شناسه خبر : 47907
سه شنبه 05 مرداد 1395 , 12:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بنیاد شهید باید مدافع حقوق ایثارگران باشد(۲)

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در یکصدوپنجاهمین جلسه شورای مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی در تاریخ ۹۵/۴/۲۹ تأکید کرد: بنیاد از دفاع منطقی و حقوقی افراد ذی‌صلاح و تشکل‌های ایثارگران از حقوق ایثارگران استقبال می‌کند.

یوسف مجتهد - قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در یکصدوپنجاهمین جلسه شورای مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی در تاریخ ۹۵/۴/۲۹ تأکید کرد: بنیاد از دفاع منطقی و حقوقی افراد ذی‌صلاح و تشکل‌های ایثارگران از حقوق ایثارگران استقبال می‌کند.

این رویکرد بنیاد می‌تواد تشکل‌های ایثارگری که تعداد آنها کم هم نیست را به یک تجدیدنظر اساسی در روند تعاملات خود با بنیاد، دولت، مجلس و ایثارگران جلب کند. هرچند دفاع تشکل‌ها از طرف یک نهاد غیررسمی است ولی به‌دلیل جایگاهی که بین ایثارگران دارد می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اما نکته‌ای که در پاسخ سخنان قائم‌مقام بنیاد باید به آن اذعان کرد این است که نهادهای غیررسمی به‌دلیل محدودیت‌هایی که دارند نمی‌توانند جایگاه نهادهای رسمی مانند بنیاد، کمیسیون ماده 16و... را پرکنند. تعهد قانونی دفاع از حقوق ایثارگران ابتدا برعهده بنیاد و کمیسیون ماده 16رسیدگی به شکایات ایثارگران است. کمیسیونی که ریاست آن با شخص شماست و اگر به وظایف خود به درستی عمل کنید بسیاری از تضییع حقوق‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی به‌وقوع می‌پیوندد، رفع خواهد شد.

در ادامه بحث گذشته درباره ابطال ماده(9) آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان 25درصد و بالاتر مصوب 88/12/27 هیأت وزیران توسط رئیس امور مدیریت مشاغل و شوراهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به پاسخ استعلام مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برمی‌خوریم که در آن آمده است: طبق‌نظر به مورخ 94/3/5 کمیته فنی، حقوقی شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، اعطای ماموریت آموزشی به فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر مجوز قانونی ندارد.

این پاسخ توسط اداره کل توسعه انسانی بنیاد به استان‌ها ارسال و مشکلات عدیده‌ای را برای فرزندان جانبازان مأمور به تحصیل ایجاد کرده است. آیا کسانی که سریعا موضوعاتی که موجب تضییع حقوق ایثارگران می‌شود را از مراجعی که دارای صلاحیت‌های کافی و لازم برای پاسخگویی نیستند استعلام و آن را به سرعت جهت اجرا به استان‌ها اعلام می‌کنند، اقدامی منطقی است؟ آنان خواسته یا ناخواسته مشکلات عدیده‌ای برای ایثارگران ایجاد می‌کنند. آیا اندکی تامل نمی‌کنند که این پاسخ از این مرجع نمی‌تواند حقوق قانونی ایثارگران را محدود یا حذف کند؟ آیا اگر اندکی معلومات حقوقی و اداری داشته باشند، نمی‌دانند که مصوبه هیأت وزیران که در راستای اصل 138قانون اساسی تصویب شده و تنها رئیس مجلس و دیوان عدالت اداری حق ابطال آن را دارند را هر سازمان و هر مدیری نمی‌تواند باطل کند؟ جای این شبهه همچنان باقی است که دست‌اندرکاران بنیاد چرا به استعلاماتی که برحقوق ایثارگران تأکید می‌کند به این سرعت اقدام نمی‌کنند؟

ابطال مصوبه هیأت وزیران توسط کمیته فنی حقوقی شورای توسعه مدیریت یا رئیس امور مدیریت مشاغل و شوراهای سازمان مدیریت فاقد وجاهت قانونی است و از اعتبار ساقط است. در قانون جایگاهی برای این 2مجموعه پیش‌بینی نشده است که بتوانند مصوبه هیأت وزیران را باطل و آن را مغایر با قانون اعلام کنند.

در قانون مدیریت خدمات کشوری 2 شورای‌عالی اداری به ریاست رئیس‌جمهور و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تعیین وظایف و اختیاراتی در مواد 114الی 116این قانون پیش‌بینی شده است. با بررسی وظایف این دو شورا در جایی پیش‌بینی نشده است که این دو شورا بتوانند مصوبات هیأت وزیران را ابطال کنند. مضافاً برابر قانون، مصوبات این دو شورا پس از تأیید رئیس‌جمهور لازم‌الاجرا خواهد بود.

اگر کمیته فنی حقوقی یکی از اجزای شورای توسعه مدیریت پیش‌بینی شده باشد یا امور مدیریت مشاغل و شوراهای سازمان مدیریت، یکی از بخش‌های این سازمان باشد با کدام صلاحیت نسبت به ابطال مصوبه هیأت وزیران اقدام می‌کند؟ این در حالی است که همین موضوع توسط سازمان خصوصی‌سازی از معاون حقوقی رئیس‌جمهور استعلام شده است. این معاونت که وظیفه پاسخگویی به استعلامات دستگاه‌های اجرایی را دارد، چنین پاسخ داده است: درخصوص استفاده فرزندان جانبازان از ماموریت آموزشی موضوع ماده(9) مصوبه هیأت وزیران اعلام می‌دارد؛ از آنجا که ماده(9) مصوبه فوق‌الذکر تاکنون مورد ایراد مراجع ذی‌صلاح (ریاست محترم مجلس شورای اسلامی یا دیوان عدالت اداری) قرار نگرفته است و در قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال 1390نیز در این خصوص حکم مغایری وجود ندارد لذا معتبر بوده و مقررات حاکم بر ماموریت آموزشی جانبازان در مورد فرزندان شاهد و جانباز نیز لازم‌الاجراست.

با این اوصاف بی‌توجهی مسئولین بنیاد به پاسخ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور که به‌عنوان نظر مرجع قانونی در قوه مجریه شناخته می‌شود و استناد به پاسخ بخش‌هایی که صلاحیت ابتدایی برای این موضوع ندارند، جای تامل دارد.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام استاد عزیز و بزرگوار جناب حاج آقا مجتهد .

شنیدم ... البته فقط شنیدم که دولت میخواد پایان خدمت دولتی رو به سی وپنج سال تغییر . بده . البته که این دولت توان اینچنین کارهایی رو نداره !
حالا فرض محتمل گیریم بخوان مردم رو تویه دردرد سر بندازن .... یعنی خدمت دولتی به سی و پنج سال افزایش پیدا کنه و پاداش سنوات سی سال هم به پانزده و یا ده سال تقلیل پیدا کنه ,,,, تکلیف چیه با توجه به مواد قانون جامع و ماده چهل اون آیا بازم میخوان در حق جانباز و رزمنده اجحاف کنن و یا همین قانون جامع حجته برای مسؤلین .... گیریم در قانون برنامه ششم یه الحاقی یواشکی اضافه کردند و قانون جامع رو فرستادن ته دره .... تکلیف چیه ؟ گیریم دولت بازم در فروش نفت و مسایل دیگه دچار مشکل شد و سر در گمی و دستش به بالا دستی ها نرسید یهو اومد یقه ایثار گرانو گرفت گفت پاداش سی سال ده ماهه و دوسالم باید بیشتر خدمت کنی تازه میانگین دو ساله هم میشه پنچ ساله تکلیف چیه ؟؟؟ راستش انقدر بلاهت و.شر در گمی از ندونم کارا دیدیم که مزاحم شما شدم چنانچه اگر !! اگر !!!! حدسم میزنید مه اینچنین خواهد شد لطف کنید سریعا اطلاع رسانی کنید تا بچه ها زودتر برای بازنشستگی زودتر از موعد و یا ارفاقی و.یا تبصره شش اقدام.کنن تا بزرگترین کلاه گشاد این دنیا سرشون نره . متشکرم .
لطفا پیگیری کنید چرا وام خرید مسکن سال 95 بعد از 5 ماه هنوز پرداخت نمیشود؟ کی پرداخت میشود؟
با سلام بنده همسر جانباز پنجاه درصد هستم ما از نظر مسکن در منطقه میباشیم همسرم از نظر جسمی و روحی ناتوان هست به تازگی عمل دیسک کمر انجام داده و پلاتین درون ستون فقرات قرار گرفته که مانع انجام کارهای سنگین از جمله اسباب کشی میشود چند بار هم به بنیاد مراجع کردیم هیچ کمکی نکردن سال ۸۶ همسرم وام۱۲ میلیون دریافت کرده بود ولی نتوانست با این مبلغ خانه تهیه کند واگذار کرد تا شاید بتواند پول پیش خونه را جور کند همسرم بخاطر ناراحتی روحی و اعصاب زندگی دچار شکست شده وسه فرزند از همسر اولش داره که هر سه بیکارند بعلت مشکلات خانوادگی نتوانستند دانلود تحصیل بدهند دیپلم ردی هستند هیچ ارگانی نمیشه برای بچه ها کار درست کرد که همسرم مجبوره همکرایه منزل خودمون هم خرج مخارج بچه هار تعمین کنه حال از شما قادر گرامی تقاضا دارم به مشکلات ما خانواده ای جانبازان رسیدگی کنند مخصوصا بچه ها که در این میان آسیب جدیدی به بچه ها وارد شده وجانبازنی هستند که واقعا از نظر مسکن در تگنا میباشند تورو خدا به مشکل ما رسیدگی کنید همسر و بند خدا هر روز چند تا قرص اعصاب و درد می خوره بخاطر خدا به مشکلات خانواده های جانبازان رسیدگی کنید
نظر به تصویب و ابلاغ سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان و گذشت بیش از یکسال از تاریخ ابلاغ این سند و همچنین ابلاغ دستورالعمل توسط ستاد کل نیروهای مسلح ووزارت دفاع در تاریخ 94/12/24 و مهلت حداکثر 1ماهه جهت اجرا اما تاکنون هیچ یک از بندهای آن حتی بند هایی که نیاز به بودجه ندارد اجرایی نشده لذا خواهشمند است با توجه به نقش رسانه ای شما این موضوع را بررسی و پیگیری بفرمایید با تشکر فراوان
سلام.دودختربیکاردارم.آنقدرکه ازجانبازان شنیدم بعدمراجعه میگفتندهروقت برای شغل بچه هامان سوال کردیم وجواب دادند.جانباز70درصدوفرزندان شهیدو بچه هاشان بیکارندو منتظرکارهستند.خداوکیلی دیگه دنبالش نرفتم.تاامروزهم پیگیرنشدم.یعنی فایده ای نداشت چون همش همین حرفهارابه ماهم میزنند!
سلام من جانباز 15درصد 57 ساله ویک سال است که در بنیاد پرونده دارم 28 ماه جبهه و 3 ماه هم بسیجی در جبهه دارم و در اسفند ماه 94 تصادف کرده و خاستار از کار افتادگی شده ام و بنیاد هیچ گونه پاسخگویی ندارد و تا بحال حتی یک ریال هم از بنیاد در یافتی نداشتم {اعم از هدیه ازدواج /هدیه ایثار/وام مسکن /}لطفا به طور کامل مرا راهنمایی بنمایید.از جناب اقای اقای ساقی هم به خاطر کمک به ایثار گران کمال تشکر را داریم
آقای مجتهد عزیز و دوستان محترم، من برای همین بند 9 نامه معاونت توسعه رییس جمهور وقت به دفتر رییس جمهور وقت دارم که گفته منظور آنها ابطال این بند نبوده و در مقام اجرا برنامه پنجم را ابلاغ کرده اند. دوستان مشخص است که سازمان برنامه و بودجه و شخص آقای نوبخت مشکلاتی با ایثارگران دارند.
سلام
کدوم مدافع حقوق
اولا که پرداخت مطالبات گیر افتاده و این حرفها اثری ندارد و باید عمل نمود
به راحتی تو پیتهای سازمانی ادارات فردی که پارتی داره به پستهای بالاتر میره و حق ایثارگران را پایمال میکنن و اجازه رشد نمی دهند
وجود سی هزار سند تخلف در بنیاد حاصل همین قوانین و مقررات ضد و نقیض و سلیقه ای بدون توجیه عقلی و منطقی و برداشت های شخصی است .
برای مثال قانون حالت اشتغال برای جانبازانی نوشته شده است که واقعا توانایی انجام کار ندارند ولی نحوه اجرا بسیار عجیب است و بنیاد هم البته مقصر است .
برای جانبازی که نه شغل داره و نه حقوق و نه توان کار کردن چنین رای هایی حتی برای دریافت حداقل حقوق صادر نمی شود ولی برای انهایی که شرایطش رو ندارند خیلی راحت صادر میشه .
ماموریت اموزشی برای همه کارکنان ممنوع شده . چه توجیه عقلی هست که ایثارگران شاغل بتوانند از ماموریت اموزشی بهره مند شوند در حالیکه هزاران نفر با مدرک دکتری هنوز نمی توانند در بخش دولتی شاغل بشوند .
قانون اگر منصفانه نوشته شود ایثارگران نزد مردم عزیزتر می شوند .
حاج مجتهدبلسلام وخسته نباشیدلطفابفرماییدکه آیابنیادشهیدوامورایثارگران یک نهادانقلابی است یایک اداره ؟باتشکرازاطلاع رسانی شما.
بنا به فرمايش مقام معظم رهبري بايد نهاد باشد ولي فعلا در حد اداره است
بنده هفته قبل کمیسیون پزشکی داشتم.به اقای پزشک عرض کردم طبق مدارک موجود تاندون های کتف دست چپم پارسال پاره شد و عمل کردم و به طور کامل خوب نشد و همین طور طبق مدارک موجود و تشخیص پزشکان ارتروز گردن دارم. اقای پزشک وقتی مدارک را دیدند گفتند درست است ولی اینها ارتباطی به جانبازی و درصد پیدا نمی کند . بنده عرض کردم چون دست راست من قطع شده ناچارا بیش از 30 سال است که همه کارهایم را با دست چپ انجام میدهم و به دلیل فشار بیش از حد وارده در طی این مدت تاندون های کتف چپم پاره شدند و پس از عمل نیز عملا کار ایی ان از بین رفته است زیرا دکتر می گوید حداکثز وزنی که میتوانی بلند کنی 2 تا 3 کیلو گرم است. حال سوال بنده از مسئولین محترم این است که چطور این ارتباط منطقی را نمی پذیرند؟ بلی اگر اسیب وارده به پا،گوش، چشم و هر عضو غیر مرتبط دیگر بود حرف اقایان درست بود
دولت ومجلس برای حذف امتیازات ایثارگران با هم تبانی کرده اند عنقریب خواهید دید.
سلام برادر مجتهد تبریک بمناسبت پست جدید و مسئولیت بی انتها.
ما جانبازان زیر25 درصدها را ببر بالا 25 درصد، خسته شدیم از کارت شناسایی بدون عکس.
پرونده ای دارم به وسعت چهار عملیات، اعصاب و روان و ترکشی و شیمیایی جمعا 20 درصد و در یک کمسیون پنج درصد کم کردند.
از ابتدای اتمام جنگ تحت درمان اعصاب و روانم و مدارک ادامه درمان بعد جنگ در پرونده ام موجود است. اما رسیدگی نمی کنند لطفا رهنمایی بفرمایید9131
سلام
جناب مجتهد فقط شما را در بنیادشهید قبول دارم، بخاطر شناخت قبلی در این سایت محترم و کسی دیگر را نمی شناسم. با تشکر
با سلام بانکها بند2ماده 68(فوق العاده ایثرگری )رااعمال نمی کنند خواهشمند در این خصوص ماها راهنمائی فرمائید باتشکر
با سلام خواهشمند است علت ازبین رفتن حق جانبازان در زمینه بازنشستگی و35 سال خدمت را پیگیری نمائید
سلام.برادرحاج مجتهدلینگ تلگرامی که قبلاارسال کردیداشتباه میباشد.عمل نمیکند. لطفاراه ورودبه تلگرام شماراارسال فرمایید.باتشکرازشماوفاش نیوز.
سلام این قانون معافی سربازی فرزندان 10د رصد جانبی اجرابب میشود
لطفا پیگیری کنید چرا وام خرید مسکن جانبازان در سال 95 داده نمیشود؟؟ نیمی از سال گذشت
س -باسلام احترامااینجانب جانباز 35%بسیجی از طریق سپاه اعزام شده ام بنده به سپاه مراجعه در باره هدیه ایثارگری سؤال کردم فرموداند چننین قانونی نداریم خواهشمند درصورت امکان شماره نامه یا بخشنامه رااگرداریدتا متن راهمه عزیزان مطالعه کنندتااین همه مزاحم جنابعالی نشویم با تشکر
اینجانب محمد عیسی حیدر پور دارای 31 ماه جبهه و جانباز 15 درصد شیمیایی {ریه پوست چشم اعصاب و روان}در اسفند ماه نود و چهار در سانحه رانندگی از ناحیه مچ پا دچار اسیب دیدگی شدیدی شدم وبه گفته پزشکان بنده از کار افتاده هستموهر چه به بنیاد مراجعه میکنم هیچ گونه پاسخی نمیدهند با تشکر لطفا راهنمایی کنید
با سلام اینجانب از خانواده جانباز متوفی هستم ونیاز به وکیلی از طرف بنیاد شهید هستم لطفا شخصی مجرب و کار بلد را به اینجانب معرفی نمایید. با تشکر دارابی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi