شناسه خبر : 48706
دوشنبه 01 شهريور 1395 , 09:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ارتفاعات قوچ‌سلطان یادآور رشادتها

«قوچ سلطان» ارتفاعی استراتژیک در نزدیکی مرز عراق است؛ که چند ماه در اشغال عراق بود و در سال 1360 طی عملیاتی به فرماندهی احمد متوسلیان و شهید عبادت آزاد شد.

ارتفاعات قوچ‌سلطان یکی از ارتفاعات استراتژیک استان کردستان است. این ارتفاعات بر روی شهر پنجوین عراق و شهر مریوان دید و تیر مناسبی دارد.

این منطقه در سال 1359 توسط عراق اشغال شد؛ در پی این اتفاق نیروهای تحت فرماندهی حاج احمد متوسلیان و شهید عبادت چند مرحله عملیات انجام دادند؛ که در اوایل سال 60 و طی یک عملیات متهورانه، منطقه از دشمن بعثی پس گرفته شد و سرگرد رسول عبادت فرمانده تیپ ارتش نیز در این عملیات به شهادت رسید. او اولین نفری بود که شجاعانه به سنگر آتشبار عراق هجوم برد و از اولین شهدای این عملیات بود. نیروهای اسلام الله‌اکبر گویان حمله اصلی را آغاز کردند.


شهید سرگرد عبادت

یکی از افسران عراقی اسیر شده گفته است: «آن الله‌اکبری که شما می‌گفتید با آن دویدنتان، گفتیم لابد نیروی انبوهی از ارتفاع به پایین می‌آید، به همین خاطر خود را باخته و تسلیم شدیم».

در این عملیات نیروهایی کمتر از 200 نفر برای اولین بار در این منطقه به داخل خاک عراق نفوذ کردند. البته ناگفته نماند که فداکاری‌های خلبانان هوانیروز در ابتدای عملیات از مهمترین دلایل پیروزی این عملیات بود.

ارتفاعات قوچ‌سلطان مسیر عملیات‌های والفجر4، والفجر9 و بیت‌المقدس 5 بوده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi