شناسه خبر : 48150
چهارشنبه 13 مرداد 1395 , 16:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رفع برخی از اشکالات قانونی

الف - ب - معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران

   یکی از موارد بسیار مهم که باعث نارضایتی ایثارگران شده است سپردن پرداخت حقوق ایثارگران با منشاء ایثارگری به دستگاههای محل اشتغال است و آنها نیز بنابر دلایل کاملا درست همچون عدم تامین اعتبار، عدم همخوانی با قوانین دستگاه، ایجاد نارضایتی در بین شاغلین غیر ایثارگر با کارایی بالاتر و... نمی توانند قوانین پر خلاء و پرابهام و بدون آیین نامه های اجرایی را درست اجرا کنند. روش فعلی یعنی سپردن حقوق حالت اشتغال، فوق العاده ایثارگری، پرداخت حقوق در ایام ماموریت آموزشی و... به دستگاه ها مشکلات زیادی دارد که تا کنون حل نشده است همچون:

- تبعیض و تفاوت بسیار زیاد حقوق جانباز حالت اشتغال عضو هیات علمی با حقوق جانباز حالت اشتغال ارتش و یا بنیاد در حالیکه هر دو نفر شرایط یکسانی دارند و عادلانه تر این است که حقوق از بابت منشاء ایثارگری تفکیک شده باشد و حقوق ایثارگران شاغل نیز همانند سایر کارکنان دولت پرداخت شود.

 

- تبعیض و تفاوت بسیار زیاد در حقوق و تسهیلات ایثارگران شاغل با غیر شاغل دولتی برای مثال فرزند شهید غیر شاغل در سازمان های دولتی از هیچ حقوق و یا فوق العاده خاصی بهره مند نمی باشد نه ماده 51 دارد و نه ماده 68 ونه حتی یک پایه و رتبه تشویقی.

- تبعیض و تفاوت بسیار زیاد حقوق بین ایثارگران شاغل با شاغلین غیر ایثارگر.
نتیجه اینکه قوانین فعلی که برای ایثارگران شاغل نوشته شده است بسیار نا متعادل می باشد و زمینه های قانونی لازم را برای دریافت حقوق های نجومی برای برخی از مدیران  فراهم کرده است.

پیشنهاد و راهکارعادلانه :

 

-حقوق از بابت منشاء ایثارگری ، حالت اشتغال و یا هر فوق العاده دیگر برای کلیه ایثارگران شاغل و یا غیر شاغل باستثناء معافیت از مالیات، از طریق بنیاد و یا ارتش و یا سپاه پرداخت شود ( البته بعد از اصلاح وهمسان سازی قوانین در بین این سه ارگان )

- بجای حقوق حالت اشتغال ، فوق العاده ماده 68، فوق العاده ماده 51 ، طبقه تشویقی ، رتبه تشویقی و... یک حکم جامع و کامل با عنوان "حقوق ایثار" و متناسب با امتیازایثارگران تعیین و به صورت متمرکز از یک ارگان دولتی پرداخت شود. همانطور که موضوع درمان به صورت متمرکز در بنیاد تعیین شده است.  

- برخی از اشکالات قانونی در آیین نامه های اجرایی رفع گردد.

 

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
با سلام/ ستاد کل نیروهای مسلح تا به حال ماده 51 قانون خدمات رسانی به ایثارگران را نه ابلاغ کرده ونه اجرا می کند؟ البته منظور بنده جانبازان 25 درصد به بالای بازنشستگان می باشد/در ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می گوید/کلیه دستگاهای اجرایی مشمول این قانون موظفند به شهدا و جانبازان بیست و بنج درصد25%و بالاترو ازادگان شاغل مبلغی معادل 25% حداقل حقوق کارکنان دولت را که هر سال توسط دولت تعیین می شود به عنوان فوقالعاده ایثارگری به طور ماهانه برداخت نماید.واما در مورد ماده 68 بند 2 مدیریت خدمات کشوری که ستاد کل ابلاغ کرده برای بازنشستگان قبل از 1/1/86 بابت هر سال حضور درجبهه 125 امتیاز 2 بابت هر 10 درصدجانبازی 125 امتیاز در نظر گرفته / در حال که در ایین نامه اجرایی دولت حداقل امتیاز 400 در نظر گرفته یعنی برای 5%جانبازی/6ماه ازادگی/ 6ماه حضور در جبهه/2برای 10%جانبازی 1سال ازادگی و 1سال رزمندگی 500 امتیاز در نظر گرفته/ 3 15 % 18 ماه رزمندگی/ 18ماه ازادگی 600 امتیاز در نظر گرفته/ 4 / 20%و 2سال رزمندگی و 2سال ازادگی 700 متیاز در گرفته/ 5_ 25%و30 ماه رزمندگی و 30ماه ازادگی 800 متیاز در نظر گرفته.6_30%و3سال رزمندگی و زادگی 900 متیاز در نظر گرفته.و.......... یعنی فردی که 5سال رزمندگی داشته باشد1300 امتیازو 30% جانبازی داشته باشد 900X 25% می شود 225 امتیاز جمع هر دو می شود 1525 امتیاز در صورت که برای رزمندگی 645 امتیاز و برای جانبازی 375 امتیاز جمع هر دو می شود 1020 امتیاز در حال یکه طبق قانون می بایستی بیش از 1500 امتیاز م ی باشد. و در ضمن ماده 68 بند 2 مدیریت خدمات کشوری / ابطال دستورالعمل معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری در مورد نحوه محاسبه امتیاز ایثارگران را باطل کرد. در این بخشنامه سبب کاهش امتیاز برخی ایثارگران می شد که رای هیات عمومی نظر به اینکه در بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری فوق العاده ایثرگری متناسب با درصد جانبازی و مدت داوطلبانه در جبهه و مدت اسارت تا 1500 امتیاز به کار مندان واجد شرایط قابل برداخت خواهد بود. حکم مقرر در تبصره بند 4 دستورالعمل شماره 200 /145993-1388/2/21 معاونتوسعه مدیریت مذکور در قانون برای کارمندان بس از احتساب امتیاز بالاترین حالت فقط 25% امتیاز سایر حالات را قابل احتساب داشته است و این مقرره موجب تضییق حکم قانونگذار و تضییع حقوق اشخاص است . بنابر این به استناد بند1 ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می شود. ستاد کل نیروهای مسلح کی حکم دیوان را جهت اجرا ابلاغ خواهد کرد؟ ایا دوست دارید ما هم مثل دیگران از دیوان عدالت اداری حکم بگیرییم تا اجرا کنید؟ چرا حق حقوق نیرو را نمی دهید؟
یک نکته مهم برای جانبازانی که با سی سال سابقه خدمت بازنشسته شده اند :
حقوق بازنشستگی باید براساس اخرین حکم کارگزینی صادر شود ولی معمولا صندوق های بازنشستگی همان میانگین را تعیین می کند مگر برای جانبازانی که ابتدا به دیوان عدالت اداری شکایت و رای مثبت دریافت کنند سپس صندوق این رای را اجرا می کند !
این قانون برای انهایی که بیش از 30 سال سابقه داشته اند فایده ای ندارد اقدام نکنند.
باسلام
به نظر بنده صحیح ترین روش اینست هرکس به تناسب درصد معلولیت حقوقی از بنیاد به عنوان حقوق ایثارگری دریافت نماید وچنانچه جانباز استخدام میشود همانند افراد عادی با وی برخورد نمایند دراین صورت تبعیضی وجود نخواهد داشت البته برای تجلیل از فرزندان شاهد شاغل مزایایی درنظر بگیرند
هرچند قانون گذاران حقوق ایثارکری را مجزا ازحقوق دربرابر استخدام میدانند اما متاسفانه عده ای دربنیاد با تفاسیر خلاف قانون حقوق جانبازان را پایمال میکنند
اصلح هم همانست حقوق دربرابر دراستخدام چه ربطی به حقوق ناشی از اسیب دیدگی جسمی دارد حتی افراد عادی که شاغل هستند درصورت بیماری با تصویب کمیسیون پزشکی ازحقوق برخوردار میشوند اما جانبازان محروم هستند درحالیکه برای دفاع از ازمملکت ونظام اسیب جسمی دیده اند جای تاسف است با گذشت سی سال هنوز نتوانستیم قانون جامع وکاملی برای مشکلات جانبازان بنویسیم
سلام به نظربنده روی حرفی که سودی برای اینهایی که درجنگ بودندندارد جزدهنکجی مردم جربحث نکنیدهیچ سودی نداردباقی مانده صدقه سراقایان یکی پس دیگری درترک دنیاهستند
اول که توی جنگ خوردن تیر و ترکش اختیاری نیست که بخوان بر اساس اون درصد تعیین کنن بنظر بنده اول یه پایه حقوقی ثابت بخاطر حضور شخص در منطقه جنگی باید تعیین کنن و این مبلغ شامل همه جانبازان و اسرا با هرنوع درصدی بشود بطوری که بدون نیاز مالی ثانویه کفاف مخارج یک خانواده را بدهد و هیچ تاثیری در شاغل بودن آزاد فرد و یا کارمند بودن فرد نداشته باشد چون شخص در منطقه نظامی و جلوی دشمن بوده دیگه اگه شده ۵درصد و یا ۷۰ درصد در یک حالت اختیاری نبوده که تاثیری در میزان مجروحیتش داشته باشه و دوم اینکه طبق قانون کشوری برای مستخدمین دولت حالا که شخص حالت اشتغال شده به میزان درصد انتصابی و بر اساس درصد پایین تا بالاترین درصد از حداقل و حداکثر حقوقی که سازمان استخدامی کشور مقرر کرده است شخص را بهره مند کنند مثلا بابت هر درصد یک مبلغ مشخص و بنا را تا ۹۰ درصد افزایش دهند نه اینکه بنده بخاطر اختلاف ۵ درصد با جانبازی هم تراز خودم حقوق و مزایا نصف آن داشته باشم! بفرض بابت هر درصد یک مبلغ مشخص تا شخص مجروح و معلول(جانباز) در اصل مبلغی رو که دریافت میکنه مناسب با مقدار مجروحیت و از باب جبران کمی و کاستی جسمی که برای فرد مجروح بر اثر جراحت بوجود اومده و مبلغی حق پرستاری بر اساس ضایعه بوجود اومده رو دریافت کنه و سوم اینکه حالا که معیشت شخص در قسمت اول و جبران خسارت مجروحیت در قسمت دوم مشخص شد در مرحله سوم و آخرین قسمت بیان مبلغی رو بابت اینکه شخص داوطلب بوده اضافه تر بدهند تا شخص مجروح پاداش شجاعت و فداکاری خودش رو دریافت کنه شاید کمی جنبه مادی گرفت بخودش این آخری ولی راه حل دیگری برای قدردانی وجود نداره.....
الان اومدن به بنده و دیگری گفتن حالت اشتغالید پس سهم سلامت من چی میشه که هرروز درد دارم و مشکلات عدیده ای که بیانش بخاطر درک و فهم شما عزیزان از مجروحیت لزومی نداره سهم از جان گذشتگی و ایثار کی میشه سهم زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه چی میشه!
کل این هزینه ها اگه در غالب یک مستمری آبرومند و نه اضافی و فقط از جهت احقاق آنچه که باید دوستان مجروح (نگیم دیگه جانباز ما مجروح و معلولیم) دریافت کنن کل مبلغ بین ۵ میلیون تا ۸ میلبون بر اساس معیارها و تورم سال ۹۵ خواهد بود که باز این مبلغ با توجه به فیشهای حقوقی نا متعارف و پاداشهای چند صد میلیونی و حتی نسبت به خیلی از شاغلین کارهای ساده و خدماتی آزاد ناچیز و در حد گذران امور میباشد.
خواهشمند است قانون رادست نزنید بدترمی شود رادوزدی رابازنکنید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi