شناسه خبر : 48712
دوشنبه 01 شهريور 1395 , 11:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نخستین موتور توربوجت ساخت ایران رونمایی شد

سامانه موشکی پدافند هوایی بُرد بلند «باور373» و نیز از نخستین موتور ملی توربوجت هواپیما با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد.

روز گذشته همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی سامانه موشکی پدافند هوایی بُرد بلند «باور373» و نیز از نخستین موتور ملی توربوجت هواپیما با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در تهران رونمایی شد.
ساخت سامانه موشکی باور 373  پس از بدعهدی روس‌ها در تحویل سامانه S-300 در سال 2007 در دستور کار قرار گرفت که به اذعان فرماندهان نیروهای مسلح، عملکردی مشابه S-300 دارد.
خودروی سنگین «ذوالجناح» که در اردیبهشت سال 92 رونمایی شد، به عنوان خودروی کشنده «باور373» اعلام شده بود که دارای 5 محور (10 چرخ) فعال است. این خودرو چندمنظوره قابلیت عبور از رودخانه تا عمق 5/1 متر، حداکثر ظرفیت بار 30 تن، حمل محموله با طول 5/10 متر، حداکثر شیب روی 35٪، حداکثر شیب روی طولی 20٪، وزن خالص 21 تن و سامانه تعلیق مستقل است.
بنا بر اعلام‌های قبلی، از موشک‌های «صیاد» در سامانه «باور373» استفاده می‌شود.
امسال؛ تحویل نخستین محموله از اژدرها به ارتش
سردار دهقان در جمع خبرنگاران در تشریح دستاورد موتور توربوجت ملی هواپیما با نام «اوج» سخنانی اظهار داشت: با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته های وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفت.
وی با بیان اینکه موتور هواپیما قلب پرنده محسوب می شود، افزود : نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می باشد.
وزیر دفاع گفت: موتور توربو جت اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.
وی ادامه داد : در زیر سطحی  و اژدرها گام های خوبی برداشتیم، امسال نخستین مجموعه اژدرها را تحویل نیروهای ارتش خواهیم داد و مجموعه شناورهای که داریم توانمندی عملیاتی‌شان را ارتقاء می‌دهیم.
وزیر دفاع تصریح کرد:همه آنچه را که نیاز راداری کشور است امروز در بخش‌های نظامی و غیرنظامی تولید می‌کنیم.
وی افزود: امسال ما هواپیماهای آموزشی کوثر 88 را به پرواز در خواهیم آورد و این موفقیت بزرگی است.
به گزارش فارس، سردار دهقان اظهار داشت:  ما قادریم همه بالگردهای مورد نیاز نظامی و غیرنظامی را طراحی و تولید کنیم؛ مشکل ما موتور بود که ان‌شاءالله با این تولید و رونمایی موتور، این مشکل را نیز پشت سر خواهیم گذاشت و قادریم تا تیراژ 20 فروند بالگرد را در سال بسازیم.
وزیر دفاع با بیان اینکه در وزارت دفاع ظرفیت فوق العاده‌ای داریم، تصریح کرد: در آغاز دولت یازدهم ظرفیت تولید سلاح های سبک به عنوان کلاشنیکف، 24هزار قبضه در سال بود اما اکنون به 500 هزار قبضه در سال ارتقا یافته است.

به نقل از کیهان

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi