شناسه خبر : 48758
چهارشنبه 03 شهريور 1395 , 09:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در گفت‌وگو با «جعفر طهماسبی»

عده‌ای درباره بهشت زهرا دروغ می‌گویند

سنگ مزار به عنوان یک سند،‌ قرار بر حفظ آن است. حجله‌های شهدا نیز به همین دلیل حفظ می‌شوند اما با تمام این تدابیر عده‌ای به مردم دروغ می‌گویند و بلوا می‌کنند و به دنبال هوچی‌‌گری هستند.

ماجرای تخریب گلزار شهدا به بهانه سامان‌دهی از آن حکایت‌هایی است که اگر نگوییم خیانت حتماً جنایتی است در حق نسل‌های بعدی که از فضای مردمی و معنوی گلزارهای شهدا بی‌بهره خواهند شد. قصه این جنایت بحث دیروز و امروز نیست بلکه بلافاصله بعد از جنگ شروع شد. زمانی که به بهانه بازسازی، یادمان‌های شهدا را در مناطق عملیاتی منهدم و سندهای بکر دفاع مقدس که تاریخ طلایی این سرزمین را رقم زده بود را خاک‌مال کردند.

اینگونه شد که وقتی کاروان‌های راهیان نور راهی سرزمین‌های عاشقی شدند دیگر اثری از آثار دفاع باقی نبود و تنها دلخوشی ، حضور در قدمگاه شهدا شد! بعد از یکسان‌سازی مناطق عملیاتی نوبت به گلزارهای شهدا در کشور رسید! ماجرایی که خون به دل خانواده‌های شهدا کرد و گلزارهای با صفا و معنوی و با عشق شهدا را در برخی از شهرها تبدیل به برهوت سنگ‌قبر کرد.

در این میان آنچه به جایی نرسید فریادهای اعتراض خانواده‌های شهدا و ایثارگران بود. حالا چند وقتی است ماجرا به ام‌القرای جهان اسلام کشیده شده است. جایی که بزرگترین گلزار شهدای کشور قرار دارد. در خبرها آمده بود که تخریب گلزار شهدا به صورت شبانه در بهشت‌زهرا(س) دنبال می‌شود و در این رابطه عکس‌ها و کلیپ‌هایی منتشر شد که افکار عمومی را متاثر و دل خانواده‌ شهدا و ایثارگران را خون کرد. البته بماند که نثار بانیان آن،‌حواله‌هایی!! هم فرستاده شد. تا جایی که سردار باقرزاده، مسئول کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح را هم به واکنش واداشت.

هنوز این ماجرا در تب‌ و تاب موضع‌گیری‌ها و انتشار گزارش‌های دکوراتیویی بود که یکی از خبرگزاری‌ها با انتشار تصاویری مدعی شد که خبر تخریب گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) از اساس دروغ است.

اینکه در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) چه می‌گذرد؟ به سراغ جعفر طهماسبی از تخریب‌چی‌های لشکر ده سیدالشهدا(ع) رفتیم. طهماسبی از جمله رزمندگانی است که بعد از جنگ به شکل ویژه‌ای در گلزار شهدا مشغول کارهای فرهنگی است تا جایی که بیشتر اوقاتش را در میان مزار شهدا سپری می‌کند. با او به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن پیش‌روی شماست:

این روزها خبرهایی مبنی بر تخریب مزار شهدا به عنوان سامان‌دهی گلزار شهدا در بهشت‌زهرا(س) به گوش می‌رسد؟ بفرمائید در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) چه خبر است؟

تاریخچه‌ای از ماجرا

سال 79 یعنی اواخر دولت اصلاحات بود که طرح سامان‌دهی گلزار شهدا را نوشتند اما اجرایی نشد تا آمد زمان آقای قالیباف که بودجه‌ای در نظر گرفته شد. و شرکت توسعه فضای فرهنگی با مدیریت معاونت اجتماعی وقت آقای نوریان مامور انجام کار شدند.

در آن زمان قطعه 44 (شهدای گمنام) مد نظر قرار گرفت که با مشورت‌هایی که از سوی بچه‌های رزمنده و پیشکسوت داده شد در میانه قطعه آب راهی تدارک دیده شد. البته بعد از آن کار مجدداً متوقف و انجام کار منوط به دریافت رضایت از خانواده شهدا شد. تا اینکه از دوسال پیش بحث پیاده روها در محدوده قبور شهدا و سنگ‌فرش آن مدنظر قرار گرفت که این کار انجام شد.

بحث آب در قطعه شهدا که مشکل داشت در همین اثنی با پیگیری‌های جدی پیشکسوتان جنگ با عنایت متولیان به سرعت انجام شد. که الان در قطعات مختلف گلزار شهدا آب تصویه شده در دسترس است. بحث روشنایی هم به همین منوال حل شد. البته ممکنه انتقاداتی هم به همین کارهایی که شده باشد اما اصل کار یک اقدام خوشایند برای رفاه حال زائران و خانواده‌های شهدا بوده است. تا اینکه اخیراً ورود به قطعه پیدا کرده‌اند.

 

دو شرط اساسی

قطعه 21 که مزار حدود 600 شهید در آن قرار دارد، با قید رضایت از خانواده‌های شهدا، بحث ترمیم مزار شهدای انقلاب را انجام دادند. البته در این بین دو شرط اساسی مطرح شد یک اینکه سنگ قبرها از بین نرود و حفظ بشود و حجله‌های بالای سر مزارها به همان شکل حفظ بشود. که به همین ترتیب قطعه 21 بازسازی شد. بعداز قطعه 21 سراغ قطعه 24 آمده‌اند. که این دو قطعه به این دلیل که از عمومیت بیشتری برخوردارند، نیاز به اصلاح و روان‌سازی حرکت در بین مزار شهدا داشت. بقیه قطعات تقریباً نیاز جدی به اصلاح و روان‌سازی ندارند. قطعه 24 هم با همان قید که سنگ مزارها حفظ بشود و تابلوهای بالای سر مزار همانگونه که هست، بماند، اقدام به این کار کرده‌اند.

 

دروغ‌هایی که سرهم‌بندی شد

البته در این میان اقدامات انجام شده در گلزار شهدا به شدت رصد می‌شد که تخطی و یا کاری خلاف توافقات انجام شده صورت نگیرد. الحمدالله رضایت خانواده شهدایی که در این قطعه مزار شهیدشان قرار داشت، گرفته شده که متاسفانه این روزها در فضای مجازی یک سری دروغ سرهم‌بندی می‌کنند و به خورد خلق‌الله می‌دهند و اعصاب مردم را خورد می‌کنند. همین الان اگر کسی به همین قطعاتی که این کار دارد انجام می‌شود سری بزند می‌بیند که پنج مزار از مزارهای شهدا همانطور دست‌نخورده باقی مانده و دلیلش را هم عدم دسترسی به خانواده‌های شهدا و گرفتن رضایت اعلام کرده‌اند.

 

مصوباتی برای شهدای آینده

در این قطعات تا به امروز نه سنگی شکسته و از بین رفته و نه حجله‌ای دست خورده است و این مطالب را هرکسی بیان می‌کند دروغ می‌گوید. بلوا می‌کنند و به دروغ می‌گویند، این‌ها داخل باغچه بتن ریخته‌اند که تبدیل به قبر کنند و با مبالغ هنگفت بفروشند. در جایی که اولا دیگر باغچه‌ای نبوده و آن مسیر اصلاحی خورده برای اینکه مسیر سامان‌دهی شود و در ثانی مصوب شده است که در کل قطعات شهدا غیر از شهدا فرد دیگری نباید دفن شود و آن‌هایی که در قطعه 24 از گذشته قبر پیش‌خرید کرده‌اند، سازمان بهشت‌زهرا(س) موظف شد معوض این قبرها را در هرکجای بهشت زهرا که می‌خواهند به صاحبانش بدهد. این ظرفیت قطعه 24 هم برای شهدای آینده بماند. حتی قبرهای امواتی که بیش از 30سال از دفن آن‌ها گذشته است، دیگر نمی‌توانند در آنجا خاکسپاری داشته باشند. که متاسفانه این‌ها گفته نمی‌شود.

 

بچه‌های حواس‌ جمع جنگ پای کارند

اینکه در گلزارهای شهدای برخی شهرها اتفاقاتی در حد جنایت افتاد، شکی در آن نیست. اما در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) با حضور بچه‌های حواس جمع جنگ و خانواده شهدایی که فعال و پای کارند، تا به امروز اجازه نداده‌ایم، اتفاقات تاسف‌باری که در برخی از شهرها افتاد در تهران بیفتد. اما امروز متاسفانه یک کلیپی درست شده که یک لودر ویترین‌ها را جابه‌جا و تخریب می‌کند، کاملا دروغ و صحنه‌سازی است و برای اذیت کردن خانواده‌ها درست شده است.

 

شهدایی که حجله‌دار شدند

نه تنها حجله‌ها دست نخورده است که برخی از شهدایی که حجله نداشتند از سوی خانه شهید بهشت‌زهرا(س) حجله‌هایی برای آن‌ها طراحی شده که قرار است بالای سر شهدا برای قرار گرفتن عکس شهید در آن نصب شود. حتی شهدایی که تصویرشان در دسترس نیست بالای سرشان زیارت وارث نصب شود.

 

روان‌سازی برای زائران

به صورت مشخص دست به سنگ مزار خورده نمی‌شود و حجله‌ها به همان شکل می‌ماند و صرفاً پستی و بلندی‌ها گرفته می‌شود؟

 

ببینید قطعه 24و قطعه 50 به دلیل پستی و بلندی و یا حصارهایی که دور قبرها کشیده اند و جلو عقب بودن سنگ مزارها مثلا یک سنگ مزار دو متر و بیست سانت است سنگ مزار دیگر صد و بیست سانت است و به همین دلیل تردد در داخل قطعه مشکل است. لذا زائران آنقدر که بیرون قطعه بودند داخل قطعه کمتر دیده می‌شدند. یعنی مخاطراتی برای زائران شهدا این وضعیت به وجود آورده است. حالا ویلچری‌ها و مادرهای سالخورده شهدا بماند.

یعنی بحث هم‌سطح‌سازی نیست بلکه روان‌سازی است. در زمستان وقتی باران می‌آمد، آب‌گرفتگی‌هایی بوجود می‌آمد که هرآینه احتمال نفوذ آب به داخل مزار و ریزش قبور وجود داشت. بعض وقت‌ها این‌آب‌ها تا مدت‌ها در کنار مزار شهدا باقی می‌ماند.

خب الان یک ترازی گرفته‌اند که قبرهایی که بالا و یا خیلی پائین قرار دارند، بدون اینکه سنگ قبری از بین برود، در کنار هم قرار گیرند آن هم با دقت زیاد و مزار به مزار انجام می‌شود.

 

کاری پر زحمت که پذیرفته شد

اینگونه هم نیست که مثلا یک فضایی را ببندند و سنگ مزارها را در بیاورند و دوباره جاسازی نمایند که احتمال خطا باشد. یک سنگ مزار را بر می‌دارند دور و بر آن را سنگ فرش می‌کنند و دقیقاً سنگ مزار در جای خودش قرار می‌گیرد که این کار علی‌رغم زحمت و هزینه‌ای علی‌حده‌ای که دارد اما از سوی متولیان کار پذیرفته شده است. حالا اینکه معرکه می‌گیرند که ویترین را کنده‌اند و سنگ جای خودش قرار نگرفته، هیچکدام مبنای صحت و سلامت ندارد. خوشبختانه تا به امروز اجازه داده نشده که اتفاقاتی که در برخی از شهرها افتاده در بهشت‌زهرا(س) نیز بیفتد.

 

کسی جرات نمی‌کند خودسرانه کاری کند

به فرمایش حضرتعالی حضور فعال خانواده شهدا و پیشکسوتان جنگ تاکنون تضمینی بوده بر اینکه اتفاقات بی‌درو‌پیکری که در شهرهایی مانند تبریز و مشهد و... افتاد در بهشت‌زهرا(س) نیفتد.

بله، تا به امروز بچه‌های جنگ و ایثارگران و خانواده‌های شهدا پای کار بوده‌اند. الان هم با نظارت و راهنمایی همین مجموعه کار در دست انجام است وگرنه کسی جرات نمی‌کند خودسرانه کاری در گلزار شهدا انجام دهد.

 

مطمئناً سندهای دفاع حفظ می‌شوند

ببینید سنگ مزار به عنوان یک سند،‌ قرار بر حفظ آن است حالا ممکن است این ارتفاع سنگ مزار 5سانت بالا و پائین بشود و مطمئناً این کار از معنویت مزار شهید کم نمی‌کند. خیلی از خانواده‌های شهدا در کنار این سنگ مزارها فاتحه خوانده‌اند که الان در قید حیات نیستند و یا شهدایی که در کنار این سنگ مزارها عکس یادگاری و یا فیلم دارند که این خود سندی از روزهای دفاع است که باید حفظ بشود.

الان هم دقیقاً همین کار انجام می‌شود. حجله‌های شهدا نیز به همین دلیل حفظ می‌شوند که حالا برخی از آن‌ها نیاز به ترمیم دارند که یا خود خانواده‌ها این کار را انجام می‌دهند و یا برخی گروه‌های مردمی اعلام آمادگی برای این کار کرده‌اند. اما با تمام این تدابیر عده‌ای به مردم دروغ می‌گویند و بلوا می‌کنند و بدنبال هوچی‌گریند.

کلام آخر؟

 

مطلبی از آقای باقرزاده در فضای مجازی نقل شده که با دیدن فیلمی درباره تخریب قبور شهدا به یاد درخت سدری افتادند که در زمان هارون‌الرشید سر قبر امام‌حسین(ع) بریده شد. خیلی احساسی سردار این مطالب را بیان کرده‌‌اند.

به ایشان عرض می‌کنیم که سردار عزیز: ما بچه‌های تخریب لشگر10 سیدالشهداء(ع) دو تا شهید توی این قطعه 50 داریم. شهید مصطفی حیاتی و شهید محمد بهشتی. ما که سابقه جبهه فراوان و هنر گذشتن از میدان مین و موانع داریم به سختی می‌توانیم توی این قطعه معبر باز کنیم و سر مزار رفیقامون برویم.

نمی‌دانم دقیقا چند تا شهید توی این قطعه مهمان خاکند اما شاید به هزاران برسد. و باز غصه دار مادرهایشان هستم که آیا می‌توانند سر مزار بچه هایشان بروند.

جمله ای از امام عزیز دیدم که فرموده بود این قبرستانها (گلزار شهدا) سند ایستادگی ما در مقابل استکبار است. کدام ملتی از اسناد عزت و سربلندیش اینگونه حفاظت می‌کند. سند ذلیل کردن مردم ایران توسط قاجاریه با هزینه‌های میلیاردی در موزه‌ها نگهداری می‌شوند اما این سندها اینقدر غریب هستند. و جمله آخر سردار عزیز: اگر یک روزی کسی خواست این موانع رو بردارد و راه را باز کند و مسیر را برای زوار شهدا امن و هموار کند پیش بینی می‌کنید که یاد چه چیزی بیفتید. سردار یادتان نرود که شما در این زمینه مسوولیت داشتید. ما یادمان نمی‌رود.

منبع: مشرق
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi