شناسه خبر : 47879
دوشنبه 04 مرداد 1395 , 11:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیگیری آخرین وضعیت"شیخ زکزاکی"

این منبع آگاه با مهم دانستن سفر آقای «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به غرب آفریقا: امیدواریم آقای ظریف در سفر به نیجریه با شیخ زکزاکی ملاقاتی داشته باشد که این موضوع می‌تواند در ادامه دیگر تلاش‌ها برای آزادی ایشان مفید فایده باشد.

شیخ «ابراهیم زکزاکی» روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه که 22 آذرماه سال گذشته در یورش نظامیان نیجریه‌ای دستگیر شد و به زندان افتاد، این روزها وضع جسمانی بسیار وخیمی دارد.

یک منبع آگاه نزدیک به شیخ ابراهیم زکزاکی گفت: پس از گذشت چندین ماه از بازداشت شیخ زکزاکی و همسر ایشان و شرایط بد نگهداری آنان، علاوه بر چشم چپ، چشم راست ایشان نیز در آستانه فقدان بینایی است.

وی با اشاره به برخی اقدامات پزشکی که همراه با سختی‌ها و ناملایمات، درباره چشم راست شیخ زکزاکی صورت گرفته بود، افزود: با امکانات محدود عمل‌هایی روی چشم راست ایشان انجام شده بود که به سبب آن این چشم کمی بینایی خود را به دست آورده بود اما به دلیل شرایط بد نگهداری و نیاز به عمل‌های جراحی با کیفیت تخصصی و دقت علمی بیشتر، این چشم نیز چون چشم چپ که نابینا شده، در آستانه از دست رفتن است.

شنبه گذشته برخی رسانه ها گزارش داده بودند که یک چشم شیخ زکزاکی نابینا شده،که این گزارش متعلق به وضعیت ایشان در زمستان گذشته است.

این منبع آگاه با بیان اینکه شیخ زکزاکی، اکنون هیچ‌گونه بینایی ندارد ادامه داد: شرایط نگهداری شیخ زکزاکی و همسر ایشان بسیار بد بوده و مورد آزار و اذیت بسیار قرار می‌گیرند و البته چند ماهی است که اجازه برخی ملاقات‌ها و تماس‌های تلفنی محدود با آقای شیخ زکزاکی داده می‌شود و حدودی وضع بهتر شده است. وی با بیان اینکه در نیجریه به‌صورت هفتگی راه‌پیمایی‌های گسترده و مفصلی برای آزادی شیخ زکزاکی برقرار است، افزود: هدف از این راهپیمایی‌ها حفظ جان و سلامت آقای زکزاکی و آزادی ایشان است و کمپین (Free zakzaky) در غرب آفریقا و در ایالت‌های مختلف نیجریه به راه افتاده است. این منبع آگاه در این باره که به نظر می‌رسد دولت نیجریه نیز به دنبال راحت شدن از این وضعیت خودساخته است، افزود: اگر پیگیری‌ها و تلاش‌ها کمی بیشتر شود امکان آزادی شیخ زکزاکی زیاد است، به‌ویژه آنکه از زمان به ریاست جمهوری رسیدن  «محمدو بوهاری» طی ماه‌های اخیر شرایط اقتصادی نیجریه بسیار بد شده است.

وی با اشاره به نارضایتی‌های عمومی از تورم و شرایط بد اقتصادی افزود: این باور در مردم به وجود آمده که دولت نیجریه به‌واسطه ظلمی که به شیخ زکزاکی روا داشته با این بحران‌ها مواجه شده است و بنابراین اگر فشارهای داخلی و فشارهای دیپلماتیک خارجی ادامه پیدا کند، می‌تواند به آزادی ایشان منجر شود.

این منبع آگاه با مهم دانستن سفر آقای «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به غرب آفریقا، افزود: امیدواریم آقای ظریف در سفر به نیجریه با شیخ زکزاکی ملاقاتی داشته باشد که این موضوع می‌تواند در ادامه دیگر تلاش‌ها برای آزادی ایشان مفید فایده باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان ظهر دیروز یکشنبه تهران را به مقصد نیجریه ترک کرد. وی همچنین قرار است در ادامه این سفر به کشورهای غنا، گینه کوناکری و مالی نیز سفر و با مقامات این کشورها دیدار داشته باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi