چهارشنبه 13 مرداد 1395 , 16:12
رفع برخی از اشکالات قانونی
الف - ب - معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران
یکی از موارد بسیار مهم که باعث نارضایتی ایثارگران شده است سپردن پرداخت حقوق ایثارگران با منشاء ایثارگری به دستگاههای محل اشتغال است و آنها نیز بنابر دلایل کاملا درست همچون عدم تامین اعتبار، عدم همخوانی با قوانین دستگاه، ایجاد نارضایتی در بین شاغلین غیر ایثارگر با کارایی بالاتر و... نمی توانند قوانین پر خلاء و پرابهام و بدون آیین نامه های اجرایی را درست اجرا کنند. روش فعلی یعنی سپردن حقوق حالت اشتغال، فوق العاده ایثارگری، پرداخت حقوق در ایام ماموریت آموزشی و... به دستگاه ها مشکلات زیادی دارد که تا کنون حل نشده است همچون:
- تبعیض و تفاوت بسیار زیاد حقوق جانباز حالت اشتغال عضو هیات علمی با حقوق جانباز حالت اشتغال ارتش و یا بنیاد در حالیکه هر دو نفر شرایط یکسانی دارند و عادلانه تر این است که حقوق از بابت منشاء ایثارگری تفکیک شده باشد و حقوق ایثارگران شاغل نیز همانند سایر کارکنان دولت پرداخت شود.
- تبعیض و تفاوت بسیار زیاد در حقوق و تسهیلات ایثارگران شاغل با غیر شاغل دولتی برای مثال فرزند شهید غیر شاغل در سازمان های دولتی از هیچ حقوق و یا فوق العاده خاصی بهره مند نمی باشد نه ماده 51 دارد و نه ماده 68 ونه حتی یک پایه و رتبه تشویقی.
- تبعیض و تفاوت بسیار زیاد حقوق بین ایثارگران شاغل با شاغلین غیر ایثارگر.
نتیجه اینکه قوانین فعلی که برای ایثارگران شاغل نوشته شده است بسیار نا متعادل می باشد و زمینه های قانونی لازم را برای دریافت حقوق های نجومی برای برخی از مدیران فراهم کرده است.
پیشنهاد و راهکارعادلانه :
-حقوق از بابت منشاء ایثارگری ، حالت اشتغال و یا هر فوق العاده دیگر برای کلیه ایثارگران شاغل و یا غیر شاغل باستثناء معافیت از مالیات، از طریق بنیاد و یا ارتش و یا سپاه پرداخت شود ( البته بعد از اصلاح وهمسان سازی قوانین در بین این سه ارگان )
- بجای حقوق حالت اشتغال ، فوق العاده ماده 68، فوق العاده ماده 51 ، طبقه تشویقی ، رتبه تشویقی و... یک حکم جامع و کامل با عنوان "حقوق ایثار" و متناسب با امتیازایثارگران تعیین و به صورت متمرکز از یک ارگان دولتی پرداخت شود. همانطور که موضوع درمان به صورت متمرکز در بنیاد تعیین شده است.
- برخی از اشکالات قانونی در آیین نامه های اجرایی رفع گردد.
به نظر بنده صحیح ترین روش اینست هرکس به تناسب درصد معلولیت حقوقی از بنیاد به عنوان حقوق ایثارگری دریافت نماید وچنانچه جانباز استخدام میشود همانند افراد عادی با وی برخورد نمایند دراین صورت تبعیضی وجود نخواهد داشت البته برای تجلیل از فرزندان شاهد شاغل مزایایی درنظر بگیرند
هرچند قانون گذاران حقوق ایثارکری را مجزا ازحقوق دربرابر استخدام میدانند اما متاسفانه عده ای دربنیاد با تفاسیر خلاف قانون حقوق جانبازان را پایمال میکنند
اصلح هم همانست حقوق دربرابر دراستخدام چه ربطی به حقوق ناشی از اسیب دیدگی جسمی دارد حتی افراد عادی که شاغل هستند درصورت بیماری با تصویب کمیسیون پزشکی ازحقوق برخوردار میشوند اما جانبازان محروم هستند درحالیکه برای دفاع از ازمملکت ونظام اسیب جسمی دیده اند جای تاسف است با گذشت سی سال هنوز نتوانستیم قانون جامع وکاملی برای مشکلات جانبازان بنویسیم
الان اومدن به بنده و دیگری گفتن حالت اشتغالید پس سهم سلامت من چی میشه که هرروز درد دارم و مشکلات عدیده ای که بیانش بخاطر درک و فهم شما عزیزان از مجروحیت لزومی نداره سهم از جان گذشتگی و ایثار کی میشه سهم زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه چی میشه!
کل این هزینه ها اگه در غالب یک مستمری آبرومند و نه اضافی و فقط از جهت احقاق آنچه که باید دوستان مجروح (نگیم دیگه جانباز ما مجروح و معلولیم) دریافت کنن کل مبلغ بین ۵ میلیون تا ۸ میلبون بر اساس معیارها و تورم سال ۹۵ خواهد بود که باز این مبلغ با توجه به فیشهای حقوقی نا متعارف و پاداشهای چند صد میلیونی و حتی نسبت به خیلی از شاغلین کارهای ساده و خدماتی آزاد ناچیز و در حد گذران امور میباشد.
حقوق بازنشستگی باید براساس اخرین حکم کارگزینی صادر شود ولی معمولا صندوق های بازنشستگی همان میانگین را تعیین می کند مگر برای جانبازانی که ابتدا به دیوان عدالت اداری شکایت و رای مثبت دریافت کنند سپس صندوق این رای را اجرا می کند !
این قانون برای انهایی که بیش از 30 سال سابقه داشته اند فایده ای ندارد اقدام نکنند.