شناسه خبر : 50303
سه شنبه 11 آبان 1395 , 12:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا بسیج مستضفین؟!

محمدرضا سابقی- چرا حضرت امام خمینی، واژه "مستضعفین" را کنار واژه "بسیج" قرار داد؟

 شاید برخی بر این باور باشند که در اوایل پیروزی انقلاب همراهان امام و توده مردم ایران  همگی فقیر و تهیدست بوده و تحت ظلم اغنیا و ثروتمندان جامعه قرارداشتند و امام با بسیج این مستضعفین بنا داشتند حقوق انها را احیا کند. یعنی بسیج به عنوان مرجعی این افراد را تحت لوای خود قرار داده تا از فقر نجات پیدا کنند! از این رو اگر اینطور تصور کنیم بسیاری از اقشار جامعه که عموما" برخوردارند مثلا دانشجویان، اساتید، مهندسان، پزشکان، اصناف و... از دایره بسیج خارج می شوند و این با تفکر ارتش بیست میلیونی حضرت امام و اینکه می فرمودند ماباید کاری کنیم که همه مردم عضو بسیج باشند مغایرت دارد.

 لذا منظور از بسیج مستضعفین این است که بسیج در خدمت مستضعفین بوده و باتوجه به اهداف و آرمان های جهانی انقلاب و به تبع آن بسیج، این مجموعه در راستای تحقق حقوق مستضعفین عالم گام بر می دارد.

اما مستضعف کیست؟ واژه "مستضعف" در قران کریم در معانی مختلف به کار گرفته شده است و بار معانی مثبت و منفی دارد. غالبا این مفهوم در وصف کسانی به کار می رود که به طور بالقوه دارای توانایی و استعداد لازم هستند اما به فراخور شرایط مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... به ضعف کشیده شده و استعداد هایشان شکوفا نشده است.

 در بار معنایی منفی، خود فرد عامل استضعاف بوده و باعث روا داشته شدن ستم به خود و در نهایت گمراهی خویش شده است. از سویی دیگر بنابر آیه 75 سوره نساء که می فرماید: "و چرا شما در راه خدا و در راه نجات مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی جنگید؟ همانان که می گویند پروردگارا ما را از این شهری که مردمش ستم پیشه اند بیرون ببر و از جانب خود برای ما سرپرستی قرار ده و از نزد خویش یاوری برای ما تعیین فرما"، صرف "فرد" عامل استضعاف خویش نیست.

 آنچه که از آیات و احادیث استنباط می گردد، منظور از مستضعف لزوما فردی نیست که به لحاظ اقتصادی و مالی مورد ظلم قرار گرفته، بلکه فقر فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و...  را نیز شامل می شود. از این رو اگر در دنیا ما مستضعف اخلاقی داریم ظلم اخلاقی وجود دارد، اگر مستضعف اجتماعی داریم، عده ای ظالم اجتماعی وجود دارند که اجازه نمی دهند مردم به حقوق اجتماعی خود برسند.

 مطابق سیره عملی بزرگان دین، باید به حال مستضعفین توجه ویژه داشت و برای احقاق حقوق آنان حتی جهاد کرد و جنگید. حال چه خود فرد عامل عقب ماندگی خود باشد و چه دیگران به او ظلم کرده باشند. به همین سبب بسیج مستضعفین برای مبارزه جدی با این ظلم ها و ستم ها و انحرافات و فتنه ها و.. شکل گرفته و باید خود را برای مبارزه با هرگونه فساد و ظلمی آماده کند. در این میان بارزترین نوع مستضعفین که عموما مردم آنها را به عنوان مستضعف می شناسند همین کسانی اند که به تامین نان شب خود محتاج اند و توانایی لازم برای فراهم نمودن معاش خود را ندارند.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi