شناسه خبر : 49018
چهارشنبه 10 شهريور 1395 , 08:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

واگذاری انتشار «تقویم تاریخ دفاع مقدس» به سوره سبز

 محسن صادق‌نیا، مدیر انتشارات سوره سبز گفت: مجموعه کتاب‌های «تقویم تاریخ دفاع مقدس» هر سال در قالب یک مجلد از سوی این انتشارات به چاپ می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که قرار بود تمام مجلدات این اثر از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شود، افزود: در مدت سال 13 گذشته فقط  30 جلد از محتوای این مجموعه 102 جلدی که هر مجلد به یک ماه از نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی می‌پرداخت و 6 ماه پس از جنگ را هم شامل می‌شد، انتشار یافت.

مدیر انتشارات سوره سبز در توضیح دلایل ارتش جمهوری اسلامی ایران برای واگذاری انتشار این آثار به انتشارات سوره سبز گفت: انتشار تمام این مجموعه از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی حتما 20 تا 25 سال دیگر زمان می‌برد و به این ترتیب، مجلدات نخستین مجموعه نایاب می‌شدند و در واقع امکان دسترسی به تمامی آثار مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» به صورت یکجا تقریبا ناممکن بود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، حجم زیاد آثار سبب می‌شد فضای زیادی را اشغال کند. همچنین، مجلدات زیاد یک مجموعه بر اهمیت آن می‌افزود و از آن‌جایی که محققان و مورخان مخاطب اصلی این کتاب‌ها بودند، ترجیح داده شد برای سهولت دسترسی به این مجموعه کار انتشار به سوره سبز سپرده شود.

صادق‌نیا درباره شیوه انتشار مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» در انتشارات سوره سبز گفت: هر سال از وقایع جنگ تحمیلی را در یک مجلد آورده‌ایم. البته با جدا کردن سال 1359، این مجموعه در 9 مجلد منتشر می‌شود.

به گفته وی، منابع اسنادی این مجموعه از نیروی زمینی ارتش، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و نیز آرشیو روز‌نامه‌های کثیر‌الانتشار زمان جنگ تحمیلی تامین شده است. این مجموعه را امیر سرتیپ سعید پورداراب، امیر سرتیپ فرهاد تیموری، امیر سرتیپ احمد کریمی و امیر سرتیپ محمد فرحمند‌زاده نوشته‌اند.

مدیر انتشارات سوره سبز یادآور شد: برای هر یک از مجلدات نامی جداگانه انتخاب شده است و نخستین کتاب از مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» در انتشارات سوره سبز با نام «6 ماه پایداری» منتشر می‌شود که به حوادث و رویداد‌های سال 1359 می‌پردازد.

صادق‌نیا درباره دلیل انتخاب این نام برای نخستین مجموعه توضیح داد: برخی ارتش را متهم می‌کنند که در سال 1359 مقابله‌ای در برابر تجاوزات ارتش صدام انجام نداد. در حالی که عملیات‌های جسته‌گریخته‌ای برای مقابله با تجاوزگران صورت گرفت که با شکست روبه‌رو شد و همین عملیات‌ها بود که چندین ماه عراقی‌هایی را که گمان می‌کردند سه روزه به تهران می‌رسند به وحشت بیندازد و آن‌ها را در پشت مرز‌ها نگه دارد. 

منبع: ایبنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi