شناسه خبر : 48440
شنبه 23 مرداد 1395 , 10:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حاشیه‌های مهم‌تر از متن انتشار یک فایل صوتی

 حالا و پس از بیست و هفت سال از آن نامه بهتر است تاریخ قضاوت کند در سالهای پس از عزل چه تغییری در منتظری رخ داد که او که روزگاری مدعی بود به خاطر «سوءظن شدیدی که مدتها بود به رادیوی‌ فتنه‌گر بی‌بی ‌سی داشت» نماینده‌‌اش در ایران را به حضور نمی‌پذیرفت، بیست سال بعد در خانه‌اش پذیرای او می‌شود و به خاطر پوشش اخبارش توسط این شبکه تشکر می‌کند؟

حالا و پس از بیست و هفت سال از آن نامه بهتر است تاریخ قضاوت کند در سالهای پس از عزل چه تغییری در منتظری رخ داد که او که روزگاری مدعی بود به خاطر «سوءظن شدیدی که مدتها بود به رادیوی‌ فتنه‌گر بی‌بی ‌سی داشت» نماینده‌‌اش در ایران را به حضور نمی‌پذیرفت، بیست سال بعد در خانه‌اش پذیرای او می‌شود و به خاطر پوشش اخبارش توسط این شبکه تشکر می‌کند؟

گروه سیاسی-رجانیوز: شاید آن‌زمان که حضرت امام (ره) در نامه عزل منتظری در شش فروردین 68 نوشت «از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام رااز دست داده اید.»، باور این سخن برای عده‌ای دشوار بود. اما حیاتِ سیاسی منتظری در طول دودهه پس از فوت امام ثابت کرد چقدر این سخن دقیق و درست بوده است.

دوشب قبل سایت آیت الله منتظری که توسط فرزند وی اداره می شود، صوت سخنان انتقادی‌اش از اعدام منافقین در دیدار 24مرداد67  با جمعی از مسئولین قضایی را منتشر کرد. فایلی که  به سرعت و در یک کمپین تبلیغاتی از پیش آماده شده به تیتر رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل شد و فضاسازی چندروزه‌‌ای که برای سالگرد اعدام منافقین پس از مرصاد به راه انداخته بودند را رونقی تازه بخشید.

 

اما در این بین ظاهرا سایت بی‌بی‌سی‌فارسی رهبری و هدایت این کمپین را بر عهده گرفته است. کانال و سایت این رسانه‌ی دولتی انگلیس در کمتر از یک روز از انتشار این فایل صوتی، گزارش‌ها و بسته‌های مختلف تاریخی‌اش درباره اعدام‌ منافقین در سال 67 را منتشر کرد. گویی پیش از این گزارشها و مطالب پیشنویس و آماده شده بود تا پس از بمب خبری فایل صوتی منتظری منتشر شوند.

سالهای دهه شصت که آیت‌الله منتظری قائم‌مقام رهبری بود، «همصدایی و همنوایی با رسانه‌های بیگانه» که  آن زمان «رادیو بی‌بی‌سی» مهمترین نمونه اش بود؛ یکی از بدترین و مذموم‌ترین اتفاقاتی بود که ممکن بود گریبان‌گیر یک چهره یا جریان سیاسی شود. آیت‌الله منتظری هم از این جریان استثنا نبود و مثل همه ی انقلابیون از جمله شخص امام، به درستی این همنوایی و هم‌آهنگی را مذموم می‌دانست.

تضعیف آیت‌الله منتظری، هدف مشترک رادیوی فتنه‌گر بی‌بی‌سی و وزارت اطلاعات!

رادیو بی‌بی‌سی در ماجرای عزل آیت‌الله منتظری نیز یک پای ماجراست. به این ترتیب که نامه ی عزل او وقتی از جانب امام صادر شد که نامه‌ی محرمانه‌ی بهمن‌‌ماه 67 آیت‌الله منتظری از رادیو ‌بی‌بی‌سی خوانده شد. اقدامی که به مثابه تیر خلاصی بر کشمکش‌های چندین ساله‌ی منتظری با امام و نظام بود و آن زمان معروف شد توسط اطرافیان آیت‌الله منتظری صورت گرفته است.

آیت‌الله منتظری و اطرافیانش آن زمان هرگونه ارتباط با بی‌بی‌سی را منکر شدند و اعلام کردند این نامه از بیت منتظری به رسانه‌های بیگانه درز نکرده است. چندسال پس از عزل آیت‌الله منتظری و رحلت امام، کتابی به نام «واقعیت‌ها و قضاوت‌ها» به قلم یکی از هواداران منتظری به طور غیررسمی تالیف و منتشر شد که در آن به طور تفصیلی به اختلافات آیت‌الله منتظری و جمهوری اسلامی پرداخته بود. نویسنده با اطلاعات دسته‌اولی از دیدارها و ملاقاتها و اتفاقات جاری بیت و دفتر منتظری حملات سختی را متوجه امام و بیت ایشان، حاج‌احمدآقا و وزارت اطلاعات کرده بود. «واقعیت‌ها و قضاوت‌ها» -که مشهور است توسط عماد‌الدین باقی نوشته شده بود حاوی ادعای قبلا تکذیب شده ای در این زمینه بود.

 

یکی از ادعاهای عجیب این کتاب مربوط به ماجرای پخش نامه‌محرمانه‌ی آیت‌الله منتظری از رادیو بی‌بی‌سی است. نویسنده در این‌باره می‌گوید «اوایل بهمن‌ماه67 نوذری-نماینده‌ بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی در تهران- نزد آیت‌الله منتظری آمده و خواستار مصاحبه می‌شود، اما منتظری او را به سیدهادی هاشمی-داماد و رئیس‌دفترش- ارجاع می‌دهد. »

واقعیت‌ها و قضاوت‌ها» علت این مساله را گلایه منتظری از بی‌بی‌سی ذکر کرده و می‌نویسد: «آیت‌الله منتظری به خاطر سوءظن شدیدی که مدتها بود به رادیوی‌ فتنه‌گر بی‌بی ‌سی داشت و آن را کرارا گفته بود از هرگونه رویارویی با نماینده آن خودداری ورزید.»

نویسند در ادامه نقل می‌کند که نماینده بی‌بی‌سی ازهادی هاشمی نسخه‌ای از نامه‌ی منتظری به امام در اعتراض به اعدام‌ها را طلب می‌کند. هادی‌هاشمی اصل وجود چنین نامه‌ای را انکار می‌کند، ولی نوذری می گوید این نامه را پیش یکی از دوستانش در شورای عالی قضایی دیده و محتوای آن را بیان می‌کند. هادی هاشمی نهایتا پس از رفتن او با اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد تماس گرفته و متوجه می‌شود این فرد بدون هماهنگی با آنها به دفتر منتظری آمده است. نویسنده مدعی است «پس از این مکالمه آقای هاشمی با توجه به اینکه بی‌بی‌سی چندی بود در خط اختلاف بین دورهبر والامقام انقلاب حرکت می‌کرد، به سفر نماینده آن به قم و اصرار بر مصاحبه و یا اخذ نامه مشکوک شد؛ و پس از آن نماینده بی‌بی‌سی مکرر تماس می‌گرفته تا نتیحه گفتگوهای قبلی خویش را بدست آورد... .»

 

اما نتیجه‌ای که نویسنده «واقعیت‌ها و قضاوت‌ها» می‌گیرد این است که نماینده بی‌بی‌سی در تهران از طرف وزارت اطلاعات مامور بوده تا با گرفتن نامه و مصاحبه و انتشار آن ، اختلاف بین منتظری و امام را تشدید کند! نویسنده در تشریح این ادعا می‌نویسد: «یک سند سری که در صفحات بعد خواهد آمد دلالت میکند که آقای نوذری نماینده بی بی سی که فردی ایرانی است، در ارتباط با رفتن به قم و تقاضاهای خویش ماموریت خاصی از سوی دستهای مرموز در وزارت اطلاعات داشته و این شخص از همکاران وزارت اطلاعات(البته قسمتی از آن) بوده است.

پس از حوادثی که در فروردین ماه اتفاق افتاد و مطالبی که علیه آیت الله منتظری و بیت ایشان وسیعا انتشار یافت، هدف این ماموریت اندکی روشن تر شد. با توجه به اینکه عزل آیت‌الله منتظری از قبل سازمان داده شده بود، به نظر می‌رسد هدف این بوده که به وسیله مصاحبه با آیت الله منتظری (که ایشان مصاحبه را نپذیرفتند) و نیز گرفتن آن نامه از سیدهادی هاشمی و پخش آن از بی‌بی‌سی؛ مویدهایی برای شانتاژها و دروغهای خویش که مکرر برای امام نقل می‌کردند در ذهن ایشان بوجود آوردند و بعد هم در مورد اینکه نامه آیت‌الله منتظری از طریق سیدهادی هاشمی یا دفتر ایشان به خارج از کشور درز کرده است، نماینده بی‌بی‌سی راشاهد بگیرند

 

 

احمد منتظری نیز در جوابیه‌ی سال90 خود به سایت پیک‌نت در این‌باره می‌نویسد: «با توجّه به حوادث بعدی، این مسئله به اثبات می رسد که وزارت اطلاعات از طریق دستیار خبرنگار  بی بی سی، قصد داشته این نامه رااز دفتر آیت‌الله منتظری بگیرد و آن را پخش کند و پس از آن القاء کند که دفتر آیت‌الله منتظری با بی بی سی در ارتباط است. به ویژه اینکه این نامه در تاریخ 68/1/5 یعنی یک روز قبل از برکناری آیت‌الله منتظری از قائم مقام رهبری از بی بی سی پخش شد تا زمینۀ این برکناری در تاریخ 68/1/6 فراهم شود.»

تشکر آیت‌الله از بی‌بی ‌سی!

سالها می‌گذرد و آیت‌الله منتظری پس از عزلش تبدیل به یک روحانیِ منزوی میشود که تنها کلاسهای محدود درسش برقرار است. اما آرام آرام عطش بازگشت به فضای سیاسی در اقدامات و مواضعش هویدا می‌شود. از آنجایی که  رسانه‌های داخلی  علاقه‌ای به انعکاس مواضع او ندارند، کم‌کم اسم منتظری نُقلِ رسانه‌های بیگانه از جمله بی‌بی‌سی می‌شود.

از زمان روی کارآمدن خاتمی به بعد هم که کم‌کم قبح «همنوایی با رسانه‌های بیگانه» می‌شکند دفاعِ حمایت‌آمیز آن رسانه‌ها از منتظری بیشتر می‌شود. این نزدیکی تا حدی است که وقتی یک مقام آگاه در وزرات کشور از رفع حصر منتظری طی 24ساعت آینده خبر می‌دهد، تنها رسانه‌ای که با منتظری مصاحبه تلفنی می‌کند بی‌بی‌سی فارسی است.

طی سالهای بعد پای آیت‌الله منتظری علاوه بر بی‌بی‌سی فارسی به سایر رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب هم باز می‌شود. رادیو‌ها، روزنامه‌ها و سایتهای خارجی هرگاه دنبال زیرسوال بردن جمهوری اسلامی بودند به راحتی به منتظری دسترسی داشتند و مصاحبه های مکتوب و صوتی متعددی با او انجام می‌دادند.

بهار سال 87 بود که صادق صبا تحلیلگر  بی‌بی‌سی که -مدتی بعد رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی شد- به نمایندگی از این شبکه با منتظری دیدار کرد.

 

 صبا در گزارشی از دیدار یک‌ساعته‌اش با منتظری، قدردانی او از پوشش اخبارش توسط بی‌بی‌سی را اینگونه روایت کرده است: « آیت الله منتظری از بی بی سی به خاطر پوشش خبری حصر خانگی اش تشکر کرد و گفت حتی زمانی که معاون رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران بوده به رادیوی فارسی بی بی سی گوش می‌داده است احمد منتظری نیز گفت دولت ایران می خواهد با بازداشت خانگی پدرش نام او را از حافظه مردم محو کند اما پیروان پدرش و مردم با شنیدن اخبار بی بی سی فارسی ازآنچه بر او می گذشته مطلع می شدند.»

 

در نهایت به مدد بی‌بی‌سی و سایر رسانه های ضدانقلاب، آیت‌الله منتظری به پدر معنوی اپوزیسیون داخل تبدیل می‌شود. در فتنه سال 88 هم مواضعش با پوشش حداکثری این رسانه‌ها بیش از پیش مطرح و دیده می‌شود. اما فوت ناگهانی‌اش درآذرماه همان سال و اواسط ایام فتنه بی‌بی‌سی را داغدار می‌کند. بی‌بی‌سی با پوشش گسترده مراسم تشییع او که با حضور حامیان فتنه همراه است و صفحه ویژه  برای فوت او، از همنوایی‌های دودهه گذشته اش قدرددانی می‌کند.

 

 

5 سال پس از فوت منتظری یعنی آذرماه 93 بود که  بی‌بی‌سی فارسی در سالگرد فوت او فیلم یک مصاحبه‌ی تصویری منتشر نشده با او را تحت عنوان مستندی با نام «آیت‌الله منتظری از حبس تا حصر» منتشر کرد. آن‌طور که در ابتدای فیلم گفته می‌شود این مصاحبه متعلق به گفتگوی یک خبرنگار انگلیسی با منتظری در سال85 است.

 

چه کسی با بی‌بی‌سی بود؟

حالا که عمر آیت‌الله منتظری به سرآمده شاید راحت‌تر بتوان علت ااین جمله‌ی امام در نامه عزل او را دریافت که « والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم.» حالا و پس از بیست و هفت سال از آن نامه بهتر است تاریخ قضاوت کند در سالهای پس از عزل چه تغییری در منتظری رخ داد که او که روزگاری مدعی بود به خاطر «سوءظن شدیدی که مدتها بود به رادیوی‌ فتنه‌گر بی‌بی ‌سی داشت» نماینده‌‌اش در ایران را به حضور نمی‌پذیرفت، بیست سال بعد در خانه‌اش پذیرای او می‌شود و به خاطر پوشش اخبارش توسط این شبکه تشکر می‌کند؟

 

حقیقت آن است که طی این سالها یک رابطه دوطرفه بین جریان منتظری و بی‌بی‌سی و سایر رسانه‌های ضدانقلاب برقرار می‌شود. به این ترتیب که ازسویی  درب خانه‌ی منتظری به روی آنها باز است تا با او علیه جمهوری‌اسلامی مصاحبه بگیرند، از سوی دیگر هم آنها هم اخبارش را پوشش می‌دهند و از او تعریف می‌کنند و برایش مستند می‌سازند. اگر قرار است رسانه های ضدانقلاب چهره امام و انقلاب را تخریب کنند کسی بهتر از آیت‌الله منتظری که روزگاری نفر دوم نظالم بوده برایشان وجود ندارد؛ همچنین اگر قرار است رسانه‌ای فلان موضع منتظری را پوشش بدهد جایی بهتر و مشهورتر از بی‌بی‌سی برایش وجود ندارد.

 

و شاید حالا پس از بیست سال راحت‌تر بتوان صحت ادعای آن روزهای منتظری و اطرافیانش را سنجید که نامه محرمانه او به امام در اعتراض به اعدامها از طریق بیت منتظری به بی‌بی‌سی رسیده یا از طریق وزارت اطلاعات؟

و اگر واقعا آیت‌الله منتظری و اطرافیانش در سال 67 معتقد بودند بی‌بی‌سی در راستای القاء تضاد و اختلاف بین امام و منتظری نقش داشته و فتنه‌انگیزی کرده است؛ چرا دو دهه بعد با آغوش باز پذیرای بی‌بی‌سی شدند؟

بیست  و هفت سال پس ازامام؛ بی‌بی‌سی، منافقین و منتظری علیه امام

طی دوسال گذشته عربستان به محور سیاسی_رسانه‌ای مخالفان ایران تبدیل شده است. سخنرانی یک ماه پیش ترکی‌الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در گردهمایی منافقین، حمایتهای مالی و سیاسی از تروریستهای تکفیری در منطقه و توطئه کاهش قمت نفت علیه ایران مهمترین اقدامات جبهه جدید ضد ایران با محوریت عربستان است.

تلاش برای گشودن پرونده‌های حقوق بشری علیه ایران هم یکی دیگر از اقداماتی است که دردستورکار این جریان قرار گرفته است. اقدامی که نیازمند بازوی رسانه‌ای قوی برای جریان‌سازی در فضای رسانه های جهانی علیه ایران است. دیدار حدود یک‌ماه قبل هیاتی از بی‌بی‌سی با مسئولان عربستان را درهمین چارچوب می‌توان تحلیل کرد. دراین دیدار هیاتی از مدیران و مجریان بی‌بی‌سی به ریاست «رزیتا لطفی» در سفری رسمی به ریاض با «عادل بن زید الطریفی» وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان سعودی دیدار کردند.

هرچند بی‌بی‌سی همانطور که پیش‌بینی می‌شد این خبر را «به کلی بی‌اساس و کذب محض» بنامد، اما قرائن و شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.

همسویی رسانه‌های عربیِ این جریان مثل الجزیره و عربستان با بی‌بی‌سی و جریان منافقین در سیاه‌نمایی وضعیت حقوق‌بشر در ایران نیز از ثمرات این هماهنگی‌ها بود. موضوع اعدام‌ منافقین در سال 67 پس ازعملیات مرصاد هم برای عربستان سوژه خوبِ حقوق‌بشری بود؛ هم برای منافقین و بی‌بی‌سی فارسی جذاب و قابل پیگیری بود. به همین خاطر بود که پس از انتشار فایل صوتی سخنان منتظری توسط سایت رسمی او، بی‌بی‌سی فارسی و رسانه‌های منافقین بیشترین استقبال از این خبر را داشتند. بی‌بی‌سی به فاصله ی چندساعت پس از انتشار صوت چندین گزارش و مطلب تفصیلی درباره اعدام منافقین در سال 67 و انتقادات منتظری منتشر کرد.

با این نگاه شاید بهتر بتوان تحلیل کرد که بیست و هفت سال پس از رحلت امام، بیت آیت‌الله منتظری با انتشار فایل صوتی جلسه سال 67 و انتشار سخنان تند او علیه اعدام منافقین در کدام پازل بازی کرده و در کنار چه کسانی قرار گرفته است؟

به نقل ازرجا نیوز

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi