شناسه خبر : 49227
دوشنبه 15 شهريور 1395 , 09:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تذکر کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ساماندهی مزار شهدا

پس از اعتراض مردمی به طرح یکسان سازی مزار شهدا در سراسر کشور، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تذکری را خطاب به حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید کشور صادر کرد.

این تذکر که بر اساس ماده 208 آیین نامه داخلی مجلس ارائه شده با حمایت و امضای بیش از صد نماینده مجلس شورای اسلامی همراه شده و قرار است به زودی در صحن علنی مجلس قرائت شود.
متن این تذکر به شرح زیر است:
گلزارهای شهدای انقلاب و دفاع مقدس، که در روندی طبیعی و کاملاً اعتقادی توسط امت شهیدپرور بنا شده است، به بهانه‌ی بهسازی و ساماندهی، در حال تخریب است. متاسفانه در یک دهه‌ی گذشته، اغلب گلزارها دچار دگرگونی اساسی شده و مزیت‌های انحصاری خود را از دست داده‌اند. گلزارهای شهدا، از جهات تاریخی، سیاسی، فرهنگی، هنری، مردم‌شناختی، جامعه‌شناختی و حتی معماری، ویژگی‌های ممتازی داشته‌اند. این خصوصیات، اولا در کلیت مجموعه‌ی مزارها و ثانیا در اجزا و عناصر تک‌تک مزارها نمود دارد. از پرچم مقدس جمهوری اسلامی گرفته تا حجله‌ها و سنگ‌نوشته‌های ارزشمند و سایر نمادهای معنادار، با بی‌توجهی و غفلت غیرقابلِ جبران مدیران بنیاد شهید و شهرداری‌ها، برچیده شده است. به گفته رییس بنیاد شهید کشور جناب حجت الاسلام شهیدی از حدود 19هزار گلزار شهید در سراسر کشور 12هزار گلزار تخریب و یکسان سازی شده است.
آنچه که به جای آن فرهنگستانِ ارزشمند ساخته‌اند، جز برهوت سنگ‌های تیره و بی‌محتوا نیست. چگونه می‌شود تفاوت گلزارهای قدیم را با مزارهای به اصطلاح مدرن دریافت نکرد؟ با چه بنایی می‌خواهیم جای خالی فرهنگستان غنی و مردمی گلزارها را پر کنیم؟ با موزه‌های میلیاردیِ کپی‌ شده از اروپا و امریکا؟ چرا باید به بهانه‌ی تسهیل در رفت و آمد و ایجاد نظم، چنین خسارتی به بار آورد؟
معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، قاطعانه باید از ادامه‌ی این تخریب‌های جبران‌ناپذیر ممانعت کرده و هرگونه تغییر یا عملیاتی که مستلزم دست بردن در ترکیب و ساختار مزارهاست را به گروهی از پژوهشگران شناخته‌شده‌ی فرهنگ انقلاب و دفاع‌مقدس، جامعه‌شناسان، مردم‌شناسان، هنرمندان و معماران دلسوز بسپارد تا تعداد اندک مزارهای باقیمانده در تهران و شهرها و روستاهای کشور، برای تاریخ این سرزمین باقی بماند. ضمنا تلاش برای احیای بافت قبلی به استناد عکس‌ها و اسناد مزارها، مورد انتظار است.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi