شناسه خبر : 50116
چهارشنبه 07 مهر 1395 , 19:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پایش سلامت جانبازان شیمیایی استان خوزستان

طرح پایش سلامت تخصص جانبازان شیمیایی استان خوزستان برگزار شد.

فاش نیوز - طرح پایش سلامت تخصص جانبازان شیمیایی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فاش، "مدیری" معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امورایثارگران استان خوزستان در خصوص هدف از اجرای این طرح به خبرنگارما گفت: « در فراخوانی که در سطح ستادی از جانبازان شیمیایی انجام شد عده ای از جانبازان آمدند و از ویزیت پزشکان تخصصی برخوردار شدند. جانبازان شیمیایی در سطح پوست و ریه، مورد بررسی قرار گرفتند. گرچه قصد داشتیم معاینه تخصص چشم را نیز داشته باشیم و برای تهیه دستگاه با دانشگاه و سپاه رایزنی کردیم اما چون به نتیجه نرسیدیم لذا باید خودِ ما وسایل مورد نیاز را برای بخش کلینیک و درمانگاه خریداری کنیم.

وی در ادامه گفت: قصد ما این است به همه جانبازان معزز خدمت ارائه بدهیم. امروز برای اولین بار از جانبازان شیمیایی دعوت کردیم و در کنار آن پزشکان متخصص پوست، داخلی و پزشکان عمومی در اینجا حضور پیدا کردند. البته باید از همه مدیران و مسئولین از جمله استاندار، مدیر کل بنیاد شهید و آقای مهندس عاقلی و هیئت پیگیری جانبازان نخاعی که با تلاش های خود باعث راه افتادن مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی شدند تشکر کنم».

خبرنگار ما می افزاید: برای تهیه خبر و گزارش از این موضوع، در معیت معاون بهداشت و درمان بنیاد برای بررسی وضع خدمت رسانی به جانبازان استان به طرف درمانگاه حرکت کردیم. در طول راه جانبازان شیمیایی  عزیز مشکلات خود را با ایشان مطرح می کردند. در مطب پوست سه پزشک متخصص حضور داشت که از مرکز مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران کل کشور به اهواز آمده بودند.
یکی از مدیران بنیاد شهید استان در خصوص طرح پایش نکات مهمی بیان کرد. فرم های مخصوصی نیز از جانبازان، با همکاری ایشان و خانم "کیان آبادی" تکمیل می شد. او گفت: «هدف این طرح یک ویزیت دوره ای برای ارزیابی و پایش جانبازان شیمیایی است. این عزیزان عوارض سه گانه دارند که شامل عوارض پوست، ریه و چشم می باشد. در همین راستای چکاب سلامت برای بررسی بیماری های شایع چه در ارتباط با مجروحیت چه غیر ارتباط با مجروحیت از طریق مرکز مصدومین شیمیایی مرکز تحت اقدام و اجرا قرار می گیرد. وی ادامه می دهد: دفعات قبل این طرح در بیمارستانهای عمومی مثل امام و گلستان با مشکلاتی مواجه بود، اما این بار این طرح را در مرکز جدید التاسیس توانبخشی جانبازان نخاعی برگزار کردیم. البته متخصص داخلی از خود پزشکان استان بود. آقای دکتر "قنواتی" متخصص داخلی، جانبازان شیمیایی را معاینه کرد و نوار ریه آنها را بررسی کرد. این اطلاعات تدوین و پردازش می شود و داده ها آنالیز می گردد و حسب اقتضا از آنها برای خدمات رسانی به جانبازان از لحاظ آماری، اطلاعاتی و فرایند ارتقاء برنامه های سلامت و پایش سلامت عزیزان مورد استفاده قرار می گیرد.»

از حاشیه های بسیار غیرمترقبه این دیدار و گفت و گو صحبت با جانباز "علی سیاح طاهری" برادر شهید مدافع حرم «حاج سعید سیاح طاهری» بود. ایشان خاطرات به یاد ماندنی از این شهید مدافع حرم بیان کرد.

خبرنگار ما که برای تهیه گزارش و خبر در مورد اجرای طرح پایش جانبازان شیمیایی خوزستان اعزام شده بود، فرصت را غنیمت شمرده و با تنی چند از جانبازان گپ و گفتی انجام داده است.

یکی از جانبازان  شیمیایی در خصوص نحوه مجروحیت خود گفت: « من حدودا از 18 سالگی به جبهه رفتم. در سال 65 در منطقه سومار شیمیایی شدم. حدود سی سال است که به عوارض شیمیایی مبتلا هستم. با اینکه احساس می کنم لیاقت این همه توجه را ندارم اما به هر حال موقعیتهایی پیش می آید که این معضل شیمیایی در طول سال به شکلی خود را نشان می دهد که طاقت فرساست. الان سه ماه است که من لاینقطع دچار عوارض شیمیایی هستم و اگر کپسول های مخصوص را استنشاق نکنم گویی ریه هایم به هم چسبیده اند و نفس کشیدن برایم سخت می شود. با همه این مجروحیتها من همچنان خودم را سرباز نظام و انقلاب و آقا می دانم. حدود ده سال است که از دزفول به اهواز آمده ام. اما اینجا خیلی اذیت می شوم. در ضمن یک نکته را بدون اشاره شما می خواهم بگویم و آن درس خواندن جانبازان بود. من کارشناس ارشد حقوق خودم را در همین شرایط و با همین حال گرفتم. من همیشه گفتم هر کسی مدعی است باید ادعای خود را اثبات کند. پس نهایت سعی خودم را بکار بردم. فکر کنید وقتی آدم تحت تاثیر دارو و آرام بخش باشد چه تلاش مضاعفی باید داشته باشد تا در تحصیل موفق باشد!. در این راستا باید از همکاری و کمکهای همسرم نیز تشکر کنم که محیط خانه را برای من مناسب نگه می دارد.»

جانباز شیمیایی "موسی عبودی" که با همسرش از هفتگل آمده بودند نیز در خصوص نحوه مجروحیتش گفت: « من 17 ساله بود که به جبهه رفتم. آن موقع ما برای وطن و ناموس رفتیم. من در جبهه های خرمشهر و آبادان و وفا بودم  و با خیلی از بچه ها مثل پلارک و شهید جاسم نوری در جبهه بودم. در سال 67 شیمیایی شدم. قبلا اینطور نبودم. کم کم حالم بد شد. موج انفجار نیز داغونم کرده است. وقتی دارو مصرف نکنم حالم بد می شود. دیگر نمی توانم آرام صحبت کنم.  الان 15درصد جانبازی دارم.»

همسر جانباز شیمیایی "حسن سخیراوی" نیز که در نوبت پزشک پوست نشسته بود در خصوص نحوه مجروحیت همسرش بیان کرد: « همسرم از نوزده سالگی به جبهه رفته است، در تمام عملیات ها حضور داشته، تا اینکه در عملیات فاو مجروح شیمیایی می شود و ایشان را به آلمان می برند. در آنجا درصدش را هفتاد درصد تعیین کردند ولی اینجا به او 35 درصد دادند. بیشتر داروهایمان را آزاد می گیریم. گرچه همکاری ها کم است. اما همسرم  می گوید من با خدا معامله کردم.»

خبرنگار فاش در انتهای گزارش ضمن تشکر از اطلاع رسانی جانباز نخاعی" مهندس عاقلی " که زمینه این گفت و گو ها را فراهم کرد، از خداوند متعال شفای همه جانبازان معزز و سرافراز را مسئلت می نماید.

 

عکس و گزارش: جعفری از اهواز

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
با سلام کار بسیار خوبی است و بهتر است در تمام استانها اجرا شود تا جانبازان عزیز در صورت پیشرفت بیماری و یا نیاز به درمان و داروی جدید پیگیری لازم را انجام دهند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi