دوشنبه 01 شهريور 1395 , 10:00
کمیسیون پزشکی؛ قانون یا سلیقه؟ (۱)
به جرأت میتوان گفت کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مهمترین و حساسترین واحد بنیاد است. چرا که مدخل ورودی برای به رسمیت شناختن جانبازی و تعیین درصد جانبازان و آزادگان است.
یوسف مجتهد - به جرأت میتوان گفت کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مهمترین و حساسترین واحد بنیاد است. چرا که مدخل ورودی برای به رسمیت شناختن جانبازی و تعیین درصد جانبازان و آزادگان است.
البته حسب قانون این تنها وظیفه کمیسیون پزشکی نیست. تعیین ازکارافتادگی جانبازان و آزادگان، تعیین میزان حق پرستاری، تشخیص تناسب مشاغل با وضعیت جسمی و روحی، تشخیص عدم توانایی جانبازان برای انجام کار تماموقت، تعیین میزان مراقبت و نگهداری از جانبازان برای شاغلان دستگاهها، تشخیص شهادت جانبازان متوفی، تایید مرخصی استعلاجی جانبازان، تایید جانبازی رزمندگان فاقد مدارک، اعلام نظر درباره پست سازمانی همطراز جانبازان، ورود به میزان کسر ساعت جانبازان و اعلام نظر، تشخیص مصدومین شیمیایی و پایش سلامت جانبازان شیمیایی از جمله وظایفی است که حسب قوانین و مقررات برعهده کمیسیون پزشکی بنیاد گذاشته شده است.
کمیسیون پزشکی بهعنوان مهمترین واحد بنیاد، نقش تعیینکنندهای در افزایش یا کاهش هزینههای بنیاد داشته و در تعیین بودجه سنواتی بنیاد مؤثرترین واحد است. به همین علت است که همواره مدیران عالی بنیاد سعی دارند بهنوعی بر این واحد مؤثر مدیریت کرده و به هر نحو ممکن از بههمریختگی و اعمال سلیقه در آن جلوگیری کنند؛ حتی اگر لازم باشد خود با اعمال سلیقه و مدیریت، آنرا در انجام وظایف محدود کنند. تصمیمهای کمیسیون پزشکی علاوه بر تحمیل بودجههای سنگین بر سایر واحدهای بنیاد، خود نیز از مجموعههای پرهزینه بنیاد است که شاید انگیزه استمرار تعیین درصد، ازکارافتادگی و تکرار این امور خوشایند متولیان آن است و تمایل زیادی دارند تا به تکرار کمیسیونها اقدام کنند.
با وجود اهمیت کمیسیون پزشکی و تأثیر اساسی آن در ساختار، سازوکار، بودجه و سایر موضوعات بنیاد، نباید از یک نکته غافل شد که کمیسیون پزشکی فقط وظیفه تشخیصی دارد و حق ورود به سایر وظایف تخصصی واحدها را ندارد. به عبارتی منطبق با آییننامهها و استانداردهای پزشکی تشخیص خود را میدهد و به قبل و بعد و تأثیر این تشخیص ورود نمیکند. ریاست وقت بنیاد در سال 18 وقتی دخالت کمیسیون را طی نامه رسمی برای رسیدگی به احراز مشاهده کرد، صراحتا دستور داد: «احراز جانبازی مربوط به کمیسیون پزشکی نیست. تشخیص اصل جانبازی فرد مربوط به معاونت تعاون سازمان است، ندا موضوع باید به آن معاونت ارجاع شود. تشخیص و ابلاغ آن معاونت، ملاک بررسی در کمیسیون پزشکی میتواند باشد ولاغیر.»
اگر کمیسیون پزشکی به دنبال ورود به سیاستگذاریهای معیشتی بنیاد باشد باید احساس خطر کرد و آنرا انحراف از مسیر دانست. این انحراف میتواند به ضرر ایثارگران یا به ضرر بنیاد تمام شود؛ به این معنی که یا حقوقی را از ایثارگران تضییع کند یا منافعی را بهناحق برای عدهای ایجاد کند و موجب انحراف بودجه بنیاد شود.
در سال88 گزارشی به ریاست بنیاد تقدیم میشود مبنی بر اینکه درصد برخی جانبازان بهویژه جانبازان کارمند بنیاد به صفر کاهش پیدا کرده و آنان به هیات تخلفات اداری معرفی شدند.
بی توجهی!
سلیقه ای!
و....
ازواقعیت های کمیسیون پزشکی بنیاد است
خبر حضور بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی همدان (نوژه) را ابتدا رسانه های خارجی منتشر کردند. سپس سایتی به نقل از رسانه های خارجی آن را منتشر کرد. بعد روسیه رسماً آن را تأیید کرد و در پایان هم، مسوولان ایرانی بر درستی این خبر، صحه گذاشتند.
سوال این است که چرا اتفاقی به این مهمی که در خاک ایران رخ می دهد،
ابتدا توسط خارجی ها اطلاع رسانی شود و مقامات ایرانی،
بعد از همه عالم و آدم، به مردم کشورشان خبر دهند.
تازه این موضوعی است که خودشان هم می دانستند نمی شود کتمانش کرد و اصلاً مگر می شد اتقاق مهمی مانند حضور بمب افکن های روسیه در ایران را که ابعاد عظیم بین المللی دارد را پنهان نگه داشت و رفت و آمد هواپیماهای روسی را در خفا انجام داد؟!
مسؤولان ایرانی، کی می خواهند ترک عادت کنند و اطلاع رسانی به مردم را وظیفه خود بدانند؟!
متشکرم
نودوچهار بنیاداستان قزوین و علیرغم تائید مجروحیت از صوب کمیسیون احراز خود بنیاد ND شدم آن هم بدون کوچکترین معاینه و یا توجه به مدارک ایفاد شده . به کمیسیون ماده شانزده معترض گردیدم ولی متاسفانه رای صادره بنیاد مجددا تائید گردید. درحالیکه نیاز بنده پنج درصد جانبازی بود آن هم فقط بخاطر بازنشستگی و لاغیر که مصلحت براین شد که براین شود . باسپاس
یا یک معاینه جزیی از محل آسیبهای ناشی از موج , درصد تخصیصی نزاجارا کن لم یکن تلقی نموده و حقیر را از یک درصد جزیی ( فقط 5%) جهت ارائه به صنعت نفت برای نیل به بازنشستگی محروم می سازند . آیا 40ماه سابقه جبهه آنهم منضم به مدارک بیمارستان , تائیدیه متخصصان 4 کمیسیون ارزش 5درصد جانبازی را نداشت تا این چندصباح عمرباقی مانده را با فراخی آسوده درکنارخانواده بلافصل خویش سپری نمود ؟ انصافآ اگر امثال حقیر در اندیشه سوء استفاده از جنگ و جبهه بود چرا می بایست پس از 31سال گذشت از مجروحیت و 31سال کسب آرامش با قوی ترین مسکن های آرامبخش امروز برای اخذ 5% جانبازی به هر آستان بی پاسخی پناه جست و نازیباترین واژه ها را تحمل کرد؟امثال حقیر منبعدباید در اندیشه کفن و دفن خودباشد نه دراندیشه سودجوئی و مال اندوزی , چراکه عمرما کفاف این آمال دنیوی را نمیدهد . اگر ازالام درون خود نگاشتم به مثابه یک وصیت نامه ایی بود در قالب دردنامه . ازما که گذشت اما حقیقتا مردی نبود فتاده را پای زدن . پروردگارمنان حافظ رهبر معظم و خادمین نظام مقدسمان باشد . انشالله . حلالم فرمائید. باسپاس وافر
با فرمایش حضرتعالی به دلایل ذیل کاملا موافق هستم
1-وظیفه کمیسیون پزشکی فقط تعیین درصد است نه تحقیق و تفحص در پرونده جانباز.زیرا احراز جانبازی یک پروزه اداری و کاملا تخصصی است که در استانها به عهده کمیته ماده 3می باشد و در بنیاد مرکز به عهده کمیسیون احراز است.
2-در کمیته ماده 3 استانها و کمیسیون احراز بنیاد مرکز معاونت بهداشت و درمان استانها که خود نیز پزشک می باشد عضو هست و در کمیسیون احراز مرکز به همین شکل حداقل یک پزشک عضو می باشد و این کمیته ها و کمیسیونها بسیار دقیق تر از کمیسیون تعیین درصد بر مصادیق جانبازی اشراف کامل دارند و در این کمیته ماده 3 و کمیسیون احراز مرکز گردش کار به شکل ذیل است.
1-فرد متقاضی جانبازی به بنیاد محل سکونت مراجعه و به پذیرش یا همان محل تشکیل پرونده هدایت می شود.
2-کارشناس حاذق پذیرش با سابقه و تجربه ای که دارد از یگان فرد اعزام کننده به جبهه مکتوب درخواست صورتجلسه صورت سانحه می کند و یگان اعزام کننده که { سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی و جهاد سازندگی وقت و جمعیت هلال احمر و صنایع دفاع و ....... می باشد مجروحیت فرد متقاضی را با ذکر تاریخ دقیق مجروحیت ؛محل مجروحیت و نوع مجروحیت طی صورتجلسه ای که اسم آن صورت جلسه سانحه می باشد بصورت رسمی به بنیاد اعلام می کند.
2- مرحله بعد درخواست مدارک پزشکی همزمان از بیمارستانهائی می باشد که فرد در آغازین روزهای مجروحیت مجروح و یا مصدوم شده است.
3-وقتی فرد متقاضی مدارک مورد درخواست بنیاد که در بند 1و 2 را تهیه نماید ؛کارشناس پذیرش پرونده را آماده کمیته ماده 3 و یا کمیسیون احراز می کند و این دو کمیسیون با دقت و ظرافت پرونده را مورد بررسی قرار می دهند و گاه اگر تناقضی در پرونده در مسیر بررسی باشد حراست بنیاد استانها و حراست بنیاد مرکز که خود عضو این کمیسیونها هستند بصورت محرمانه استعلامات را انجام داده و رای کمیته ماده 3که اعضای آن عبارتند از مدیرکل بنیاد استان و معاونت تعاون و معاون بهداشت و درمان و حراست و دبیر صادر می شود. لازم به ذکر است وظیفه کمیسیون ماده 3 و احراز این است تا زمانی که فرد مجروح ابهاماتی در پرونده دارد به کمیسیون پزشکی تعیین درصد معرفی نشود. در خصوص جانبازان مصدوم شیمیائی کمیته ماده 3 و احراز حتی کارهای تخصصی از قبیل درخواست اسپیرومتری و سی تی اسکن ریه و نظریه متخصص پوست و مو و چشم را هم تهیه می نمایند .گاه دیده شده کارهای تخصصی تری را نیز انجام میدهند که آزمایشات کاملا فوق تخصصی است .بعنوان مثال گاه پزشک عضو ماده 3 و احراز اگر به فردی مشکوک شود که ضایعات ممکن است ناشی از عوارض سیگار کشیدن باشد این تست های تخصصی هم انجام می شود.و در مورد جانبازان موج گرفته هم به روال تخصصی دو کمیته انجام وظیفه می نمایند.
و در پایان پرونده پس از بررسیهای کاملا کارشناسی از فیلتر این دو کمیسون ماده 3 و احراز به کمیسیون پزشکی معرفی می شود و اختیارات کمیسیون پزشکی دادن درصد به اعضاء آسیب دیده می باشد که توسط کمیته ماده 3 و احراز تایید شده است و هیچ ضرورتی ندارد که اعضاء محترم کمیسیون تعیین درصد وارد مرحله احراز و مصادیق جانبازی شده و زمان تعیین درصد را به تعویق بیندازند چون در قانون این اختیارات احراز بعهده کمیسیون تعیین درصد نمی باشد. بنابراین از معاونت بهداشت و درمان انتظار می رود حتما جهت حل این مشکل ورود کرده و از پیچیدگی پروسه بکاهد.