شناسه خبر : 49150
یکشنبه 14 شهريور 1395 , 09:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت در 20 استان

همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید با حضور «علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدرضا صالحی امیری»، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، وزرای آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و همچنین روسای سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد شهید و امورایثارگران  عصر امروز (شنبه) در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این همایش «صالحی امیری» با اعلام اینکه کتابخانه ملی خانه دوم نخبگان است افزود: باعث افتخار و خرسندی خدمتگذاران عرصه‌ فرهنگ و هنر است که کتابخانه ملی ما جز 10 کتابخانه برتر دنیا است و تلاش ما بر این است که فضای کتابخانه را به گونه‌ای مهیا کنیم که هر شخص بنابر هر دغدغه فکری و مشکلی که برایش پیش آمد کتابخانه ملی را مکانی امن و پر آرامش بداند و از این امکانات ارزشمند که تاریخ ایران چند هزار ساله را دارا است بهره گیرند.

رییس کتابخانه و اسناد ملی افزود: هدف ما این است که هر شخص ایرانی کارت عضویت کتابخانه های شهر که بالغ بر 10 هزار کتابخانه است را همراه خود داشته باشد و فرهنگ کتاب و کتاب خوانی روز به روز در جامعه نهادینه شود.

«شهیندوخت ملاوردی»، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه برنامه اظهار داشت: در بدو دولت یازدهم میزان سازمان‌های فعال در حوزه خانواده 2333عدد بود.

به گفته وی، 200 طرح در امور بانوان در این مدت پیگری و به تصویب رسید و نسبت به برگزاری شناسایی و ترویج همکاری‌های شبکه‌های تخصصی دولتی و غیر دولتی همچنین فرا‌قوه‌ای و بین‌المللی اقدامات موثری در این حوزه به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه عضویت در شوراها، عضویت در ستادها و دستاوردها ، بازنگری قوانین و مقررات، توسعه مقالات بین المللی و فعالیت‌های بین‌المللی در امور زنان و خانواده این حوزه کارکردهای قابل توجهی داشت.
ملاوردی با بیان اینکه برای حمایت از زنان و خانواده سند راهبردی حمایت اجتماعی تدوین شده است، اظهار داشت: طرح‌های پژوهشی ازجمله طرح‌های مهم اطلس خانواده و اسناد و گزارش راهبری این معاونت در دولت یازدهم است.

وی گفت: در دولت یازدهم  به جایگاه زنان و نقش خانواده اهمیت ویژه‌ای داده شده و با شعار اعتدال و همچنین سند چشم انداز و برنامه ششم از سوی رئیس جمهوری و سیاست های کلی تنفیذ شده در دستور کار این معاونت قرارداده شده است.

«محمد سلطانی فر»، معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش اظهار داشت: زمانی که این سازمان را در ابتدای دولت یازدهم تحویل گرفتم همه چیز به هم ریخته و از هم پاشیده و از همه جهات زیر صفر بود و تنها کاری که در آن انجام نمی‌شد امور فرهنگی بود. انتقال و جابه‌جایی دو معاونت سازمان میراث فرهنگی به شیراز نیز ضربه بزرگ و جبران ناپذیری به این سازمان زد. خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که این دولت بتواند سازمان ویران شده و به هم ریخته را از نو ساخته و به یک سازمان فعال و سرپا تبدیل کند.

سلطانی فر گفت: در زمانی که این سازمان را تحویل گرفتم 46 شهرستان اداره میراث فرهنگی داشت و در واقع در سایر شهرستان ها نه تنها اداره‌ای نداشتیم، بلکه حتی یک نفر نیز برای فعالیت نبود، امروز با تلاش‌های صورت گرفته در دولت یازدهم در 456 شهرستان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داریم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به سایر تلاش ها و عملکرد این سازمان در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: ماحصل این تلاش ها باعث شده تا سازمان ورشکسته، در جشنواره شهید رجایی امسال به عنوان  سازمان نمونه و برتر انتخاب شود.

«سردار محسن انصاری»، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران  نیز در این همایش ابراز داشت: یکی از اقدامات ما تشکیل دبیرخانه شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت براساس ماده 63 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بوده است.

انصاری ادامه داد: این شورا متولی اصلی امر ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بوده و درصدد است با همکاری تمامی دستگاه های عضو گام های موثری در راستای توسعه و ترویج این فرهنگ در جامعه بردارد.

وی راه اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت با هدف جمع آوری و ارائه کتاب های مربوط به حوزه ایثار و شهادت در 20 استان کشور را از دیگر برنامه های فرهنگی بنیاد در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یک هزار عنوان کتاب در این کتابخانه به مخاطبان عرضه شد و در سه سال گذشته 148 عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت چاپ شده است.

انصاری افزود: با توجه به تصویب و نامگذاری روز 22 اسفند به نام روز شهید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1383 ، جهت آشنایی بیشتر مردم با این نام از سال 1392 اقدامات جدی صورت گرفت و طبق نظرسنجی انجام شده، میزان آگاهی مردم از این نام در سال 92 از 1,6 درصد به 45 درصد در سال گذشته رسیده است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح سپاس به عنوان یکی از رویکردهای فرهنگی برای حل مشکلات ایثارگران و تجلیل از زحمات و فداکاری های آنان است که به طور میانگین سالانه 400 هزار دیدار از این خانواده‌ها می شود.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با توجه به قداست گلزار و مزار مطهر شهدا و حفظ و نگهداری آنها

یکی از برنامه‌های این نهاد ساماندهی گلزار شهدا است که براین اساس تا پایان تیرماه امسال از مجموع 19 هزار و 756 گلزار تعداد 13 هزار و 85 گلزار و از مجموع 222 هزار و 285 مزار مطهر شهدا تعداد 143 هزار و 92 مزار ساماندهی شده است.

وی برگزاری سه هزار مسابقه قرآنی در مدت سه سال گذشته و آموزش مهدویت برای 27 هزار نفر را از دیگر برنامه‌های فرهنگی این نهاد در دولت یازدهم عنوان کرد.

انصاری گفت: یکی دیگر از اقدامات بنیاد شهید گردآوری، مستندسازی و حفظ اسناد فرهنگی ایثارگران از طریق مرمت اصل اسناد، ضدعفونی اسناد تا تکمیل پرونده و خاطره نگاری والدین شهدا است و در این سه سال بیش از 11 هزار سند فرهنگی مرمت، بیش از 38 هزار سند ضدعفونی، و بیش از 30 هزار پرونده اسناد فرهنگی ایثارگران تکمیل شده است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi