شناسه خبر : 50085
چهارشنبه 28 مهر 1395 , 10:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایثارگران بدانند؛ مصدومان شیمیایی

یکی ازمشکلات مصدومان شیمیایی در دوران دفاع مقدس، موضوع احراز و کمیسیون پزشکی آنان است.

یوسف مجتهد - رژیم بعثی عراق در طول دوران دفاع مقدس بارها از سلاح‌های شیمیایی به‌طور وسیع علیه رزمندگان اسلام استفاده کرد.
این رژیم هرگاه در نبرد با رزمندگان با شکست مواجه می‌شد، برای جبران این ناکامی‌ها به اقدامات ناجوانمردانه و مغایر با قوانین بین‌المللی متوسل می‌شد. استفاده از انواع سلاح‌های شیمیایی توسط این رژیم جنایتکار موجب آن شد که تعدادی از رزمندگان، شهید و مصدوم شوند و آثار آن، سال‌ها پس از پایان جنگ همچنان موجبات تألم جانبازان را فراهم کرده است.

یکی ازمشکلات مصدومان شیمیایی در دوران دفاع مقدس، موضوع احراز و کمیسیون پزشکی آنان است. با عنایت به اینکه به‌دفعات، شرایط برای پذیرش مصدومان شیمیایی به‌طرق مختلف فراهم شده است، بازهم اکثر کسانی که در طول دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشته‌اند و اکنون از عوارض پوستی، چشمی و ریوی گلایه دارند در اثبات مجروحیت شیمیایی با مشکل مواجه هستند و از اقدامات متولیان رضایت ندارند. چه‌بسا رزمندگانی در گمنامی و بدون داشتن پشتوانه و حامی در پیگیری امور آنان، در میانسالی فوت کرده‌اند و علت فوتشان هم جدی گرفته نشده است. عوارضی چون سرطان در انواع مختلف آن بین آنها شیوع داشته ولی نه خود در زمان حیاتشان و نه بازماندگان آنان بعد از مرگشان در اثبات عوارض شیمیایی موفق نشده‌اند. هزینه‌های سنگین این عوارض در اغلب موارد به عدم پیگیری درمان منجر شده است.

البته شاید این مطلب برای متولیان ساده باشد که فردی اثبات کند در جبهه حضور داشته و عوارض موجود، ناشی از سلاح‌های شیمیایی است و می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد. لکن روند این پیگیری‌ها شفاف نیست و عدم پاسخگویی مسئولانه از جانب متولیان در رده‌های مختلف نیروهای مسلح و بنیاد، باعث سرگردانی مراجعین و رها کردن پیگیری آنان می‌شود.
مقنن به دفعات در قوانین، راه‌های آسان برای پیگیری امور مصدومین شیمیایی پیش‌بینی کرده است ولی در اجرا با موانعی مواجه بوده و اهداف موردنظر مقنن حاصل نشده است.

تمامی مصوبات مجلس در قوانین بودجه سنواتی به‌دلایل مختلف، ازجمله عدم تامین اعتبار لازم، عدم هماهنگی بین نهادهای متولی، عدم جدیت در پیگیری قانون توسط مسئولین و... عملا به سرانجام نمی‌رسید و این موضوع مهم به سادگی فراموش می‌شد.

در تاریخ 26/3/89 مجلس شورای اسلامی، قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی را تصویب کرد. این قانون به‌دلیل عدم ابلاغ آن در مهلت مقرر توسط رئیس جمهور وقت، با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی برای درج در روزنامه رسمی ارسال شد.

در ماده یک این قانون، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است با همکاری نیروهای مسلح اقدامات لازم را به‌منظور شناسایی و تشخیص مصدومان شیمیایی انجام دهد و برای مناطق بمباران‌شده هر 9 ماه(1) بار کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون پزشکی تشخیص مصدومان شیمیایی تشکیل دهد. در تبصره یک این ماده، بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح موظف شده‌اند ظرف مدت 3‌ماه دستورالعمل پزشکی تعیین حداقل معیارها و شاخص‌های تشخیص صدمات شیمیایی در اعضای بدن از قبیل ریه، پوست و چشم را تهیه و به کمیسیون‌های پزشکی خود ابلاغ کنند.

برابر تبصره(2) این ماده، افرادی که دارای مستندات و گواهی حضور در مناطق شیمیایی یا دارای مدارک بالینی دال بر مصدومیت شیمیایی هستند و یا نام آنها در فهرست مصدومان اعزامی ثبت شده یا مشخصات آنها در آمار و اطلاعات مصدومان شیمیایی نیروهای مسلح وجود دارد، در اولویت رسیدگی هستند و سایر افراد فاقد مدارک، با تشخیص ستادی متشکل از نمایندگان فرمانداری، سپاه و بنیاد به کمیسیون پزشکی معرفی می‌شوند.

وجود این تبصره نمایانگر آن است که شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی فقط منحصر به کارکنان نیروهای مسلح یا کسانی که در همکاری با نیروهای مسلح مصدوم شده‌اند نیست و شامل تمامی نیروهای مردمی که در مناطق مرزی دچار این آسیب شده‌اند هم است.

در ماده(2) این قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، مکلف شده است در شهرهای بمباران‌شده علاوه بر سطح‌بندی خدمات پزشکی مصوب، تخصص‌های مورد نیاز مصدومان شیمیایی را فراهم و امکانات بهداشتی، درمانی، توانبخشی، پیشگیری و آموزشی مورد نیاز را به صورت رایگان تامین کند.

برابر ماده(3) این قانون، بنیاد موظف شده است در طول سال، حداقل برای یک‌بار به پا ییش سلامت جانبازان شیمیایی اقدام و با همکاری نیروهای مسلح و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرساله نسبت به تهیه و واگذاری بسته‌های بهداشتی اقدام کند.

برابر این قانون، وزارت خارجه موظف است اقدام لازم را برای معرفی شهر سردشت به‌عنوان شهر آسیب‌دیده‌ از حملات شیمیایی و سند جنایت دشمنان به عمل آورده و با همکاری وزارت ارشاد و بنیاد حفظ آثار، این شهر را در فهرست آثار جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و آثار ملی در داخل کشور و سطح بین‌المللی ثبت کند. برای نظارت بر اجرای این قانون، کمیسیونی با حضور نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بنیاد، تشکیل و این کمیسیون مکلف است هر 6 ماه گزارش اقدامات مربوطه را به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کند.

با وجود این قانون، از سازمان‌ها و نهادهایی که برای آنان تکالیف و وظایفی در این قانون پیش‌بینی شده است، انتظار می‌رود اقدامات انجام شده را جهت آگاهی عموم اعلام کنند.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
واقعا همینطور هست آرام آرام مشاهده می کنیم سورفه های بی مورد درد روده خارش چشم ولکه هائیکه در روی پوستمان روز به روز اضافه می شود مسئولین راحت سر به بالین بگذارند که رزمندگان بیدارند
سه سال هست کمسیون بدوی سپاه و فوق تخصصهای معتمد سپاه تایید کده اند که بنده شیمیایی هستم بالای چند میلیون تومان هزینه دکترها کرده ام ولی کمسیون پزشکی عالی به خاطر بار مالی اصلا پرونده بنده را نگاه نکرد وعین آب خوردن رد کرد من برای هر کجا نامه نوشتم هیچ اداره ای جواب نامه ام را نداد این است عدالت
از زحمات شما بزرگواران براى اطلاع رسانى ممنونم. اميدوارم به قانون مصوب هرچه سريعترعمل نماييد. زيرا بنده نيز از سربازان هشت سال دفاع مقدس ومجروح شيميايى عمليات مهران سال ٦٥ هستم كه بنا به دلايلى كه تا الآن هم نفهميدم نزاجا به مدت ٢٠ سال پرونده مجروحيت بنده را مفقود نگهداشتند وبعد از پيدا شدن شدن نيز. يعنى ازسال ٨٦ به بعد تا الآن كه خدمت شما عرض ميكنم هيچ توجهى به وضع بنده نشده. تازگى پرونده را به بنياد محترم شهيد موكول كرده ايم بلكه عزيزان دركميسيون ماده ١٦ اقدامى را به انجام برسانند. اميدوارم همگى موفق باشيد
چراهمه رزمندگان رانمیگوییدکه بعدازاتمام جنگ دچارناراحتی اعصاب وروان شده اند؟دلیلش چیست که درسن20سالگی من رزمنده به دکترهای اعصاب وروان رفتم چرابه رزمنده هایی که دوچارناراحتی اعصاب هستندتوجه نشده ونمیشود؟به قران قسم من الان مدتی استکه دچارفراموشی درحد50%شده ام دلیلش چیست؟منکه خودمیدانم ازخوردن قرصهای اعصاب وروان است چرامسولین مارابه حال خودمان رهانمودند؟؟؟؟؟لطفا بدادمااعصاب وروانیهاهم برسیدکه مردم میگویندموجی دیوانه چرابایدمااین متلک هارابشنویم؟؟؟رزمنده دردمند8سال جنگ نابرابر
با سلام بنده نیز چند بار رفتم کمیسیون عالی طبق نظریه اخوی چون بار مالی دارد رد میکنند اگر سپاهنامه میده ما جبهه بودیم اگر سردار فتحیان میگه همه رزمنده هایی که در والفجر هشت بودند شیمیایی هستند چرا قبول ندارند دکتر معتمد قبول داره دکتر پوست تایید کرده دکتر چشم تایید کرده ولی کمیسیون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا اینطوریه
خدا وکیلی اگر یک درصد این هارا اجرا کنند
یکی نیست به این آقایان کمسیون عالی بگه آخه کسی که شمیایی شده جز در جنگ از کجا این شمیایی را سوغات آورده از خدا بترسید این همه تبلیغات نکنید جانبازان شدن نردبان ترقی و شعار آقایان فقط حرف الکی وای بر حال ما که شدیم اسیر یک مشت از خدا بی خبر
سلام...برادران،،،آقای مجتهدشفاف سازی کرده اند،راهکارچیست؟!دنبال راهکاربگردید!چرادرمملکت اسلامی وانقلابی،قانون خوب نوشته میشود،امااجرانمیشود!!!چرا؟!این حق کشی ست ومهمتراینکه حق چه کسانی؟!جانبازان مظلوم ومطیع ولایت!تنهاراهکاراین است که بنیادترتیبی اتخاذنمایدتاجانبازان هم مثل دانشجویان جلسه ای صمیمی باآقاداشته باشندوازنزدیک دردهایمان رابه ایشان اعلام کنیم درضمن برای ملاقات صمیمی باآقا،اطلاع رسانی کنیدتاهرجانبازی مشکلی داشت ثبت نام کند،،،نه اینکه بنیادجانبازانتخاب کندو...
سلام به تمام رزمنكاني كه تو كرما وسرما به عشق امام جنكيزند دنبال دنيا نبودن قيامتي هم هست
با سلام میخوام یک درد و دل با این وب سایت محترم داشته باشم با سلام بنده فرزند شهیدی هستم که هیچ وقت پدر خودش ندیده یک روز بعد از تولدم بابام شهید شده و جز یک قاب عکس هرگز پدری ندیدم اول میخوام بگم من سال هاست از مادرم مراقبت میکنم به علت مریضی مادرم نمیتونستم درس و ادامه بدم به خاطر همین مجبور شدم ترک تحصیل کنم با این که علاقه وافری به درس داشتم اما یک بار از هیچ نهادی نیامد بگوید دست شما درد نکنه از مادرت یا همسر شهید مراقبت میکنی هر موقع بنیاد شهید رفتم با این که میدونستن مشکل داشتم همیشه به من انگ تنبل بودن خودم و یا درس نخون و بی سواد زدند و همیشه سکوت میکردم و الان شده مثل بغضی در گلوم 2- خدا شاهده من هم مثل خیلی از افراد ازاد بودم سربازی رفتم و هیچ گونه تسهیلاتی از بنیاد شهید دریافت نکردم و همیشه به من میگفتند بودجه ای از بنیاد شهید برای فرزندان شاهد وجود ندارد نه خودم بلکه مادرم همچنین 3- هیچ گونه تسهیلاتی حتی وام مسکن نگرفتم چون نه توانایی خرید مسکن داشتیم نه پول داشتیم یا بنیه مالی داشتیم که بتونیم که پیش خرید یک خونه بدیم که بتونیم وام مسکن با سند بگیریم 4- بعد از سال ها که مشکلات بیماری مادرم بهتر شده و الان من 28 ساله شدم میخواستم ادامه تحصیل بدم و کنکور شرکت کنم هم بهترین رشته قبول بشم که میگن سهمیه کنکور فرزندان شاهد حذف شده به همین قران قسم من هیچ گونه خیری از بنیاد شهید ندیدم تنها چیزی که میخواستم استفاده کنم سهمیه بود که اون هم میگن حذف شده 5- حالا به عنوان یک فرزند شهید از کسانی که می تونند درخواست میکنم لا اقل سهمیه دانشگاه حذف نکنید به خدا من سال هاست منتظر همچین روزی بودم که لا اقل از یک تسهیلات اون هم سهمیه دانشگاه استفاده کنم و در کنکور شرکت کنم تو رو به خدا لا اقل این سهمیه حذف نکنید اقای رییس مجلس اقای رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اقای رییس بنیاد شهید با اشک ازتون درخواست عاجزانه دارم من چه گناهی کردم
یکی من را راهنمایی کند در استان ما یک سالی می باشد که هر وقت مراجعه کردیم به کمیسیون سپاه می گویند که تا اطلاع ثانوی هیچ مدارکی را تحویل نمی گیریم و هیچ کسش را به پزشک معرفی نمی کنیم
راهنمایی کنید که
اولا این بخش نامه در همه جای کشور اجرا می شود یا فقط مربوط به استان ما می باشد
دوما : این اطلاع ثانوی یعنی فرستادن دنبال نخود سیاه
دارای امتیاز جانباز ورزمندگی درخواست محلی برای احداث دکه مطبوعات کردم ولی امتیازات ما این لیاقت رانداشت که امرار معاشی داشته باشم فاقدحقوق وشغل هستم پس راهش دزدی وخلاف برای امرار معاش صحیح است جوابم بدهید
ما اهالی روستای شیمیابی زده نساردیره وفاقد درصد تا کنون درتمام کمیسیونها از درصد جانبازی محروم شده ایم وبا گذشت زمان وضعیت تنفسی وریه مصدومان بحرانی تر میشود وتمام افرادی که دراین روستا فوت کرده اند بی شک همه بعلت مشکلات داخلی وریوی بوده که متاسفانه تا کنون بجز چند کمیسیون خشک وخالی ، هیچ گونه توجه وکمکی از سوی بنیاد شهید مرکز به مصدومان شیمیایی این روستا نشده است . از شما فاش نیوزهای شجاع وصادق خواهانیم محض رضای خدا این درد نوشته را در صدر اخبار خود انتشار دهید . اجرکم عندالله
سلام
با سلام درسال۱۳۶۶باسن کم ۱۳
سال بیشتر ندشتم درجبهه غرب مصدوم شدم ازناحیه پهلو ترکش خوردم وبااینکه منطقه الوده شیمیآی بود اهمیت ندادم الان چندسالی است ازناحیه ریه وقفسه سینه ناراحت هستم چند بار به بسیج رفتم نامه دادن بنیاد جوابگو نبودن به نظر شما کی جوابگو است
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi