شناسه خبر : 48151
چهارشنبه 13 مرداد 1395 , 16:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بزرگداشت شهدای منا در 14 کشور

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا از اول تا نهم ذی‌الحجه در 14 کشور، گفت: اولین کنگره ملی بزرگداشت شهدای منا با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

سعید اوحدی با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد فاجعه منا گفت: بعد از فاجعه منا که در طول تاریخ اسلام وقوع چنین فاجعه‌ای برای زائران خانه خدا بی‌سابقه بوده است، زمانی که مسئولان سازمان حج در بعثه مقام معظم رهبری خدمت ایشان رسیدیم، مقام معظم رهبری به دو نکته تأکید کردند، نکته اول این بود که فاجعه منا نباید فراموش شود و نکته دوم، پیگیری حقوقی فاجعه منا بود که مسئولیت پیگیری حقوقی این فاجعه با دستگاه دیپلماسی است.

وی ادامه داد: ما مدت طولانی را طی کردیم که مطالبات به حقمان را با عربستان مطرح کنیم و زمانی که برای مذاکره حج به عربستان رفتیم،‌ اولین موضوعی که به عنوان یک مطالبه مطرح کردیم، مطالبه منطقی و دغدغه مردم خوب کشورمان بود، مبنی بر اینکه کشور عربستان چه تمهیداتی را برای آرامش خاطر و تأمین امنیت زائران در حج امسال فراهم کرده است، چرا که رفتار سعودی‌ها با شهدای منا و مصدومین منا و حادثه جرثقیل، رفتاری بود که عزت و کرامت زائران را زیر سؤال برد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: بعد از اینکه عربستان حاضر نشد برای تأمین امنیت زائران، متعهد شود و فاجعه سال گذشته را آسیب‌شناسی کند، ظلم بزرگی مرتکب شد و زائران ما از حج امسال محروم شدند.

اوحدی ادامه داد: در این روزها به سالگرد فاجعه منا نزدیک می‌شویم و در همین راستا ستادی با محوریت بنیاد شهید و با همکاری بعثه، سازمان حج و دیگر دستگاه‌ها تشکیل شده است تا بتوانیم مراسمی در خور شأن شهدای منا و حادثه مسجدالحرام داشته باشیم. در سفری که امروز به گنبد داشتیم، هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم صورت گرفت.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا گفت: در این ستاد که با محوریت بنیاد شهید تشکیل شده است، 7 کمیته در نظر گرفته شده و جلسات منظم ستاد از اواخر خرداد آغاز شد که روز گذشته ششمین جلسه ستاد برگزار شد، در 7 کمیته ستاد بزرگداشت شهدای منا دو رویکرد داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته شده است که در رویکرد داخلی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم از سجایا و شخصیت این سرمایه‌های بزرگی که از دست داده‌ایم، برای درس گرفتن سبک زندگی بهره بگیریم.

اوحدی تصریح کرد: وصیت‌نامه‌ها، خاطرات، بیان روحیات اخلاقی، ایثار، نوع‌دوستی، دیانت و عبادت شهدای منا موضوعاتی است که در تمام مراسم‌های بزرگداشت شهدا مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص رویکرد بین‌المللی سالگرد و بزرگداشت شهدای فاجعه منا، گفت: در رویکرد بین‌المللی تلاش بر این است تا بتوانیم دامنه برگزاری این بزرگداشت به گونه‌ای باشد تا سوء عملکرد عربستان در حوزه بین‌المللی مطرح شود، همچنین در 14 کشور با محوریت ایران، مراسم بزرگداشت شهدای منا برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: برگزاری مراسم در 14 کشور دنیا برعهده کمیته بین‌الملل ستاد بزرگداشت شهدای منا است که سازمان فرهنگ و ارتباطات و وزارت خارجه متولیان برگزاری این مراسم هستند و به تمام نمایندگی‌ها و کنسولگری‌های کشورمان اعلام شده است در این مراسم که از اول تا 9 ذی‌الحجه قرار است برگزار شود، برنامه‌های مناسبی را مانند شب شعر و برگزاری کنگره با فرهیختگان داشته باشند.

اوحدی ادامه داد: یکی دیگر از کمیته‌ها، کمیته حقوقی است که مسؤولیت آن با وزارت امور خارجه است و آنها نیز برنامه‌های خوبی را در داخل و در سطح بین‌الملل برای بررسی حقوقی ابعاد فاجعه منا تدوین کرده‌اند. در این کمیته، مجموعه‌ای از حقوقدانان بسیجی نیز حضور دارند تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: کمیته مراسم، کمیته تبلیغات، اطلاع‌رسانی، نهادهای مردمی و تعیین محتوا از دیگر کمیته‌های ستاد بزرگداشت شهدای منا هستند که این 5 کمیته در تمام استان‌های کشور تشکیل می‌شود.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از خواسته‌ها و مطالبات تمام خانواده‌های شهدای منا و حادثه مسجدالحرام، دیدار با مقام معظم رهبری است، پیش‌بینی این دیدار انجام شده است، همچنین اولین کنگره ملی شهدای منا با حضور رئیس‌جمهور در این ایام برگزار خواهد شد.

اوحدی همچنین به برگزاری دعای عرفه در سراسر کشور و در تهران اشاره کرد و گفت: با هماهنگی شوراهای شهر و سایر استان‌ها، کوچه‌های محل اقامت خانواده شهدا و یکی از بلوارهای شهر، به نام یکی از شهدای منا نامگذاری می‌شود.

وی در مورد پرداخت دیه از سوی کشور عربستان به خانواده شهدای منا گفت: کشور عربستان همیشه وعده‌هایی را اعلام کرده است و در نشست اخیر با وزیر عربستان قول داده شد که این حق شرعی خانواده‌های شهدای منا را ادا کنند که تا این لحظه به هیچ خانواده‌ای در هیچ نقطه‌ای از دنیا پرداخت نشده است و عربستان به این وظیفه شرعی خود نیز عمل نکرده است.

اوحدی افزود: پیگیری حقوقی حقوق شهدای منا با وزارت امور خارجه است و پیگیری‌های خوبی نیز تاکنون صورت گرفته است.

منبع: شهیدخبر
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi