شناسه خبر : 48324
سه شنبه 19 مرداد 1395 , 16:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دومین جشنواره تجلیل از رسانه‌های برتر حوزه ایثار و شهادت و حاشیه های قابل تامل آن / تصاویر

دومین جشنواره سراسری تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های برتر حوزه ایثار و شهادت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

فاش نیوز - به مناسبت روز خبرنگار دومین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و رسانه های برتر حوزه ایثار و شهادت صبح روز دوشنبه  با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی شهیدی نماینده ولی فقیه  و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار انصاری قایم مقام بنیاد شهید، حجت الاسلام موسوی مقدم قایم مقام سازمان صدا وسیما،  مسیح مهاجری ( مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی)،  سردار کارگر مسوول نشر و حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دعایی (مدیر مسوول روزنامه اطلاعات) و دیگر مسوولان رسانه ها و خبرنگاران در سالن فرهنگی وهنری سیدالشهدا(ع) برگزار شد.  

قرایت قرآن مجید و پس از آن پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به برنامه نظم وترتیب بیشتری بخشید.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدعلی شهیدی رییس بنیادشهید و امورایثارگران نیز ضمن تبریک روزخبرنگار و  تبریک دهه کرامت،   درحوزه ایثار و شهادت گفت: تمام انقلاب‌هایی که در دنیا شکل گرفته‌اند، عده‌ای مخالف را پیش روی خود دیده‌اند که سعی در توقف مسیر انقلاب داشتند. در قرن گذشته نیز که دنیا به شکل دوقطبی شرق و غرب درآمده بود تمام انقلاب‌ها به سمت یکی از این جناح‌های قدرت متمایل بودند و در غیر این صورت حذف می‌شدند. تنها انقلابی که معیار آن روزهای دنیا را بر هم زد انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بود که با شعار نه شرقی نه غربی و با تکیه بر اصول اسلامی به پیروزی رسید. این انقلاب پدیده جدیدی محسوب می‌شد که دنیا موافق آن نبود و تصمیم داشت آن را متوقف کند.

از همان روزهای نخست انقلاب انواع توطئه‌ها و مشکلات گوناگون برای انقلاب ایجاد شد و گروه‌های مختلفی پیش روی آن ایستادند اما در نهایت شکست خوردند و سرانجام با شکست همه آن‌ها، جنگی بزرگ به کشور ما تحمیل شد که یک‌ طرف آن صدام با پشتیبانی تمام قدرت‌ها و با استفاده از انواع امکانات و تجهیزات بود و در طرف مقابل کشور ما تنها بود و هیچ‌کس از ایران پشتیبانی نمی‌کرد. باوجود تمام تصورات قبلی کشور ما 8 سال در برابر آن تهاجم مقاومت کرد و سرانجام کار به‌جایی رسید که ملتمسانه از ایران تقاضای پایان جنگ را کردند. عامل این مقاومت و پیروزی فرهنگ فداکاری، ایثار، مقاومت و شهادت بود. امروز نیز پس از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی ایران همین فرهنگ است که کشور ما را در برابر تمام کارشکنی‌ها و مشکلات حفظ کرده است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچین یادآورشد:  باید توجه داشت که همه ما مدیون فداکاری‌های ایثارگران هستیم و برای اجرای کار در این راستا باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم، این فرهنگ تا امروز کشور ما را حفظ کرده است و جامعه ما در تمام حوزه‌ها اعم از حوزه‌های اقتصادی و معیشتی به این فرهنگ نیاز دارد.

 نماینده ولی فقه تاکید کرد: باید برای ترویج این فرهنگ از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد و وارد فضای مجازی نیز شد. رسانه‌ها نیز باید در این حوزه اقدام به الگوسازی، اندیشه پروری و فرهنگ‌سازی کنند و توام با خلاقیت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حرکت کنند.
وی در خاتمه  گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران مصمم به ارتباط با رسانه‌هاست و از انتقاد سازنده هم استقبال می‌کنیم.

سپس دکتر علیرضا کریمیان دبیرجشنواره پس از خیرمقدم و تبریک روز خبرنگار به عنوان اولین سخنران، با تشریح مراحل  جشنواره  و معرفی هییت داوران گفت: ازمجموع 1000 اثری که به این جشنواره ارسال شد 811 اثر از 448 نفر برای هیات داوران ارسال شد که 188  آن خبر، 112 مصاحبه و 111 گزارش مورد بررسی قرار گرفت.

وی سپس درخصوص  کارآمدی و اثرگزاری رسانه ها گفت: اثرگذاری رسانه ها تا حدی است که هر موضوعی حتی زندگی فردی را تحت الشعاع خود قرار می دهد و در همین راستا رسانه ها قدرت بسیار قوی برای ترویج ایثار و شهادت دارند.

دربخش بعدی، حجت الاسلام موسوی مقدم قایم مقام سازمان صدا و سیما در حوزه ایثار و شهادت عنوان کرد: آنچه در عرصه ایثار و شهادت نقد شود اگر بر پایه دین و صیانت باشد به عنوان یکی از منابع اصلی قابل اعتماد و قابل استفاده است.

قایم مقام صدا و سیما با اشاره به نقش ارزشمند خبرنگاران با پشتوانه های اعتقادی  گفت:  امروزه 217 شبکه فارسی زبان بر علیه تفکر و ایدیولوژی جمهوری اسلانی در فعالیت هستند  که همه آنها برگرفته از نگاه استکباری است. خبرهای  خبرنگارشهید (رهبر) با وضو و قصد غربت در دل مخاطب می نشیند چرا که با باورهای قلبی و صادقانه است.

بخش تقدیر از رسانه های برتر زیباترین و پرشورترین بخش این جشنواره بود که به رسانه های زیر تعلق گرفت:

1-رسانه ملی: حجت الاسلام والمسلین موسوی مقدم

2-  روزنامه جمهوری اسلامی: مسیح مهاجری

3-خبرگزاری ایسنا: علی متقیان

4-خبرگزاری (جمهوری اسلامی) ایرنا:محمد خدادادی

5-پایگاه خبری تحلیلی فاش نیوز: بهروز ساقی

6-پایگاه خبری تحلیلی شهید خبر: داوود حسین زاده

مسیح مهاجری مدیرمسوول  روزنامه جمهوری با اشاره به حوزه ایثار و شهادت در روزنامه جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: روزی نیست که روزنامه جمهوری اسلامی اخباری در این خصوص منتشر نکند و این را وظیفه خود می دانیم زیرا پرداختن به ایثار و شهادت تاریخ نگاری واقعی کشور ماست

وی با تأکید براین که روزنامه جمهوری اسلامی خود یک خانواده شهید است خاطرنشان کرد: روزنامه جمهوری اسلامی با توجه به اقدامات اخیر گروه های تکفیری وظیفه خود می داند که با انعکاس اخبار، سهمی در صحنه انقلاب و مبارزه داشته باشد، ما امانتدار شهدا هستیم و این روزنامه شهدای زیادی را به انقلاب هدیه داده است.

وی با اشاره بر ضرورت تعامل بیشتر بنیاد شهید و امور ایثارگران با رسانه ها نیز گفت: اگر رسانه ها اطلاعات جامع تری از دفاع مقدس، شهدا و خانواده های آنها داشته باشند قطعاً برای آیندگان و تاریخ مثمر ثمر خواهد بود که در این راستا نباید از زنده نگه داشتن یاد شهدا غافل شد و اگر به وظایف خود در قبال خانواده معظم شهدا و ایثارگران به درستی عمل کنیم در راه نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت گام برداشته ایم.

سپس  متن بیانیه هییت داوران جشنواره تجلیل از رسانه ها و خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت  توسط  محمدمهدی فرقانی رییس پژوهشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی  و رییس هییت داوران قرایت شد.

در بخش هایی از این بیانیه آمده است:

بی شک هر فعالیت رسانه‌ای که در آن ایثارگران در مرکز توجه باشند، قابل ستایش است و برگزاری جشنواره در این حوزه نیز فرصتی مغتنم برای پرداختن به موضوع ایثار و شهادت محسوب می‌شود با وجود این در حالی که بررسی آثار ارزشمند واصله و تعداد زیاد این آثار و همچنین تنوع چشمگیری که در این آثار دیده می‌شود بارقه‌های امید را در فضای رسانه‌ای کشور می‌پراکند.

   ارسال بیش از هزار اثر در حوزه‌های هفت‌گانه خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله، عکس، و تولید رادیو - تلویزیون به دبیرخانه جشنواره بعد از گذشت سه دهه از دوران دفاع مقدس نشان از جاری و ساری بودن این مقوله در عرصه زندگی مردم دارد و نشان ‌دهنده آن است که ایثار و شهادت به گفتمان فرهنگی جامعه تبدیل شده است و همگان آگاهند که بهترین ها و برترین ها همان رزمندگانی هستند که جانشان را برکف گذاشته و برای پایداری ایران اسلامی از داشته های خود گذشتند.

در بخش پایانی برنامه نیز از خبرنگاران و فعالان برتر حوزه های ایثار و شهادت با اهدای جوایز تقدیر به عمل آمد.

در حاشیه:

* برپایی این برنامه با توجه به انبوه جمعیت رسانه ای با نظم وانضباط و قابل قبولی همراه بود  و پخش کلیپ ها و نما آهنگ های دهه کرامت از بخش های شایسته و اثرگذاری بود که رضایت مدعوین را در پی داشت.

*  برپایی جشنواره تجلیل از خبرنگاران و رسانه های برتر اگرچه یک رویداد فرهنگی است اما با نقل خاطره  مسیح مهاجری (اصلاح طلب)  از امام راحل(ره) و محمدخاتمی (رییس جمهور اسبق) کمی تا قسمتی رنگ و بوی سیاسی گرفته بود که از دید بسیاری از خبرنگاران جای تامل داشت.

*اگرچه  پایگاه خبری تحلیلی فاش نیوز به عنوان یکی از رسانه های برتر در حوزه ایثار و شهادت معرفی شد اما در معرفی این پایگاه آن را به عنوان یک رسانه "انتقادی" مطرح کردند.

*پذیرایی و صرف ناهار و اهدای بسته فرهنگی به مدعوین از بخش های پایانی این همایش بود.

*فائزه کابلی کفشگیری از گلستان که در بخش عکس رتبه سوم را کسب کرده بود، هدیه خود را به خانواده معظم شهید علی اکبر رایج تقدیم کرد.

گزارش از صنوبر محمدی

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام

...

و فقط

5-پایگاه خبری تحلیلی فاش نیوز: بهروز ساقی عزیز است که

از حقوق و معیشت بچه های جبهه و جنگ می نویسد

منتشر می کند

و دفاع می کند .

خدا حفظش کند .

و خسته نباشید می گوییم .

ساقی عزیز : دوستت داریم .

و همه پرسنل محترم فاش نیوز عزیز : خسته نباشید و متشکریم .

متشکریم .

...

نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi