شناسه خبر : 50115
یکشنبه 02 آبان 1395 , 09:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دیدار با جانبازان مظلومی که دیده نمی شوند!

شورای هماهنگی "بچه های انقلاب" نام یک کانال مجازی تلگرامی است. مدیران این کانال چند جوان انقلابی هستند که دغدغه نشر فرهنگ ایثار و شهادت به معنای واقعی را دارند و در این راستا برای شروع به کار دست به اقدامی در خور تحسین زده اند

فاش نیوز - شورای هماهنگی "بچه های انقلاب" نام یک کانال مجازی تلگرامی است. مدیران این کانال چند جوان انقلابی هستند که دغدغه نشر فرهنگ ایثار و شهادت به معنای واقعی را دارند و در این راستا برای شروع به کار دست به اقدامی در خور تحسین زده اند. آنها در تاریخ 28 مهرماه ترتیب یک ملاقات با جانبازان اعصاب و روان خوزستانی را دادند و از همه کاربران اهوازی دعوت کردند در این دیدار معنوی شرکت کنند. این پیام دست به دست افراد و گروه ها چرخید تا به گروهی رسید که من هم عضوش بودم. بر اساس تجربه، اعتماد چندانی به این پیام نداشتم. اما بخاطر توصیه دو سال پیش جانباز شیمیایی هشتاد و پنج درصد آقای علی سیاح ( برادر شهید مدافع حرم سعید سیاح )آن را فرصتی مغتنم برای ادای دین به این جانبازان گمنام دانستم و زودتر از همه به محل اعلام شده رفتم.

هنوز کسی نیامده بود، خانواده های جانبازان در محوطه فضای سبز بیمارستان دور عزیزان خود جمع شده بودند.

مسئول حراست از ملاقات یاد شده خبر نداشت. پس در گوشه ای ایستادم تا شاید در ساعت مقرر ( 4 بعدازظهر) اتفاقی بیفتد که انتظارش را داشتم! در همین حین چشمم به یک جانباز افتاد که در کنار همسرش نشسته بود.

جلو رفتم و عرض ادب کردم. برخورد آنها فوق العاده محبت آمیز بود. کنارشان نشستم. خونگرمی خوزستانی ها چنان است که در همان لحظات اول زود دل هایمان به هم نزدیک می شود. جانباز و همسرش ساده ترین درد دل های خود را می گفتند و من حس می کردم از درونم آتشی در حال شعله ور شدن است. از خودم متنفر شده بودم که در طی این سال ها یک بار هم به دیدن این مهربان ترین انسان ها نیامده بودم!

همسر جانباز می گفت: « من دو دختر بزرگ دارم، اما هر بار که خواستگاری برایشان می آید همسایه ها آنها را با حرفهای ناصواب منصرف می کنند. وقتی همسرم حالش به هم می خورد، همه همسایه ها دم در می آیند، اما کمتر نگاهی دلجویانه است! دارو های همسرم گران است، هزینه پرداختی کفاف مخارج ما را نمی دهد. از بس به همسرم شوک وارد کردند سرش آب آورد و مجبور شدیم سر او را عمل کنیم تا از طریق یک میله فلزی آب سرش تخلیه شود! ....»

در حین گفتگو با این خانواده مظلوم متوجه شدم چند آقا وارد محوطه شدند. به سمت آنها رفتم و وقتی سراغ مسئول این برنامه را از آنها گرفتم آقای "فضیلت پور" را به من معرفی نمودند.

او در تشریح هدف ازاین دیدار گفت: « ما برای جمع کردن بچه های ارزشی که در عرصه خبر فعالیت می کنند اینکار را انجام داده ایم تا در عرصه خبررسانی با هم هماهنگ تر باشیم. سعی ما این است در طول سال نشستهای ماهانه داشته باشیم. که اولین جلسه ما دیدار با جانبازان اعصاب و روان جنگ تحمیلی شد تا با آرمان های انقلاب تجدید میثاقی دوباره داشته باشیم . امید داریم این حرکت ما باعث برکت بیشتر حرکت جمعیِ ما باشد ».

کم کم بقیه علاقمندان به عرصه ایثار و شهادت هم سر رسیدند. دیدار و آشنا شدن با آنها هیجان و شور خاصی داشت. در بین افراد حاضر فرزند شهید مدافع حرم "جبار عراقی" هم حضور داشت. با تذگرِ سرگروه به طرف بخش جانبازان حرکت کردیم.

پزشک مشاور جانبازان و عضو هیئت علمی دانشگاه آقای "برنا "ضمن خیر مقدم به جمع ما در تشریح حال جانبازان بیان کرد: «  این عزیزان اسوه های دفاع مقدس هستند که بعضی از این بزرگواران به خاطر موج انفجار شدید دچار آشفتگی روانی شده اند و  از سال 72-73 از خانه و کاشانه خود دور هستند و به طور همیشگی در اینجا بستری می باشند! هر کدام درصد خاصی دارند. در این بخش ما بیمار شخصی نداریم. بعضی حافظه خود را از دست داده اند و با دارو کنترل می شوند. البته کلاس های آموزشی و کاردرمانی هم برای آنهاگذاشته می شود. در مجموع تحت نظر روانشناس، روانپزشک، مددکار، بهیار، کمک بهیار و پرستار هستند. هزینه های درمانشان، چون تحت پوشش بیمه هستند، رایگان می باشد . »

دکتر برنا در پاسخ به سوال خبرنگار "فاش نیوز" در باره نحوه دیدار با این عزیزان جانباز گفت: « در طول سال بازدیدهایی از این عزیزان می شود اما به طور انفرادی و ناشناس اجازه ورود به افراد متفرقه داده نمی شود، باید مجوز دیدار داشته باشند. شما باید همه جوانب را در نظر بگیرید. »

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگرخبرنگار فاش نیوز، مبنی بر تاثیر این دیدارها بر روی جانبازان اعصاب و روان گفت: «  من 21 سال است اینجا کار می کنم و پی بردم مسلما این دیدارها با عث دلگرمی این عزیزان می شود. آنها  متوجه می شوند که مردم و ملت زحمات آنها را فراموش نکرده اند. اصلا هدف از این دیدارها آوردن گل و شیرینی و امثالهم نیست. همین حضور شما و بودن در کنار این ها به عنوان یادگاران و بازماندگان دفاع مقدس، از جنبه روانی خیلی روی آنها تاثیر می گذارد. »

در ادامه برنامه دیدار با جانبازان اعصاب و روان حجه الاسلام "عادلی نژاد" طی سخنانی به مقایسه رزمندگان صدراسلام، جنگ بدر یا یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا پرداخت و از ترس و اضطراب سربازان جنگ بدر به خاطر نتیجه کارزار گفت و بعد به روحیه شجاعت و ایمان عاشوراییان اشاره نمود که فقط 72 تن در مقابل خیل بی شمار یزیدیان از اسلام دفاع کردند و از کشته شدن هراسی نداشتند. او در پایان سخنان خود بر اساس شواهد و واقعیات موجود در دفاع مقدس، اسوه و الگوی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را یاران اباعبدالله(ع) دانست که با شجاعتی بی نظیر در مقابل تمام توطئه های سران استکبار و حمایت های وسیع خود از صدام ایستادند و از بذل جان خود دریغ نکردند.

عادلی نژاد در تشریح هدف این دیدار به خبرنگار فاش نیوز گفت: «  مهمترین انگیزه ما در این محافل این است که بخشی از وظیفه خود را در حق این عزیزان ادا کنیم
.

کسانی که در زمان جنگ، زمانی که به تعبیر شهید آوینی، مرد ازنامرد مشخص می شود، جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند. کمترین انتظار از هر شهروند این است که آنها را فراموش نکند، این عزیزان بخشی از هویت تاریخی و اجتماعی ما هستند و ما اگر این عزیزان را نبینیم یا در حق شان کم توجهی کنیم در حقیقت هویت خودمان را کتمان می کنیم. جامعه ای هم که دچار بی هویتی تاریخی و فرهنگی بشود قطعا و حتما به سر منزل سعادت و رشد نخواهد رسید. ریشه های هویتی که جوامع  و افراد در دل تاریخ دارند تکیه گاهی برای رشد آنهاست، حضور ما در جمع عزیزان این است که ما باید به هویت تاریخی خود توجه داشته باشیم تا به رشد و کمال برسیم. »

این دیدار معنوی با خاطره گویی جذاب توسط عزیزان جانباز" اعصاب و روان "برای مشتاقان حاضر،تا قبل از اذان مغرب ادامه داش
ت.

 

گزارش و عکس: جعفری از اهواز

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام به کلیه خانوادهای جانباز اعصاب وروان بیایید یک انجمن برای این قشر که جایی در جمهوری اسلامی برای آنان در نظر گرفته نشده به جز مراکز روان پزشگی که در آن جا هم آنان در غربت بسر می برند بیایید باهم این مظلومان را یاری کیم چون آنان به هیچ عنوان نمی تولنند خواسته خود را عنوان کنند اگر یک جایی بخواهند حرفی عنوان کنند تنها با این کلمه مواجه می شوند بیچاره عقل ندارد یا با اشاره به هم دیگر با انگشت به سر خود او را به یک دیپر معرفی می کنند وسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi