شناسه خبر : 48354
سه شنبه 19 مرداد 1395 , 10:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مستند مهاجر رونمایی شد

ساسان فلاح‌فر،‌ گفت: سپاه فاطمیون که مدافعین حرم افغانستانی آن را تشکیل داده‌اند،‌ در بسیاری از آزادسازی‌های شهرهای سوریه حضور داشته که به دلیل تواضع علاقه نداشته نامی از آنها برده شود، اما امروز فاطمیون بیخ گوش رژیم صهیونیستی هستند.

رونمایی از مستند «مهاجر» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر، صبح امروز در سالن جلسات خبرگزاری فارس، با حضور اصحاب رسانه صورت گرفت.

در ابتدای این مراسم حاضرین مستند «مهاجر»‌ را که 20 دقیقه نیز بود،‌ نگاه کردند. این مستند در ارتباط با سپاه فاطمیون است. افرادی که در فاطمیون به دفاع از حرم می‌پردازند،‌ اهل کشور افغانستان هستند و تلاش شده که در این اثر به کج‌تابی‌هایی که نسبت به این مدافعان حرم وجود دارد، پاسخ‌هایی داده شود. منجمله اینکه آنها تنها به دلیل پول و یا با گرفتن مبالغ بسیار زیاد حاضر شده‌اند تا در سپاه فاطمیون حاضر شوند و در مقابله با تروریست و داعشیان بایستند. نکته قابل توجه در این مستند کارگردان آن است که یک روحانی است. ساسان فلاح‌فر این مستند را به تهیه‌کنندگی شبکه نصر TV ساخته است.

بر پایه این گزارش، ساسان فلاح‌فر کارگردان مستند «مهاجر»، در ابتدای این نشست گفت: بهتر است که در شروع جلسه یادی کنم از صحبت‌های شهید مرتضی آوینی که گفته بود قصد ما فیلم خوب ساختن،‌ جاه‌طلبی، شهرت و ... نیست. ما می‌خواهیم از حریم دین دفاع کنیم. فیلمسازی برای من نیز اینگونه است. من هم که این لباس روحانیت را پوشیده‌ام می‌خواهم از حریم دین دفاع کنم.

وی در ادامه افزود: «مهاجر» نامی است که برای این مستند انتخاب کردیم به دلیل اینکه همواره افراد افغانستانی برای ما در جایگاه یک مهاجر قرار داشته‌اند اما آنچنان که در این اثر شاهد بودید، دیدیم که آنها از خود ما هستند. در کشور ما بسیار به آنها بی‌توجهی کرده‌ایم. به خصوص در بحث افرادی از آنها که به عنوان مدافعان حرم در سپاه فاطمیون حضور پیدا کرده‌اند. آنها بسیار تأثیرگذار هستند. آنچنان که در هیچ کدام از فتح‌هایی که در کشور سوریه انجام می‌شود،‌ حتماً فاطمیون حضور داشته‌اند؛ اما به دلیل تواضع و فروتنی که دارند هیچگاه نامی از آنها شنیده نمی‌شود. نُبل و الزهرا جایی بود که بعد از سال‌ها توسط سپاه فاطمیون متشکل از مدافعین حرم افغانستانی آزاد شد. این افراد با مظلومیت در جبهه اسلام نیز دفاع می‌کنند.

 

او همچنین گفت: به دلیل صداقت و خلوص آنها به ذهن ما رسید که کاری کنیم تا این مظلومیت دیده شود و ساخت این مستند همزمانی پیدا کرد با مستندی که شبکه BBC  از آنها ساخت و به نمایش درآورد. توجه داشته باشیم که آنها یک روز در ارتباط با حزب‌الله لبنان و یک روز در ارتباط با سپاه ایران احساس ترس می‌کنند و مستندهایی را در جهت تخریب آنها می‌سازند. حالا شبکه BBC فارسی از سپاه فاطمیون ترسیده و مستندی را در جهت تخریب آنها و ایجاد اختلاف بین آنها و ایرانیان به تصویر کشیده است. آنها از فاطمیون می‌ترسند. آنها و همدستانشان به این نکته رسیدند که سپاه فاطمیون تا چه اندازه مرزها را به جلو برده است تا جایی که امروز در نزدیکی مرز سوریه و اسرائیل قرار گرفته است.

این روحانی مستندساز در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این نکته که سپاه فاطمیون نگاه‌ها را نسبت به افغانستان و افغانستانی‌ها تغییر داده است،‌ اظهار کرد:‌ همواره شاهد کم‌لطفی‌ها و بی‌مهری‌هایی نسبت به مهاجرین افغانستان و مدافعین حرمشان در کشورمان بوده‌ایم در واقع افغانستانی‌ها این‌هایی هستند که در مستند «مهاجر» دید، افرادی بسیار با صلابت،‌با اعتقاد و شجاع که خلوص را در رفتار و کردار آنها می‌توان دید. آنها امروز دوباره با شهامت و غرور که از خود نشان دادند نگاه جدید را نسبت به مردم افغانستان به وجود آوردند. امروزه بسیاری با شهامت و افتخار می‌گویند ما اهل کشور افغانستان هستیم. حتی بارها شنیده‌ایم که برخی گفته‌اند ای کاش ما افغانستانی بودیم و به مدافعین حرم در سپاه فاطمیون می‌پیوستیم من جزء اخلاص در آنها چیزی ندیده‌ام.

فلاح‌فر عنوان کرد: ممکن است در میان آنها افرادی باشند که اهداف مالی نیز داشته باشند، اما نکته اول این است که تا چه اندازه به آنها حقوق داده می‌شود که حاضر هستند جانشان را به خطر بیندازند. در بهترین حالت ممکن 2 میلیون تومان ارزش به خطر انداختن جان آدمی را دارد؟ نکته بعد که می‌توان به آن اشاره کرد این است که اگر هم کسی با هدف مالی به جبهه فاطمیون بپیوندد زمانی که به آنجا می‌رسد، نسیم حرم حضرت زینب (س)،‌ همه چیز را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال شهید سیدحسن حسینی در ایران چاه‌کن بود اما در میان فاطمیون جزو افرادی بود که در اطلاعات و شناسایی منطقه فعالیت می‌کرد. که بسیار هم دقیق کارش را انجام می‌داد.

 

این کارگردان در ارتباط با زمان ساخت این مستند،‌ گفت: ساخت این مستند همزمان شدن با دروغ‌پراکنی‌های BBC علیه جبهه فاطمیون که تقریباً 4 ماه و نیم پیش اتفاق افتاد در ساخت این مستند از تصاویر آرشیوی استفاده کردیم و نزدیک به 40 درصد را خود ما تصویربرداری کردیم. از نظر حمایت‌های دستگاه‌های دولتی باید بگویم هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد تا جایی که حتی بچه‌های رسانه که در آنجا فعال هستند مانند نصرTV  از امکانات بسیار کمی برخودار هستند.

ساسان فلاح‌فر در پاسخ مبنی بر اینکه جامعه هدف این مستند تماشاگرانی هستند که پیش‌زمینه و اطلاعات مکفی احتمالاً درباره سپاه فاطمیون می‌توانند داشته باشند. در غیر اینصورت اگر تماشاگران این مستند را افرادی بدانیم که اطلاعات و شناخت ابتدایی نسبت به این سپاه و افغانستانی‌های حاضر در آن نداشته باشند، دچار کج‌تابی شده و سؤال‌های متعددی برایشان به وجود می‌آید که به نظر در مستند به آنها پرداخته نشده است،‌ گفت: آثار دیگری نیز وجود دارد که این اتفاق و معرفی کامل در آنها صورت گرفته است،‌این نکته را باید در نظر داشته باشیم که همه چیز را نمی‌توانیم در یک مستند 25 دقیقه‌ای نشان دهیم. گاهی یک کارگردان یک فیلم دو ساعت و نیمه می‌سازد تا تنها یک جمله بگوید. یکی از نکاتی که در این مستند خواستیم به آنها بپردازیم پاسخ به برخی از شبهاتی بود که در میان افراد مختلف نسبت به آنها وجود داشته است. نکته بعد این که در این مستند نشان دادیم که آقای رژیم صهیونیستی فاطمیون بیخ گوش شما هستند.

وی در ادامه این مراسم گفت: بعد از ساخت مستند «مهاجر»،‌ آن را به اساتید مختلفی همچون وحید اسلام‌زاده و سید سلیم غفوری که یکی از مستندسازان موفق در این عرصه هستند،‌ نشان دادم و بارها نقدشان را دریافت کردم و در ساخت فیلم لحاظ کردم. باید بگویم که حتی این مستند را در میان افرادی که شناخت زیادی نسبت به این فضا و شرایط ندارند نیز به نمایش گذاشتیم، حتی مخالفین هم مستند «مهاجر» را دیدند که در مجموع بازخوردهای قابل قبولی از مخاطبین دریافت کردیم،‌ که به نظرم آنچه که مد نظرمان بود نزدیک شدیم.

در پایان این مراسم نواب فردی که در بحث رسانه‌ای این فیلم و تهیه آرشیوها فعال بوده است، گفت: از ابتدا با تشکیل سپاه فاطمیون فرماندهان آن خواستند ارزش‌ها و رشادت‌های آدم‌هایی که به عنوان مدافعین حریم حضور دارند ثبت و دیده شود به همین منظور برخی را از میان خود انتخاب کردند و آنها نیز سلاح‌هایشان را به زمین گذاشتند و دوره‌های منظمی را نزد کارگردانان مطرح ایرانی گذراندند و تصاویر خوبی را از عملیات‌ها و افراد ما به تصویر کشاندند. در حال حاضر از تمام مدافعان حرم افغانستانی در سپاه فاطمیون وصیت‌نامه تصویری وجود دارد که برخی از آنها نیز به شهادت رسیده‌اند. همچنین تا به امروز 10 مستند از 10 فرمانده شهید نیز آماده کرده‌ایم.

ساسان فلاح‌فر در پایان جلسه چفیه‌ای را که متبرک به حرم حضرت زینب (س) بود به نواب اهدا کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi