شناسه خبر : 48276
یکشنبه 17 مرداد 1395 , 13:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به یاد خبرنگار شهیدی که 17 مرداد را روز خبرنگار کرد

شهید محمود صارمی، خبرنگار مومن و متعهدی بود که روز شهادت مظلومانه و غریبانه اش را بنام روز خبرنگار نامگذاری کردند.

فاش نیوز- شهید محمود صارمی، خبرنگار مومن و متعهدی بود که روز شهادت مظلومانه و غریبانه اش را بنام روز خبرنگار نامگذاری کردند.

محمود صارمی در سال ۱۳۴۷ در در روستای چهاربره شهرستان بروجرد از توابع استان لرستان متولد شد. از آن جایی که خانواده به کار کشاورزی مشغول بودند و پدر خانواده گاه‌وبیگاه برای یافتن کار راهی کشور کویت می‌شد پس لازم بود کودکان از همان سال‌های نخستین زندگی دوشادوش خانواده مشغول به کار شوند، و محمود هم از این قاعده مستثنی نبود. دوره ابتدایی را در همان روستا به پایان رساند و برای ادامه تحصیل روانه شهر بروجرد شد و در منزل خواهرش سکونت نمود.

 پس از شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته جغرافیا به تهران مهاجرت کرد. خانواده محمود هم به شهر مهاجرت کردند و بعد از گذراندن چند ترم از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه‌های نبرد شد و مدت ۱۷ ماه را در آن جا گذراند. مجدداً به دانشگاه بازگشت و به ادامه تحصیل پرداخت.

محمود در سال ۱۳۷۰ مشغول به همکاری با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گردید. در سال ۱۳۷۱ در حالی که به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌داد، ازدواج نمود. در تاریخ ۱۳۷۵ به عنوان مسؤول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افعانستان انتخاب شد و دو سال بعد در تاریخ ۱۷/۵/۱۳۷۷ در شهر مزار شریف به دست گروه طالبان کشته شد


شهادت

۱۷ مرداد ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان، به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند. این ۹نفر عبارت بودند از:

۱ـ ناصر ریگی سرپرست

۲ـ مجید نوری تبارکی مسئول امور مالی

۳ـ محمدناصر ناصری کارشناس امور فرهنگی

۴ـ کریم حیدریان کارشناس امور کنسولی

۵ـ محمدعلی قیاسی کارشناس امور کنسولی

۶ـ رشید پاریاوفلاح کارشناس امور کنسولی

۷ـ نورالله نوروزی کارشناس امور کنسولی

۸ـ حیدرعلی باقری کارمند فنی

۹ـ محمودصارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا مدتها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا این که اجساد آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد. پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد.

 در میان این ۹شهید تنها محمود صارمی به سرکنسولگری ایران وابستگی سازمانی نداشت. روزنامه «شرق» نوشته که علاء الدین بروجردی، مدتی پیش در برنامه تلویزیونی«شناسنامه» گفته بود که او تلاش زیادی برای نجات جان شهید صارمی و سایر دیپلمات‌ های کشته شده در افغانستان کرده بود. اما خدیجه روزبهانی، همسر محمود صارمی، در سالگرد کشته شدن شوهرش به روزنامه شرق گفته که علاءالدین بروجردی به آقای صارمی دستور داد که «باید به افغانستان برگردد و بعد‌ها خودش با هواپیمایی که محمود با آن به مزار شریف رفته بود، به ایران بازگشت».


 

آخرین پیام شهید

 آخرین پیام خبرنگار محمود صارمی: «مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری. مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای …»



فرازی از وصیتنامه

بسمه تعالی ای برادران و خواهران جهادگر خطاهای من گنه کار روسیاه را که باعث رنجش شما شده ببخشید تا خدای بزرگ از من راضی شود. ای خدا مرا که در اثر غرور و خودپرستی گناه می‌کنم ببخش زیرا این بدن ضعیف من توانایی تحمل آتش جهنم را ندارد و خدایا مرا جزء توبه کاران واقعی قرار بده.

اینستاگرام
روح شهید صارمی شاد . خداییش خیلی مظلومانه شهید شد .مرگ بر ظالما
یه بار دیگه میگم روز خبرنگار بر خبرنگاران زحمتکش فاش نیوز مبارک . بانو محمدی روزت مبارک . شهید گمنام روزت مبارک . بعضی جانبازان هم گاهی خبرها و گزارشهایی می فرستن مثل جانباز عسکری و جانباز قبادی روز خبرنگار بر اونا هم مبارک ....
آقا کلبه درویشی که تعارف نداره ... بیایید . همتون بیایید . آدرسم از حاجی بگیرید .
وووووی !!، چه حلال زاده ....
مرسی قربان !
از شهدا تشکر کنیم که به نور مبارکشون نذاشتند ما خسرالدنیا و الاخره بشیم ؟
خبرنگاری یکی از مهمترین و دشوارترین مشاغل جهان امروز به شمار میرود خبرنگاری یعنی واقع نگری ،شجاعت و فداکاری که اسطوره هایی از دوران دفاع مقدس چون خبرنگار شهید رهبر و شهید منصور برخوردار و در زمان طالبان خبرنگار شهید صارمی که به حق نمونه هایی جامع برای اهل رسانه به شمار میروند و امروز هم فرزندان شجاع انقلاب اسلامی همانند همکیشانشان برای ارسال اخبار جبهه های نبرد حق علیه باطل در سوریه و عراق،از جان و لحظات شیرین با خانواده بودن گذشتند عزیزانی چون حسینی ،خزایی ،شمشادی و سایر بزرگواران عرصه ی خبر؛به حق باید از چنین شیرمردانی ، تجلیلی که در خور شخصیتشان است به عمل آید که خدارا شکر از طرف سازمان بسیج چنین گرامیداشتی رخ داد ولی جای یکی از خدمتگزاران این عرصه که همواره صدای رسای انقلاب اسلامی در جبهه های مبارزه با تکفیر و صهیونیسم بوده و هست یعنی برادر بزرگوار حاج محسن خزایی واقعا خالی بود و این امر برای ما که همشهری این عزیز سیستانی هستیم بسیار سخت است گویا گرد محرومیت سیستان برچهره ی سیستانیان در سراسر کشور خودنمایی میکند .
به هر حال ، حاج محسن یکی دیگر از افتخارات ایران اسلامی و دارالولایة سیستان هست که در خط مقدم جبهه رزمی ، رسانه ایی ، در عین گمنامی ، رزم ، می آفریند ،
و در پایان ، حاج محسن خزایی عزیز
اجرت با همان دو بی بی گرانقدر ، بی بی زینب و بی بی رقیةبنت الحسین سلام الله علیها که حقا ، هم عماری ، هم مالک
روحشان شاد و قرین رحمت الهی باشد نمی دانم که چه می شود که گاهی خدا می خواهد که برخی را از دیگر عزیزتر کند و حتما این شهدا نیز از عزیزترین ها نزد خداوند هستند .
سلام‌به تمام خبرنکاران‌باوحدان وروز‌خبرنکارراهم به تبریک مکویم‌ من‌یکی‌ازرزمندکان هشت‌ سال‌‌دفاع‌مقدس‌‌ویا(معسر هستم‌‌شای‌ باور‌نکنید‌‌که‌ امثال‌ ما‌‌‌چندسال‌ پس‌ از حنک‌مردندد‌ و این‌ حسدی‌است‌که‌ به‌ واقع‌ ونیازمند کیسه‌‌اری‌ حنک‌‌ازلحازی‌مقدس‌چ اما‌واقعیت‌ انکارناپزیر است البته‌این‌درخصوص‌ افرای‌ ماننده‌ من‌ هست‌که‌۴سال‌ حنکیدیم‌شاید‌‌ سماه‌یا‌حتا‌یک‌سال اینکونه‌نباشد‌ پس‌به‌مسولیت‌بکوید‌که‌ فکر‌کیسه‌‌ به‌مراتب‌بهتر‌است‌تا‌هر‌ماه‌مبلقی‌انهم‌با‌اکراه‌ ببه‌ما‌بدهند‌باسپاس‌
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi