شناسه خبر : 49698
شنبه 03 مهر 1395 , 10:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهادت در عصر غیبت اجر شهدای بدر و احد را به همراه دارد

جایگاه والای شهادت در زمان غیبت را با توجه به روایاتی که در این باره نقل شده می توان درک کرد. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «کسی که در زمان غیبت قائم ما بر امامت او پایدار بماند خداوند ثواب هزار شهید بدر و حد را به او می دهد.

فاش نیوز - جایگاه والای شهادت در زمان غیبت را با توجه به روایاتی که در این باره نقل شده می توان درک کرد. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «کسی که در زمان غیبت قائم ما بر امامت او پایدار بماند خداوند ثواب هزار شهید بدر و حد را به او می دهد.

 

حجت الاسلام محمدعلی حججی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفت و گویی تصریح کرد: موضوع «ولایت» و «ولایت پذیری» از اساسی ترین و ریشه ای ترین مبانی اعتقادی در باورهای دینی یک مسلمان محسوب می شود و تردید در آن باعث می شود هر عمل دیگری که انجام می شود حتی بهترین اعمال، مقبول نباشد. بنابراین لازم است که هر فرد معتقد به دین اسلام به این موضوع دقت و توجه ویژه داشته باشد.

 

وی افزود: روایت متواتری از شیعه و سنی نقل شده که هر کس امام زمان خود را نشناخته بمیرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.  این روایت و ده ها روایت دیگر در این زمینه بیانگر جایگاه ویژه مسئله ولایت است. اما امروز در زمان ما که نزدیک به 15 قرن از دوران پیامبر گرامی اسلام  و دوران ائمه علیهم السلام می گذرد وظیفه ما در برابر ولایت چیست؟ اصلا امام زمان ما کیست؟ و چگونه باید از او پیروی کرد؟

 

کارشناس مباحث مهدوی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام خاطرنشان کرد: در مکیال المکارم از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: اگر کسی در غیاب خدا و رسول خدا صل الله علیه وآله از خدا و رسولش حمایت  کند در روز قیامت از برترین درجه داران شهدا محسوب می شود. (1)  این یکی از تابلوهای پیش روی ماست به عنوان این که ما در خصوص بحث ولایت در این عصر چه وظیفه ای داریم؟

 

حجت الاسلام حججی گفت: امروز یکی از وظایف ما به عنوان یک فرد ولایتمدار و کسی که به دنبال آن است که ولی زمان خود را بشناسد و از او تبعیت کند دفاع از ولی خداست. آن هم در زمانی که ولی خدا غایب است و ما امکان دسترسی به آن حضرت را نداریم .

 

وی در همین رابطه تاکید کرد: از وظایف ما این است که در این برهه و مقطع از زمان که مقطع طولانی ای نیز بوده، مدافع آن حضرت باشیم. یعنی چه؟ دفاع از حریم ولایت به چه معناست؟ آیا منظور این است که به عنوان مثال آنجا خانه امام است و باید مواظب بود که کسی به آن تعرضی نکند؟! این تنها یک مصداق اند ک و کوچک از مفهوم دفاع از ولایت است.

 

مدیر موسسه میقات پاکان در توضیح این مطلب تصریح کرد: امروز برای دفاع از ولایت باید دید اهداف ولایت چیست؟ و از آن اهداف حمایت کرد.  اگر امام زمان می آیند، که قطعا می آیند حضرت در آن زمان چه خواهند کرد؟ و اهداف ایشان چیست؟ امروز اگر بخواهیم جزء مدافعان ولایت باشیم باید همان اهداف را دنبال کنیم این به معنای دفاع از ولایت است.

 

حجت الاسلامحججی ادامه داد: امروز اگر بحث دفاع از حریم اهل بیت مطرح می شود و انسان ها و جوانهای شیفته ولایت در این مسیر گام بر می دارند به عنوان این که مقابل ظلم و فساد بایستند هرچند به میزان اندک، اما همین مصداق دفاع از امام است. آن هم امامی که در غیبت هستند.

 

این کارشناس مهدوی در بخشی از سخنان خود به موضوع شهادت در زمان غیبت اشاره کرد و گفت: در رابطه با بحث شهادت در زمان غیبت روایتی داریم که با توجه به آن می توان جایگاه بسیار والای شهدای این زمان را درک کرد. امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «کسی که در زمان غیبت قائم ما بر امامت او پایدار بماند خداوند ثواب هزار شهید بدر و احد را به او می دهد. » (2) حالا چرا شهدای بدر و احد؟

 

وی خاطرنشان کرد: توضیح این روایت را با یک مثال عنوان می کنم. امروز که نزدیک به 4 دهه از انقلاب اسلامی می گذرد اگر بخواهیم از برترین و بهترین افراد این انقلاب صحبت کنیم از چه کسانی نام می بریم؟ مسلما از افرادی که به اوج رسیدند و بهترین جایگاه ها را کسب کردند. طبیعی است که در این زمینه بیشتر از شهدا نام برده می شود  و ما هر بار به حال آنها غبطه می خوریم. اما وقتی از همین شهدا چینن سوالی پرسیده شود که شما به حال چه کسانی غبطه می خورید؟ می بینیم شهدایی که ما امروز به حال آنها غبطه می خوریم آنها نیز به شهدای کربلا غبطه می خورند و عنوان می کنند که خوشا به حال آنها که در محضر امام حسین علیه السلام و در رکاب ایشان و در دفاع از ولایت نبوی و علوی به شهادت رسیدند و جان خود را فدا کردند.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت افزود: از سوی دیگر نقل شده است که شهدای کربلا نیز به حال شهدای بدر و احد غبطه می خوردند. از کنار هم قرار دادن این مقدمات می توان به جایگاه شهدای دوران غیبت پی برد.  امام سجاد علیه السلام در ادامه  می فرمایند: « در زمان غیبت اگر کسی در ولایت ثابت قدم باشد خدا ثواب  شهدای بدر و احد را نصیب او می کند.» اما شهدای بدر و احد چرا چنین جایگاهی دارند؟ چون آنها کسانی بودند که پیامبر خدا صل الله علیه وآله را در زمان غربت یاری کردند و او را تنها نگذاشتند.

 

مدیر موسسه میقات پاکان گفت: در زمان غیبت نیز کسانی که در ولایت امام زمان علیه السلام ثابت قدم بمانند ثواب کار آنها برابر هزار شهید بدرو احد است چون این دوران ، عصر غریب امامت است. این دورانی است که ولایت و امامت نیاز به حامی و پشتیبان دارد لذا در دعای عهد امام زمان علیه السلام که توصیه شده هر صبح بخوانید در فرازی آمده است : «اللهم اجعل من اعوانه و انصاره ؛ خدایا مرا از یاران و اصحاب آن حضرت قرار ده»؛ « والمسارعین الیه ؛ از افرادی که به سوی آن حضرت در حال حرکت هستند»؛  «والمحامین عنه؛ از حامیان امام زمان قرارم ده» یعنی به ما توصیه شده است که هر روز این دعا را بخوانید و از خدا بخواهید که این حمایت کردن را برای شما مقرر فرماید .

 

حجت الاسلام حججی گفت: جایگاه این حمایت بعد از ثبات در ولایت و ولایت پذیری می شود جایگاه شهید. حال اگر فردی در این وضعیت برای دفاع از دین و دفاع از حجت زمان خود، جانش را نیز در دست گرفته و فدا کند باید اندیشید که چنین فردی چه جایگاه و چه شرایطی خواهد داشت ؟

 

 

 

پی نوشت ها:

1- مکیال المکارم، ج 1، ص 554

2- معجم احادیث امام مهدی، ج 4، ص 293

منبع: شبستان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi