شناسه خبر : 49900
دوشنبه 12 مهر 1395 , 04:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آداب بهداشتی و تغذیه ای در نذری دادن

آداب نذری دادن، آدابی ست که از قدیم و در فرهنگ کهن دینی ما وجود داشته و حتی مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد

سعیده نام آور (کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی)- ماه عزای حسینی باز هم از راه رسید و همه شیعیان جهان و همه آزادگان و عاشقان آزادگی را سیاهپوش کرد.

دسته های عزاداری، تکیه ها و هیئت ها و ایستگاه های صلواتی، مساجد و حسینیه ها همه و همه دست به کار شده اند تا مجالس عزای سیدالشهداء را برپا کنند.

همه درصدد برگزاری و ترتیب آداب عزاداری و سینه زنی و زنجیرزنی و زدن پرچم های عزا و البته تهیه غذای نذری و اطعام به عاشقان سیدالشهداء هستند.

آداب نذری دادن، آدابی ست که از قدیم و در فرهنگ کهن دینی ما وجود داشته و حتی مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد و بسیاری از کسانی که امام حسین (ع) را می شناسند و از واقعه کربلا مطلع اند، برای گرفتن حاجات خود به دامان پربرکت این امام بزرگ و بنده مقرب و آبرودار درگاه الهی چنگ می زنند و برای جلب توجه خدا و عشق امام حسین، نذری می دهند.

از آنجایی که می دانیم مولکول های هر ماده ای با توجه به انرژی مثبت یا منفی تغییر شکل پیدا می کند و بی شک با توجه به نیت زیبا و معنوی تهیه آن، اشک هایی که بر سر توزیع آن ریخته می شود، زیارت عاشورایی که پای دیگ خوانده می شود و ...همه نیت های پاک و معنوی ای که نذری دهندگان در دل دارند... مولکول های غذاهای نذر امام حسین (ع)، یکی از زیباترین اشکال ماده را پیدا می کند، خوردن نذری به عنوان تبرک و ثواب و خوردن ماده غذایی معنوی و متفاوت، برای همگان از ارزش بالایی برخوردار است.

با توجه به اینکه در دهه اول ماه محرم، بسیاری از مردم به پخش انواع مواد غذایی به عنوان نذری می پردازند و بسیاری از مردم هم از نوش جان کردن این تبرک حسینی، بهره مند می گردند، خوب است که گذشته از اعتقاد به شفابخشی نذری امام حسین (ع)، نکاتی را در باب دادن و خوردن نذری بدانیم تا از سلامتی بیشتری برخوردار گردیم.

- نکته: استفاده از ظروف یک بار مصرف، که در سال های اخیر باب شده است، هرچند کار را راحت تر می کند اما نباید فراموش کرد که موادغذایی بخصوص مایع در برخورد با ظرف یک بار مصرف، واکنش داده و مواد سمی ظرف وارد ماده غذایی می شود.

 بنابراین به نذری دهندگان چای، شیر داغ، نوشیدنی های داغ، عدسی، آش، شله زرد، شیرکاکائو و ... توصیه می شود که تا حد امکان ظروف یک بار مصرف گیاهی که منشا سلولزی دارد استفاده کنند. یا مانند گذشته در لیوان های شیشه ای یا ظروف دیگر توزیع کنند. البته باید در شست و شوی ظروف نیز دقت لازم را بنمایند.

مصرف کنندگان نذری نیز سعی کنند که این نذری ها را که در ظرف یک بار مصرف است، به میزان زیاد استفاده نکنند. چای و شیر داغ و شیرکاکائو زیادی در این لیوان ها ننوشند و پس از تحویل نذری مانند عدسی یا شله زرد یا آش در صورت تصمیم به نگه داشتن آن، حتما ظرفش را تعویض کنند و ان را در ظرف بلور یا استیل یا روحی بریزند.

- نکته: کسانی که به کاکائو یا ادویه ها حساسیت دارند، از ذوق خوردن نذری امام حسین، خلاف تحمل بدنشان عمل نکنند و شیرکاکئو یا شله زرد با دارچین زیاد میل نکنند!

- نکته: هر چیزی را در نذری ها میل کنید که برای شما مناسب بوده و از نظر پزشکی ممنوع نیست. اتفاق همیشه نمی افتد، ممکن است شمایی که چربی یا قند یا فشار خون دارید، با خوردن یک پرس قیمه چرب نذری، کارتان به بیمارستان بکشد.

- نکته: جالب نیست اما خوب است بدانید که درمانگاه ها و بیمارستان مخصوصا" بخش گوارش، در ایام دهه اول محرم و پس از دهه اول محرم به دلیل بدخوری ها یا پرخوری ها! یکی از شلوغ ترین زمان های خود را از نظر مراجعه بیمار می گذرانند!

- نکته: نذری و تبرک، یک قاشق هم تبرک است. پس لطفا" از خوردن چند غذای نذری و زیاده روی در مصرف آنها بپرهیزید. خوردن چند غذا نه تنها وزن شما را بالا می برد بلکه منجر به سوء هاضمه و مشکلات گوارشی نیز می شود. یادمان باشد، معده ما ماشین لباسشویی نیست که هرچیز بخواهیم را داخل آن بریزیم.

- نکته: کسانی که در منازل، مساجد یا هیئت ها نذری و غذا درست می کنند، سعی کنند بهداشت فردی یعنی بهداشت دست ها و ناخن ها و لباس و کلاه را رعایت کنند. مواد اولیه غذا را خوب و درست بشویند و بهداشت ظروف را هم رعایت کنند. خدای نکرده ما نمی خواهیم که کسی یا کسانی پس از خوردن غذای نذری ما مسوم شود!!!

- نکته: افراد دچار یبوست از خوردن چای زیاد به دلیل تشدید بیماری شان پرهیز کنند.

- نکته: افراد دجار قند و چربی و فشار و سکته از قسمت چرب غذاهای نذری میل نکنند. و افراد دیابتی سعی کنند برنج زیاد نذری را میل ننمایند. همچنین زا خوردن شله زرد و حلوا و کیک و ... مواد دارای قند بالا بپرهیزند.

عزاداری های همه ایثارگران عزیز قبول باشد و نذری های شفابخش امام عشق نوش جان!

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سلام خانم دکتر
ممنون که این قدر دلسوزانه نکات بهداشتی و تغذیه ای رو تذکر می دید . من که با دل و جان به توصیه هاتون عمل می کنم .
یه چیز بگم ؟
انگار این بار حسابی وارد عمل شده اید ؟ از لحن تذکراتتون معلومه ،
مثلا آنجایی که نوشتی :نخور جانم ! معده شما ماشین لباسشویی نیست که !!!
جانبازان عزیز دقت کنید خانم دکتر این بار با تمام کوشش و جدیتش برای اجرای توصیه های بهداشتی وارد عمل شده که خدای نکرده بیمار نشوید ،
از این آدم مهربونا کم گیر میاد . به توصیه هاش گوش کنید لطفا . خودتون که خوب می دونید پول دوا و دکتر چقدره ؟
بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید در خوردن ،!

التماس دعا
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi