شناسه خبر : 50186
سه شنبه 04 آبان 1395 , 13:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازخرید مشمولان حالت اشتغال از شغل دیگر

از مواردی که موجب ابهام درباره بازخرید سنوات خدمت آنان است، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال است که علاوه بر دریافت حقوق حالت اشتغال، در سازمان دیگری استخدام شده‌اند و تمایل دارند سنوات خدمت خود را بازخرید کنند.

یوسف مجتهد - رابطه استخدامی کارکنان به شکل‌های مختلفی به پایان می‌رسد. یکی از این شکل‌ها، بازخرید خدمت است. بازخرید خدمت عبارت است از اینکه دولت یا موسسه به کار گیرنده فرد، بدون بازنشسته‌کردن مستخدم، سنوات خدمتی او را در ازای مبلغی بخرد و به خدمت وی پایان دهد. مستخدم خود می‌تواند پیشقدم برای بازخرید خدمت شود یا سازمان درباره بازخرید خدمت او تصمیم بگیرد. مبلغ بازخریدی با توجه به شرایط سازمان و موسسه و زمان‌هایی که برای آن تعیین می‌شود متفاوت است، لکن از یک ماه برای هر سال خدمت کمتر نخواهد بود. بند(ب) ماده65 قانون برنامه پنجم توسعه، به کارگیری کارکنان بازخرید شده را ممنوع اعلام کرده است، لکن ایثارگران شامل جانبازان، آزادگان و رزمندگان و همچنین فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر از این حکم مستثنا هستند.

از مواردی که موجب ابهام درباره بازخرید سنوات خدمت آنان است، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال است که علاوه بر دریافت حقوق حالت اشتغال، در سازمان دیگری استخدام شده‌اند و تمایل دارند سنوات خدمت خود را بازخرید کنند. این مشکل زمانی به وجود آمد که در سال87 دولت آیین‌نامه اجرایی ماده45 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را تصویب و موضوع بازخرید سنوات خدمت کارکنان را ابلاغ کرد و عده‌ای از مشمولان حالت اشتغال شاغل در دستگاه‌ها تمایل به استفاده از مزایا و تسهیلات آن داشتند که با ممانعت دستگاه‌های اجرایی مواجه شدند.

در تاریخ 88/9/2 مشاور وقت رئیس‌جمهور در امور ایثارگران، طی مکاتبه‌ای با معاون حقوقی رئیس‌‌جمهور چنین استعلام کرده: ماده45 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384 و آیین‌نامه اجرایی آن، این امکان را فراهم می‌آورد که بخشی از مستخدمان رسمی دستگاه‌های مشمول قانون فوق‌الاشاره با استفاده از مزایای منظورشده در قانون و آیین‌نامه مربوط بازخرید شده و به خدمت ایشان در دستگاه خاتمه داده شود. در تبصره(2) ماده3 آیین‌نامه اجرایی آمده است: در صورت تمایل مستخدمین ایثارگر برای استفاده از ضوابط این آیین‌نامه وجوه تشویقی بازخریدی آنان پس از محاسبه روش‌های موضوع بند‌های (الف) و (ب) این ماده به میزان 15درصد افزایش خواهد یافت. با عنایت به مطالب مشروح فوق خواهشمند است دستور فرمایید نظر آن معاونت در خصوص موارد ذیل اعلام شود :

1 - آن دسته از جانبازان مشمول قانون حالت اشتغال که ضمن دریافت حقوق حالت اشتغال با بهره‌مندی از مزایای اشتغال و یا حضور فیزیکی در محل کار، حقوق دریافت می‌دارند، آیا این قبیل افراد با توجه به اطلاق تبصره(2) ماده3 آیین‌نامه اجرایی ماده45 می‌توانند بازخرید شوند؟

- آیا اصولا درخواست بازخریدی توسط این افراد منع قانونی دارد یا خیر؟


- همچنین آیا استفاده از مزایای بازخریدی تعارضی با دریافت حقوق حالت اشتغال دارد یا خیر؟


معاون حقوقی رئیس جمهور در تاریخ88/12/24 چنین پاسخ می‌دهد:
در خصوص استعلام از امکان بازخریدی جانبازان مشمول حالت اشتغال به استناد ماده45 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اعلام می‌دارد:
در صورتی که مستخدم جانباز مشمول قانون حالت اشتغال، شاغل در شغلی غیر از شغل مربوط به حالت اشتغال باشد و دستگاه متبوع نیز نظر به اصلاح ساختار نیروی انسانی داشته باشد بازخریدی ایثارگران (جانبازان) از شغل دیگر به موجب تبصره(2) ماده3 آیین‌نامه اجرایی ماده45 قانون الحاق منوط به تمایل آنان است.
عنایت دارند عبارت «در صورت تمایل ایثارگر» برای استفاده از ضوابط این آیین‌نامه در تبصره(2) ماده3 آیین‌نامه اجرایی مذکور دلالت بر لزوم رعایت ضوابط آیین‌نامه دارد. با توجه به مفاد نظریه شماره26577 مورخ 88/4/5 این معاونت، استفاده جانبازان از مزایای آیین‌نامه اجرایی ماده45 قانون فوق‌الذکر برای بازخریدی از شغل دیگر، تعارضی با دریافت حقوق حالت اشتغال ندارد

 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
باسلام بهتر بود بجای قانون حالت اشتغال به همه ایثارگران به تناسب ایثارشان حقوق ایثار از یک ارگان متمرکز همچون سپاه پرداخت می شد . وجود این قانون فقط باعث تبعیض و بی عدالتی شده است و خطاهای ایین نامه ای و اجرایی فراوان دارد .

در کشور به فکر تنها کسی که نیستن فقط جانبازان
با تشکر از جناب مجتهد لطفا بفرمایید مگر قانون بنیاد نمیگوید شخصی که حالت اشتغال شده است دیگر نمیتواند مستخدم رسمی دولت باشد ولی در متن صحبت دوستان میبینم عده ای از تبصره ۲ قانون ۳۹ صحبت کردند یا اینکه همین قانون جامع ایثارگران در صورتی ایثارگران را حالت اشتغال میکند که مشمول بند الف ماده ۲ نباشند یعنی در استخدام هیچ دستگاه دولتی نباشند لطفا توضیح دهید چرا بعضیها هم حالت اشتغال هستند و حقوق کامل یک مستخدم را دریافت میکنند و هم در دستگاههای دیگر مشغول بکار هستند که این امر با اصل عدم داشتن دو شغل دولتی در تضاد میباشد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi