شناسه خبر : 47809
یکشنبه 03 مرداد 1395 , 11:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک «واو» سرنوشت ساز!

بنا به گفته یکی از عزیزان حقوق دان، لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس مطرح و در حال اصلاح می باشد لذا چنانچه امکان دارد وقت را غنیمت شمرده و نسبت به موضوع ذیل الذکر

غلامرضا مرادی - بنا به گفته یکی از عزیزان حقوق دان، لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس مطرح و در حال اصلاح می باشد لذا چنانچه امکان دارد وقت را غنیمت شمرده و نسبت به موضوع ذیل الذکر « تبعیض در معافیت از پرداخت مالیات توسط شاهد،جانبازان وآزادگان » اعتراضی صورت گیرد. فقط نبود یک ««واو»» عدالت را برهم زده!

برابر بند 13 ماده 91 قانون مالیتهای مستقیم که مقرر می دارد: (ماده 91– درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است:... بند 13– درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم ازنظامی وانتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان.) جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات درآمد حقوق معاف هستند و مطابق ماده 56 لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران که اخیراً بتصویب رسیده است، قانونی که پس از 6 سال بلاتکلیفی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بالاخره در تاریخ ۲/۱۰/۱۳۹۱ با قید ابقاء قوانینی که از سال ۱۳۸۶ تا ۲/۱۰/۱۳۹۱ به نفع ایثارگران به تصویب رسیده اند، به تأیید آن مجمع و سپس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به علت عدم ابلاغ آن توسط رییس جمهور وقت در مهلت قانونی ،رییس مجلس در تاریخ 1391/12/14 آن را جهت ابلاغ به روزنامه رسمی ارسال نمود.

شاهد، جانبازان، و آزادگان از پرداخت صد در صد مالیات حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیر مستمر معاف می‌باشند (ماده۵۶ ـ صد در صد (۱۰۰%) حقوق و فوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیر مستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.) همانطور که ملاحظه میشود در قوانین فوق الاشاره به عبارت معافیت از پرداخت مالیات ازحقوق اشاره شده است. حال گر چه عبارت « حقوق » جمع « حق» است، و شاهد، جانباز، و آزاده وکیل حق الوکاله(حقوق) دریافت می کند اما دست اندرکاران امور مالیاتی این موضوع را نمی پذیرند و شاهد، جانباز، و آزاده وکیل و سایر اصناف ایثارگری(مانند جانبازان و آزادگان، سر دفتر اسناد رسمی،مهندسان،پزشکان، و...) را مشمول این قوانین محسوب نمی کنند و هر ساله مالیاتی سنگینی از آنها دریافت می نمایند که این موضوع یک تبعیض ناروا و ظالمانه می باشد.

اگر فقط یک «واو» ناقابل به بند 13 ماده 91 قانون مالیاتهای مستقیم (در ابتدای بند 13، بین عبارتهای «درآمد» و «حقوق» اضافه شود و یا تنها یک کلمه و یک حرف «درآمد» و «واو» به ابتدای ماده 56 لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران بعد از عبارت صد در صد اضافه شود، مشکل حل و عدالت به جایگاه خود بر خواهد گشت. مگر چه فرقی است بین یک آزاده یک سال اسارت و یا یک جانباز30٪ ؟ قاضی، مدیر یا وزیر که تمام حقوق و مزایای خود را از بیت المال دریافت می کند، از تمام تسهیلات و خدمات کارکنان نهاد مربوطه بهره مند است و از پرداخت مالیات نیز معاف می باشد اما یک آزاده 10 سال اسارت و یا یک جانباز 60٪ وکیل که نه تنها از هیچ یک از این خدمات و تسهیلات بهره مند نیست بلکه باید برای اداره امور فعالیتش هزینه های سنگینی نیز پرداخت نماید.(مانند هزینه اجاره دفتر، آب، برق، گاز، تلفن، ایاب و ذهاب جهت پیگیری امور وکالتی و غیره )و با این حال بایستی مالیات را نیز مانند افراد سالم و عادی بپردازد.!

مگر فرق آن جانباز قاضی یا وزیر و این جانبازوکیل چیست ؟که آن معاف است و این محکوم!

فرق عمده آنها این است که آن یکی حقوق خود را از بیت المال و این یکی حقوق خود را از موکل دریافت می کند اما وقتی به پای میز "مالیات باشی" می رسند این یکی چون از دولت حقوق و خدمات و تسهیلات دریافت نمی کند باید مالیات پرداخت نماید. البته همانطور که اشاره شد این معضل تنها گریبان گیر ایثارگران وکیل نیست بلکه شامل دیگر اصناف ایثارگری مانند سردفتران دفاتر رسمی نیز میشود. آیا این موضوع یک تبعیض آشکار و ناروا نیست؟ بنابراین با عنایت به اینکه هدف قانونگذاراز وضع ایگونه قوانین ارفاق و یاری رساندن به این اقشار رنج دیده جامعه و تجلیل از فداکاری و ایثار آنها بوده است لذا از نمایندگان محترم مجلس تقاضا می شود با اصلاح بند 13 ماده 91 قانون فوق الذکر راه این تبعیض را ببندند و یا با توجه به اینکه لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران "به شرط اصلاح معایب و نقایص آن در آینده"، از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید گردیده و هنوز آیین نامه اجرایی آن به تصویب نرسیده است، با اصلاح ماده 56 قانون مذکور به این تبعیض آشکار پایان دهند.

** وکیل دادگستری

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
قانونأ فقط دریافت حقوق ازمالیات معاف هستند.شایدکسی ماهانه پنجاه میلیون ازکانال دیگردرآمدداشته باشد باید مالیات آن را بپردازد فقط ازحقوق معاف هستن درآمدوشغل دوم مالیات دارد.وخودبنده درشغل دومم بدون اعتراض مالیات شغل دوم رامی پردازم وهرگزاعتراض نمی کنم
جناب مرادی . دلتو به چیه این دولت و مسؤلین خوش کردی ؟

بنده خدا اینا هر و از بر تشخیص نمیدن .
وقتی وزیر صنایعش مردم رو خیانت کار بخاطر نخریدن خوردهای بی کیفیت و بی امنییتش میکنه .
وقتی یه طرف دعوای کرسنت , یک وزیر کابینه خودشه .

وقتی انتقاد به دولت قبلی رو حلال و خودش رو مبرای از هر گونه بی عرضگی میدونه .
وقتی سعودی هلی وهابی زایران مارو تو منا کشتند هفته بعدش وزیر خارجه وزیر اونارو تو بغلش گرفت .
وقتی هر اتفاقی به لحاظ سیاسی , فرهنگی اجتماعی , میگن کار دولت قبلی بوده .
وقتی سفره مردم هر روز داره کوچکتر میشه ولی ادعای تورم صفر درصدی از دهنشون نمی افته .
وقتی وزیر نیروش در عرض سه سال هیچ کاری برای بهبود و.گسترش شبکه و پیک ساعات اپج مصرف نکرده و دم از ارزونی پول برق میزنه .
وقتی هموشون عاجزند . توان مدیریت کلان رو ندارند . و فقط,تبلیغات دارند . از کی توقع داری واست کای کنه ؟
ژاپنی ها شعار دارن که میگه پیش بسوی موفقیت .,
اونوقت ما شعارمون اینه ,,, بیهود متاز عاقبت همه در خاکیم .
آخه تلاش و احساس مسؤلیت و رعایت اخلاق انسانی جه ربطی به مرگ و این قصه ها داره .
دوست داشته باشی بیش از صد سازمان و موسسه و غیره و ذالک رو بهت معرفی میکنم ببین بودجه سر سال میگیرن ولی کارمند و یا مخارجی و یا سازندگی و کلا هیچ کاری ندارند . پول در جایی دیگه تو جیب کسای دیگس . شما کارت گیر یه واو ه . اینا از الف تا ثیچ شمرونو با یه لقمه جپشون مبلعن .
شما کارت گیر یه واوه برای مالیات . میدونی چند تا جبهه نرفته ... بله جبهه نرفته میشناسم که جانباز شدن و الان مالیات نمیدن . بیش از هزار نفر . به کسایی که دل ندارن دل نبند اینا اصلا تو رو.نمیشناسن . مردمو.نمیشناسن . میدونن زیاد وقت ندارن . .
حرف جناب آقای مرادی کاملاً درست و منطقی است؛ نباید بین ایثارگر شاغل در دستگاه دولتی با شغل آزاد در پرداخت مالیات تفاوت باشد!؟ علی ایحال این موضوع باید از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس (آقای عندلیبی) پیگیری شود تا از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری و حل گردد ان شاءالله.
لطفاض این پیشنهاد را به معاونت مذکور و در صورت با امضای تعدادی از ایثارگران برسانید. اینجانب نیز حاضر به امضا میباشم. باتشکر
منصفانه این است که همه ایثارگران حداکثر تا هفت برابر حداقل حقوق از مالیات معاف شود یعنی 6300000تومان برای سال 95 .
ولی به صورت کلی این موضوع قابل اصلاح نیست برای مثال ایثارگری که بنابر دارا بودن جانبازی امتیاز خاص و مجوز واردات خودرو دریافت کرده و یا مجوز تاسیس دفتر وکالت و یا ...... که زمینه های ایجاد درامد بسیار بالا برایش فراهم شده ایا باید از مالیات هم معاف بشود؟ . با تخفیف مالیات موافقم ولی برای حذف باید تحقیقات بیشتری انجام شود . احتمالا قانون گذار اطلاعات بیشتری داشته !
با سلام ودرود به تمام مردان وزنانی که هشت سال از کیان وناموس وتمامیت ارضی ایران وایرانی جانانه دفاع کردند قانون جامع ناقص ترین قانون است گوی کس را جریمه کرده اند مشق بنویسد هر جا عزیزان نماینده ذینفع بوده اند ماده ی نوشته شده تا باب ایشان باز شود وگرنه پر است از کاستی های حقوقی یادم نمیرود حدود سال 61 یا 62 به فرمان امام ره بنیاد مستضعفان را به رسیدگی به امورایثارگران گماردند وبنیاد شهید را به رسیدگی به امو رخانواده شهدا از همان زمان بدلیل ضعف قانون هردو نهاد ناتوان نا کارآمد می نمود واین مهم تا کنون ادامه دارد اما جالب این است که قانون جامع بقدری ناقص تدوین شده است واز سر اجبار که هر کس در مراجع جانبازان وایثارگران هر طور دلش میخواهد تفسیرش می کند حالا با چه پیش زمینه فکری بماند جا وکسی هم نیست که به آن جا مراجع کرد وداد طلبید ورای آنجا فصل خطاب باشد خوب این طبعیی است کسی که خود اعتقادی به دفاع نداشته باشد والبته درآمد کافی چگونه میتواند نفس وروح یک ماده قانون را درک کند و لذا نفس تصویب قانون را براحتی نادیده میگیرد وبدون در نظر گرفتن روح قانون آن را با نقطه نظرات خودش که البته نشات گرفته از بینش ذهنی او از هشت سال دفاع مقدس وملی است قانون را تفسیر مکند غافل ازاینکه این قانون فی نفسه برای پاس داشت ایثار وجانبازی فرزنان ملت بزرگ ایران وبه نیابت مردم وملت از سوی قانون گذار تصویب شده نه اینکه با برداشت نا ثواب ومغرضانه آن را را به گونه ای تفسیر کرد که به مجازات تبدیل شود که این مصداقش برای بند که جانباز ازکار افتاده کلی وحالت اشتغال هستم پیش آمده وبا یک تفسیر ناثواب بنده را از حقوق اجتماعی ام محروم کرده اند واز اخذ پروانه فعالیت در بخش خصوصی منع کرده اند آیا آنان که ناثواب تفسیر میکنند فکر می کنند که آیا بعثی ها کم از داعش نبوده اند که جوانانی از مردم همین سرزمین مردانه جلو دنیا ایستادند تا امروز تو باشی او باشد و ناثواب تفسیر کند درود بر همه دلاور مردان سرزمینم که مردانه وجوانمردانه پایداری کردند غ . ر .ب .ض
مصوبه مجلس جانبازان را همانند معلولین در رده مشاغل سخت و زیان آور قرار داده و این قانون را سالهاست تصویب کرده که جانبازان می توانند با داشتن 20سال خدمت در دستگاه خود که شاغل هستند بازنشسته شده و سنوات آنان 30سال محاسبه شود و پاداش 30سال خدمت را دریافت کنند .چگونه است که این قانون مسکوت مانده و نهادهای نظارتی از جمله خود مجلس شورای اسلامی که از مهمترین وظایف و ماموریتش نظارت صحیح مجریان قانون است همچنان از قانون تصویب شده خودشان مسکوت تر مانده و عکس العملی نشان نمی دهند؟ در ضمن در قانون تسهیلات اجتماعی جانبازان مصوب مجلس شورای اسلامی ملاک پرداخت حقوق جانبازان در هنگام بازنشستگی آخرین حکم و حقوق و مزایا می باشد ولی مجریان قانون ارزشی برای مصوبه مجلس قائل نمی باشند قانونی که توسط 290اعضا مجلس ساعت ها و یا ماهها روی آن کار شده و پس از تصویب به تائید شورای نگهبان رسیده در بایگانی خاک می خورد. من از مجلس شورای اسلامی فعلی تقاضا دارم قانونی را مصوب کنند که دستگاههائی که مصوبات مجلس را نادیده می گیرند با شدیدترین وجه قانونی با آنان برخورد و نسبت به عزل وزیر و ریاست دستگاه مربوط اقدام نمایند در غیر اینصورت من و ما و ملت اینگونه مجالس را وکیل الدوله و فرمایشی میدانیم و چنانچه از وظیفه نظارتی خود دفاع نکند مورد تائید ملت نخواهد بود و آن مجلسی نخواهد بود که معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی آن را بر راس تمام امور دانسته است. مجلسی که در راس امور است امروزه می بینیم در خیلی از مصوباتی که خود تصویب کرده و باید مجریان آن را بی قیدو شرط اجرا کنند در پائین ترین حد از خود ظاهر شده است و وظیفه ذاتی خود را که نظارت است انجام نمی دهد .خوب چگونه می توان ادعا داشت این مجلس در راس امور است ؟؟من این مسامحه و مدارای مجلس را خیلی نازل تر از جایگاهی که امام راحل فرمودند میدانم .امید است مجلس شورای اسلامی هیمنه و هیبت خود را در بخش های نظارتی حفظ کند تا زحمات و تلاش خودش را به هدر ندهد.
سلام آقای مرادی
در صورت امکان شماره یا ایمیلتان را بگذارید تا با شما در مورد این مساله و مساله ایی دیگر صحبت نمایم.
با احترام به همه جانبازان ، ایثارگران، و زحمتکشان ،،،،که برای کشور عزیزمون خالصانه زحمت مکشند. فقط میخاستم اینو بگم که، متاسفانه اینقدر در کشور تبیض ، دروغ، ظلم، بی کفایتی، .......وجود داره که نمیدونم به کدام اشاره کنم ،، و دیگه از طرح این مسایل. خسته شدیم ، و دیگه اصلا مهم نیست که چی کار میکنه، یا نمیکنه، بعضی وقتها با خودم میگم. کاش جنگ نمیرفتیم شاید. صدام بهتر مملکت ادره میکرد ،،،ولی اینویقین دارم که ایقدر دلم نمی سوخت،، شاید خیلی ها از این نظر ناراحت شوند. ملی من که دیگه کارد به استخونم رسیده،،،با عرض. شرمندگی،،،جانباز ،،ایثار گر بیکار،،خجل از روی زن و بچه،،خاک پای همه،،،،
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi