شناسه خبر : 47857
یکشنبه 03 مرداد 1395 , 16:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ابعاد کنگره حماسه

رئیس کنگره حماسه گفت: با دعوت از همه نهادها و دستگاه‌های مرتبط کاری ماندگار و مستمر را آغاز کرده و با همفکری متخصصان نسبت به توسعه فعالیت‌های کنگره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

صبح امروز دوشنبه سوم مرداد ماه، نخستین جلسه "کنگره حماسه" با حضور رئیس، دبیر، مدیر اجرایی و جمعی از مسئولان در دفتر کار علی اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و کلیات برنامه‌های کنگره تصویب شد.

در این جلسه که به ریاست علی اصغر کاراندیش، معاون وزیر ارشاد و رئیس کنگره برگزار شد، با تشریح دلایل و ضرورت‌ها، برنامه‌های کنگره مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد.

کنگره فرهنگ حماسه در سه بعد علمی، ادبی و هنری و در زیرشاخه‌های میزهای علمی، موسیقی حماسی، حماسه‌خوانی، شعر حماسی و نثر حماسی همراه با نکوداشت استاد حمید سبزواری برگزار می‌شود.

در حاشیه این نشست معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ زیربناست و کار فرهنگی در ارتباط با حماسه نیز کاری بنیادین و زیربنایی است و لازم است که این موضوع را در همه ابعاد در جامعه طرح و با برنامه‌ریزی و نگاهی بلندمدت به سمت فرهنگ‌سازی سوق دهیم.

علی اصغر کاراندیش، ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در این رابطه، مقطعی و محدود بودن آن را از نقاط ضعف این برنامه‌ها دانست و افزود: طرح فرهنگ حماسه در یک بعد خاص، آن را به فرهنگ عمومی تبدیل نمی‌کند؛ بنابراین باید همه‌سونگر به این مهم اندیشید و برای آن تلاش کرد.

وی از همکاری معاونت‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع در ستاد کنگره فرهنگ حماسه خبر داد و افزود: این یک کار جمعی است که باید با فکر و عمل جمعی توأم شود؛ تا به نتیجه دلخواه و در شأن ملت ایران بیانجامد. از این رو ما از همه نهادها و دستگاه‌های مرتبط دعوت به عمل خواهیم آورد تا کاری ماندگار و مستمر آغاز شود.

رئیس کنگره ابعاد فعالیت امسال کنگره فرهنگ حماسه را در سه بخش علمی، ادبی و هنری تشریح کرد و گفت: در بخش علمی به سمت برگزاری میزهای علمی، در بخش هنری به سمت فعالیت در ابعاد حماسه‌نوازی، موسیقی و مارش حماسی و حماسه‌خوانی مانند کارهای آقای آهنگران و نسل حماسه‌خوان دهه 60 و پیگیری آن تا امروز و تداوم آن تا فردا و در بخش ادبی به سمت ابعاد شعر حماسی و متن ادبی حماسی حرکت، و با همفکری با متخصصان، نسبت به چگونگی توسعه و ادامه فعالیت کنگره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این فعالیت شده است، گفت: اول این که فرهنگ حماسه ضرورت روز جامعه ماست و ما در همه شرایط به خصوص اقتصادی و دفاعی در شرایطی هستیم که به ترویج این فرهنگ به‌عنوان یک اقدام راهبردی به‌طور جدی نیاز داریم.

کاراندیش افزود: دوم این که کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ‌سازی است و ما به‌عنوان متولی فرهنگ جامعه، به نیازها توجه و سعی می‌کنیم خلأهای فرهنگی را رصد و پر کنیم. علاوه بر وظایف قانونی فرهنگسازی، نص صریح سند ابلاغی نظام در خصوص ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت دستگاه‌های فرهنگی را به فعالیت جدی در این حوزه تکلیف کرده است و ما در ابتدای دولت یازدهم با راه‌اندازی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت کارهای بسیار خوب و ارزنده‌ای انجام داده‌ایم؛ که این کنگره یکی از آن‌هاست و ما با قوت آن را پیش خواهیم برد.

کاراندیش با مروری بر برنامه‌های خانه فرهنگ ایثار مانند جایزه ایثار و رسانه، کتابخانه مهربانی، ایثار و اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما بر ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و ابعاد و جنبه‌های آن سرمایه‌گذاری جدی کرده‌ایم و تلاش‌های‌مان در این حوزه را افزایش خواهیم داد؛ زیرا این فرهنگ سازنده می‌تواند سرنوشت ما را به بهترین نحو رقم بزند؛ همان‌طور که در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی چنین بود.

وی افزود: فرهنگ حماسه، لازمه زندگی و افتخار هر جامعه‌ای است و فقط به جامعه ما اختصاص ندارد و ما در این باره باید تلاش بیشتری بکنیم. کنگره فرهنگ حماسه برای جامعه بسیار مفید است و برگزاری آن مورد حمایت ماست. از متخصصان و صاحبان نظر در این رابطه دعوت به همکاری می‌کنیم و امیدوارم که کاری مستمر و با برنامه و ماندگار خلق کنیم.

ستاد عالی کنگره به زودی تاریخ و زمان و مکان برگزاری را اعلام می‌کند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi