شناسه خبر : 48377
چهارشنبه 20 مرداد 1395 , 08:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا خیلی از نویسندگان دفاع مقدس، به کتاب دوم نمی رسند؟!

سؤالات بی پاسخ از سال 83 تا کنون

 

چرا خیلی از نویسندگان عرصه‌ی دفاع مقدس، توفیق نگارش دومین کتاب خود را نمی‌یابند؟!

هنوز هم در بر همان روال می چرخد و دریغ از پاسخگویی!

 

 ابوالفضل درخشنده - نویسنده مجموعه داستان‌های تخریبچی دوران - به بیان مطالبی درباره‌ نهمین دور‌ه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس پرداخت. در نامه وی که با عنوان گلایه از خویشتن نگارش یافته، آمده است: "بالاخره بهترین های کتاب های منتشرة سال 83 در عرصة ادبیات دفاع مقدس، توسط بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس انتخاب و معرفی گردید. لیکن متأسفانه در بخش های مختلف من جمله ادبیات داستانی هیچ یک از آثار منتشره شایستة انتخاب در رده های اول تا سوم قرار نگرفت! در این مجال بدون توجه به سؤالات متداول مطروحه که همه ساله پس از برگزاری این همایش در اذهان اهل قلم خطور می کند، نگارنده تنها به دو نکته اساسی به صورت گذرا اشاره ای خواهم داشت:

 الف ) طبق اظهارات مسئولین بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، در سال 83 در حدود 325 یا 350 عنوان کتاب در عرصة ادبیات دفاع مقدس نگارش و چاپ گردیده است، که از این تعداد 171 عنوان سهم بخش دولتی و 154 عنوان مربوط به بخش خصوصی می‌باشد. با نگرش بر همین آمار ، تعداد کتب منتشره در این عرصه، نسبت به آمار نشر سال 82 افت کمٌی را نشان می دهد و اگر عدم انتخاب کتاب برتر در بخش های مختلف من‌جمله ادبیات داستانی را هم در نظر بگیریم، امسال متأسفانه علاوه بر افت کمٌی، شاهد افت کیفی آثار مربوطه نیز می باشیم! تنها مسئول این افت کمٌی و کیفی، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس می‌باشد.

 زیرا این بنیاد با در اختیار داشتن ردیف بودجة مشخص و تعریف شده ، مسوولیت این امر را بر عهده دارد. باید باور کنیم که عرصة ادبیات دفاع مقدس به مانند میدان مینی است که با تهدیدهای مختلف، اهالی قلم این وادی را با خطر مواجه می سازد. زیرا کسانی که در این عرصه قلم می زنند به خوبی واقفند تنها باید به رضای معشوق امید داشته باشند که همان ادای تکلیف است، زیرا نوشتن از عشق حقیقی و جانبازی مردان خدا در جبهه های جنگ تحمیلی، در این وانفسای عشقهای دروغی و پر فریب، هیچگونه سود مادی ای برایشان در بر ندارد و مراکز مافیایی توزیع و پخش نیز در این رابطه به‌صورت سازماندهی شده، از توزیع اینگونه آثار خودداری می کنند !

 اگر بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس که در این میدان مین، حکم تخریبچی ( خنثی کنندة مین ) را دارد، نتواند به شایستگی از اهالی قلم حمایت کند و راه را برایشان هموار سازد؛ درست به مانند همان تخریبچی بازی گوش در میدان حقیقی مین است که یکی در میان مین ها را خنثا می کند، و هر که پا در این میدان بگذارد احتمال رفتن روی یکی از این مین های خنثی نشده برایش متصوٌر است! متأسفانه در عرصة میدان مین ادبیات دفاع مقدس از این مین های خنثا نشده به کرات مشاهده می کنیم که خیلی ها را وادار به شکستن قلم نموده و برخی از افراد سست اعتقاد را به فروختن قلم ! ذکر نمونه لازم نیست که خود شاهد نویسندگانی بوده اید که پس از نوشتن چندین کتاب در حوزة ادبیات دفاع مقدس، به نوشتن آثار سخیفِ عشق های مجازی رو آورده اند …

 بگذریم از بسیاری که غیرت زمان جنگ را هنوز از آنان به یغما نبرده اند و زجر شکستن قلم را به ننگ فروختن آن ترجیح داده اند. به راستی چرا خیلی از نویسنده های این عرصه، توفیق نگارش دومین کتاب خود را نیافتند؟! آیا به‌غیر از این است که مسئولین و متولیان فرهنگ ادبیات دفاع مقدس، به وظیفة ذاتی خود عمل نکرده اند! چه عاملی باعث گردیده تا از حجم چند صد هزاری عناوین مختلف کتب چاپ شده در طول سال، تنها کمتر از چهار صد عنوان در حوزة ادبیات دفاع مقدس به چاپ یرسد؟!

ب ) یکی دیگر از ضعف های موجود در عرصة ادبیات دفاع مقدس، ارتباط برقرار کردن با نسل جوان کنونی است که متأسفانه بدون توجه به اهمیت این امر، متولیان تمام سعی خود را به نگارش و چاپ خاطرات مبذول داشته اند و از حوزة ادبیات داستانی و جاذبه های آن برای ارتباط بر قرار کردن با نسل جوان کنونی غافل شده اند ! عرصة ادبیات دفاع مقدس قابلیت های زیادی دارد که می توان با واقع نگری و دخیل کردن جاذبه های داستانی ، همان خاطرات را به گونه ای به چاپ رساند که مورد اقبال نسل جوان نیز قرار گیرد .

 جای تأسف دارد از حدود 325 عنوان کتاب چاپ شده در این حوزه ، تنها چهل عنوان در بخش ادبیات داستانی به نگارش در آمده است. آن هم مطمئن باشید که بنیاد هیچ نقشی در چاپ این تعداد قلیل نیز نداشته است. کلام را کوتاه کنم و برگردم به سؤال های بی جوابم که آیا فلسفة وجودی بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس تنها برگزاری همایش بهترین های کتاب سال دفاع مقدس می‌باشد ؟! به‌راستی تا کنون این بنیاد برای حفظ معدود نویسندگان عرصة ادبیات دفاع مقدس، چه اقداماتی را انجام داده است ؟! آیا برای ارتقای سطح کیفی نویسندگان این عرصه، اصلاً اقدامی صورت گرفته است؟! برای پرورش استعداد ها و معرفی سبک و سوژه های جدید در این عرصه آیا اقدامی به‌عمل آمده است؟! و یا تنها به خاطره نویسی همچنان دل خوش هستید! برای پخش و توزیع همین اندک کتب منتشره، آیا اقدام اصولی صورت گرفته است؟!

 خود شما واقفید که وضعیت مافیای پخش کتاب در کشور ما چگونه است. پس نگویید با تنها فروشگاه کتابتان توانسته اید این انحصار را بشکنید که سؤال حقیر این نیست، بلکه توزیع در سطح کشور مورد نظر است و در دسترس قرار دادن اینگونه آثار در دید مخاطب. در ثانی در همان فروشگاهتان آیا آثار همة نویسندگان ادبیات دفاع مقدس را گرد آورده اید؟ و یا آنجا هم مختص از ما بهتران شده است! برای نگارنده باعث تأسف است که در مقابل تیراژ میلیونی سایر کتب منتشره در حوزه های دیگر، به حدود 325 عنوان کتاب منتشره در عرصة دفاع مقدس، اینگونه برخی از آقایان با افتخار بیلان کاری ارائه می دهند!

 در حالی که متوٌلی چاپ اکثریت این کتابها نیز آنها نبوده اند! بگذریم از این موضوع که در سال گذشته نیز سؤالاتی را از عملکرد بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس مطرح کردم، ولی در سال پاسخگویی، پاسخی داده نشد! بیایید باور کینم عرصة دفاع مقدس، عرصة خود خواهی ها. منفعت طلبی های فردی و جناحی نیست. بیایید باور کنیم عرصة ادبیات دفاع مقدس جایگاه هر ورشکستة قلم فروشی نیست. بیایید باور کنیم عرصة ادبیات دفاع مقدس جبهه است و قلمش تنها سلاح موجود. شما که در این جبهه فرهنگی تا کنون تنها غنیمت خوار بوده اید، آیا نمی خواهید کاری کنید که حداقل حقوق های دریافتی خود را حلال کنید!

( ای کاش لااقل مقدمة کتاب قرارمون ساعت عشق را که در سال 83 منتشر گردید و به فرهنگ شهدا اختصاص داشت ، قدری حتی به صورت گذرا ، مطالعه می کردید ). زیاده جسارت است…" انتهای پیام

منبع: وبلاگ تخریبچی دوران
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi