شناسه خبر : 50313
چهارشنبه 12 آبان 1395 , 11:26
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آموزش مهارتهای مقابله با مشکلات تنفسی برای جانبازان خوزستانی

با افزایش احتمال ورود غبار و ریز گردهای آلوده به آسمان استان خوزستان ، جلسه آموزشِ مهارتهای مقابله با مشکلات تنفسی برای جانبازان معزز استان خوزستان برگزار شد .

فاش نیوز - با افزایش احتمال ورود غبار و ریز گردهای آلوده به آسمان استان خوزستان ، جلسه آموزشِ مهارتهای مقابله با مشکلات تنفسی برای جانبازان معزز استان خوزستان برگزار شد .

آقای مدیری ، معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان به خبرنگار فاش نیوز گفت : « با توجه به احتمال بارندگی های آلوده در روزهای اخیر ، جلسه ای تحت عنوان آموزش شیوه های مقابله با مشکلات تنفسی برای کلیه جانبازان شیمیایی و نخاعی عزیز و مجموعه درمان های بنیاد برگزار کردیم و از پزشکان متبحر در طب اورژانس برای دادن آگاهی های لازم به جامعه هدفمان دعوت به عمل آوردیم .»

همچنین جانباز نخاعی سیروس عاقلی ، مسئول مرکز توانبخشی استان خوزستان در این باره به خبرنگار ما گفت :« با توجه به اینکه از نزدیک با مشکلات جانبازان شیمیایی و نخاعی آشنا هستم و طبق اعلام هواشناسی در روزهای اخیر احتمال آلودگی هوا وجود دارد ، طرحی را با معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید مطرح کردم و برگزاری یک جلسه توجیهی برای این عزیزان را پیشنهاد دادم . این جلسه با همکاری معاونت بهداشت و درمان و مرکز توانبخشی جانبازان نخاعی استان خوزستان برگزار شد . دکتر معزی ، متخصص طب اورژانس به همراه همکارانشان دعوت ما را پذیرفتند و قرار است نکات مهم را در این جلسه گوشزد نمایند .»

این جلسه توجیهی با تلاوت آیات قرآن کریم شروع شد و بعد مهندس فرجیان ، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره هدف از برگزاری این جلسه بیان کردند :« انصافا مهندس عاقلی با شروع و افتتاح به کار این مرکز توانبخشی کارها و برنامه های تخصصی زیادی را در این مجموعه دنبال کردند . این دومین برنامه آموزشی حوزه درمان است . استان خوزستان  درارتباط با بالغ بر 50 هزار نفر جامعه ایثارگری مستقیم و بالغ بر 250 هزار نفر به طور غیر مستقیم است . پس به خاطر این تعداد زیاد لازم است با هدف آموزش و ارتقا دانستنی های آنها گام های موثری را برای پیشگیری از معضلات درمانی و بهداشتی را برداریم . »

در ادامه برنامه دکتر معزی متخصص طب اورژانس نکات آموزشی و پیشگیرانه تخصصی را در خصوص مقابله با مشکلات تنفسی مطرح کردند .

قبل از شروع  برنامه خبرنگار فاش نیوز با تنی چند از جانبازان معزز به گفت و گویی کوتاه پرداخت و نظر آنها را درباره این برنامه آموزشی جویا شد . جانباز ناصر میاحی گفت :« من جانباز 25 درصد هستم . 18 ساله بودم که در منطقه سومار مجروح شدم . وقتی در هوای غبار آلود نفس می کشم فشار زیادی به ریه ها و چشم هایم می آید . گاهی که از طرف بنیاد به سفرهای تفریحی به سمت شمال می روم کاملا حس می کنم چقدر در آ آب و هوا خوب و راحت نفس می کشم . اکنون در این برنامه شرکت کردم تا با نحوه پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی آشنا بشوم و آنها را هم خودم اجرا کنم و هم به دوستان دیگرم یاد بدهم . »

عزیز بعدی که لب به سخن گوشود جانباز شیمیایی محمد بنی طرفی بود که در عملیات والفجر هشت به مقام جانبازی نایل شده است . اودر حالی که سرفه می کرد ، گفت : « بهتر است دست به دل جانبازان نگذارید و بگذارید زبانشان خاموش باشد . اما همین قدر بگویم خدا شب را برای آرامش و استراحت آفریده است . در حالی که ما جانبازان با فرا رسیدن شب تازه درد هایم شروع می شود . گاهی چنان به سختی نفس می کشیم که دنیا پیش چشمانمان سیاه می شود .»

جانباز نخاعی ، برادر عبود انصاریان هم بیان کردند : « من در سال 65 در جزیره مجنون جانباز شدم و الان سی سال افتخار جانبازی را دارم . خوشبختانه بعد از افتتاح این مرکز بهتر رسیدگی می شود . من یک جانباز نخاعی – گردنی هستم که چه هوا آلوده بشود چه نشود دچار مشکلات تنفسی هستم . معمولا در فصل پاییز مشکلات تنفسی بیشتر می شود . ولی من در طول سال مدام با آن درگیر هستم . تابستانها مشکلات من بیشتر می شود . خدا نکند یک ساعت برق قطع شود . به همین دلیل تا فهمیدم این جلسه برگزار شده است ، برای حضور در این مراسم بی دعوت آمدم تا از نکات آموزشی جدید و پیشگیرانه بهره ببرم .»

از حاشیه های دلنشین این مراسم حضور جانباز شیمیایی محمد تقی جعفری به همراه همسرش در این مراسم بود و دل های ارادتمندان فرهنگ ایثار و شهادت با شنیدن سرفه های پی در پی عزیزان جانباز حاضر در جلسه خون شد . زیرا که ریه های حساس شان ، هجوم ریزگردها را زودتر از بقیه حس کرده بودند . همین قدر بگویم هنوز دو ساعت از پایان مراسم نگذشته بود که آسمان شهر اهواز به شدت غبار آلود شد و مدارس شیفت بعدازظهر تعطیل گردید .

گزارش از جعفری
 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi