شناسه خبر : 47890
دوشنبه 04 مرداد 1395 , 15:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

باقری مطرح کرد؛

حلقه مفقوده دفاع مقدس

همزمان با آغاز عملیات "فروغ جاویدان" توسط منافقین، رژیم بعث عراق اقدام به تک گسترده‌ای در خرمشهر کرد؛ که لشکر 10 سیدالشهدا در یک روز توانست با کمترین تجهیزات در مقابل لشکر مجهز زرهی دشمن ایستادگی کند و نتیجه جنگ را به نفع ایران تغییر دهد.

" اکبر باقری دولابی" رئیس ستاد کنگره شهدای لشکر 10 سیدالشهدا(ع) به واکاوی عملیات "دفاع سراسری" که در روزهای پایانی جنگ تحمیلی توسط این لشکر انجام شد، پرداخت.

در ادامه ماحصل گفت‌وگو را می‌خوانید.

پس از پذیرش قطعنامه، رژیم بعث عراق بهانه‌ای برای تجاوز به خاک ایران نداشت و باید به ظاهر نیروهای خود در مرزها کاهش می‌داد. رژیم بعث که به دنبال امتیاز گرفتن از ایران بود، با پشتیبانی هوایی از منافقین آخرین فرصت خود را امتحان کرد.

رژیم بعثی ابتدا اقدام به تکِ گسترده‌ای در خرمشهر کرد و سپس با هجوم و آتش سنگین در منطقه سر پل‌ذهاب و صالح آباد، این مناطق را به تصرف در آورده و ضمن تخلیه شهر قصر شیرین راه ورود منافقین به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران را هموار ساخت. پس از ورود منافقین به داخل خاک ایران، رژیم بعث در جهت پشتیبانی از آنها در چندین نوبت اقدام به بمباران هوایی خطوط نیروهای ایران کرد.

منافقین با پشتیبانی رژیم بعث، عملیاتی تحت عنوان "فروغ جاویدان" در تاریخ 3 مرداد 67 را آغاز کردند. آنها قصد داشتند با بهره‌گیری از اوضاع نابسامان شهرهای مرزی، به سر پل ذهاب، کرند و اسلام‌آباد رسیده و در نهایت خود را به کرمانشاه برسانند.


عملیات مرصاد

نیروهای ایرانی عملیات مرصاد را با رمز "یا صاحب الزمان (عج)" در مقابل تهاجمات منافقین آغاز کردند؛ که توانستند آخرین برگ زرین دفاع رزمندگان در جنگ هشت سال دفاع مقدس را به دست آورند. خوشبختانه آخرین توطئه منافقین نیز با شکست مواجه شد.

از سوی دیگر لشکر سه زرهی عراق با پشتیبانی تیپ 12 زرهی از سه راهی کوشک – زید به سمت جاده اهواز – خرمشهر حرکت و آنجا را اشغال کردند و همچنین قصد داشتند در سه راهی صاحب الزمان(عج) به منافقین الحاق شوند. سه گردان امام حسین(ع)، امام حسن(ع) و حضرت زینب(س) به فرماندهی شهید سعید برات برای مقابله با تهاجم رژیم بعث وارد عمل شدند.

این عملیات در تاریخ یک مرداد 67 صورت گرفت. لشکر 10 سیدالشهدا با کمترین امکانات در مقابل این لشکر مجهز ایستاد؛ به گونه‌ای که ما 40 آرپی‌جی داشتیم و دشمن هم 150 تانک داشت.

از طرفی ما اطلاعات کاملی از اوضاع منطقه نداشتیم؛ به همین جهت یکی از گردان‌ها به اشتباه، نیروهای عراقی را دور زده و خود را به پشت آن رساند. این گردان با حدود 200 نفر نیرو عملیات را آغاز کرد و در نهایت حدود 190 شهید تقدیم کشور کرد. این عملیات با لطف الهی و رشادت رزمندگان با موفقیت انجام شد. آن روز رزمندگان لشکر 10 سیدالشهدا (ع) توانستند نتیجه جنگ را از پنج صبح تا سه بعدازظهر به نفع ایران تغییر دهند.

یکی از رزمندگانی که در این عملیات به اسارت درآمده بود روایت می‌کرد: "به سمت یکی از نیروهایی که در روبروی ما بود، رفتم. به گمان اینکه یکی از نیروهای ایرانی است؛ با او فارسی صحبت کردم. به قدری به او نزدیک شدم که چهره او را واضح می‌دیدم. با نیشخندش متوجه شدم که بعثی است. به سرعت فرار کردم. آن‌ها که تعدادشان چند برابر ما بود، به سمتم آمدند. ابتدا سوار ماشین تویوتا شدم و سعی کردم فرار کنم؛ اما محاصره شدم. آنها به راحتی در همان لحظات اولیه می‌توانستند من را اسیر کنند؛ اما ابتدا با تانک و آرپی‌جی که به اطرافم پرتاب می‌کردند سعی در بازی کردن با من داشتند. کمی که خود را سرگرم کردند، من را اسیر کردند."

این عملیات حلقه مفقوده دفاع مقدس تا به حال است .انتظار می‌رود پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در این عرصه تحقیقات گسترده‌ای را ترتیب دهند؛ تا مردم از وقایع پشت پرده آن زمان آگاه شوند./دفاع پرس

  

منبع: شهیدخبر
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi