شناسه خبر : 49619
دوشنبه 29 شهريور 1395 , 14:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کبد سالم با نخوردن شور، شیرین، چرب!

مطالعات جدید نشان می دهد مصرف زیاد نمک به آسیب های کبدی منجر می شود.

سعیده نام آور (کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی)- کبد یکی از بزرگ‌ترین غدد بدن است که زیر دیافراگم، در پهلوی راست قرار دارد. کبد مخروطی شکل بوده و سطحی صاف، نرم و لاستیک مانند دارد. رنگ آن قهوه‌ای متـمـایل بـه قـرمز تـیـره است.

.

مطالعات جدید نشان می دهد مصرف زیاد نمک به آسیب های کبدی منجر می شود.

به گزارش health  ، بدن به نمک نیاز دارد. یون های سدیم به حمل و نقل آب در بدن کمک می کنند و نقش کنترل پالس های عصبی را برعهده دارند. بااین وجود، مصرف بیش از اندازه این ماده بدن را با مشکلاتی مواجه می کند.

نمک از مهم ترین دلایل فشار خون بالاست. آمار انجمن قلب امریکا نشان می دهد که در این کشور حدود 9/77 میلیون نفر به پرفشاری خون مبتلا هستند. فشار خون بالا به این معناست که این افراد در معرض بیماری های قلبی و سکته مغزی قرار دارند.

زمانی که نمک زیادی مصرف می شود، بدن به منظور شستن نمک، آب بیشتری در خود نگه می دارد که همین امر منجر به افزایش فشار خون می شود. دلیل ورم کردن دست و پا و صورت نیز پس از مصرف نمک همین موضوع است.

مطالعات اخیرمحققان دانشگاه جینان در گوانگجوی چین نشان می دهد مصرف بیش از اندازه نمک یک عامل موثر در آسیب جدی کبدی در بزرگسالان است و علاوه بر آن، در رشد جنین اختلال وارد می کند.

این مطالعه نشان می دهد نمک باعث تغییر نرخ تقسیم سلولی و افزایش مرگ و میر سلول های کبد می شود و از این طریق در بروز فیبروز کبدی نقش دارد. از طرفی مصرف غذای شور در مادران باردار، بر رشد جنین تاثیر می گذارد. محققان احتمال می دهند آسیب کبدی ناشی از مصرف بیش از اندازه نمک، به دلیل فرآیندی به نام استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو باعث می شود تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های ازاد به هم بخورد که این امر منجر به افزایش سلول های التهابی می شود و مرگ سلول های کبد و افزایش احتمال فیبروز کبدی را به دنبال دارد.

کبد با 36/1 کیلو وزن، بزرگ ترین ارگان داخلی بدن است که بیش از 500 عملکرد حیاتی را کنترل می کند. مهم ترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی ست که از دستگاه گوارش وارد کبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می کند. ذخیره قندبدن نیز به عهده کبد است.

تولید و سنتز عناصر مهم پلاسمای خون و ذخیره برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین ها و آهن نیز به عهده کبد است. سم زدایی، تنظیم هورمون، سنتز پروتئین، هضم غذا و تجزیه سلول های قرمز خون نیز از مهم ترین وظایف کبد به شمار می آیند.

مراحل اولیه بیماری های کبد هیچ علائمی ندارند! بنابراین کوچک ترین نشانه ای باید جدی گرفته شود. زرد شدن پوست و چشم، شکم درد مزمن، تورم شکم، خارش مداوم پوست، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ یا خونی، خستگی، تعوع، کبود شدن پوست و از دست دادن اشتها، مهم ترین علائم بیماری های کبد هستند.

مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که انواع سبزیجات، گریپ فروت، گرد، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات برگ سبز تیره و زردچوبه مهم ترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارند.

در ادامه نتایج این تحقیقات آمده است که استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و عدم تحرک، مهم ترین دلایل آسیب به کبد هستند. نتایج این تحقیقات در نشریه

Agricultural and food chemistry منتشر شده است.

 حال که مقداری با کار کبد، آشنا شدیم کمی بیشتر هم درباره سلامت این عضو مهم و بیماری های کبد بدانیم.

مجموعه وظایفی که بر عهده کبد است:

- بیش از یک لیتر خون در هر دقیقه توسط کبد فیلتر می‌شود.

- تفکیک مواد مغذی از مواد زاید، سم زدایی، تبدیل مواد شیمیایی سمی و غیر قابل دفع به مواد غیر سمی و قابل دفع (غیر فعال کردن سموم)

 -   باکتری‌ها و سموم را پیش از آن که به جریان عمومی خون بدن راه یابند، از بدن دفع می‌کند.

-   در حفظ تعادل و تنظیم هورمون‌های بدن نقش دارد.

-   در ذخیره سازی و متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها نقش دارد.

-   محل ذخیره گلوکز (قند) خون است. کبد گلوکز را تبدیل به گلیکوژن کرده و در خود ذخیره می‌کند. در صورت نیاز مجددا" گلیکوژن را تبدیل به گلوکز کرده و به جریان خون وارد می‌سازد.

-   محل ذخیره چربی‌ها، ویتامین‌ها، املاح معدنی (آهن، فولات، مس) و سایر مواد مغذی.

-   سنتز آلبومین، فاکتورهای انعقاد خون، گلوگز از برخی آمینو اسیدهای خاص، گلوبین، فاکتورهای ایمنی سیستم ایمنی بدن، فسفولیپیدها و لیپوپروتئین ها را کبد برعهده دارد.

-   کـبد صفرا را ترشح می‌کند. صفرا مایعی زرد متمایل به سـبـز اسـت. وظیفه صفرا، کمک به هضم و جذب چربی‌ها و دفـع مــواد زاید است.

-   زدودن بیلی روبین از خون و دفع آمونیاک

- کبد تصفیه خانه و پالایشگاه بدن است. اگر کبد وجود نداشت، داروها برای همیشه در بدنمان باقی می‌ماندند و بی اثر نمی شدند. به همین دلیل است که خوردن بی رویه دارو، و البته قرص های لاغری میتواند بعضا" به آسیب کبدی منجر شود.

-   در سه ماه نخست بارداری، تولید گلبول‌های قرمز در جنین منحصرا"  توسط کبد صورت می‌گیرد. از هفته 24 بارداری به بعد، مغز استخوان این وظیفه را به عهده می‌گیرد.

-   تمام خون برگشتی از دستگاه گوارش که حاوی مواد غذایی است، ابتدا به کبد می‌رود.

-   کبد قادر است خودش را به طور کامل احیا و بازسازی کند. در پیوند کبد، تنها لوب بزرگ ‌تر کبد فرد سالم به بدن فرد دریافت کننده پیوند زده می‌شود که پس از چند هفته، هم اهدا کننده و هم دریافت کننده کبدشان بازسازی می‌گردد.

بیماری هایی که کبد را درگیر می کنند:

بیماری‌های کبد

1- . هپاتیت: هپاتیت به التهاب کبد اطلاق می‌گردد. عامل این التهاب می‌تواند ویروس، باکتری، برخی داروها و یا ضربه مکانیکی باشد. اما از این میان هپاتیت ویروسی از همه شایع‌تر و خطرناک‌تر است.

هپاتیت A وE از طریق آب و غذا انتقال می‌یابند. هپاتیت B از طریق خون، مایعات بدن، رابطه جنسی، سوزن مشترک و مادر آلوده به جنین انتقال می‌یابد. هپاتیت C نیز عمدتا از طریق خون انتقال می‌یابد.

2- . کبد چرب: به تجمع سلول‌های چربی در کبد اطلاق می‌گردد. کبد چرب در افراد چاق و دیابتی بیشتر مشاهده می‌گردد.

3- . سرطان کبد: در این حالت تکثیر سلول‌های کبدی سریع‌تر از حالت عادی انجام می‌گیرد. هپاتیت B و C شانس ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهند.

4- . سیروز کبدی: آسیب پیشرفته‌ی کبد، سیروز کبدی نامیده می‌گردد. در این بیماری، کبد دیگر نمی‌تواند خودش را ترمیم و بازسازی کند، به همین خاطر کبد به تدریج از کار می‌افتد. پیوند کبد، تنها راه درمان سیروز کبدی می‌باشد. مصرف زیاد مشروبات الکلی، هپاتیت B و C، و بیماری‌های خود ایمنی از عوامل ایجاد کننده سیروز کبدی می‌باشند.

5- . سنگ کیسه صفرا: به وجود سنگ در کیسه صفرا اطلاق می‌گردد. سنگ کیسه صفرا عمدتا از بلورهای کلسترول تشکیل یافته است، اما در این سنگ‌ها املاح صفراوی و کلسیم نیز مشاهده می‌گردد.

6- . یرقان (زردی):  به افزایش غلظت بیلی روبین خون اطلاق می‌گردد. یرقان موجب زرد شدن پوست، سفیدی چشم‌ها و غشای مخاطی دهان می‌شود.

 

راه حل های جلوگیری از بیماری های کبد:

- عدم مصرف بی رویه هر نوع دارو، مکمل، قرص چاقی یا لاغری

- عدم مصرف بی رویه ادویه ها به دلیل داشتن رنگدانه بالا، چون هضم رنگدانه ها در کبد انجام می شود.

- ترک عادت مصرف الکل و شراب و تا حد امکان ترک سیگار و قلیان به دلیل نشست سموم اضافی نیکوتین سیگار و مواد قندی اضافه الکل در کبد

( البته الکل در حد بسیار کم در برخی بیماری ها، جهت رقت خون توصیه می شود که این مقدار با تجویز پزشک و بسیار کمتر از حدی ست که در اسلام حرام اعلام شده است).

- کاهش وزن در افراد چاق

- حذف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی و فست فودها و غذاهای آماده که حاوی انواع مواد افزودنی هستند که برای کبد، سم محسوب می شوند.

- منابع آنتی اکسیدان ها می توانند محافظ قوی ای از کبد باشند. میوه ها، سبزیجات بخصوص مرکبات و البته چای سبز به عنوان منبع غنی آنتی اکسیدان بسیار برای سلامت کبد توصیه می شوند.

- خوردن سیب هم برای سلامت کبد توصیه می شود. سیب دارای پکتین است که می تواند به فلزات سنگین موجود در بدن متصل شود (به خصوص در روده بزرگ) و باعث دفع آنها از بدن شود. این کار بار کبدی را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی آن را افزایش.

- سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.

- لیمو دارای موادی ست که سم زدایی کرده و به تصفیه خون در کبد کمک می کند. بنابرای خوردن لیموترش یا آبلیمو در روز توصیه می شود.

 - با توجه به اینکه متوجه شدیم، چربی زیاد، نمک زیاد و قند زیاد به کبد فشار می آورند، پس به سادگی نتیجه می گیریم که غذاهای شور و چرب و خیلی شیرین نباید مصرف شود.

- ورزش مثل تمامی جنبه های سلامتی، بر سلامت کبد هم بسیار موثر است و سلامتی کبد با ورزش و تحرک بیشتر تضمین می شود.

-  هنگام سمپاشی، استفاده از اسپری حشره‌کش و رنگ کردن حتما از ماسک استفاده کرده و از تهویه مناسب اتاق مطمئن گردید. همچنین برای جلوگیری از تماس یافتن این‌گونه مواد شیمیایی با پوست، حتما از دستکش، کلاه و ماسک استفاده کنید.

-  از آمیزش جنسی محافظت نشده و استفاده مشترک از سرنگ و سوزن خودداری کنید.

-  هپاتیت B و C درمان نشده منجر به سیروز کبدی، سرطان کبد و سرانجام پیوند کبد می‌گردند. بنابراین چنانچه جزو آن دسته از افرادی می‌باشید که در معرض این بیماری‌ها قرار دارید، حتما" واکسن هپاتیت B را تزریق کنید و به طور منظم هم تست هپاتیت را انجام دهید.

 امید است که با انجام موارد توصیه شده، از سلامتی کبد تا آخر عمر خود بهره مند باشید.

 جمع آوری از سایت های تغذیه و پزشکی، سایت تبیان، نشریه اخبار پزشکی و ...

اینستاگرام
ممنون از متن بهداشتی شما، لطفا از آثار مخرب خشم و عصبانیت هم اگه مطلبی دارید در سایت گذاشته تا استفاده کنیم.
خانم دکتر نام آور ، با عرض سلام
بنده سئوالی دارم که در صورت امکان پاسخ دهید.
در سال گذشته طبق آزمایشی که داده بودم متوجه شدم که مبتلا به کبد چرب می باشم و خودم به جستجو پرداختم و از طریق منابع موثق پزشکی قرص لیور گل را مناسب دانستم.
قرص لیور گل منشا گیاهی دارد که عصاره گیاه خار مریم (سیلی مارین) بوده و بدون نسخه پزشک عرضه می شود.
این دارو با تحریک سنتز پروتئین ریبوزومال موجب افزایش قدرت نوسازی سلولهای کبدی شده و به عنوان یک داروی کمکی از هپاتیت ، سیروز و مسمومیت کبدی پیشگیری می کند ، تا اینجا درست ، اما سئوال بنده این است که کارشناسان امر پزشکی این دارو را برای یک دوره 3 ماهه توصیه کرده اند ، حال بنده چه کنم ، آیا مصرف دارو را قطع کنم یا ... نمی دانم.
از شما خواهشمندم بنده را راهنمائی فرمائید. بدوا" از تمام زحماتی که در این سایت انجام میدهید سپاسگذارم .
در انتها به خبرنگار کد 20 نمره 20 اعطا میشود تا از زحمات ایشان قدردانی شود.
بی نهایت سپاسگذارم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi