شناسه خبر : 49868
دوشنبه 12 مهر 1395 , 18:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مصاحبه با جانباز محمود غیاثی

پاسخ رئیس هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی به سوالات و ابهامات

در آستانه هفتمین مجمع عمومی انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان و پایان دوره هیئت مدیره این انجمن و در حالی که در آینده نزدیک قراراست انجمن جانبازان در قالب انتخابات، هیئت مدیره جدیدخودرا بشناسد.

فاش نیوز - در آستانه هفتمین مجمع عمومی انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان و پایان دوره هیئت مدیره این انجمن و در حالی که در آینده نزدیک قراراست انجمن جانبازان در قالب انتخابات، هیئت مدیره جدیدخود را بشناسد. "فاش" درصدد برآمد تا در میزگردی باحضور اعضای هیئت مدیره و برخی از اعضای گروه پیگیری، ضمن بیان فعالیت های گذشته انجمن در ابعاد مختلف اقتصادی، درمانی، فرهنگی و ورزشی، به شبهات مختلفی که در باره روند انتخابات و نوع خدمات و فعالیت هایی که انجام شده یا نشده است، پاسخ داده شود.

در اولین قسمت از این میزگرد طولانی و مفصل، با توجه به اهمیت موضوع، پای صحبت های "محمود غیاثی" رییس هیئت مدیره انجمن نشستیم که ذیلا از نظر خوانندگان می گذرد. قسمت های بعدی این نشست در آینده ای نزدیک منتشر خواهد شد.

فاش نیوز: به عنوان رییس هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان، در ابتدای این میزگرد اگر صحبتی دارید بفرمایید.؟

آقای غیاثی - بسم الله الرحمن الرحیم. اولا از دوستان فاش نیوز بخاطر انعکاس مطالب انجمن و این میزگرد تشکر می کنم.

خدمت دوستان عرض می کردم، برای قضاوت عادلانه نسبت به هرچیز و یا شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی، چند شاخص باید داشته باشیم. جسارتا خدمت دوستان عرض می کنم که می خواهند قضاوت کنند، نسبت به عملکرد انجمن.

اولین شاخص این است که شرح وظایف، چه تکالیف و چه اختیاراتی به او داده. تکالیف چه بوده و چه وظایفی به عهده اش بوده؟ دومین شاخص این است که : چه اختیاراتی به او داده شده؟ سومین شاخص این است که چه منابعی در اختیارش بوده. تا بشود قضاوت کرد که در راستای آن اهداف و شاخص ها از منابع هزینه شده یا خیر؟

منابع اعم از منابع انسانی یعنی (نیرو) و منابع مالی؛ که قاعدتا هر سازمانی برای گردش کارها و رسیدن به اهدافش این دو منبع را نیاز دارد.

بنابر این ما بایستی ببینیم منابع مالی انجمن و منابع انسانی اش چه میزان بوده؛ در رأسش با توجه به اینکه منابع انسانی و نیرویی که ما داریم همه از عزیزان جانباز نخاعی هستند، و در این زمینه دوستان هم با همه مشکلات متعدد جسمی و مشغله ها و مسئولیت های زندگی و اجتماعی که داشتند، همه اینها را لحاظ کنید، بر همین اساس ما تمام این مدت سعی مان این بود که افراد جدید و توانایی تری را از بین دوستان جذب کنیم. از خیلی ها هم خواهش کردیم، عزیزانی که فکر می کردیم توانایی دارند درمقاطع مختلف تقاضا کردیم که بیایند و مسئولیت بگیرند.

فاش: معیارشما برای پذیرش افرادی که تمایل به همکاری باانجمن دارند چیست؟

  • البته خب بدیهی است که برای جذب افراد هم برای خودمان یک معیارهایی داشته باشیم. یعنی این کسی که میاید و قبول مسئولیت می کند واقعا پای بند تعهدش باشد و پای کار بماند.

یا یکی دیگر از دلایل که مهم است برای جذب افراد در هر جا و از جمله انجمن جانبازان نخاعی کسی باشد که تشکیلات را به ورطه اختلاف و درگیری و پاشیدگی نرساند. چون بزرگترین بلای هر کار جمعی تن ندادن به رای اکثریت و تک روی است!

ممکن است مثلا در این چند سال یکی دو مورد را ما علی رغم اینکه ادعا می کردند که می خواهند کار کنند، نتوانستیم همکاری کنیم. آن هم دلیل اش همین بوده که احساس خطر می کردیم که این دوستان به علت تک روی، می خواستند سازمان را ازبین ببرند. بالاخره کار جمعی مستلزم یک روحیه تحمل و کارجمعی است.

فاش: پیگیری های انجمن صرفا برای جانبازان نخاعی می باشد؟

  • در یک جاهایی ما محدود کردیم به نخاع که نوعاً مشکلات درمانی است، چون مشکلات ما خاص بوده؛ ولی یک عرصه مثل قانون جامع که جامع است، نسبت به ایثارگران که وقتی حرف می زنیم از حقوق جانبازان محدودش نکردیم به 2000 جانباز نخاعی. دیگر کل حقوق جانبازان سرباز و بسیجی را پیگیری کردیم که در قانون جا داشته باشد، و هم الان در حال پیگیری هستیم برای اجرایش، احکامش را می خواهند بزنند. بنابر این محدود نمی کنی به جانبازان نخاعی.

ولی در موضوع نخاعی ها عرصه های خاص مانند درمان، که بیشترین مشکلات درمانی را بین جانبازان، عزیزان نخاعی دارند، و بیشترین اعضای بدنشان درگیر است؛ طبیعی است که ما در این یک عرصه خاص وارد می شویم و مجبوریم بطور خاص پیگیری کنیم و انتظار داشته باشیم از مسئولین درمانی کشور و بنیاد مشکل حل بشود.

ولی فضاهایی که عمومی بوده اصلا بحث محدود به جانبازان و یا حتی نخاعی ها و یا حتی بقیه جانبازان هم نبود. بعضی موارد ما حتی خارج از جامعه ایثارگری وارد می شویم. یعنی کارمان چنان گره می خورد با جامعه معلولین که با تشکل های معلولین لازم است هماهنگ شود و در آن عرصه، با هم جلو می رویم.

لذا همه این ها را لحاظ کنید، زیرا بعضی از دوستان گله داشتند که چرا از بعضی از ایثارگران دفاع و حمایت نشده و چرا انجمن پیگیر کارهای دیگر ایثارگران نیست؟ جوابش همین است که ما جایی که فضا طوری بوده که باید حقوق ایثارگر احیا بشود و پیگری، ما تلاشمان را کردیدم مثل همین قانون جامع ، مواد 38 و 39 .

 یک محدودیت های دیگری هم که وجود داشته ساختار سازمانی طرف های ماست. چون بالاخره انجمن به عنوان حلقه واصله ای بین جامعه هدف و سازمان های مسئول عمل می کند. ما برای کار آمدی نظام آمدیدم و اینکار را کردیم. یعنی انگیزه من به عنوان یکی از موسسین این بود که نظامی که من و دوستانم به خاطرش جانباز شدیم و زجر می کشیم، کار آمد کنیم. در این عرصه، به کمک مسئولینی که مشکلات بچه ها را درک کنند. و فایده اش هم به همه برسد که جانبازان مشکلات شان کمتر شود و بهتر حل بشود.

لذا ما یک حلقه واسطه ایم. اختیارات اداری دست ما نیست، که امر و نهی کنیم. تلاش می کنیم از جایگاهی برخوردار شویم که در مقام مشاور و در مقام برنامه ریز مشکلات جانبازان را جمع کنیم و تبدیل به نقد کنیم و ارائه کنیم به مسئولین و پیگیری کنیم تا انجام بشود.

فاش: در مصاحبیه سال گذشته تان مسئلی دردست اقدام و پیگیری داشتید مثل موضوع همکاری با بنیاد برای ساخت و راه اندازی نرم افزاری که دوستان به پروفایل خودشان مراجعه کنند و هر امکاناتی گرفتند و یا می خواهند درخواست کنند را در آنجا مطرح کنند. کارتا کجا پیش رفته؟

  • در آخرین جلسه ای که با آقای شهیدی داشتیم این بحث مطرح شد، و هیچکس با آن مخالفت ندارد ولی در عرصه عمل، هنوز به نتیجه عملی، به دلایلی نرسیده است. در جلسه ای که این اواخر با مسئول حراست بنیاد داشتیم، این مسائلی که مانع به اجرا رسیدن این طرح مهم است را توضیح دادیم. ما اعتقادمان بر این است که عده ای در تشکیلات(بنیاد)، مایل نیستند این کار انجام بشود. چون دست خیلی ها بسته می شود و جلوی خیلی از تخلفات گرفته می شود. ضمن اینکه جانباز از حقوق خودش و آن چیزهایی که دریافت کرده، مطلع میشود ولی هنوز نتیجه عملی به دست نیامده.

در تجهیزات مصرفی، این بحث مطرح و پیگیری شد، آن موقع که مدیریت با حاج آقا نصیر بود، ایشان کاملا اعلام آمادگی کردند ولی از طرف معاونت بهداشت و درمان و مسئولین مربوطه این کار کلید نخورد. توضیحات بیشتر را با آقای آطاهریان و آقای اسرافیلی که با هم این قضیه را پیگیری کرده اند بپرسید.

 

فاش: مواد 38 و 39 قانون جامعی که اشاره کردید الان پیگیری شده. تو جلساتی که در ستاد کل نیروهای مسلح داشتید کارها تاکجا پیش رفته و آیا الان جلسات ادامه دارد؟

- این را هم بگذارید آقای اسرافیلی آخرین اخبار را بیاورند؛ الان درصد بالایی از احکام صادر شده، حقوق ها هم طبق احکام شروع به دادن شده است، برآوردی که ما داریم، نه فقط بین جانبازان نخاعی، بین همه جانبازان، بعضی ها از 200 هزار تومان اضافه شده و تا 1 میلیون تومان هم داشتیم. توضیحات بیشتر را آقای اسرافیلی می دهند.

باید توجه کنیم وقتی احکام صادر می شود می آید در قالب سیکل اداری و سازمانی؛ مثلا می گویند فلان شخص با فلان سطح تحصیلات، با این تجربه؛ مثل یک پاسدار رسمی که حکم حقوق برایش می زنند، برایش تعیین می کنند در چه جایگاهی قرار می گیرد و حقوقش چقدر است. بنابر این مثلا بعضی از دوستان 200 تومان و بعضی دیگر 1 میلیون تومان به حقوقشان اضافه شده. ولی باز در حال پیگیری است. آمارش حدود 40 هزار نفر است، که آخرین جلسه ای که ما با ستاد مشترک، فرمانده (سابق)ستاد کل نیروهای مسلح آقای فیروزآبادی داشتیم؛ آنجا که گزارش داده شده، گفتند تا آن تاریخ (اسفند ماه سال 94) حدود 18 هزار صادر شده. که ما تقاضایمان این بود که بقیه نیز احکامشان صادر شود. دوما حقوق هایشان شروع بشود به پرداخت. که خبرهای رسیده حاکی است که شروع به پرداخت کردند.

فاش: از سال گذشته تا امسال در اعضای گروه پیگیری یا خود انجمن، اشخاص جدیدی وارد شده اند؟ چون وظایف مشخص شده و همه می دانند چه کنند، خود انجمن (هیات مدیره ای که شما رئیس اش هستید) پیگیر کار کمیته های مختلف هست یا خیر؟ می خواهیم بگوییم که ساختار تقسیم وظایف، انتخابات انجمن وگروه های پیگیری به چه شکل است. چطور کارها پیگیری می شود؟

  • این را دقت کنید، کسانی که عضو هستند فقط می توانند در انتخابات رای بدهند، چون برابر آماری که ما به وزارت کشور می دهیم به ما تعرفه می دهند، اگر کسی عضو نباشد، نمی تواند در انتخابات شرکت کند. هیات مدیره بر اساس اساسنامه توسط مجمع عمومی انتخاب می شود که 5 نفر هیات مدیره، 2 نفر علی البدل و دو نفر بازرس هستندکه بعد از شمارش آن هایی که بعد از آن 5 نفر، بیشترین رای را دارند به عضویت علی البدل در می آیند. در بازرسی هم به دو نفر رای داده می شود. ولی دو نفر بعدی که به ترتیب آراء پایین تر قرار دارند می شوند علی البدل.

در این چند سال که هیات مدیره انتخاب شده، به یک شیوة کاملا باز ی بوده، از این جهت که هر کسی پیام داده که می خواهد کاری بکند و علامت داده ما پذیرا بوده ایم.

اگر کسی بگوید که من چیزی گفتم و تحویل نگرفتند، از همینجا از او عذر می خواهم. می گویم الان تشریف بیاورید. نمی دانم چون خاطرم نیست که کسی درخواستی کرده باشد و بخواهد کاری کند و تحویلش نگرفته باشم. جذب نکرده باشم.

ما ازهرکسی که رای می آورده بعنوان اعضای اصلی و هیات مدیره دعوت می کردیم. از علی البدل ها هم خواستیم برابر اساسنامه هر هفته در جلسه باشند.

گروه پیگیری هم بر اساس کسانی که قبل از تشکیل انجمن، در گروه پیگیری بوده اند انتخاب میشوند، و هر کدام در حوزه ای کار می کنند. ما چند کمیته داریم، بهداشت و درمان؛ فرهنگی و آموزشی؛ تعاون و اجتماعی که هر کدام تقسیم وظایف شده. البته به اقتضای گسترش کار و نیرویی که به ما می رسانند، با توجه به توان جسمی و زندگی دوستان، مایلیم که هر چه ریزتر بشود فشار کمتری به افراد و دوستانی که کار می کنند می آید. یعنی ما اگه نیروی بهتر و بیشتری داشته باشیم. فشار کمتری بر روی بقیه است. خب بالاخره دوستان جانبازند و توان جسمی کمتری دارند؛ مشکلاتی هر کدامشان دارند.

علاوه بر گروه پیگیری که عرض کردم. ما در این چند سال افراد جدیدی که رای نمی آوردند حتی یک رای؛ همین که برای هیات مدیره نامزد می شدند، می گفتیم چون این دوستان اعلام آمادگی کردند و انگیزه دارند که بیایند کار کنند از آنها درخواست می کردیم که بیایند در کنار هیات مدیره به عضویت گروه پیگیری درآیند و قبول زحمت کنند و کار کنند و از این هایی که در خاطرم هست که آمدند و ماندند برای مدتی، یکی آقای دکتر هاشمی بود، که با قبول شدنش در تخصص، دیگر ادامه نداد. دیگری آقای مهری بود، بقیه دوستان در خاطرم نیست اما این ها چون شرکت کردند و همکاری؛ بسیار تشکر می کنم. اما راه باز بوده، هر کسی که اظهار تمایل کرده که بیاید و کار کند ما از اون استقبال کردیم. خصوصا اگر کسی بتواند در بخشی به صورت تخصصی کار کند، چون بحث ها تخصصی است، اینکه بیایم ببینم چه کنم، چی می توانم بکنم، جایی ندار!.

فاش: وقتی فرمودید که ما به همه جانبازان خدمات می دهیم و پیگیر کارهایشان هستیم، خب بر اساس اساسنامه، فقط آنهایی که عضوند می توانند در مجامع شرکت و با انجمن همکاری بکنند؛ آیا شما برنامه ای دارید برای اینکه همه، هر کسی که جانباز نخاعی هست، شامل جانباز نخاعی و هم، عضو انجمن بماند؟

-  سوال خوبی است، اولا که ما آرزویمان است که همه بیایند تقاضای عضویت کنند، ما که به زور نمی توانیم کسی را عضو کنیم؛ اینجا یک سازمان است، عضویت منوط به این است که طرف تقاضا کند، مانند شهرداری نیست که بگوییم مجبور است کل این شهر را خدمات دهد. سازمان های مردم نهاد، قوانین شان بر این بسته شده که شخص باید بیاید عضو آن نهاد بشود، یک مسئولیت هایی را قبول کند تا انتظار خدمات از آن سازمان داشته باشد. طرفینی است، شرایط عضویت - مسئولیت هیات مدیره . مثلا یکی از شرایط عضویت قبول اساسنامه است، و کسی که اساسنامه سازمان را قبول ندارد، من چطور او را بیاورم و بک عضو سازمانی بکنم که وقتی زنگ می زنی به او فحش می دهد و می گوید غلط کردی به من زنگ زدی!

دوستان ما در بخش اردویی یا جای دیگر که زنگ می زنند به عزیزان و دعوت می کنند که بیایید اردو یا با شما کار داریم. بعضی ها با ناراحتی ، به دوست جانباز خود حمله می کنند که چرا زنگ زدی!

بنابر این عضویت یک درخواست می خواهد، یک فرمی می خواهد، باید امضا کند، شرایطی هم در اساسنامه دکر شده که باید آن شخص داشته باشد؛ برای اینکه وقتی می گویی من 2000 عضو دارم باید آن را به وزارت کشور ارائه کنید، موقعی که می خواهی مجمع عمومی تشکیل بدهی، می گوید باید 1000 به اضافه یک نفر باید داشته باشی تا بتوانی تصمیم بگیری! رسمیت جلسه با عضویت 2000 نفری، با 1001 نفر قانونی است. پس نمی شود گفت که همه جانبازان نخاعی عضوند.

ما به عنوان هیات مدیره که تا بحال بودیم، خدمات مان محدود به اعضاء نبوده، من وقتی میروم و می گویم مشکل درمان جانباز این است و می روم حرف می زنم با اورژانس و می گویم: خدمات بده به جانباز، برای تب و لرز هم قبول کن، یا هر بیمارستانی که جانباز تقاضا می کند او را ببر برای بستری، من دیگر نمی گویم با 200 نفر عضوم، این طور برخورد کن.

 من می گویم هر جانباز نخاعی که زنگ زد، چون اسامی تمام جانبازان نخاعی در سامانه اورژانس تهران است و الان محدود به تهران است، ما اصلا خدمات را محدود به اعضا نمی کنیم. ما مثلا مسابقات ورزشی که برگزار می کنیم، نمی گوییم با کارت عضویت بیا، می گوییم هر جانبازی که در هر نقطه از شهر است بیاید. مثلا استخر که می گیریم برای استفاده هیچ وقت نمی گوییم 200 نفر اعضا بیایند. آن جا کنترل نمی کنیم. چون اصل بر این است که جانباز نخاعی سلامتش حفظ بشود با ورزش و سطح سلامتش بالا بیاید. اگر کسی فحش هم می دهد اشکال ندارد، بیاید ورزش بکند. اگر از دستمان ناراحت است فحش هم بدهد، دستش درد نکند! این سوالی که کردید سوال دقیقی است. مثلا فرض کنید انجمن حقوقدانان وقتی تشکیل می شود، هر کسی عضو شد از تسهیلات آن انجمن استفاده می کند. آنجا می شود اینکار را کرد. اما ما جانبازیم، امکان ندارد بگویم فلانی را ببرید بیمارستان بستری کنید چون عضو هست، هر کسی که آمد و مسئول شد اینجا، اگر بخواهد چنین کاری بکند این انجمن دیگر انجمن جانبازان نمی شود.

ما آمدیم از حقوق همه ایثارگران دفاع کنیم. در اساسنامه است، حقوق همه ایثارگران. یعنی جایی ببینیم به یک جانباز نابینا ظلم می شود ما هم می رویم جلو و حرف می زنیم. می رویم در جلسه شرکت می کنیم و از او دفاع می کنیم.

ادامه دارد...

 

کد خبرنگار: 21
اینستاگرام
آقای فاش نیوز
خوب بود از ایشان راجع به سوء عملکرد ده سال اشان می پرسیدید ؟

هر چند شماها هم دستتان با اینان تو یه کاسه است @
از قصور و کوتاهی که در کشته شدن 300 شهید نخاعی هم داشتند خوب میپرسیدید
آقای فاش نیوز این مصاحبه که همه اش شد توجیه رفتاهای مابخردانه انجمن رفقا ...!!
با اخلاصترین جانبازی که تا بحال دیده ام آقای غیاثی می باشد
از آقایونی که از ایشان انتقاد دارند
بپرسید برای درخواستهای شخصی خودشون از سپاه چه علم شنگه ای بپا کرد
با آبروی جانبازان بازی کرد
بخــــدای احدوواحـــدمیــرسدروزی بهمین زودی هــاکه آفتــاب می تــابدجــایی که دل دزدمیخواهد،میرسدزمانیکه تفکیک عقایدتفکیک سلایق راکب امورمیشودوبین جانبازان رخنـــه بزرگی ایجاب میشودکه هیچکس قادرنیست این شکاف ورخنه راپرکنداوئی که ارنج راچیده استاد عمل بوده دسته بندی ایثارگران،نخاعی،ضایعاتی،زیردرصدبالادرصدو.......مواظب باشیددوستان مواظب باشیدخطرتهدیدمیکند،
هيچ صحبتي آقاي محمود غياثي در باره حق و حقوق جانبازان شاغل نكرده است . تيصره 2 ماده 39 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران توسط مجلس محترم در سال 1392 اصلاح شده است و ولي هنوز كه هنوز است بنياد آن را اجرايي نكرده است. خواهشمند است پيگيري نماييد.
با سلام خدمت جناب اقاي غياثي، خواستم عرض كنم بنده جانباز ٧٠٪‏ نخاعي با كد٠٣٠٨٠٠٠٦٥١ ميباشم اينجانب در سال ١٣٦٠از طرف بسيج سپاه به جبهه اعزام و در همان سال مجروح شده ام، در سال ١٣٦٦ به استخدام گمرك در امدم ، الان ٣٥ ساله كه اينجانب يك ريالي از طرف سپاه و نهاد هاي ديگري حقوق ايثارگري نگرفته ام ، در مورد مواد ٣٨ و ٣٩ قانون جامع ايثارگران هم تاكنون چه از طرف بنيادشهيد چه از طرف سپاه هيچ اقدامي تا اين لحظه صورت نگرفته است ، جناب اقاي غياثي خواهشا توضيح دهيد پس اين مواد ٣٨ و ٣٩ قانون جامع ايثارگران كه فرموديد در مرحله صدور احكام حقوقي براي جانبازان ميباشد ، پس كي براي منه جانباز ٧٠٪‏ نخاعي بسيجي اعمال خواهد شد؟ چون ديگه وقتي نمونده كه ما جانبازان پا به سن گذاشته از اين حقوق ايثارگري استفاده كنيم؟ چون بنيادشهيد فقط براي جانبازان حالت اشتغال خود اقدام كرده است ميخواستم جواب دهيد براي منه جانباز بسيجي حالت اشتغال ساير دستگاههاي دولتي چه سازمان يا نهاد دولتي اين احكام مواد ٣٨ و ٣٩ را اجرايي خواهد كرد؟ البته اين سوال كليه جانبازان حالت اشتغال تبصره يك سراسر كشور ميباشد خواهشمند است صراحتا پاسخ دهيد.
انجمن هست ولي كم هست
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi