شناسه خبر : 49869
دوشنبه 12 مهر 1395 , 04:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رسالت تشکل‌های ایثارگری(۳)

همه اهدافی که تاکنون درباره رسالت تشکل‌های ایثارگری بیان شده است و تعداد دیگری را که می‌توان به آن افزود به جهت ارزش و جایگاه قابل مقایسه‌ با هدف پیگیری مطالبات ایثارگران نیست.

یوسف مجتهد - 1-  پیگیری مطالبات قانونی ایثارگران تا تحقق آن
همه اهدافی که تاکنون درباره رسالت تشکل‌های ایثارگری بیان شده است و تعداد دیگری را که می‌توان به آن افزود به جهت ارزش و جایگاه قابل مقایسه‌ با هدف پیگیری مطالبات ایثارگران نیست.

تمام اهداف بیان شده وسیله‌ای برای تحقق این امر مهم است. اگر تشکل‌های ایثارگری در پیگیری مطالبات قانونی ناتوان باشند و نتوانند از همه ظرفیت‌ها و اهرم‌های قانونی برای تحقق این هدف استفاده کنند، وجودشان کالعدم است و خاصیتی نخواهند داشت.

پیگیری مطالبات با بهره‌گیری از مسیرهای قانونی، مذاکره و مشاوره با نهادهای متولی و تأثیر در تصمیمات دستگاه‌های اجرایی و قوای سه‌گانه به ویژه مجلس شورای اسلامی، می‌تواند نقش اساسی تشکل‌های ایثارگری را به نمایش بگذارد.

اهدافی که در رسالت تشکل‌های ایثارگری برشمردیم، اگر با مراقبت، نظارت و واکاوی جمعی در درون تشکل‌ها همراه نباشد، می‌تواند در مسیر حرکت تشکل‌ها اسیر آفاتی شود که هدف از تشکیل آن را زیر سؤال ببرد. عمده آفاتی که می‌تواند تشکل‌های ایثارگری را با خطر دوری از اهداف مواجه کند، عبارتند از:

1- هرج و مرج و برخوردهای افراطی
پرخاش، هرج و مرج و برخوردهای افراطی مسیر سالم پیگیری مطالبت را منحرف می‌کند. در فضای آشفته همواره فرصت‌طلبان بهترین بهره را می‌برند و عموم کسانی که مطالبات قانونی دارند به فراموشی سپرده می‌شوند. فرصت‌‌طلبان از فضای آشوب‌زده به خوبی سوءاستفاده کرده و با موج‌سواری، منافع شخصی خود را تأمین می‌کنند.

2- تفرقه و اختلاف درون تشکل‌های ایثارگری
اگر هماهنگی تشکل‌ها یک فرصت حیاتی برای آنان است تفرقه می‌تواند بلای جان تشکل‌ها شود و آنان را در فرصت کوتاهی نابود کند. تشکل‌های ایثارگری اکنون متعدد و متنوعند. این تنوع و تعدد اگرچه یک فرصت برای دعوت از همه ایثارگران است اگر ناهماهنگ باشد می‌تواند به یک تهدید تبدیل شود و کشمکش‌های درونی فرصت‌های مطلوب را از آنان برای تحقق اهداف تشکل بگیرد.

3- تأثیرپذیری از احزاب و گروه‌های سیاسی خارج از تشکل‌های ایثارگری
مادامی که تشکل‌های ایثارگری بر مبنای اهداف تعیین شده صنفی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی خود حرکت می‌کنند، آسیب‌پذیری کمتری خواهند داشت ولی احزاب و گروه‌های سیاسی که در جنگ قدرت، به دنبال کسب قدرت سیاسی هستند، سعی زیادی خواهند داشت تا از اعتبار و حیثیت تشکل‌های ایثارگری به نفع اهداف حزبی و گروهی بهره‌برداری کنند. اگر تشکل‌های ایثارگری وسیله‌ای برای به قدرت رسیدن گروهی شوند و تحت تأثیر آنان قرار گیرند، هویت مستقل خود را از دست خواهند داد و بازیچه احزاب و جناح‌های سیاسی می‌شوند.

4- وابستگی‌ مالی به نهادهای متولی ایثارگران
لازمه حفظ استقلال تشکل‌های ایثارگری عدم وابستگی مالی به نهادهای ایثارگری است. تشکل‌ها زمانی می‌توانند نقد منصفانه بکنند و با ارائه پیشنهادها به دنبال تحول و رشد در خدمات و تسهیلات جامعه ایثارگری باشند که از وابستگی به نهادهای متولی ایثارگری به دور باشند. اگر نهادی عهده‌دار تأمین هزینه‌های مالی تشکلی باشد، آن تشکل وابستگی کامل فکری به آن نهاد خواهد داشت و عملا به ابزاری برای امیال و اهداف آن نهاد تبدیل خواهد شد.

5- انحراف از مواضع اصولی
آنچه تشکل‌های ایثارگری را به هم پیوند می‌دهد، فرهنگ ایثار و شهادت است که بر مبنای آن دارای مواضع اصولی هستند و این مواضع اصولی به آنان نگاه مشترکی در برخورد با مسائل و مشکلات می‌دهد. دوری از این فرهنگ که محصول آن، رزمنده، جانباز، آزاده و شهید است، سبب انحراف تشکل‌ها خواهد شد و آنان نمی‌توانند مدعی مبانی باشند که خود آن را بنیان نهاده‌اند.

6- دخالت در اجرا
تشکل‌های ایثارگری باید واقف باشند که حدود تعاملات آنان با دستگاه‌های اجرایی، مشاوره، کارشناسی، کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، بررسی فرایند‌ها، نظارت بر حسن انجام کار و ارائه پیشنهادها است. عدم دخالت در حوزه اجرایی به تشکل‌ها مصونیت می‌دهد تا نهادهای متولی نتوانند در فراوری مسائل اجرایی آنان را غرق کنند و برای قصور و تقصیر خود شریکی بتراشند که به دلیل عدم تجربه کافی در مسائل اجرایی، همه مشکلات را ناشی از شراکت تشکل در اجرائیات اعلام کنند.
تشکل‌ها باید با حفظ هوشیاری و پایبندی به اهدافی که برای آن تشکیل شده‌اند به امور مربوط به ایثارگران ورود پیدا کنند و خوف آن را نداشته باشند که دستگاه‌های اجرایی و قوه مقننه در فهم و درک مسائل از آنان پیش‌تر هستند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
برادر عزیز مجتهد
با سلام : در قلم فرسایی های قبلی ازآگاهی دهی به جانبازان و ایثارگران از قوانین و مقررات می نوشتید که کار بزرگ و جالبی بود . در جامعه و روزگارفعلی قشر زیادی از جانبازان از قوانین مصوبه و مربوط به خود آگاهی چندانی ندارند لذا پیشنهاد میگردد در صورت صلاحدید نسبت به درج قوانین روز کشور اقدام فرمایند .
برای مثال خیلی ازایثارگران از قوانین ایثارگران در بودجه 95 و 96 و برنامه ششم توسعه هیچ اطلاعی ندارند .
سالم شاد و سربلند باشید ان شاالله
بند سوم جالب است و امیدوارم سایت فاش نیوز به ان متعهد باشد و در خدمت گروه های تندرو نباشد و فقط در خط امام و رهبری و متعهد به مبانی دینی و اخلاقی و قانونی باشد و به حسن و قبح جناح های مختلف بیطرفانه و منصفانه توجه داشته باشد
سلام ایاکسی میداند چرااز تیرماه اینورفیش حقوقی که درسایت ایثارصادر میشددیگه صادرنمیشه لطفااطلاع رسانی کنید
سلام.یک یشنهادبرای فاش نیوز انهای که نظرمیدن بایید بیاد اول صحفه نه اخرصحفه تمام سایتهاهم اینگونه هستندالبته بنده کوچکتراز ان هستم یشنهاد بدهم اما اینطوری کاربران بیشتر راغب میشوند
رزمندگان و جانبازان عزيز زير 25 در صدر اخبار رسانه هاي جمعي همه روزه اخباري مبني بر استخدام آموزشياران نهضت سواد آموزي- مربيان پيش دبستاني -حق التدريسيها در آموزش و پرورش و ساير ادارات منعكس ميشود كه جاي خوشهالي است ولي وقتي نوبت به رزمندگان و جانبازان زير 25 درصد ميرسد نمايندگان و دولت و شوراي نگهبان به دلايل نامعلومي از تصويب قانوني جهت اين وارثان حقيقي انقلاب طرفه ميروند بطور مثال جانباز عزيز داراي 8 فرزند كه فرزندان اين عزيزان هر كدام بالاي 30 سال سن و زندگي مستقلي دارند چون فرزند جانباز گرامي بالاي 25 درصد هستند هر 8 نفر از صدها تسهيلات دولتي از جمله وام -معافيت شهريه دانشگاه برخوردار هستند كه باز جاي خوشهالي و افتخار نظام است اما؟؟؟؟؟؟شخص جانباز و رزمنده رير 25 درصد هيچ گونه تسهيلاتي ندارد لازم است كليه رزمندگان و جانبازان زير 25 درصد اين بيعدالتي آشكار را به نمايندگان شهرستان و استان خود انعكاس شايد بخشي از مشكلات اين عزيزان مرتفع گردد جناب ساقي عزيز لطفا اين پيام در صدر اخبار فاش قرار گيرد. خداوند اجر دهاد.خدا نگهدارتان عزيزان فاش

...

باید تا تعطیلی جمعیت ایثارگران صبوری کنیم .

...

با سلام منصور فرج نیا هستم جانباز 70 درصد قطع نخاع بعد از 30 سال جانبازی موفق به دیدار با رهبری نشدم خواهشمندم مرا به این سعادت نايل فرمایید. سپاه جانبازان نخاعی اش را چندین بار به کربلا برده تقاضا دارم ما را هم از این زیارت بهره مند سازید.
باید پایگاه اطلاع رسانی برای رزمندگان در هر استان تاسیس نماییم
باید جمعیت رزمندگان را برای هر استان فعال نماییم
تا رزمندگان عزیز به جایگاه والای خود برسند ، وگرنه هیچ سازمان و یا بنیادی به این مقوله رسیدگی نمی کنند چون به اندازه کافی مراجعه کننده دارند و به همان اندازه بودجه دولتی میگیرند و وقت رسیدگی به امور رزمندگان را ندارند
پس تلاش همه رزمندگان را میطلبد تا به حق و حقوق و منزلت خود برسند ./ ولسلام
با سلام خدمت شما بنده جانباز 15درصد ویکسال سابقه جبهه و فعلا کارمند علوم پزشکی میباشم به تازه گی لیسانس گرفته ام اما کارگزینی میگوید چون غیر مرتبط است نمیشود مدرک شما را اعمال کنیم آیا راهی برای اعمال مدرکم وجود دارد با تشکر از شما
اقای مجتهدیک سوال دارم ومیخواهم شمابدهید/چرارزمندگان را28سال استکه ازیادهابخصوص سرداران سپاه که متولی این رزمنده هابودند؟ودوم اینکه چرارزمندگان راجزایثارگران نمیدانند؟وسوم چرابه رزمندگان که همگی جدای ازاینکه موج بگیرند50درصدجانبازاعصاب وروان طبق گفته پزشکان متخصص هستنددفترچه بیمه درمانی نمیدهندتابرونددردخودشان راکه ازجنگ رسیده رادرمان کنند؟دلیل این همه ظلم آشکارچیست؟چرادرطول این30سال برای یک بارهم که شده ازطرف سپاه برای سرکشی به منزل این شیرمردان نیامدند/؟؟؟؟؟خواهشن جواب اینجانب رایابه شماره تماسم که درسایت است بدهیدویاایمیلم باتشکررزمنده داوطلب27ماه جنگ
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi