شناسه خبر : 49741
دوشنبه 05 مهر 1395 , 13:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خبرگزاری فرانسه: برجام مشکل تحریم‌ها را برطرف نکرد


8 ماه پس از آغاز اجرای تعهدات برجامی آمریکا از جمله درباره لغو تحریم‌ها، خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: بانک‌های غربی از ترس مجازات آمریکا، همچنان از همکاری با ایران پرهیز می‌کنند  و این چالشی جدی برای دولت روحانی است.
فرانس پرس در گزارشی نوشت: با وجود امیدهایی که به طلوع دوباره اقتصاد پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای بسته شده بود، بانک‌های بزرگ غربی از ترس مجازات آمریکا مایل به همکاری با دولت ایران نیستند.
«پرویز عقیلی» رئیس بانک خصوصی خاورمیانه در تهران به خبرگزاری فرانسه گفت: هم‌اکنون بانک‌های اروپایی معدودی موافقت کرده‌اند که با ما کار کنند. وی بدون اشاره به نام این بانک‌ها، آنها را شامل چند بانک ایتالیایی، اتریشی، سوئیسی، آلمانی و بلژیکی معرفی کرد و افزود: با این حال تاکنون هیچ بانک متوسط یا بزرگ معتبری موافقت خود را برای کار با ما اعلام نکرده است.
خبرگزاری فرانسه افزود، «امیرحسین زمانی‌نیا» معاون وزیر نفت ایران می‌گوید، آمریکایی‌ها به ایران‌هراسی دامن می‌زنند به طوری که در عمل کسی با ایران کار نمی‌کند.
به گفته یک کارشناس بانکداری در تهران که خواست نامش بیان نشود، «تعداد معدودی از موسسات اروپایی با ایران کار می‌کنند. این بانک‌ها با هدف باز کردن گشایش اعتباری برای مبالغ کوچک 10، 20 یا 50 میلیون دلاری کار می‌کنند، اما منابع آنها برای تامین مالی پروژه‌های بزرگی مانند قرارداد امضا شده میان ایران و شرکت هواپیماسازی ایرباس برای خرید 118 هواپیما یا پروژه‌های توسعه میدان‌های نفتی و گازی کافی نیست.
اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا وابسته به خزانه‌داری این کشور هنوز مانع اصلی فروش حدود 100 فروند هواپیمای بوئینگ و حتی 118 فروند هواپیمای ایرباس به ایران است.
خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: بانک‌های اروپایی با انبوهی از مقررات دشوار در ارتباط با ایران مواجه هستند تا اطمینان حاصل کنند که مشمول مجازات آمریکا نخواهند شد.
این اوضاع کشورهای اروپایی که از ورود به یکی از آخرین بازارهای نوظهور جهان بازمانده‌اند را ناامید کرده است.
«سگولین رویال» وزیر محیط زیست فرانسه که سال گذشته برای شروع روابط تجاری با ایران به تهران آمده بود، این محدودیت‌ها را به هیچ وجه قابل قبول ندانست و گفت: این یک مشکل واقعی است.
خبرگزاری فرانسه افزود، برای آنها که امیدوارند توافق هسته‌ای منجر به یک نزدیکی گسترده میان ایران و غرب شود، نشانه‌ها نگران‌کننده است.
اسمیت در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: بی‌میلی بانک‌ها به انجام کسب و کار با ایران به وضوح به نفع گروه‌هایی در ایران شده است که منتقد جدی توافق با غرب هستند و آمریکا و دیگر کشورهای مذاکره‌کننده را قابل اعتماد نمی‌دانند.
به گفته این تحلیلگر، این امر به شدت پتانسیل‌های بالقوه نزدیکی ایران و غرب در آینده را محدود می‌کند.
خبرگزاری فرانسه اضافه کرد، با توجه به اینکه روحانی به دنبال انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آینده است، منتقدان با اشاره به انسداد مالی موجود می‌گویند روحانی توان دفاعی کشور را به هیچ فروخته است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi