شناسه خبر : 49495
چهارشنبه 24 شهريور 1395 , 09:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رسالت تشکل‌های ایثارگری (۱)

یوسف مجتهد - اگر معتقد به پاسخگویی مسئولین هستیم باید جایگاه تشکل‌ها را به‌ رسمیت بشناسیم.

اصالت پاسخگو بودن به مردم در جوهره دین و مکتب ماست. مردم باید بدانند مدعیان مدیریت کشور قبل از انتخاب یا انتصاب چه وعده‌هایی داده‌اند و برای تحقق وعده‌های خود چگونه عمل می‌کنند؟ پرسش‌گری مردم یک حق است و پاسخگو بودن یک مسئول، وظیفه. اگر به این حق و وظیفه بی‌اعتنایی شود، تشکل‌ها می‌توانند جلوی این بی‌اعتنایی را بگیرند و مسئولین را وادار به پاسخگویی کنند.

تشکل‌ها با تأکید بر مسئولیت‌پذیری و مسئولیت‌شناسی و اهتمام به امور مردم می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و بر مشارکت مردمی در امور حاکمیتی بیفزایند.

تشکل‌های ایثارگری هم از این قاعده مستثنا نیستند و با پذیرش آگاهانه، می‌توانند نقش مثبتی در بهبود شرایط ایفا کنند.
تشکل‌های ایثارگری می‌توانند به عنوان صدای عدالت و رابط ایثارگران با حوزه‌های مدیریت کلان کشور باشند. ایثارگران اکنون دارای تشکل‌های متعدد و مختلفی هستند که برخی از آنان با اخذ مجوزهای قانونی به صورت رسمی فعالیت می‌کنند و بخشی دیگر بدون اخذ مجوزهای قانونی به صورت غیررسمی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما سؤال اساسی این است که هدف از تأسیس این تشکل‌ها چیست؟ آیا تعدد آنان فرصت است یا تهدید؟ با بررسی وضعیت تشکل‌های ایثارگری در چندسال اخیر نکاتی قابل تأمل پیش‌روی ما خواهد بود که فعلا به دنبال بیان تاریخچه آن نیستیم بلکه در این مقال سعی داریم رسالتی که بر دوش این تشکل‌ها وجود دارد را بیان کنیم و به بررسی آسیب‌ها و آفت‌هایی که این تشکل‌ها را تهدید می‌کند بپردازیم.

اهداف کلانی که تشکل‌های ایثارگری می‌توانند برای تحقق آن تلاش کنند عبارتند از:

  • 1- اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و هدایت‌گری

تشکل‌های ایثارگری نقش‌محوری در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه ایثارگری ایفا خواهند کرد. تشکلی که خود فهیم، مطلع، آگاه و کارشناس در حوزه ایثارگران باشد با محوریت خود می‌تواند چارچوب‌های لازم در حوزه ایثارگران را ایجاد کرده و دستگاه‌های اجرایی را به سمت آن هدایت کند. دولت‌ها و نمایندگان مجلس برای دوره‌های محدودی فعالیت می‌کنند و در این دوره‌های محدود، توانایی تسلط بر همه مشکلات، نیازها و مسائل جامعه ایثاگری را نخواهند داشت. تشکل‌ها اگر به جایگاه خود واقف باشند مدیریت حوزه فکری، مشاوره‌ای و کارشناسی امور ایثارگران را برای دولت و مجلس خواهند داشت. اگر قرار باشد هر دولت و هر مجلسی از ابتدا به حوزه ایثارگران ورود پیدا کند این فرصت‌سوزی‌ها مجال تسریع در رسیدگی به امور ایثارگران را از آنان خواهد گرفت. وضعیت بنیاد شهید که در هر دوره دولت، مدیری را بر سر کار می‌بیند نیز از این مشکلات مستثنا نیست. قانون جامع خدمات‌رسانی نمونه بارز این مشکل است که چند دولت و مجلس را به خود دیده ولی همچنان فاقد ضمانت اجرایی لازم است. به دلیل اینکه دولت‌ها و مجالس طی این دوران نتوانستند به ابعاد آن شناخت کافی پیدا کنند، لذا گرفتار تناقضات آشکار در پیگیری مطالبات قانونی ایثارگران شدند. بنیاد شهید هم به عنوان یک نهاد زیردستی در دولت، توان کافی برای پیگیری مشکلات این قانون و سایر قوانین را در خود ندیده است.

معاونت‌های حقوقی و امور مجلس ناکارآمد در بنیاد نیز بر این ضعف و ناتوانی صحه گذاشتند و به دلیل تغییرات دائمی و عدم تسلط بر سوابق قوانین ایثارگران علاوه بر آنکه نتوانستند نقش مثبتی ایفا کنند، اثرات منفی از خود بر جای گذاشتند. تشکل‌های ایثارگری می‌توانند ضعف‌های موجود را با تلاش مضاعف و پیگیری جدی مرتفع کنند و به دستاویزی برای حل مشکلات جامعه ایثارگری تبدیل شوند.

  • 2- مشاوره تخصصی به نهادهای مرتبط

تنوع و تعدد طرح‌ها و برنامه‌های ارائه شده در حوزه ایثارگری توسط دولت، مجلس و بنیاد از نوعی بی‌نظمی و افسارگسیختگی در حوزه قوانین و مقررات ایثارگران حکایت دارد. لوایح و طرح‌های متعددی که ارائه می‌شود بدون بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی به نوعی اتلاف وقت تلقی می‌شود. تشکل‌های ایثارگری با بهره‌مندی از توان ایثارگران به ویژه ایثارگران تحصیل‌کرده می‌توانند از عنصر مهارت و تخصص به خوبی بهره برده و در زمان محدودی‌تری به تصویب قوانین و مقررات کمک مؤثری داشته باشند. تشکل‌های ایثارگری از همه گروه‌های ایثارگری تشکیل شده‌اند لذا با همه ابعاد نیازهای ایثارگران آشنایی داشته و می‌توانند در طراحی لوایح و طراح‌ها نقش مفید و مؤثری داشته باشند.

 

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
با سلام آزاده و جانباز کارمند بازگشت به کار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستم. علیرغم وجود قوانین به ویژه ماد‌‌‌‌‌‌‌‌ه 48 قانون الحاق مواد‌‌‌‌‌‌‌‌ی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت، دانشگاه از بکار گیری فرزندم با توجه به مشکلات بسیار خانوادگی استنکاف می کند. به نظر شما بهترین راه حل برای پیگیری و رسیدن به نتیجه با توجه به وجود چنین قانون شفافی چیست؟ با تشکر
سلام دوستان فردا قیامت نزدیک است وما یقه انها راخواهیم گرفت فرضآ که لایحه اجرا شود پس تکلیف رزمندگانی که در مظلومیت جان باختن چه حودم ستراغ دارم رزمنده ای طوری بخاطر مشکلات جنگ وبیکسی فوت شد که شهرداری مظلومانه دفنش کرد وقامیلهایش سنگی بر قبرش گذاشتن واسناد زیادی از این قبیل پناه میبرم به خدا(وعده ما سرپل صراط)
سلام بر مهدی موعود اقا جان ماکه رفتیم نگران اما خودت داددل ما را خواهی گرفت
سلام لطفا از ماده38هم اطلاع رسانی بفرمایید متشگرم
چرا فاش نیوز ثبت نام برای کمسون ماده 38 را برای جانبازان اطلاع رسانی نمی کند از بهمن 94 سپاه از جانبازان و آزادگان بسیجی جهت کمسیون ماده 38 ثبت نام میکند.
متاسفانه تشکل هاي ايثارگري مدتي است به بيراهه ميروند که اميدواريم هرچه سريع تر جلوي اين جو ناخواسته گرفته شود ....بطور مثال رسانه بسيار خوب شهيد نيوز اکثر نوشته هايش يک نوع جو ضد جانبازي دارد شکل ميگيرد و سايت هم انها را منتشر ميکند ... يا جمعيت جانبازان اکثرا از مشکلات جانبازان 70درصد و ويلچري حمايت ميکند و اهميت چنداني به جانبازان درصد پايين تر مخصوصا جانبازان زير25 نميدهد.... خلاصه عده اي ميخواهند بين ايثارگران تفرقه بياندازند .... که البته اين سياست ديگر قديمي شده اما عده اي ناخواسته مشکلات خودشان را به ساير ايثارگران ربط ميدهند و فکر ميکنند که دولت يا مجلس يا بنياد ميخواهد از سهميه انها کم کند و به سايرين بدهد ....اميدوارم ساير رسانه ها و سايت هاي مردمي و ارزشي همچون فاش نيوز ايثارگران را واحد و ارزشهاي ايثارگري را به قشر خاصي اختصاص ندهد .... فقط اتحاد و يکدلي است که انتهاي ان رسيدن به اهدف والا و مقدس خواهد بود....موفق و سربلند باشيد
دو مشكل عمده در خصوص پرداخت فوق العاده ايثارگري ماده 51 قانون جامع خدمات ايثارگران، وجود دارد و آن اين است كه برخي از سازمان ها و ارگان هاي دولتي پرداخت آن را منوط به ابلاغ آيين نامه اجرايي از سوي دولت كرده اند و برخي ديگر در صورت پرداخت از احكام را از ابتداي سال 95 اصلاح كرده و فوق العاده را پرداخت مي كنند.

خواهشي كه دارم اين است كه از مسئولان بنياد يا سازمان مديريت و برنامه ريزي سوال كنيد كه به طور شفاف بيان كنند كه:
اولا پرداخت اين فوق العاده نياز به آيين نامه دارد يا خير؟
ثانيا زمان اجراي اين قانون از چه سالي است؟
لطفا در مورد فرصت تحصیلی ایثارگران اطلاع رسانی فرمایید
که ایا محدودیت دارد یا نه در مقطع دکتری
ممنون
اینهمه تشکل چه دردی از رزمنده وایثارگر دوا کرده اند بیشتر این تشکل ها سیاسی کاری میکنند در پیامهای جانبازان وایثارگران و خانواده شهدا در همین سایت توجه نمایید باور کنید همین صندوق فاش نیوز کار صد تا از این تشکل های تا کارامد را یکجا انجام میده ما تشکل وجمعیت زیاد داریم اراده ای در انها برای احقاق خق رزمنده وجانباز وجود ندارد
لابی درتلاش است تابابه زجه درآوردن ایثارگران فرهنگ ایثاروشهادت راکمرنگ کند
وای برمسئولان
با سلام. اقا جان لطفاً كسيكه خود را اگاه به امور تشكلهاى ايثارگرى ميداند. بگويد. در طول اين سالها براى جانبازان چكار مثبتى انجام داده اند. ما كه نميدانيم. اگر شماها كه خود را اگاه ميدانيد. به ماهم بگيد كه ماهم بدانيم؟ در كل از نظر من ان تشكلى واقعى است. كه رئيسش با راءى همه جانبازان درصد پايين و بالا انتخاب شده باشد. در غير اين صورت ان تشكل يك تشكل مختص يك گروه خاص ميباشد. و با ديگر گروهاى جانبازان كارى ندارد. همانطور كه الان همه تشكلها همين وضعيت را دارند. و از نظر اكثر جانبازان تشكلهاى اينچنينى كه رئيسش را خودشان انتخاب ميكنند. بدون در نظر گرفتن نظر كل جانبازان هيچ ارزشى ندارد. و فقط دنبال منافع خود اعضا هستند و بس. و جالب اينجاست كه خود را نماينده جانبازان اعلام ميكنند. ايا غير از اين است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ای نمایندهای ایثارگران در خانه ملت مگر بازنشستگان جانباز چه گناهی کردهاند که نباید ماده51به بازنشستگان تعلق نگیرد زید حوقوق خوبی میگیریم و یا اینکه دولت از نظر مالی خیلی بما ایثارگران میرسند همگی زیر خط فقر زندگی میکنیم هر کدام از بازنشستگان جوانی وعمرشان را در سنگرها گذاراندهاند و دولتمردان هم بانان توجه ای نمیکنند چه جانبازان و خانواده انان غیر از زجر و ناراحتی و کمبود دارو از یک طرف کمبود حوقوق از طرفی دیگر از همه مهمتر اینکه تبیض و بیعدالتی در بین کارمندان و بی توجهی ببازنشستگان و خانواده انان خواهش میکنم ماده 51 را برای این قشر زحمتکش اجرای کنید با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi