شناسه خبر : 48716
دوشنبه 01 شهريور 1395 , 11:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زیباکلام این بار تحریف کودتای 28 مرداد


زیباکلام می‌گوید سران کودتای 28 مرداد از آمریکا و انگلیس پول گرفته بودند اما مردمی که در خدمت کودتاگران به خیابان آمدند مزدور نبودند.
وی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: افرادی در 28 مرداد، به جمع چند صد نفر می‌پیوندند و خیابان‌های مرکزی تهران را پر می‌کنند، نظامی نبودند و افراد معمولی و بازاری و خرده‌پا بودند.
زیباکلام می‌گوید: بدون شک طراحی کودتای 28 مرداد با آمریکا و انگلستان بود ولی آنها به صورت رسمی وارد این قضیه نشدند و کسانی که علیه مصدق شعار می‌دادند ایرانی بودند. بدون شک سرکرده‌های آن جمعیت از آمریکا و انگلستان برای سرنگونی دولت مصدق پول دریافت کرده بودند و قطعاً سرلشکر زاهدی با انگلستان و آمریکا همکاری می‌کرد. سرتیپ متین دفتری برادرزاده دکتر مصدق با کودتاگران همکاری می‌کرد. شعبان جعفری هم همکاری می‌کرد، اما جمع کسانی که مأمور و اجیر بودند به هزار نفر هم نمی‌رسید، در حالی که ده‌ها هزار نفر علیه دکتر مصدق شعار می‌دادند.
وی در ادامه این مصاحبه با انکار نامه هشدار آیت‌الله کاشانی خطاب به دکتر مصدق درباره قریب‌الوقوع بودن کودتا می‌گوید: سؤال از کسانی که می‌گویند کاشانی به مصدق نامه داده این است که با پذیرش آمریکایی، انگلیسی بودن مصدق چرا کسانی که کودتا را مشاهده کردند، دست روی دست گذاشتند و این سؤال از آنها که آیا وظیفه شما در پیغام به مصدق خلاصه می‌شد، کسانی که مصدق را انگلیسی می‌نامند چرا علیه کودتا اقدام نکردند؟
درباره این سخنان باید گفت: اولاً براساس فرمول آقای زیباکلام می‌توان گفت در آشوب نیابتی سال 88، طیفی مأموریت‌دار و اجیر شده از سوی آمریکا و انگلیس و اسرائیل، درصدد کودتا بودند و با دروغ تقلب در انتخابات به اغوای مردم می‌پرداختند.
ثانیاً پیشرفت مهمی است که آقای زیباکلام به کودتاگری آمریکا و انگلیس اذعان می‌کند در حالی که در همین سال‌های اخیر مدعی بود آمریکا و انگلیس دنبال حل مشکلات با ایران هستند اما جمهوری اسلامی نمی‌خواهد مذاکره و مشکلات را حل کند(!) البته تجربه مصدق در اعتماد به مذاکره با آمریکا، تجربه تلخی بود که به کودتای 28 مرداد ختم شد. (به عبارت دیگر، همین آمریکا و انگلیس کودتاگر و خبیث، از سوی آقای زیباکلام به عنوان دولت‌های معمولی قابل شراکت و تنش‌زدایی معرفی می‌شدند حال آن که فرش را از زیر پای مصدق، که حتی قائل به مذاکره و اعتمادسازی بود، همین آمریکا و انگلیس کشیدند).
ثالثاً آقای زیباکلام بهتر از همه می‌داند که چرا کودتای 28 مرداد 32 موفق شد و مردم دیگر پای مصدق نماندند. یک سال قبل از این ماجرا، همین نیروهای انقلابی بودند که به فرمان قیام آیت‌الله کاشانی در 30 تیر 1331 به خیابان آمدند و شهید دادند و قوام را کنار زدند و مصدق را مجدداً به نخست‌وزیری بازگرداندند اما مصدق از آن پس دهن کجی به نیروهای مذهبی و انقلابی را آغاز کرد و به برخی عناصر نزدیک به دربار منصب و موقعیت‌ داد و از آن سو به سرکوب و تحدید و فشار علیه برخی جریان‌های انقلابی نظیر فدائیان اسلام پرداخت. در همین دوره مدعیان دروغین ملی‌گرایی، اهانت و ترور شخصیت علیه آیت‌الله کاشانی را تشدید کردند تا او را منزوی کنند. بنابراین، مصدق شخصاً در انزوا و ناامیدی و خانه‌نشینی مردم انقلابی و میدان‌دار شدن اجامر و اوباش نقش‌آفرینی کرد و قدرت و موفقیت در قبضه او بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi