که با عنوان رسمی مجاهدین خلق مشهور هستند، در دهه ۴۰ با فعالیت تعدادی از دانشجویان شکل گرفت. از ابتدا این سازمان با قراردادن متون کمونیستی به عنوان محتوای التقاطی خود در کنار معارف دینی دست به مبارزه مسلحانه زدند و سرانجام نیز پس از توسیه حساب های داخلی و حملات ساواک رسما خود را یک گروه کمونیستی مبارز معرفی کردند. سازمان را تا این دوره می توان به صورت منسجم یک دوره دانست هرچند در همین دوره بخش های مختلفی را به خود اختصاص داده است اما سازمان تا اعلام رسمی کمونیستی به صورت کامل در یک بازه قرار می گیرد.

پس از آن سازمان منشق شد و گروهی دیگر خود را رهبران جدید سازمان معرفی کردند و عنوان و لوگوی قبلی سازمان را استفاده کردند. پیروزی انقلاب موجب شد تا بسیاری از سران این گروه از زندان ازاد شود یا از زندگی مخفی دست بر دارند. همراهی بعضی از افراد و معتدمین بازار به دلیل عدم اشراف از التقاط آنان و شعارهای هیجانی و رژه های اجتماعی سبب جذب دانشجویان مختلف در بدنه این گروه شد.

رجوی و بنی صدر

سازمان در این زمان سعی کرد با شرکت در نهادهای انتخابی مردم خود را به عنوان یک گروه سیاسی فعال در نظام نشان دهد که با رای نیاوردن یا رد صلاحیتشان به سمت دولت بنی صدر تمایل پیدا کردند. درگیری اسفند در دانشگاه تهران سراغاز جدایی نیروهای انقلابی از بدنه ی سازمان مجاهدین خلق بود. سرانجام نیز ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ بعد از چهار ماه از ناآرامی های دانشگاه تهران، سازمان مجاهدین خلق با اعلام رسمی  قیام مسلحانه علیه نظام اسلامی ایران را اعلام نمود. این بازه نیز بخش دوم حیات سازمان بود و از قیام مسلحانه و روی آوری به ترور های کور تا فرار به عراق و راه اندازی پادگان اشرف و بعد از آن نیز شرکت در عملیات های اطلاعاتی، ترور، فروغ جاودیان خصومت خود را نسبت به ایران نشان داد.

در این سال ها سازمان نتوانست رابطه خود را بدنه جامعه حفظ کند و پس از فرار از ایران و حضور در عراق و اعلام رسمی همکاری با دولت صدام موجب طرد عمومی مردم شد. این سازمان در حین جنگ صدام حسین با ایران چند دسته جنایت انجام داد که هر یک ابعاد مختلفی دارد:

۱)ترور و ایجاد عملیات روانی:

ترور رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای قضایی، نمایندگان مجلس، وزیر، فرماندهان و حتی مردم برای ایجاد نا امنی در داخل در شرایطی که مرزهای غربی کشور نا ارام بود و مورد تجاوز قرار گرفت مهم ترین سناریو سازمان منافقین بوده است. این گروه  با ترور های هدفدار و کور سعی می کردند کشور را در نارامی قرار داده و اعتماد عمومی مردم به نظام را تضعیف نمایند.

شهید بهشتی

منافقین

فاطمه طالقانی شهید ترور

از سوی دیگر امنیت را مردم بگیرند. با شکست خوردن تیم های اطلاعاتی و افزایش سطوح امنیتی و تشکیل وزارت اطلاعات و نیز یگان حفاظت از شخصیت های سپاه شاهد کاهش این ترور ها در سطح جامعه بودیم. در این زمان چیزی حدود ۱۲۰۰۰ نفر از مردم ایران توسط سازمان به صورت مستقیم به شهادت رسیدند.

۲)عملیات های اطلاعاتی:

علاوه بر حضور نیروهای منافقین در اتاق شنود، میزهای اطلاعاتی سازمان اطلاعات ارتش بعث صدام و حتی شناسایی های میدانی، در بازجویی ها استخبارات عراق از رزمندگان در خاک عراق و تخلیه اطلاعاتی مردم در ایران و شناسایی امکان مهم برای هدف قرار دادن آنها توسط بمب افکن های صدام، این سازمان به جمع اوری و فروش اطلاعات داخلی و مهم مراکز حساس ایران مبادرت می ورزید. این سازمان در تمامی سطوح سعی می کرد مطالب و محتوای خود را جمع اوری کند و از ان به عنوان محتوا برای درامد زایی و فروش به نهادهای اطلاعاتی دشمن استفاده نماید.

عملیات فروغ جاویدان

۳) عملیات نظامی

مهمترین فعالیت سازمان در طول جنگ انجام عملیات فروغ جاویدان بود. عملیاتی که در داخل با رمز یاعلی علیه السلام و در حالت پدافندی به اسم مرصاد توسط نیروهای ایرانی پاسخ داده شد. این عملیات از سوی سازمان منافقین برای تسخیر خطوط نبرد و تثبیت کرمانشاه و نهایتا حضور در تهران و اشغال آن برنامه ریزی شده بود.

عملیات فروغ جاویدانشاهدین در صحنه می گویند خودروها دارای دو باک بود تا نیازی به بارگیری سوخت در میانه راه نباشد و خودرو تا تهران به راحتی بیایند. که با حضور نیروهای مردمی و ارتش و مجاهدین سپاه ۹ بدر در مرصاد به هلاکت رسیدند. از ان به بعد سازمان دچار اضمحلالی شد که تا به امروز شاهد آن است.

رفتار و کنش سازمان در جنگ علیه ایران نمی توان فراموش کرد. این سازمان در شرایطی در دامن ارتش صدام حضور داشت که راحت ترین روش ممکن برای خیانت علیه ایران بود. این سازمان حتی اگر اساس نظام را هم قبول نداشت و خود را مجاهد برای خلق می دانست نبایستی در زمانی که کشورش مورد تجاوز اجنبی قرار گرفته به همکاری با آن دشمن بیاید. چقدر از شهدای ما در زندان های عراق توسط همین سازمان به شهادت رسید و چه میزان از اسرای ما در زندان های صدام توسط عوامل منافقین شکنجه شدند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi