شناسه خبر : 49808
دوشنبه 12 مهر 1395 , 14:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عبرت های عاشورا بی شمار است

حجت الاسلام محمد ادریسی - عبرت‌ها در پشت پدیده‌ها و حادثه‌ها کمین کرده‌اند تا آدمی آنها را ببیند و بشناسد و گرفتار بی‌کاری، کم‌کاری، دوباره‌ کاری، کندکاری و خراب‌کاری نشود. پس عبرت ‌بین باشیم؛ حتی اگر هم کور مادرزاد آفریده شده باشیم و اگر عبرت نگیریم خودمان مقصریم  نه خدا که در هر عبرت گرفتنی چشم باز شدنی هست.
عاشورا یک اتفاق نیست، بلکه یک جریان روان زنده است که ادامه دارد و مثل روز حسین هیچ روزى نیست و سلام بر آنها که با او بودند و هستند و نفرین بر آنان که در مقابلش ایستادند و به هیچ رسیدند، به هیچ.
دیدگاه متفکران و نویسندگان و سخنرانان درباره امام حسین (ع) و فلسفه قیام و آنچه درعاشورا گذشت همچنان شیرین و البته مختلف است و یکی درس مبارزه و حماسه و بعضی دیگرهم احسان ، فتوت و جوانمردی، غیرت ،وفا ،رضا ، آزادمردی، وخلاصه این که هر کسی درس ها و پیام ها و عبرت هایی را از این نهضت گرفت و انتقال داد اما هنوز ناگفته ها از حقایق عاشورا بسیار هست که اگر روزگار و زمان آن فرا برسد به ما خواهد رسید .
 یک طرف عربده ها بود و فتنه ها و مفتون ها و یک طرف هم باصر و بصیرت و آرامش ها و این امام حسین علیه السلام بود که از خود و فرزندان خود و از تمامی هستی خود بخاطر انتخاب خویش گذشت و ماندگار شد و آنها که انتخاب و هدفشان، قدرت و ثروت بود و نتوانستند عشق به پست ها و مقام های پست دنیا را پنهان کنند به هیچ رسیدند و هم از گندم ری افتادند و هم از خرمای  بغداد.
شهادت انتخاب امام حسین (ع) بود و آنچه از عاشورا باید بدانیم تنها تعداد یاران و دشمنان حضرت نیست بلکه ریشه ها و اهداف و زمینه های به وجود آورنده ی این قیام همیشه جاوید است که می تواند برای همه ادیان و مذاهب و حتی بی دین ترین آدم ها وکشورها در جهان هم پر ثمر باشد.
هدف قیام امام حسین (ع) ریاست نبود که عبودیت بود و او فرزند همان پدری است که می گفت دنیای شما برای من از آب دماغ بز و یا یک لنگه کفش کهنه وصله دار هم کم تر است مگر اینکه بخواهم حق را به حق دار برسانم و براى خدا و دین و جامعه‌ى مسلمین کاری کنم و  باطلی را کنار بزنم و در آخر بخاطر این شهید شد.
عبرت های عاشورا بی شمار است و این شوخی نیست، آنها که دستشان را با خون حسین شستند، همان ‏هایى هستند که در زندگینامه و کارنامه خود قبل از این جریان از یک لقمه چرب و نرم نگذشتند. از صندلی نگذشتند.از لیوان آب سرد و گرم نتوانستند بگذرند. از زیبا رویان نتوانستند یوسف وار بگذرند. از اول شدن نگذشتند.از خشم برطفلکی نگذشتند. تا آنجا که نتوانستند از گندم ری و خون دل حسین ‏هم بگذرند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام ، از مهمترین عبرتهای عاشورا تکرار تاریخ است. آنجا که بزرگان به حال خود رها شوند و مشغول جمع آوری ذخایر دنیای دنی و غافل از نفوذ شیطان در وجوشان شوند. نفوذ شیطان با صبر و حوصله بسیار زیاد در مدت طولانی صورت پذیرفت یعنی بزرگان کوفه پس از حدود 50 سال از رحلت پیامبر اکرم (ص) اولادش را در چنگال گرگان درنده رها کردند. تکرار تاریخ بارها نشان داده برخی بزرگان جامعه چطور به مرور زمان و مشغول شدن به دنیای دنی متوجه نفوذ نرم دشمن و در اختیار قراردادن اراده به شیطان سقوط کردند. آنها با تکیه به قبایل پر شمار و ثروت فراوان در قلعه های مستحکم آسوده به ظلم و فساد افتادند اما ناگهان اراده الهی با شهادت حضرت ابا عبدالله امام حسین ابن علی (ع) مختار ثقفی را مامور کرد با اجازه حضرت امام زین العابدین(ع) قاتلان جنایتکار را نابود و قصاص کند.
آنها که در کاخهای مجلل و اسکورت و ثروت و قدرت ظلم و فساد میکنند ناگهان گرفتار اراده الهی خواهند شد. عبرت عاشورایی مهمتر از انقلاب اسلامی ایران طی صدها سال گذشته وجود نداشته که شاه مخلوع با وجود حمایتهای استکبار و ساواک و نیروهای امنیتی و هزاران تیمسار و ارتشبد و ثروت و قدرت هرگز فکرش را نمیکرد که طلبه ای پا برهنه از تسل عاشوراییان با اراده الهی بتواند تاج و تخت پادشاهی را نابود و ویران کند.

...

باز این چه شورش است که در خلق عالم است .

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است .

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین .

بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است .

این صبح تیره باز دمید از کجا کزو .

کار جهان و خلق جهان جمله در هم است .

گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب .

کاشوب در تمامی ذرات عالم است .

گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست .

این رستخیز عام که نامش محرم است .

در بارگاه قدس که جای ملال نیست .

سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است .

جن و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند .

گویا عزای اشرف اولاد آدم است .

محتشم کاشانی .

...

آغاز محرم و ایام سوگواری حسینی تسلیت باد .

...

سلام خاکپور عزیز کم پیدا بودی یا ما کم سعادتیم ما ارادت داریم

...

قبلاً خدا حافظی کرده بودم .

الانم قاچاقی تا امروز اینجام

بی خانه شدم .

گفته بودم دلمان برایتان تنگ می شود .

غصه دار .

اشک باران .

هق هق .

راستی چرا آسمان می بارش .

راستی چرا دلها می ریزش .

...



حاجی جان سلام ... سوال ??????

در کشوری که سفارش پیتزا زودتر از آمبولانس و پلیس 110 می رسه در خونت ,,, ما دقیقا کجا داریم میریم ؟
در کشوری که سی و هشت ساله همه پشت تریبون رفتند و از محسنات عفاف و حجاب گفتند ....پس چرا بی حجابی بیشتر از حجاب شده ؟؟؟
در کشوری که همه ادعای شیعه علی بودن رو دارن چرا دروغ و ریا و تزویر در رتبه اپل قرار داره ؟؟؟
حاجی جان سال شصت به منه بچه بسیجی هزار دویست تومن ماهیانه بابت حضور در جبهه میدادن من و امثال من یه راست میریختیم حساب صد امام . حالا چی حاجی ؟؟؟ چرا یه مدیر عامل حقوقش سیصد میلیونه و یه جانباز یک و دویست ؟؟؟؟چرا حاجی ؟....
حاجی جون عبرت رو ما گرفتیم ,,, پای هر چیز کشورم وایسادیم که کسی هوسی نداشته باشه فکر میکنی بعد ما کشور چطور میشه ؟؟؟
حاجی از میدون ولیعصر به بالاتر میری ... یه چند روزی سمت جردن و شهرک غرب و پاسداران و الهیه و ونک بگرد , بد نیست پسرای خانومای اونجارو یه نگاهی بندازی بعد واسه ایران یه دل سیر گریه کنی . یا علی مددی .
امر به معروف نهی از منکری که امام حسین در پی آن بود به دلیل سگ‌بازی‌های یزید نبود؛ این‌ها تحریفات است. این عمل در اسلام زشت و قبیح است اما نه در حدی که امام حسین و یارانش به این دلیل شهید شوند. هدف ایشان از امر به معروف و نهی از منکر خطراتی بود که در پی ایجاد سلطنت اسلامی یزید جامعه را تهدید می‌کرد. اگر در زیربنای جامعه بشری خللی ایجاد شود دیگر به جا آوردن فروعات و احکام دین بی‌روح و بی‌فایده است.

شهید مطهری جمله‌ای دارند که می‌گوید «مظلومیت امام حسین پس از عاشورا به دست مسلمانان و شیعیان بیش از مظلومیت ایشان در روز عاشورا به دست امویان بود». چراکه کشتن دیگری ظلم است و تحریف انسانیت ظلمی است بزرگتر؛ و امروز ما گرفتار این نوع مظلومیت هستیم که مظلومیت پس از عاشوراست.

قسمت عمده‌ای از تحریفات به دست حکومت‌ها بوده است اما بخشی از آنها نیز ناشی از جهل مردم بوده است؛ یعنی فساد حکومت و جهالت عمومی دست به دست هم داده تا حقیقت عاشورا را از بیخ و بن از بین ببرد. زمانی که مروان برای بیعت امام حسین می‌آید، ایشان در پاسخ می گویند مثل منی با مثل یزید دست بیعت نمی‌دهد و این جمله در تاریخ اسلام بسیار مهم است. نفرمودند من، گفتند «مثل من»، یعنی این جریان است و به یک فرد خلاصه نمی‌شود. یعنی دو جریان وجود دارد: یکی ظلم و دیگری عدل و باید به آن توجه داشت.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi