شناسه خبر : 48540
دوشنبه 01 شهريور 1395 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کمیسیون پزشکی؛ قانون یا سلیقه؟ (۱)

به جرأت می‌توان گفت کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مهم‌ترین و حساس‌ترین واحد بنیاد است. چرا که مدخل ورودی برای به رسمیت شناختن جانبازی و تعیین درصد جانبازان و آزادگان است.

یوسف مجتهد - به جرأت می‌توان گفت کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مهم‌ترین و حساس‌ترین واحد بنیاد است. چرا که مدخل ورودی برای به رسمیت شناختن جانبازی و تعیین درصد جانبازان و آزادگان است.

 البته حسب قانون این تنها وظیفه کمیسیون پزشکی نیست. تعیین ازکارافتادگی جانبازان و آزادگان، تعیین میزان حق پرستاری، تشخیص تناسب مشاغل با وضعیت جسمی و روحی، تشخیص عدم توانایی جانبازان برای انجام کار تمام‌وقت، تعیین میزان مراقبت و نگهداری از جانبازان برای شاغلان دستگاه‌ها، تشخیص شهادت جانبازان متوفی، تایید مرخصی استعلاجی جانبازان، تایید جانبازی رزمندگان فاقد مدارک، اعلام نظر درباره پست سازمانی همطراز جانبازان، ورود به میزان کسر ساعت جانبازان و اعلام نظر، تشخیص مصدومین شیمیایی و پایش سلامت جانبازان شیمیایی از جمله وظایفی است که حسب قوانین و مقررات برعهده کمیسیون پزشکی بنیاد گذاشته شده است.

کمیسیون پزشکی به‌عنوان مهم‌ترین واحد بنیاد، نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش یا کاهش هزینه‌های بنیاد داشته و در تعیین بودجه سنواتی بنیاد مؤثرترین واحد است. به همین علت است که همواره مدیران عالی بنیاد سعی دارند به‌نوعی بر این واحد مؤثر مدیریت کرده و به هر نحو ممکن از به‌هم‌ریختگی و اعمال سلیقه در آن جلوگیری کنند؛ حتی اگر لازم باشد خود با اعمال سلیقه و مدیریت، آن‌را در انجام وظایف محدود کنند. تصمیم‌های کمیسیون پزشکی علاوه بر تحمیل بودجه‌های سنگین بر سایر واحدهای بنیاد، خود نیز از مجموعه‌های پرهزینه بنیاد است که شاید انگیزه استمرار تعیین درصد، ازکارافتادگی و تکرار این امور خوشایند متولیان آن است و تمایل زیادی دارند تا به تکرار کمیسیون‌ها اقدام کنند.

با وجود اهمیت کمیسیون پزشکی و تأثیر اساسی آن در ساختار، سازوکار، بودجه و سایر موضوعات بنیاد، نباید از یک نکته غافل شد که کمیسیون پزشکی فقط وظیفه تشخیصی دارد و حق ورود به سایر وظایف تخصصی واحدها را ندارد. به عبارتی منطبق با آیین‌نامه‌ها و استانداردهای پزشکی تشخیص خود را می‌دهد و به قبل و بعد و تأثیر این تشخیص ورود نمی‌کند. ریاست وقت بنیاد در سال 18 وقتی دخالت کمیسیون را طی نامه رسمی برای رسیدگی به احراز مشاهده کرد، صراحتا دستور داد: «احراز جانبازی مربوط به کمیسیون پزشکی نیست. تشخیص اصل جانبازی فرد مربوط به معاونت تعاون سازمان است، ندا موضوع باید به آن معاونت ارجاع شود. تشخیص و ابلاغ آن معاونت، ملاک بررسی در کمیسیون پزشکی می‌تواند باشد ولاغیر.»

اگر کمیسیون پزشکی به دنبال ورود به سیاستگذاری‌های معیشتی بنیاد باشد باید احساس خطر کرد و آن‌را انحراف از مسیر دانست. این انحراف می‌تواند به ضرر ایثارگران یا به ضرر بنیاد تمام شود؛ به این معنی که یا حقوقی را از ایثارگران تضییع کند یا منافعی را به‌ناحق برای عده‌ای ایجاد کند و موجب انحراف بودجه بنیاد شود.

در سال88 گزارشی به ریاست بنیاد تقدیم می‌شود مبنی بر اینکه درصد برخی جانبازان به‌ویژه جانبازان کارمند بنیاد به صفر کاهش پیدا کرده و آنان به هیات تخلفات اداری معرفی شدند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
کمیسیون بمعنای امروزیش یعنی ..... اجحاف در حق همه از جان گذشتگان دفاع مقدس است .
کمیسیون بنیاد امروزه تشکیل شده است از افراد بی تفاوت نسبت به انقلاب و ارمانهای ان و حتی بعضا ضد انقلاب که کاملا در رفتارشان نمود دارد.
اعضای کمیسیون باید از افراد انقلابی و مومن به ارمانهای انقلاب انتخاب شوند و به دنبال حفظ منافع ایثارگران باشند.
ضمن عرض سلام علاجزانه ازمحضرتان تقاضامندم در خصوص واژه " معلول حین خدمت" توضیحاتی بفرماییدکه مزیدبرامتنان است. بنده 14سال پیش درمآموریت سپاه ودرایست وبازرسی باداشتن حکم ماموریت وتاییدمسئولین یگان به شدت مجروح ومصدوم گردیدم وبه جای جانباز معلول حین خدمت شناخته شدم ومدتی است فقط یک حداقل مستمری دریافت میکنم لازم به ذکراست ازکارافتاده کلی می باشم فقط یک فیش دارم نه کارت شناسائی نه درصد نه پرونده نه معوقه نه .....
حق کشی!
بی توجهی!
سلیقه ای!
و....
ازواقعیت های کمیسیون پزشکی بنیاد است

...

و قانون رانت و تبعیض هم در بی عدالتی تاثیر دارد .

...

باید کمیسیون از پزشکان بی طرف یا پزشکانی نماینده ایثارگران در کمیسیون پزشکی بنیاد حظور داشته باشند
حضور طیّاره های روسی در همدان و عادت همیشگی مسؤولان ایرانی

خبر حضور بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی همدان (نوژه) را ابتدا رسانه های خارجی منتشر کردند. سپس سایتی به نقل از رسانه های خارجی آن را منتشر کرد. بعد روسیه رسماً آن را تأیید کرد و در پایان هم، مسوولان ایرانی بر درستی این خبر، صحه گذاشتند.

سوال این است که چرا اتفاقی به این مهمی که در خاک ایران رخ می دهد،

ابتدا توسط خارجی ها اطلاع رسانی شود و مقامات ایرانی،

بعد از همه عالم و آدم، به مردم کشورشان خبر دهند.

تازه این موضوعی است که خودشان هم می دانستند نمی شود کتمانش کرد و اصلاً مگر می شد اتقاق مهمی مانند حضور بمب افکن های روسیه در ایران را که ابعاد عظیم بین المللی دارد را پنهان نگه داشت و رفت و آمد هواپیماهای روسی را در خفا انجام داد؟!

مسؤولان ایرانی، کی می خواهند ترک عادت کنند و اطلاع رسانی به مردم را وظیفه خود بدانند؟!
باسلام بعدازجمع آوری اطلاعات ایثارگران سپاه بخاطرحقوق حالت اشتغال قراربود کمیسیون پزشکی تشکیل شود ممنون میشوم اگرزمان کمیسیون وپرداخت حقوق به ایثارگران سپاه اطلاعاتی به ماداده شود باتشکرجانبازوازاده سپاه .
آقای خاکپورلطفا بفرمایید موضوع بمب افکن های روس چه ارتباطی به راهنمای جانباز گرانقدر دارد . متاسفانه بعضا دوست داریم مطلبی را عنوان کنیم .حالا هر چی میخواهد باشد . آقای مجتهد عزیز از مطالب و راهنمای های مبسوط و مهم و بجا سپاس گزارم

...

خوب توضیح ندادی چی می خواهی .

واضع تر بنویس .

خوب شرح بده .

بنویس که چه هدف داری .

...

چرابه ایثارگران سپاه حقوق تعلق نمیگیرد پس کی عمرشان دیگرتمام شدبازجروشکنجه ودرد بی پولی وشرمندگی خانواده نیزبه ان افزوده شد چرا چرا چرا ؟؟؟؟
سلام علیکم. یک نفر بگوید فرق یک کارمند دولت که 30سال خدمت کرده و بازنشسته شده با یک بسیجی آزاده4/5اسارت و جانباز55% ازکارافتاده کلی که با31/5سال خدمت بازنشسته شده، چیست؟اصلا این ازکارافتادگی کلی چه مزایایی برای یک جانبازدارد؟ یک بسیجی آزاده جانبازبالای50% نه ازبنیاد و نه ازسپاه هیچ حقوقی نمی گیرد، واقعا اگرکارمنددولت نبود وکارنمی کرد، چه وضعی داشت؟.ممنون.
باسلام. ایجانب. از. مجروحین. جنگم. هم. شیمیای. هم. مجروحیت. اسابوروان. موج گرفتگی.(۲۰)ماه. هم. در. خط. مقدم. جبهه. بودم. دران. زمان. فکروزکرمان. فقط. خدمت ودفاع. از. میهن. بود. نه. چیز. دیگری. اگر. این. مسعولین. عمر. خودشان. در. ان. موقه. حضور. داشتن. میدانستن. من. چی. میگویم. جبهه. یعنی. خون. واتش. یعنی. گلوله. توپ. یعنی. خونپاره. یعنی. روی. مین. رفتن. جبهه. یعنی. شجاعت.. شهامت.. ودراخر. شهادت. اگر. مسعولین. امر. اینها. را. دیده. بودن. امروز. به. درد. ودرمان. این. عزیزان.. ارزش. قاعل. میشدن. امروز. بعداز. حدود(۲۸)از. جنگ. کمسیون. میزارند. این. کمسیون. یعنی. بدبختی. یعنی. سرگردانی. یعنی. امروز. فردا. یعنی. بی. عدالتی. بی. توجهی. یعنی. بی. انسافی. یعنی. تبعیزقاعل. شدن. یعنی. زجردادن. به. ایثارگران. یعنی. بی. حورمت. کردن باز. هم. بگویم. حدودن. (یکونیم. ملیون)رزمنده. ببخشید. دقیقن. نمدانم. کم. هست. یا بیشتر. این. عزیزان. دشان. از. این. کمسیون. (۴)دقیقه. خون.هست. وسلام. باتشکراز. سایت. فاش. نیوز. در. اخر. هم. اعلام. میکنم. دراین. بهراز. زمان.اگر. لازم. باشداز کشورم. به. دستور. رهبرم.ازخون. شهیدان. ومملکتم. دفاع.میکنم. رزمنده. دوران. دفاع. وزجر. کشیده. قاسمعلی. خدابنده
بعد از هر کلمه نقطه گذاشتن برای چه بوده نکنه جنگیدنت هم مثل نوشتنت بوده .
جانباز 15%سال 65 هستم هروقت به بنیاد مراجعه می کنم میگن کمیسیون نداریم وحالا هم مدت 20سال است دراداره ای مشغول به کارهستم ولی هنوز رسمی نشدم درصورتی که برای جانبازان زیر 20درصد بخشنامه های زیادی صادر شده .فرزندانم دانشگاه شان را تمام کردند ولی تمام شهریه وترمها راخودم متحمل شدم .وام مسکن جانبازان هنوز به من تعلق نگرفت .چه کسی میتوان مرا راهنمایی کند که چکار کنم
متشکرم
خدمت جانباز15درصدعرض کنم که بنيادبراي خودجانباز هم هزينه دانشگاه را قبول نمي کند چه رسد به فرزندان انها البته ديگرفايده اي هم ندارد چون بچه هاي ما همگي ترک تحصيل کردند از نداري و بيچارگي ما . بعد ازمرگ ماها جانبازان زير 25 درصد نوبت عجز وبيچارگي فرزندان ماست اينها فکر مي کنند حق جانبازان زير25راخوردند وتمام شد .... نه خير مسئولين گرامي...فرزندان ماها هم از اين حق کشي ها ناراحت هستند و انها مانند فرزندان شاهد عزيز بي پدر نبودند ... انها پدري بااعصاب خراب و دنيايي از انواع بيماريها دارند که در بعضي مواقع از فرط نداري و بي چارگي و مخارج سنگين درمان پدرشان خودشان هم دچار بيماريهاي روحي و رواني شده اند بطوريکه بعضي از انها ارزو مي کنند کاش پدرنداشتند... سايه پدر بسيار گرانبهاست البته پدري که بامهرباني وعطوفت دست برسرفرزندش بشد مخارج مدرسه ودانشگاه و موبايل و تلويزيون بزرگ و لباسهاي قشنگ و غيرو را بدهد نه هر روز با کارد و ليوان شکسته و لوازم خانگي به سر و کله خود و مادرش حمله ور شود وبعدش هم با هزار بدبختي بايد او راتحويل اسايشگاه رواني بدهيم ....شايد عده اي بگويند جنازه و لاشه پدرهم ارزشي خاص دارد و بهتر از نبودش است ... که بنده هم تاييد ميکنم ... اما عزيزان تا گرفتار جانباز موج گرفته نباشيد محال است کسي درک کند من چه مي گويم ... حالا چه رسد به پزشکان کمسيون پزشکي که ميخواهند درعرض دو دقيقه بفهمند جانباز موجي مشکلش چيست ؟ اگر خيلي منصف هم باشند 10 يا 20 درصد اعصاب و روان به او ميدهند که در واقع يعني هيچ .....اگرفرض کنيم يک خانواده اينچنين وضعيتي داشته باشد (که صددرصد خيلي زيادهستند )ان دکتر و دبير کمسيون تا قيامت هم نميتوانند از ذمه انها درايند ...واي بحالشان
سلام با تشکر از سایت خوبتون من فرزند جانباز 15ددرصد شیمیاییم بابام 12 سال کمیسیون نداده. خیلی مشکلات تو زندگی داریم. میخواستم یکی دوتا سوال بپرسم 1-بابام تصادف کرده از ناحیه دوتا دست،دوتا چشم،و ضربه مغزی شده آیا از کار افتادگی تاثییری داره در درصد جانبازیش؟ 2-چ مدارکی باید تهیه کنیم تا نشون بده اثرات شیمیایی افزایش یافته. خدایش جواب بدید یه کمک بزرگی میشه کرد ب ما
باسلام/ احترامآ قریب به سی ویکسال پیش به جهت موج انفجاردربیمارستان مرحوم طالقانی آبادان بستری شدم . پیگیرنشدم تا اینکه شنیدم یکی از ایتم های بازنشستگی درصد جانبازی می باشد . آخه سن بازنشستگی در شرکت ملی نفت شصت سال تمامه نه سابقه کاری و برهمین اساس اینجانب به دلیل دارابودن سی و یکسال سابقه وپنجاه و سه سال سن می بایست حداقل هفت سال نیز به انجام وظیفه مشغول باشد که انصافا وضعیت روحی و جسمی نگارنده پاسخگوی این همه سال نمی باشد . به همین دلیل بعد گذشت سی و یکسال اززمان مجروحیت به اقدام و جمع آوری مدارک بیمارستان و صورت سانحه نمودم . بعداز یکسال ایرانگردی و هزینه های مضاعف موفق به اخذ درصد از شورایعالی پزشکی نزاجا با تائید کمیسیون صدوبیست آجا گردیدم ولی درکمیسیون پزشکی مورخ بیست وهشتم آبان ماه سال
نودوچهار بنیاداستان قزوین و علیرغم تائید مجروحیت از صوب کمیسیون احراز خود بنیاد ND شدم آن هم بدون کوچکترین معاینه و یا توجه به مدارک ایفاد شده . به کمیسیون ماده شانزده معترض گردیدم ولی متاسفانه رای صادره بنیاد مجددا تائید گردید. درحالیکه نیاز بنده پنج درصد جانبازی بود آن هم فقط بخاطر بازنشستگی و لاغیر که مصلحت براین شد که براین شود . باسپاس
باسلام/ احتراما باستحضارمیرساند : نگارنده با دارابودن 20ماه حضوردرکوران 8سال دفاع مقدس درقامت رزمنده بسیجی و 21ماه حضوردر قامت سربازخطشکن لشگر21حمزه سیدالشهدا(ع) درمناطقی چون شرهانی , فکه , زبیدات, جفیر, طلایه, مجنون, زید, شلمچه , مینو و ماووت آنهم درسن 17و19سالگی , امروز بدون کوچکترین چشمداشت از نظام مقدسمان بابت هزاررنج روزگارجنگ با گذشت قریب به 36سال از اولین اعزام بسیجی ام و 53سال عمرخدادادی فقط طالب 5% جانبازی آنهم بخاطربازنشستگی ام از نفت با 31سال سابقه شدم . اما علیرغم ایفاد مدارک بستری شدن در بیمارستان مرحوم طالقانی آبادان و صورت سانحه ذیربط و رای شورایعالی پزشکی نزاجا وکمیسیون 120آجا و احراز مجروحیت خود بنیادجانبازان , این خواسته بدون ارج نهادن به 40ماه زجر در سرزمین تفتیده جنوب و حتی بدون توجه به مدارک صادره نخبگان پزشکی و امضا های مندج در ذیل فرم های تائیددرصد صادره , و
یا یک معاینه جزیی از محل آسیبهای ناشی از موج , درصد تخصیصی نزاجارا کن لم یکن تلقی نموده و حقیر را از یک درصد جزیی ( فقط 5%) جهت ارائه به صنعت نفت برای نیل به بازنشستگی محروم می سازند . آیا 40ماه سابقه جبهه آنهم منضم به مدارک بیمارستان , تائیدیه متخصصان 4 کمیسیون ارزش 5درصد جانبازی را نداشت تا این چندصباح عمرباقی مانده را با فراخی آسوده درکنارخانواده بلافصل خویش سپری نمود ؟ انصافآ اگر امثال حقیر در اندیشه سوء استفاده از جنگ و جبهه بود چرا می بایست پس از 31سال گذشت از مجروحیت و 31سال کسب آرامش با قوی ترین مسکن های آرامبخش امروز برای اخذ 5% جانبازی به هر آستان بی پاسخی پناه جست و نازیباترین واژه ها را تحمل کرد؟امثال حقیر منبعدباید در اندیشه کفن و دفن خودباشد نه دراندیشه سودجوئی و مال اندوزی , چراکه عمرما کفاف این آمال دنیوی را نمیدهد . اگر ازالام درون خود نگاشتم به مثابه یک وصیت نامه ایی بود در قالب دردنامه . ازما که گذشت اما حقیقتا مردی نبود فتاده را پای زدن . پروردگارمنان حافظ رهبر معظم و خادمین نظام مقدسمان باشد . انشالله . حلالم فرمائید. باسپاس وافر
به من كه كلمات و حرفها تو ذهنم پشتك وارونه ميزنند و داوما در خال رقصند با اين لرزش دستهام بهد از گذشت 30 سال چند در صد ميدهيد.رقص نور.نوري در خال رقص است.
خدمت جناب مجتهد عرض سلام و ادب دارم
با فرمایش حضرتعالی به دلایل ذیل کاملا موافق هستم
1-وظیفه کمیسیون پزشکی فقط تعیین درصد است نه تحقیق و تفحص در پرونده جانباز.زیرا احراز جانبازی یک پروزه اداری و کاملا تخصصی است که در استانها به عهده کمیته ماده 3می باشد و در بنیاد مرکز به عهده کمیسیون احراز است.
2-در کمیته ماده 3 استانها و کمیسیون احراز بنیاد مرکز معاونت بهداشت و درمان استانها که خود نیز پزشک می باشد عضو هست و در کمیسیون احراز مرکز به همین شکل حداقل یک پزشک عضو می باشد و این کمیته ها و کمیسیونها بسیار دقیق تر از کمیسیون تعیین درصد بر مصادیق جانبازی اشراف کامل دارند و در این کمیته ماده 3 و کمیسیون احراز مرکز گردش کار به شکل ذیل است.
1-فرد متقاضی جانبازی به بنیاد محل سکونت مراجعه و به پذیرش یا همان محل تشکیل پرونده هدایت می شود.
2-کارشناس حاذق پذیرش با سابقه و تجربه ای که دارد از یگان فرد اعزام کننده به جبهه مکتوب درخواست صورتجلسه صورت سانحه می کند و یگان اعزام کننده که { سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی و جهاد سازندگی وقت و جمعیت هلال احمر و صنایع دفاع و ....... می باشد مجروحیت فرد متقاضی را با ذکر تاریخ دقیق مجروحیت ؛محل مجروحیت و نوع مجروحیت طی صورتجلسه ای که اسم آن صورت جلسه سانحه می باشد بصورت رسمی به بنیاد اعلام می کند.
2- مرحله بعد درخواست مدارک پزشکی همزمان از بیمارستانهائی می باشد که فرد در آغازین روزهای مجروحیت مجروح و یا مصدوم شده است.
3-وقتی فرد متقاضی مدارک مورد درخواست بنیاد که در بند 1و 2 را تهیه نماید ؛کارشناس پذیرش پرونده را آماده کمیته ماده 3 و یا کمیسیون احراز می کند و این دو کمیسیون با دقت و ظرافت پرونده را مورد بررسی قرار می دهند و گاه اگر تناقضی در پرونده در مسیر بررسی باشد حراست بنیاد استانها و حراست بنیاد مرکز که خود عضو این کمیسیونها هستند بصورت محرمانه استعلامات را انجام داده و رای کمیته ماده 3که اعضای آن عبارتند از مدیرکل بنیاد استان و معاونت تعاون و معاون بهداشت و درمان و حراست و دبیر صادر می شود. لازم به ذکر است وظیفه کمیسیون ماده 3 و احراز این است تا زمانی که فرد مجروح ابهاماتی در پرونده دارد به کمیسیون پزشکی تعیین درصد معرفی نشود. در خصوص جانبازان مصدوم شیمیائی کمیته ماده 3 و احراز حتی کارهای تخصصی از قبیل درخواست اسپیرومتری و سی تی اسکن ریه و نظریه متخصص پوست و مو و چشم را هم تهیه می نمایند .گاه دیده شده کارهای تخصصی تری را نیز انجام میدهند که آزمایشات کاملا فوق تخصصی است .بعنوان مثال گاه پزشک عضو ماده 3 و احراز اگر به فردی مشکوک شود که ضایعات ممکن است ناشی از عوارض سیگار کشیدن باشد این تست های تخصصی هم انجام می شود.و در مورد جانبازان موج گرفته هم به روال تخصصی دو کمیته انجام وظیفه می نمایند.
و در پایان پرونده پس از بررسیهای کاملا کارشناسی از فیلتر این دو کمیسون ماده 3 و احراز به کمیسیون پزشکی معرفی می شود و اختیارات کمیسیون پزشکی دادن درصد به اعضاء آسیب دیده می باشد که توسط کمیته ماده 3 و احراز تایید شده است و هیچ ضرورتی ندارد که اعضاء محترم کمیسیون تعیین درصد وارد مرحله احراز و مصادیق جانبازی شده و زمان تعیین درصد را به تعویق بیندازند چون در قانون این اختیارات احراز بعهده کمیسیون تعیین درصد نمی باشد. بنابراین از معاونت بهداشت و درمان انتظار می رود حتما جهت حل این مشکل ورود کرده و از پیچیدگی پروسه بکاهد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi