شناسه خبر : 49739
دوشنبه 05 مهر 1395 , 13:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سفر سردار سلیمانی به چین و کره

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با نقل خاطره‌ای از فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: در سفری که ما همراه با حاج قاسم سلیمانی در سال 1368 به دو کشور چین و کره داشتیم، ارادت شخصی بنده به ایشان بسیار بیشتر شد.

سردار«مهدی ظفری» مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در حاشیه یادواره سرداران، امیران، فرماندهان و 1100 شهید شهرستان ملایر که با سخنرانی سردار سلیمانی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد ابعاد و پیام‌های هشت سال دفاع مقدس برای نسل جوان امروز اظهار داشت: اگر بخواهیم تعریفی جامع از جهاد در دفاع مقدس ارائه کنیم و به ترسیم آن فضا بپردازیم، قطعا باید ابتدا به بررسی پیشینه و فلسفه ارزشی این پدیده از زمان جنگ جهانی اول و دوم و شکل‌گیری قدرت و نظام سلطه بعد از جنگ دوم جهانی تا رسیدن به انقلاب اسلامی و معادلات منطقه‌ای منجر به تجاوز نظامی عراق به ایران بپردازیم. این جنگ یک ائتلاف نانوشته میان همه ابرقدرت‌های جهانی و منطقه‌ای علیه انقلاب نوپای اسلامی در ایران بود.
 
سردار ظفری خاطرنشان کرد: «در اینجا یادآوری یک مسئله به ویژه برای جوانان بسیار جالب توجه است. صدام قبل از شروع جنگ، در جریان نطقی که برای فرماندهان نظامی خود دارد، برای ترغیب و ایجاد انگیزه برای آنان، از طراح عملیات می‌خواهد که به ارائه یک مقایسه عملکردی از توان ایران و عراق در آستانه این نبرد بپردازد. طراح عملیات به صدام پاسخ می‌دهد که اصلا جایی برای هیچ‌گونه مقایسه وجود ندارد. چرا که پایتخت بحران زده ایران پس از انقلاب، به عرصه جدال برای سهم خواهی و رقابت بر سر گرفتن مناصب تبدیل شده و عناصر وابسته به رجوی چوب‌های دار را در پایتخت این کشور برپا کرده‌اند و هر روز تعدادی را اعدام می‌کنند، لذا کسی در آنجا حکومت نمی‌کند و حکومت اصلا وضعیت پایداری ندارد و آینده این کشور کاملا مبهم است. صدام در جواب این سخنانِ طراح عملیات، برای روحیه دادن به فرماندهان خود می‌گوید: «تصرف ایران برای ارتش قهرمان عراق یک تفریح نظامی است!»
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از واژه «تفریح» در واقع توهینی بزرگ به یک ملت است، تصریح کرد: معنای این سخن آن است که من در برابر این ارتش اصلا کسی را نمی‌بینم.  بنابراین با این توصیف و تصور، عراق وارد جنگ با ایران شد. اما ببینید که نتیجه این تفریح نظامی چه شد؟ در روزهایی که ایران شدیدا درگیر بحران‌های داخلی بود، یک حمله تمام عیار نظامی تحمیل شده از خارج، کاملا شکننده بود.
 
سردار ظفری افزود: اگر وحدت میان اقشار مختلف مردم و تبعیت یکپارچه این امت واحده از سلسله مراتب ولایت فقیه، رهبری داهیانه حضرت امام (ره) و خواست و اراده الهی در رأس همه اینها نبود؛ ما هیچ ابزار مادی برای دفاع در برابر این هجمه همه جانبه دشمن در اختیار نداشتیم و شاید خیلی زود این ادعاهای صدام تحقق می‌یافت. اما اکنون همگان می‌توانند قضاوت کنند که نتیجه این جنگ نابرابر برای او و برای ما چه شد؟ این تفریح مورد ادعای او تنها تبدیل به مایه خفت و خواری وی و سرشکستگی‌اش در میان کشورهای عربی شد و زمینه سقوط او از قدرت را فراهم کرد.
 
وی گفت: امروز شاهدیم که ما صاحب یک ارتش پرقدرت با توانمندی‌های کاملا راهبردی و یک سپاه ولایتمدار و دلاورشده‌ایم که عمق استراتژیک اهداف دفاعی ایران اسلامی را به کیلومترها فراتر از خاک عراق برده‌اند و همه رؤسا و فرماندهان در عرصه بین‌الملل هم به وجود این توانایی‌ها در ایران اذعان دارند. نتیجه جنگ برای ما بسیجی شد که سطح توانایی‌های مارا از یک توانمندی تاکتیکی و عملیاتی به یک قدرت استراتژیک در منطقه رساند و همه اینها حاصل به ثمر نشستن خون شهدا و برکت رهبری‌های امام راحل و فرماندهی مدبرانه مقام عظمای ولایت است.
 
مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تاکید کرد: من فکر می‌کنم هنوز هم می‌توانیم نکات نانوشته جنگ و دفاع مقدس را از لابلای خاطرات شهدا و ایثارگران و رزمندگان آن سال‌ها پیدا کنیم و به لایه‌ها و ابعاد مختلف این حماسه بزرگ بپردازیم. ما هنوز در ابتدای کار قرار داریم و این امر مهم باید به وسیله اندیشمندان و پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها و مبلغان حوزه دین و فرهنگ پیگیری شود و به ثبت برسد. این خواسته عاجزانه ماست که همه اقشار باهم بسیج شوند تا خدای ناکرده شکاف و فاصله‌ای میان نسل جوان با نسل گذشته و آرمان‌هایی که در زمان دفاع مقدس بدست آمده ایجاد نشود و این لایه‌های پنهان بروز و ظهور پیدا کند.
 
سردار ظفری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره شخصیت محبوب و مورد احترام سردار قاسم سلیمانی ضمن اشاره به سابقه آشنایی و همرزمی خود با ایشان به ذکر خاطره‌ای از یک سفر خارجی همراه با وی در سال‌های اولیه پس از دفاع مقدس پرداخت و گفت: در سفری که ما همراه با حاج قاسم سلیمانی در سال 1368 به دو کشور چین و کره داشتیم، ارادت شخصی بنده به ایشان بسیار بیشتر شد و این امر یک علت داشت. در آن سفر کاری هر یک از ما به اموری مشغول بودیم. اما بیشترِ اوقاتِ سردار سلیمانی، با نگاه به قرآن سپری می‌شد. در شرایطی که ما ماموریتی تحقیقاتی و پژوهشی بسیار فشرده‌ای در دست داشتیم، اما سردار به محضی که از امور پژوهشی فراغتی پیدا می‌کرد و فرصتی بدست می‌آورد، با استفاده از قرآن جیبی که همیشه همراه داشت، به تلاوت قرآن می‌پرداخت و حتی لحظه ای از انس با قرآن غافل نمی‌شد.
 

وی همچنین در تشریح علت توفیق سردار سلیمانی در ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان گروه‌ها و اقوام مختلف مسلمین افزود: اکنون نیز توکل ایشان به خدا و توسل به ائمه اطهار و روحیه ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری ایشان و نیز نگاه راهبردی و جامع‌نگرانه به مسائل، عامل وحدت میان جوامع و جلب توجه و علاقه مردم به ویژه جوانان شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi