شناسه خبر : 49012
پنجشنبه 11 شهريور 1395 , 12:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کمیسیون پزشکی قانون یا سلیقه؟(۳)

برابر مواد (۸ الی ۱۲) آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری مصوب هیأت وزیران که به استناد تبصره یک ماده۴ قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران و تبصره بند(الف) ماده یک قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به تصویب رسیده است

یوسف مجتهد - برابر مواد (۸ الی ۱۲) آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری مصوب هیأت وزیران که به استناد تبصره یک ماده۴ قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران و تبصره بند(الف) ماده یک قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به تصویب رسیده است: مرجع پذیرش و تطبیق مصادیق شهید، درحکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری با کمیسیون‌های احراز و تجدیدنظر نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و بنیاد شهید است که در صورت بروز اختلاف براساس اختیارات ناشی از گردش کار پرونده‌های مسدود به شماره ۵۱۷۳ مورخ ۱۱/۱۱/۶۹ مصوب مقام‌معظم رهبری، اتخاذ تصمیم و تعیین تکلیف خواهد شد.

آیین‌نامه اجرایی درصد جانبازی مصوب هیأت وزیران نیز برای احراز جانبازی رویه‌ای پیش‌بینی کرده که در صورت بروز اختلاف بین نیروهای مسلح و بنیاد، مرجع رفع اختلاف همان گردش کار مصوب فرماندهی کل قوا خواهد بود و آنچه برای کمیسیون پزشکی تخصصی بنیاد و کمیسیون یا شورای پزشکی نیروهای مسلح به‌عنوان مراجع قانونی پیش‌بینی شده این است که آنان مکلفند جانبازان کشوری و لشکری را برابر درخواست آنان حسب مورد برابر آیین‌نامه، تعیین درصد کنند. ملاک درصد جانبازی منطبق با جداولی است که به تصویب هیأت وزیران رسیده است. بنابراین کمیسیون پزشکی به جز تعیین درصد برابر جداول تایید شده، وظیفه دیگری ندارد و دخالت‌های بی‌جای این کمیسیون در موضوع احراز، فاقد وجاهت قانونی است.

البته برابر بند (م) ماده44 قانون برنامه پنجم توسعه، جانبازانی که صورت سانحه و مدارک بالینی ندارند ولی از نظر کمیسیون پزشکی، جانبازی آنان مورد تایید است متناسب با میزان جانبازی‌شان تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند.

قانونگذار به جهت حمایت از رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس همواره به دنبال انجام وظیفه و تکلیف دینی و ملی خود بوده‌اند و هیچ‌گاه به فکر ذخیره و انبارکردن مدارک پزشکی و درمانی خود نبوده‌اند، تمهیداتی پیش‌بینی کرده است. برابر بند(م) مقنن این اختیار را به کمیسیون پزشکی داده است که راساً نسبت به تعیین درصد ضایعات رزمندگانی که فاقد صورت سانحه و مدارک بالینی هستند اقدام و آنان را فقط از منظر میزان عوارض جسمی و روحی که بر آنان عارض شده، تعیین درصد کند.

با این اختیاری که قانونگذار به کمیسیون پزشکی داده است، لکن در آیین‌نامه اجرایی بند(م)، کارگروهی مرکب از معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد به عنوان مسئول، مدیرکل پذیرش به عنوان دبیر، رئیس کمیسیون پزشکی و مدیر حراست به منظور بررسی سوابق و مدارک جانباز پیش‌بینی شده و اختیار تام از کمیسیون گرفته شده است. حتی زمانی که هیأت وزیران در ماده5 این آیین‌نامه نظر کمیسیون پزشکی را به عنوان آخرین نهاد تصمیم‌گیری در موارد یادشده قطعی و لازم‌الاجرا می‌داند، رئیس مجلس‌ شورای اسلامی مستند به قانون نحوه اجرای اصول85 و 138 قانون اساسی، آن را مغایر با قانون اعلام و خواستار اصلاح آن می‌شود.

ملاک و معیار قانونی جهت اعلام نظر در خصوص درصد فقط کمیسیون پزشکی بنیاد است و افراد و مسئولینی که عهده‌دار سمت و پست در کمیسیون هستند تنها وظیفه‌ای که دارند تهیه مقدمات امور برای انجام وظایف کمیسیون است؛ به عبارتی دبیر کمیسیون یا عناوینی مشابه آن، این حق را ندارد تا در جایگاه کمیسیون به اعلام نظر بپردازد. از ضعف‌هایی که در ساختار بنیاد و کمیسیون‌های تشکیل شده در این نهاد به چشم می‌خورد این است که دبیران گاهی خود را در جایگاه قانونی کمیسیون قرار می‌دهند و نظر خود را به عنوان نظر کمیسیون به دستگاه‌ها اعلام می‌کنند که این موضوع فاقد وجاهت قانونی و قابلیت پیگیری قانونی و قضایی است. هرجا که در قوانین موضوع درصد جانبازان مطرح شده، این موضوع از اختیارات کمیسیون پزشکی بوده است. «احدی»؟؟؟ از جانبازان فاقد مدارک بالینی که از طریق سپاه گواهی مجروحیت ایشان صادر شده و درخواست آن را دارد که برابر بند(م) ماده44 قانون برنامه پنجم با وی رفتار شود و اغلب مسئولین در بنیاد نیز به این خواسته تمکین کرده‌اند با نامه‌نگاری خلاف قانون رئیس دبیرخانه کمیسیون‌های پزشکی مواجه می‌شود.

ایشان اعلام می‌کند: «با توجه به نامه بیمارستان امام‌حسین(ع) کرمانشاه پرونده ایشان در کمیسیون پزشکی مطرح و 5درصد از کارافتادگی با مساعدت، به ایشان تعلق گرفته است. مجددا مشارالیه به درصد فوق اعتراض کرده و در کمیسیون مورد ویزیت قرار گرفته‌اند. با توجه به مندرجات صورتجلسه و آسیب‌های شدید هر دو مچ پا و نیاز به مدارک درمانی همزمان از بیمارستان استعلام انجام می‌گیرد و بیمارستان در پاسخ اعلام می‌‌کند که هیچ سابقه‌ای از ایشان موجود نیست و نامه قبلی با توجه به اظهارات یکی از پزشکان صادر شده است. در هر حال نظر متخصصین این مرکز با توجه به مکاتبه بیمارستان، ایشان فاقد درصد ازکارافتادگی بوده و پرونده جهت تعیین تکلیف در خصوص ابقاء یا عدم ابقای درصد به کمیسیون احراز مرکز ارجاع شده است.» در اینجا چند سوال مطرح می‌شود:

1- کمیسیون پزشکی وظیفه دارد براساس آیین‌نامه مصوب، تعیین درصد کند، اعطای درصد با مساعدت چه معنایی دارد؟ چه مقامی این اختیار را داده تا کمیسیون پزشکی به منظور مساعدت، درصد تعیین کند؟

2- نامه‌ای پر از تناقض تهیه شده است اگر در گواهی صادر شده سپاه قید شده به استناد بند(م) ماده44 برنامه پنج‌ساله پنجم موضوع مجروحین فاقد مدارک بالینی همزمان این گواهی صادر شده است.

استعلام و درخواست مدارک بالینی چه معنایی دارد؟ ارسال پرونده به کمیسیون احراز جهت ابقاء یا عدم ابقای درصد (یعنی 5درصد) به چه منظوری انجام می‌گیرد؟

اگر ضایعات شدید هر دو مچ پا بررسی شده چرا متخصصین مرکز پاسخ می‌دهند؟ چرا کمیسیون پزشکی که صلاحیت رسیدگی و پاسخ را دارد نظر خود را رسما اعلام نمی‌کند؟ متن قانون در این‌باره صریح است که کمیسیون پزشکی مرجع ذی‌صلاح است چرا دبیر پاسخ می‌دهد و خود را به جای کمیسیون جا می‌زند در حالی که دبیر فقط می‌تواند نظر رسمی کمیسیون پزشکی را اعلام کند؟

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
فی الواقع هیچ کجای دنیا رزمندگان اینگونه مظلوم واقع نشدند آقایان برای رزمندگانی که اواخرعمرشان را اغلب میگذرانند برخی کارهای باصطلاح خدماترسانی مثل تخفیف در پرداخت شهریه دانشگاه نمودند چون میدانند تعداد انگشت شماری واج شرایط هست درصورتیکه میتوانسند برای فرزندان رزمنده چنین تسهیلاتی بدهندرزمندگان مظلومین جنگ
فقط باید به خدا پناه برد از دست کمیسیون پزشکی ظالمین
باسلام و هزاران درود به شیوائی قلمتان که برروح نوش میگردد. ایکاش گوشی شنوا, گوهرکلامتان را آویزه گوش میساخت که افسوس , ناشنوایان سواربراریکه لامنطقین. التماس دعا مجتهدالیوسف
سلام جناب مجتهد بحق علي ع خداوند بچه هايتان را صحيح و سلامت نگه بدارد ...بنده را فقط و فقط دبير کمسيون اقاي طائبي فاقد درصد شيميايي کردند.... وقتي تمام پزشکان بنياد با سي تي اسکن ريه و تست ريه در مرکز وابسته به بنياد اعلام کردند که ريه ايشان شيميايي است ايشان نميدانم به چه علتي فاقد درصد اعلام کردند... کمسيون ارتش هم شيميايي ريه بنده را تاييد کرده و درصد شيميايي بمن داده اند که ضميمه پرونده کرده بودم ....بنظر شما من بايد چکار کنم ...ايا غير از توسل بخداي يکتا و قادر من و خانواده ميتوانيم کاري انجام بدهيم ...خدا شاهد و گواه است شبها مرتب از خواب ميپرم و بلند ميشوم و بدون اکسيزن خوابم نمي برد ... اما عزيزان جانباز هيچ وقت در عدالت خدا شک نکنيد ...التماس دعا
دوست عزیز یوسف جان چون پزشکان ما از درمان قطعی عوارض شیمیایی عاجز و ناتوان هستند فقط به عوارض ظاهری آن یعنی حال خراب شخص توجه میکنن منم کمی شیمیایی شدم حتی بیمارستان بقیة الله تهران هم تایید کرد ولی کمسیون پزشکی استان گفت نه! و جالب بود چون اکثرا از یک قوم دیگر ایرانی بودند تا همزبانان خودشون رو میدیدند طرز صحبتشان تغییر میکرد با آنها و مشخص بود که به هم کیشان خودشون فقط توجه دارند! و الا چرا باید ۵ دکتر متخصص بیرون و مورد اعتماد خودشون تایید کنن ولی یک پزشک قبول نکنه اگه رای پزشک کمسیون مهم و تمام کننده میباشد پس چرا جانباز را حتی به تهران هم میفرستند تا آنها هم رای بدهند و در نهایت نتیجه میشود آنچه خود مد نظر داشتند و در آخر اینکه بنده پیشنهاد میکنم برای احراز مجروحیت شیمیایی از پزشکان آلمانی کمک بگیرند چون آلمانها خود سازنده این مواد شیمیایی بوده و در طول جنگ با آزمایشهای تکمیلی بر روی مجروحان جنگی ما که برای مداوا به آلمان فرستاده میشدند علم ناتمامشان را که از جنگ دوم جهانی باقی مونوه بود را در خصوص مواد شیمیایی کامل کردند فقط کافیه بنیاد بخواد و یک گروه پزشک و متخصص آلمانی رو دعوت کنه در مدت کوتاهی شاید زیر یک سال وضعیت همه آنهایی که در جنگ شیمیایی شدند رو مشخص میکنند و حتی میتونن برای جراحات غیر شیمیایی هم از پزشکان آمریکایی که تجربه بیشتری دارند استفاده کنند و یکبار و برای همیشه این معزل تعیین درصد را حل کنند ولی متأسفانه میبینیم که خود این داستان شاید برای ما معزلی شده که همه عمر به دنبال درصد باشیم ولی برای آقایون شده برکت سفرشون که هرسال میلیارها تومان بابت این کار نصیبشان بشود در حالی که حتی اگه منصفانه هم درصد بدهند باز معیار خاصی برای رسیدگی بر اساس درصد هم وجود ندارد و از اونطرف حتی همین درصدها هم باعث اختلاف بین برادران جانباز شده!
بــــــرادریوسف مجتهدالحق والانصاف که رسالت راهمانگونه که دوست وهمرزمت محمدجهان آراتمام کردتمام میکنی ازیک رزمنده مدافع خرمشهروهمنشین جهان آرافقط برمی آیدکه حقایق رابدون کاستی بگویدحاج یوسف عزیزمتاسفانه دربحث تعین درصدجان بازی خیلی بیرحمی شده ماجانبازداریم ۴۰%شیمیایی گرفته ازصبح تاشب سیمان فروشی میکتدوداخل گردوخاکهااست بدون هیچ دردی جان بازداریم ۱۵%روزانه بیست قرص،وکپسول میخوردجانبازداریم داشت فرارمیکردبرودکویت که جنگ رانبیندحالا۴۰%است نه جنگ رادیده ونه گردان راشناخته ولی بهترین امکانات رامیبردواینهادرداست دردازنوع تبیعض دردازنوع بی عدالتی،خدای ابوفاضل شمارابرای مانگه داردسربلندوپیروز
سلام می خواستم بپرسم جانبازان بالای ۲۵ درصدکه بصورت قانونی و۳۰سال خدمت بازنشسته میشوند.محاسبه حقوقشان برمبنای ۲۴ ماه آخر خدمت است یا بر اساس آخرین حقوق دیافتی.باتشکر
مسعود آزادی: در سال 94 بعداز رایزنی با وزارتخانه و پس از نامه منفی حقوقی ریاست جمهوری فوق العاده ایثارگری ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پرداخت نشد و پس از آن با ارایه مستندات قانونی به کمسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان و ایثارگران در 16 خرداد ماه شکایت کردم و در 3 ابان کمسیون به شکایت بنده علی رقم اینکه باید مدافع حقوق ایثارگران باشد رای منفی داد و پس از آن در تاریخ 28 آذر 94 برای شکستن رای کمسیون ماده 16 و احقاق حق خود به دیوان شکایت کردم که خوشبختانه در تاریخ 3 شهریور 95 دیوان عدالت اداری رای کمسیون ماده 16 را شکسته و رای بر اعطای فوق العاده ایثارگری ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به فرزندان شاهد را صادر و ابلاغ کرد.ارادتمند مسعود آزادی فرزند شهید
مشکلات وحق کشی در حق ایثارگران در بیشتر استانها هست منظورم بنیاد استانهاست
ببینید با یک کار یااقدام آسان می شود حلش کرد:
یک هیئت حقیقت یاب به استانها اعزام بشه وبگویندلیست مثلا" وام مسکن پرداختی به ایثارگران در سال 95 را بیارید وبعد بررسی کنند وبا لیسا کسانی که در نوبت وام مسکن هستند مقایسه کنند تا مشخص شود آنهایی که وام گرفته اند با آنهایی که نگرفته اند چقدر امتیاز برتری دارند. داریم جانباز5%درصد درایلام وام گرفته ولی جانباز25 درصد هنوز درنوبته؟!!
یا امکانات دیگر را بررسی کنند که چرا مثلا" فلان تعدا از افراد بیشترین امکانات را استفاده کرده اند ولی برخی هنوز بوئی نبرده اند.
مثلا" اردوی فرزندان شاهد یا فرزندان ایثارگران یا اصلا" اردوی زیارتی خود ایثارگران را بررسی کنند ببینند چه کسانی چندین بار رفته اند وچه کسانی حسرت به دل مانده اند؟
وام صندوق خود بنیاد که دیگر حرف ندارد
خداوکیلی 5 سال تو نوبت بودم هنوز ندادند آخرش گفتم بعد 5 یال نمی دین اصلا" ازخیرش می گذرم وبه خدا نداند که ندادند؟؟!!!
یعنی عمرا" از این صندوق وامی به بنده وخیلی های دیگر ندادند چرا؟؟
می گویند اعتبار نداریم...فقط همین !!
یعنی برای مثل بنده... کمبود اعتبار هست !!!
چطور ممکنه در بنیاد ایلام وصندوق قرض الحسنه ی آن برای یک جانباز بعد از 5 سال هم وام دوسه میلیونی نباشد؟!!
یعنی این صندوق نمی تواند مثلا|"3 میلیون وام قرض الحسنه به یک جانباز جبهه وجنگ که بیش از 5 سال درنوبت بوده پرداخت کند؟؟
کسی این حرف صندوق را باور مییکند؟
اگرندارید چطور برای خواص خوداتن هست؟!!
چه کسی این مشکلات را بررسی می کند؟؟!!!
به نظر من بنیاد ایلام به عنوان پایلوت این طرح بهترین گزینه است
برادر عزیز اقای مجتهد سلام. از این طریق اجازه میخواهم چند نکته را به گوش عزیزان برسانم اول اینکه متاسفانه کمیسیون پزشکی درحق همکاران خود و ریاست قبلی کمیسیون پزشکی اجحاف کرده و میکند چرا که در زمانی که جانباز عزیز اقای دکتر امیر ایجادی می توانست به راحتی رای به درصد خود را در این مجموع به ثبت برساند این کار را اخلاقی ندانست و حالا می بایست جوابگو دبیر و ریس باشد. دوم اینکه ایا وقت ان نرسیده که کلیه عزیزان جانباز در یک مجموعه تبادل نظر کنن . و سوم اینکه تعدادی از جانیازان از سردار انصاری و دکتر عباسپور خواسته شده که در خصوص تغیر مجموعه مدیریتی کمیسیون پزشکی اقدام عاجلی بعمل بیاورند این کمپین از اول مهرماه اطلاع رسانی می شود و از برادران درخواست میشود چنانچه مواقق هستن شرکت کنن . وسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi